مراسم رونمایی کتاب «صحنه عشق من است» و تقدیر از ادنا زینلبان، طراح لباس صحنه تئاتر، عصر روز جمعه ۷ دیماه با حضور هنرمندان، مدیران هنری و هموطنان ارمنی تبار در تالار رودکی برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در این مراسم قطبالدین صادقی و مهرانه مهین ترابی و … درباره ادنا زنلیان سخن گفتند.
صادقی، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر به عنوان نخستین سخنران برنامه که همکاریهای متعددی با زینلیان داشته است، با اشاره به اینکه طراحی لباس از مهمترین اصول اجرای تئاتر است، گفت: در تئاتر ما چند اصل مهم داریم؛ برداشت، توالی، کار با بازیگر و طراحی. در بخش طراحی، یکی از مهمترین وجوه نمایش، طراحی لباس است که در کنار طراحی دکور و موسیقی و … بسیار مهم است. «لباس» بسیار مهم است؛ چون هم تاریخ است، هم جغرافیا هم خودش معرف و سبک است. ما نمیتوانیم از لباس در تئاتر صرفنظر کنیم و مدعی اجرای یک نمایش خوب شویم.
این هنرمند، لباس را معرف شخصیتهای تئاتر دانست و افزود: حتی جنس و رنگ پارچه هم در این شناسایی و معرفی، موثر است. در چند نمایشی که شانس همکاری با خانم زینلیان را داشتم، ایشان را جزو شریفترین کسانی دیدم که در این حرفهاند. احساس مسئولیت او به قدری زیاد بود که گاه طراحان دیگر احساس تنگنا میکردند. رفتار دقیق، وسواسگونه و اخلاقی ادنا زینلیان فراتر از کار بود.
صادقی با بیان خاطرهای از علی منتظری، مدیر کل پیشین هنرهای نمایشی پرداخت و بیان کرد: علی منتظری در زمان تصدی مدیر کلی و در توضیف ادنا زینلیان میگفت اگر ایشان مرد بود و مسلمان، من پشت سرش نماز میخواندم.
این کارگردان با انتقاد از تخریب کارگاههای دکور و لباس تئاتر ادامه داد: زمانی که این کارگاهها فعال بودند، خانم زینلیان شبانهروز در این کارگاهها بالای سر خیاطها بود. این مساله به خاطر احساس مسئولیت شغلیاش بود و من هیچکدام را فراموش نکردهام.
وی در توصیف مادر طراحی لباس صحنه ایران گفت: او فقط مکمل یک اثر نمایشی نبود، بلکه سازنده بود. گاهی ایدههایی داشت که از ایدههای کارگردان، جلوتر بود. تربیت خانوادگی، نژادی، فرهنگی ادنا زینلیان خاص است و از جمله همکارانی است که همیشه از او به نیکی یاد میکنم. حیف است که با این تجربه، او گوشه خانه بنشیند، تازه شروع پختگی او در کار است. الان باید شریطی فراهم شود که شاگردان بیشتری تربیت کند. شاگردانش هم مثل خودش مسئولیتپذیر و قابل احتراماند.
صادقی با تقدیر از انتشار کتاب «صحنه، عشق من است» که بهانه تقدیر از ادنا زینلیان هم شد، افزود: زینلیان چیزی به فرهنگ و تئاتر ما اضافه کرده است که جای تقدیر و ستایش دارد و از همه همکارانش که کمر همت بستند و مجلس تقدیر امروز را ترتیب دادند، تشکر می کنم.
در ادامه، مهرانه مهینترابی که از شاگردان ادنا زینلیان بوده، شاگردی این هنرمند را از افتخارات خود برشمرد و با اشاره به سخنان صادقی خطاب به گفت: شما درست میگویید آقای دکتر! چیزی درون بعضی آدمها هست که دیگران را جلب و جَلد میکند. من سال ۱۳۵۸ در دوران تحصیل در دانشگاه، استاد زیاد داشتم و چون در فرودگاه مهرآباد، شب کاری میکردم و بعد میآمدم دانشکده، انتظار داشتم کلاسها چیزی به دانستههای من اضافه کند که برخی از کلاسها چنین نبود ولی یادم میآید روز اولی که خانم زینلیان به کلاس آمد، با یک خانم با انرژی، پرجنب و جوش و باانگیزه فوقالعاده روبرو شدم.
این بازیگر ادامه داد: از همان موقع مهرش به دل من نشست. اهل ادا و دروغ نبود چون نمیتوان ادای یک چیزهایی را درآورد یا تظاهر کرد. انرژیای که از آدمها ساطع میشود، حقیقی بودن و راست بودن آنها را برملا میکند. همیشه از این بانوی بزرگ، انرژی و حس خوب دریافت کردهام. ممنونم از زحماتی که برای من کشیدهاند. آرزو میکنم سالهای سال ایشان و قیافه خندان و این انرژی خوب و مصصم بودنش را ببینیم.
سپس علی زارعی، تهیهکننده تئاتر، مدیر مسئول نشر ایشکا و ناشر کتاب «صحنه عشق من است» با قدردانی از همکارانش در انتشارات این کتاب افزود: بسیار خوشحالم در زمانهای زیست میکنم که ستارهای به نام استاد ادنا زینلیان را در خود دارد. چاپ کتاب «صحنه عشق من است» که چکیدهای از زندگی، آرا، تفکر و آثار ایشان است، کاری است که دیر انجام پذیرفته اما خوشحالم که نشر «ایشکا» آغازگر این راه بوده است. چقدر خوشبخت هستم که سالها در محضر استاد به کار تولید تئاتر پرداختم، با لباسهای شما صحنهها جان میگرفت و غرق در شور می شد و چقدر لذتبخش و حرفهای بود همکاری با شما و سپاسگذار تمام حمایتها و مهربانیهای شما هستم.
زارعی سپس از جای خالی هنرمندانی چون حمید سمندریان، هما روستا، پری صابری، احمد آقالو، رضا کرمرضایی، مصطفی عبدی و …در این کتاب ادامه داد: در آخر با حفظ احترام به بزرگان عرصه طراحی لباس، باید بگویم شاگرد ایشان بودن، افتخاری است که بسیاری از دانشجویان دیروز و استادان امروز به آن اذعان دارند. به یقین چنین گوهری معلمانی بزرگ به خود دیده است که به این درجه از کمال و هنر رسیده است.
سپس عباس عظیمی به نمایندگی از معاون امور هنری گفت: ما با این تقدیر، چیزی به شان شما اضافه نمیکنیم بلکه فقط میخواهیم ارادت خود را به شما ثابت کنیم.
در پایان، حمیدرضا نعیمی که در بیشتر آثارش از طراحی لباس ادنا زینلیان بهره برده است و کارگردانی مراسم را نیز به عهده داشت، با خوانش یادداشتی که در کتاب «صحنه عشق من است» نیز آمده است، جلسه را به پایان برد.
در بخشهایی از این مراسم، تصاویری از ادنا زینلیان پخش شد که طی آن از ورودش به حرفه طراحی، علاقهاش به این رشته، دانشجویانش، جوایزی که دریافت کرده، تجربیاتش در اپرا و … سخن گفت و سال نو مسیحی را به هموطنان مسیحی و ارمنی تبریک گفت و برای جهانیان آرزوی صلح و دوستی کرد.
زینلیان در پایان از همه هنرمندان، حاضران، مدیران و ناشران، گروه تحقیق و نشر ایشکا، برای برپایی این مراسم، قدردانی کرد.
اجرای مراسم برعهده ملیحه شعبانیان بود و اجرای قطعات موسیقی در خلال برنامه نیز توسط گروه موسیقی«امروز» انجام گرفت.
در این مراسم هنرمندانی چون ایرج راد، حسن فتحی، فرهاد آییش، شکرخدا گودرزی، مریم معترف، کاظم هژیرآزاد، مانده طهماسبی، بهزاد فراهانی، فهیمه رحیمنیا، مجید جعفری، تاجبخش فناییان، محمودرضا رحیمی، شقایق فراهانی، اصغر نوری، نازنین گودرزیان، فروغ قجابگلی، زری اماد، رضا مهدیزاده، مژگان عیوضی، حسین علیکرمی و مدیرانی چون اتابک نادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی، ابراهیم کریمی رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، عباس عظیمی مدیرعامل موسسه پیشکسوتان هنر، ایساک یونانسیان رییس هیات مدیره موسسه ترجمه و تحقیق هور، آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارمنی تهران و شمال در مجلس شورای اسلامی، مهدی میردشتی مدیر مسوول نشر میردشتی، کاوه علینقی مدیر مسئول نشر کتاب آبان و اسماعیل حسنزاده مدیر مسوول نشر پارسه، احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم(کمیته ملی موزهها) ایران و … حضور داشتند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- بزرگداشت قطبالدین صادقی در هجدهمین جشن سالگرد تاسیس کانون ادبی زمستان برگزار شد
- جلیل فتوحینیا درگذشت
- قطبالدین صادقی: تماشاخانه «شانو» باید تخلیه شود/ درخواست ودیعه هفت برابری برای تمدید
- گلایه قطبالدین صادقی از بودجه ناچیز تئاتر/ تماشاخانه «شانو» تعطیل شد
- قطبالدین صادقی مطرح کرد/ اهمیت بازگرداندن اعتماد به مخاطبان تماشاخانههای تئاتری
- قطب الدین صادقی :جایزه اول جشنواره فجر کپی بود
- انتظار قطبالدین صادقی از مدیران برای تولید تئاتر حرفهای
- مجید اخوان طراح صحنه و لباس، درگذشت
- قطبالدین صادقی: یک عده پولپرست به جان تئاتر افتادهاند
- مهرانه مهینترابی: از آنها که درباره هر مسالهای اظهارنظر میکنند، متعجبم!
- انتقاد تند قطب الدین صادقی از تحریم کنندگان افطار ریاست جمهوری
- نگاهی به سریال های ماندگار/ «خانه سبز»؛ با تشکر از خانواده رجبی
- نویسندهای ترکیهای مشاور فیلمنامه یک فیلم ایرانی
- کاریکاتور جالب صبا در واکنش به اظهارات صادقی /قطب الدین صادقی :بسیاری ازآموزشگاههای بازیگری دکان هستند
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران