فیلم سینمایی «آغوش باز» در باشگاه «سینما اندیشه» فرهنگسرای اندیشه اکران و با حضور بهروز شعیبی کارگردان فیلم، مهرزاد دانش و محسن سلیمانی فاخر، منتقدان سینما، نقد و بررسی شد.
به گزارش سینماسینما، بهروز شعیبی در ابتدا در پاسخ به اینکه چرا به این نوع سینما روی آوردید، گفت: چیزی که باعث شد به ژانر خاصی پایبند نباشم و منجر شد «آغوش باز» ساخته شود، تاسف و تاثری بود که برای ازبین رفتن گونههای مختلف سینمایی میخوردم، بعد از فیلمهای «دهلیز»، «سیانور» و یا حتی «بدون قرار قبلی» پیشنهاد بود که همین ژانر و سینما را ادامه دهم که مخالف بودم، اگر به فکر احیا ژانرهای متعدد نباشیم، اتفاقی میافتد که در این سالها روی داده است، اینکه فیلمها در جشنواره فجر و اکران همه شبیه هم هستند.
وی بر تنوع ژ انر در آثارش تاکید و این نوع فیلمسازی را به دو ماراتن تشبیه کرد و گفت: فیلم «آغوش باز» تجربهای در ژانر کمدی درام است که ایرادات آن را میپذیرم و دوست دارم کارگردانان دیگر در آثار بعدی کاستیها را مرتفع کنند. میشود خیلی راحت به یک ژانر بسنده کرد و واژهای مثل «فیلمساز مولف» را هم به خود گرفت و فیلمهای یک شکل ساخت. ترجیحم این است که ریسک کنم و نقدها را به جان بخرم .
کارگردان «دارکوب» یادآورشد: فیلم اجتماعی، فقط این نیست که به زیر پوست شهر پرداخته شود، اجتماع اقشار مختلف دارد، طبقات متعددی دارد، اصغر فرهادی و داریوش مهرجویی خدمتی که به سینمای اجتماعی کردند این بود که سینمای اجتماعی را محدود به یک قشر خاص نکردند. ما تصویری از پشت صحنه آمادگی هنرمندان یا ورزشکاران ندیدیم، از زندگی خصوصی و فردی و رابطه آنها با همسرانشان کمتراطلاع داریم. اتفاقا این بخش برای من جذاب بود که در سه داستان موازی، آن بخش را که در زندگی خواننده نمی بینیم، نشان دهم. برخی اوقات تاثیر اجتماع در «خانه» دیده میشود.
وی در بخشی دیگر افزود: در خواست من این است که فیلمهای ما نقد اصولی شود و در فیلمنامه و قبل از ساخت بتوان از نظر منتقدان حرفهای بهره برد، هر چقدر فیلمها بیشتر نقد شود و با فیلمسازان تعارف نشود، کارگردان عاقبت به خیرتر میشود.
وی با اشاره به اینکه این فیلم ماحصل شرایط اجتماعی جامعه بود، گفت: «آغوش باز» سختترین تجربه کارگردانی من بود، هدایت و کنترل از ریتم نیفتادن سه داستان موازی، در کارگردانی دشوار است و تایم بندی و میزانسن، محاسبات دقیقی میطلبید، از سویی من اصرار داشتم «رنگ» در سینما جایش را باز کند، در این فیلم بیشتر دنبال تجربهگرایی بودم تا ژانر کمدی درام در سینمای ایران بیشتر ظهور و بروز داشته باشد.
عنصراصلی کمدی درام، توئیست (پیچش) داستانی است که آغوش باز فاقد آن است
در ادامه محسن سلیمانی فاخر، کارشناس و منتقد سینما گفت: اینکه هر یک از آثار شعیبی در گونه ای متفاوت است، قابل تقدیر و نشان از تجربه گرایی او دارد اما این فیلم از واقعیت اجتماعی فاصله دارد و ما تصویری از روح جمعی جامعه در آن نمیبینیم.
وی تصریح کرد: به زعم جامعه شناسان پدیدارشناس، باید دنبال «واقعیت اجتماعی» برویم و واقعیت اجتماعی در ادراک از جامعه است، اما این فیلم بر اساس تجربه زیسته و اداراک از جامعه نوشته نشده است. در فیلم همه مشکلات سانتی مانتال است، شهر زیباست و مشکلات برای توده جامعه نیست .
وی گفت: اگر فیلمساز روی یک بُعد از زندگی کاراکتر اصلی تاکید میکرد، یا پشت صحنه زندگی و یا مسائل و مشکلات برگزاری کنسرت را نشان میداد، نتیجه موفقتر بود. پرداختن به مصائب زندگی حرفهای و شغلی و مشکلات عاطفی و زناشویی در زمان اجرای یک رویداد خاص در زندگی یک هنرمند، بافت و ساختار فیلم را از باور پذیری میرهاند.
وی افزود: در کمدی درام، تعلیق و توئیست (پیچش) داستانی، عنصر اصلی این ژانر است که ما در داستان چنین چیزی را نمیبینیم و آن تعلیق به وجود آمده هم از اواسط داستان برای مخاطب لو میرود، به عبارتی دست روایت برای مخاطب رو شده است.
وی در پایان گفت: فیلم جای خالی این جنس از سینما را پُر میکند و در ورطه سینمای مبتذل نمیافتد. کاش در انتهای فیلم در دام پیام گویی و نصحیت نمیافتاد، گویی میخواهد مخاطب را شیر فهم کند.
فیلم بیش از حد شیک و رنگین است و نسبت زیادی با واقعیتهای اجتماعی بیرونی برقرار نمیکند
مهرزاد دانش، منتقد و نویسنده سینما، نیز تصریح کرد: فصل مشترک فیلمهای شعیبی، تمرکز بر مفهوم و مناسبات روابط خانوادگی است. موضوع فیلمهای او چه درباره قصاص باشد یا اعتیاد، چه به مفاسد اقتصادی بپردازد یا مقطعی از تاریخ سیاسی کشور را مرور کند، در هر حالتی جنبههای خانوادگی آدمهای داستان است که روایت را پیش میبرد و تبدیل به نمود اصلی میشود. حالا در «آغوش باز» هم با همین ایده مواجه هستیم که البته شکل گسترشیافتهتری در مقایسه با فیلمهای قبلی شعیبی دارد و داستان با ترکیب موقعیت سه خانواده مجزا از هم که به تدریج درمییابیم ارتباطهایی با هم دارند، شکل میگیرد.
وی افزود: امتیاز اصلی فیلم، حفظ ریتم داستان با وجود موقعیتهای متفاوت این سه داستان خانوادگی است. داستان اول درباره زوجی سالخورده است که فضای موقعیتیشان فراز و نشیب چندانی ندارد و عمدتا حس و حال درونی این زوج درباره یکدیگر روایت را به جلو میراند. داستان دوم درباره خانواده یک خواننده است که به دلیل ترک همسر او از خانه، التهاب بیشتری را در نسبت با داستان اول در بطن خود میپروراند و قاعدتا ریتمی پویاتر دارد و داستان سوم هم با توجه به اتفاقات متعدد خرابی سیستم صوتی و اتصالی برق و خراب شدن دکور و در دسترس نبودن هارد طراحیهای دکوراسیون و …که تعلیق برای برگزار شدن یا نشدن کنسرت موسیقی را تقویت میکند، ریتمی بسیار پرشتابتر دارد. شعیبی توانسته بین این سه موقعیت، تعادل ریتمیک مناسبی برقرار کند که به روانی روایت داستان منجر شده است.
دانش یادآور شد: اما به رغم این امتیاز، فیلم دچار نقصهایی است که انسجام متن را مخدوش کرده است. اول آن که برخی فصلها چه در پرداخت و چه در فلسفه وجودی و کارکردی، شکلی الصاقی و بیارتباط با بافت سایر فصلها دارند؛ مثل فصلی که حسن معجونی حضور دارد و حال و هوایی گنگستری/فانتزی را تداعی میکند و یا دختری که تکنوازی ویلون میکند و حضوری زائد و بیربط به داستان دارد. نقص دوم، قابل حدس بودن فرجام ماجراها است که مسیری کلیشهای را طی میکند.
وی افزود: نقص دیگر، وزن بیش از حد به برخی جنبههای موقعیتی و شخصیتی متن است که از آن جمله میتوان به همسر خواننده و نوع حضور قدیسوار او در فصل نهایی اشاره کرد. دیگر آن که فیلم بیش از حد شیک و رنگین است و نسبت زیادی با واقعیتهای اجتماعی بیرونی و پیرامونی برقرار نمیکند؛ اگرچه متوجه هستم که فیلمساز قصدش ساخت فیلمی آرامشبخش بوده تا تماشگری که در جامعهای پر از اضطراب و تشویش و تنش و تیره به سر میبرد، دست کم در این یکیدوساعتی که در سالن سینما است، از موسیقی و رنگ و احساس، آرامش پیدا کند.
این منتقد در پایان گفت: با این حال «آغوش باز» فارغ از اینکه دوستش داشته باشیم یا نه، فیلمی قابل احترام است؛ به ویژه در زمانهای که بسیاری از فیلمها، با رویکردی بسیار مبتذل، در حال تاخت و تاز در اکران هستند. «آغوش باز» با اینکه به عنوان یک کمدیدرام، جنبههای کمدی هم دارد، اما برخلاف بسیاری از فیلمهای کمدی سالهای اخیر، باجهای سخیف به مخاطب نمیدهد و متانت رابطهاش با تماشاگر را حفظ میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- نمایش و نقد «سودابه» در فرهنگسرای اندیشه
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد
- «درباره اشمیت»؛ فیلمی انتقادی با رویکرد امیدبخش
- نمایش و نقد و بررسی «تدفین» در فرهنگسرای اندیشه
- اکران «آغوش باز» همزمان با روز ملی سینما
- فیلمهای رامبد جوان، بهرام افشاری و گزینه احتمالی اسکار در راه اکران
- «آغوش باز» نیمه شهریور اکران میشود؛ محسن کیایی و حامد کمیلی در سینما
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- بهروز شعیبی: قهرمان زن به قصه عمق میبخشد/ فیلمسازی برای توجه بهتر به روابط انسانی
- تضاد معنایی و ساختاری/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- پر زرق و برق/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
- آنچه اصل است، عشق است/ نگاهی به فیلم «آغوش باز»
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند
- با انتشار یک بیانیه؛ خانه موسیقی نسبت به لغو کنسرت و بازداشت هنرمندان اعتراض کرد
- یک داستان قدیمی و باورنکردنی
- گزارشی از فروش سینماها؛ بیش از ۶۶ میلیارد تومان سهم گیشه سینما در هفته گذشته
- شورای سیاستگذاری چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اکران خصوصی فیلم «عزیز» / گزارش تصویری
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- ولفگانگ بکر درگذشت
- با حکم معاون هنری؛ سرپرستان اداره کل هنرهای نمایشی و تئاترشهر منصوب شدند
- شرط جیم کری برای حضور در دنباله «ماسک»
- معرفی داوران بخش نمایشنامه نویسی چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- از لوطیگری به لاتبازی رسیدیم؛ گفتوگو با مهدی نادری فیلمنامهنویس درباره فیلم «زودپز» و طبقه فرودست در سینما
- بدون حضور بازیگران اصلی؛ ساخت دوباره «فرار از زندان» در دستور کار قرار گرفت
- «پسر انسان»؛ جنسیت یا انسانیت، مسئله این است
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- اکران خصوصی فیلم «آریا شهر دو نفر» / گزارش تصویری
- نامزدهای جایزه لومیر معرفی شدند
- سینماگران ایرانی در جشنواره ساندنس آمریکا
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شهره آغداشلو بازیگر فصل سوم «چرخ زمان» شد
- بر اساس اعلام DGA؛ جایزه دستاورد یک عمرِ انجمن کارگردانان به آنگ لی اهدا میشود
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- ساخت دنباله دیگری از فیلم پرفروش سال ۲۰۰۰/ رابرت دنیرو و بن استیلر در قسمت جدید «ملاقات با والدین»