نویسنده «فصل خون» با اشاره به جای خالی بزرگان عرصه فرهنگ و هنر گفت: تلاش جوانان برای پر کردن این جاهای خالی ارزشمند و قابل تقدیر است.
به گزارش سینماسینما، نمایش «فصل خون» با حضور ایوب آقاخانی نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر در تالار حافظ آغاز به کار کرد.
ایوب آقاخانی در پایان اجرای این نمایش یادآور شد: در دهه ۷۰ ابتدا به قصد نمایشنامهنویسی وارد عرصه کارگردانی تئاتر شدم اما دیدم نمایشنامهها شرحه شرحه میشود و با ذهنیت من تفاوت دارد و وارد گود شدم و کارگردانی کردم.
کارگردان تئاتر «مرگ در نمیزند» یادآور شد: تعداد نمایشنامههای بسیاری در قالب گروههای حرفهای و نوآموز به اجرا رسید اما هنوز تعداد کارهایی که فهم از متن وجود داشته باشد کم است.
آقاخانی تاکید کرد: برای من جالب است این جوانان در «فصل خون» لحظههایی از نمایشنامه «فصل خون» را درست اجرا کردند که کاندیداهای من در تلف شدن لحن بود.
این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: من میدانستم اگر اینکار را کسی جز من اجرا کند کسی نمیفهمد و امروز دیدم علی رغم ضعفها، لحظاتی بود که توقع مرا برآورد کرد و از تک تک این عزیزان جوان تقدیر میکنم.
نویسنده و کارگردان نمایش «جنوب از شمال غربی» گفت: در کشوری زندگی میکنیم که فقط باید جاها خالی شود بدون آنکه کسی در صدد پر کردن آن باشد و این شامل همه چیز از جمله بزرگان عرصه هنر میشود.
آقاخانی عنوان کرد: فکر کنیم ببینیم در ادبیات چه کسانی داشتیم و امروز چه کسانی داریم و آیا اسامی فعالان معاصر را بیاد داریم؟ این رنج بزرگی است که نتوانستیم به شماره انگشتان دست در ادبیات، شعر و نمایشنامه نویسی اسامی بزرگ بیاوریم.
نویسنده نمایشنامه «دوئتی کوتاه برای پائیز» اظهار کرد: جاهای خالی در عرصه فرهنگ و هنر تبدیل به دملهای چرکین شده است و تلاش جوانان برای پر کردن این خلاها جای تقدیر دارد و باید از آنان حمایت کنیم.
آقاخانی ادامه داد: دلایل مختلفی موجب شده افراد در عرصههای فرهنگی از انگیزه خالی شوند. پنج نفر از عوامل و بازیگران «فصل خون» الماسهایی هستند که درخشش آنان منوط به صیقل نفس تماشاگران است.
نویسنده «فصل خون» گفت: امروز قدرتها از ضعفهای جوانان مهمتر است و باید از جوانان عرصه هنرهای نمایشی حمایت کرد.
اجرای «فصل خون» به قلم ایوب آقاخانی به کارگردانی اشکان اسکندری، مشاور کارگردان شهرام شاه حسینی، به تهیهکنندگی مهدی سهرابی و مجری طرحی مهرنوش بیگزاده با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی از شب گذشته آغاز شده است و تا ۵ شهریور ۱۴۰۳ هر شب ساعت ۱۸:۳۰ در تالار حافظ روی صحنه میرود.
اشکان اسکندری، سالار مسیبزاده، سعیده عبائیان، زهرا نامور، محمد یوسفی، سوگند آریاییوثوق و فرزانه سادات هاشمیان بازیگرانی هستند که در «فصل خون» ایفای نقش میکنند.
در خلاصه داستان این نمایش آمده: «سرمشق من بیت حافظه! آقا برام یچیزی نوشته که نو تو گفتی بهش، نه من! اونوقت هی میگه سرمشق خودتونو نوشتم…
معلوم نیست از وقتی رفت توی نیزار چی شد
بیرون باد باد پاییزه، ناخوشی میاره!»
دیگر عوامل نمایش «فصل خون» عبارتند از: دستیار کارگردان: سوگند آریاییوثوق، بازیگردان: فرزام صفاریان، گریمور: مریم نامور، نور و صدا: حدیثه نجفی و فائقه شهرابی، مدیر صحنه: مسعود سلطانی، روابط عمومی: مرتضی رنجبران.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «فصل خون» به تالار حافظ میرود/ آغاز بلیتفروشی
- «بازنمایش قصه ترانههای ماندگار» با حضور بازیگران جدید در تالار وحدت/ آغاز بلیتفروشی از امروز + تیزر
- انتشار فراخوان سومین مسابقه ملی نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- «شمعدانیها» به سنگلج میروند
- چهلمین کتاب ایوب آقاخانی منتشر شد
- تلهتئاتر «شام یکشنبه» به مراحل فنی رسید
- تصویربرداری تلهتئاتری با بازی الناز حبیبی و ایوب آقاخانی آغاز شد
- تمدید مهلت اولیه ارسال آثار چهارفصل تئاتر ایران
- توضیح مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی درباره ممنوعیت طراحی حرکت
- اعلام جزئیات اختتامیه دومین مسابقه نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- اعلام نامزدهای دومین مسابقه نمایشنامهنویسی «چهارراه»
- آیین اختتامیه «چهار راه» نیمه اسفند برگزار میشود
- نگاهی به نمایش «ماه بر ترک اسب پیر»/ نخهای اتصال
- نمایش «ماه بر تَرکِ اسبِ پیر» در خانه نمایش مهرگان روی صحنه میرود
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار