فیلم سینمایی «آغوش باز» در باشگاه «سینما اندیشه» فرهنگسرای اندیشه اکران و با حضور بهروز شعیبی کارگردان فیلم، مهرزاد دانش و محسن سلیمانی فاخر، منتقدان سینما، نقد و بررسی شد.
به گزارش سینماسینما، بهروز شعیبی در ابتدا در پاسخ به اینکه چرا به این نوع سینما روی آوردید، گفت: چیزی که باعث شد به ژانر خاصی پایبند نباشم و منجر شد «آغوش باز» ساخته شود، تاسف و تاثری بود که برای ازبین رفتن گونههای مختلف سینمایی میخوردم، بعد از فیلمهای «دهلیز»، «سیانور» و یا حتی «بدون قرار قبلی» پیشنهاد بود که همین ژانر و سینما را ادامه دهم که مخالف بودم، اگر به فکر احیا ژانرهای متعدد نباشیم، اتفاقی میافتد که در این سالها روی داده است، اینکه فیلمها در جشنواره فجر و اکران همه شبیه هم هستند.
وی بر تنوع ژ انر در آثارش تاکید و این نوع فیلمسازی را به دو ماراتن تشبیه کرد و گفت: فیلم «آغوش باز» تجربهای در ژانر کمدی درام است که ایرادات آن را میپذیرم و دوست دارم کارگردانان دیگر در آثار بعدی کاستیها را مرتفع کنند. میشود خیلی راحت به یک ژانر بسنده کرد و واژهای مثل «فیلمساز مولف» را هم به خود گرفت و فیلمهای یک شکل ساخت. ترجیحم این است که ریسک کنم و نقدها را به جان بخرم .
کارگردان «دارکوب» یادآورشد: فیلم اجتماعی، فقط این نیست که به زیر پوست شهر پرداخته شود، اجتماع اقشار مختلف دارد، طبقات متعددی دارد، اصغر فرهادی و داریوش مهرجویی خدمتی که به سینمای اجتماعی کردند این بود که سینمای اجتماعی را محدود به یک قشر خاص نکردند. ما تصویری از پشت صحنه آمادگی هنرمندان یا ورزشکاران ندیدیم، از زندگی خصوصی و فردی و رابطه آنها با همسرانشان کمتراطلاع داریم. اتفاقا این بخش برای من جذاب بود که در سه داستان موازی، آن بخش را که در زندگی خواننده نمی بینیم، نشان دهم. برخی اوقات تاثیر اجتماع در «خانه» دیده میشود.
وی در بخشی دیگر افزود: در خواست من این است که فیلمهای ما نقد اصولی شود و در فیلمنامه و قبل از ساخت بتوان از نظر منتقدان حرفهای بهره برد، هر چقدر فیلمها بیشتر نقد شود و با فیلمسازان تعارف نشود، کارگردان عاقبت به خیرتر میشود.
وی با اشاره به اینکه این فیلم ماحصل شرایط اجتماعی جامعه بود، گفت: «آغوش باز» سختترین تجربه کارگردانی من بود، هدایت و کنترل از ریتم نیفتادن سه داستان موازی، در کارگردانی دشوار است و تایم بندی و میزانسن، محاسبات دقیقی میطلبید، از سویی من اصرار داشتم «رنگ» در سینما جایش را باز کند، در این فیلم بیشتر دنبال تجربهگرایی بودم تا ژانر کمدی درام در سینمای ایران بیشتر ظهور و بروز داشته باشد.
عنصراصلی کمدی درام، توئیست (پیچش) داستانی است که آغوش باز فاقد آن است
در ادامه محسن سلیمانی فاخر، کارشناس و منتقد سینما گفت: اینکه هر یک از آثار شعیبی در گونه ای متفاوت است، قابل تقدیر و نشان از تجربه گرایی او دارد اما این فیلم از واقعیت اجتماعی فاصله دارد و ما تصویری از روح جمعی جامعه در آن نمیبینیم.
وی تصریح کرد: به زعم جامعه شناسان پدیدارشناس، باید دنبال «واقعیت اجتماعی» برویم و واقعیت اجتماعی در ادراک از جامعه است، اما این فیلم بر اساس تجربه زیسته و اداراک از جامعه نوشته نشده است. در فیلم همه مشکلات سانتی مانتال است، شهر زیباست و مشکلات برای توده جامعه نیست .
وی گفت: اگر فیلمساز روی یک بُعد از زندگی کاراکتر اصلی تاکید میکرد، یا پشت صحنه زندگی و یا مسائل و مشکلات برگزاری کنسرت را نشان میداد، نتیجه موفقتر بود. پرداختن به مصائب زندگی حرفهای و شغلی و مشکلات عاطفی و زناشویی در زمان اجرای یک رویداد خاص در زندگی یک هنرمند، بافت و ساختار فیلم را از باور پذیری میرهاند.
وی افزود: در کمدی درام، تعلیق و توئیست (پیچش) داستانی، عنصر اصلی این ژانر است که ما در داستان چنین چیزی را نمیبینیم و آن تعلیق به وجود آمده هم از اواسط داستان برای مخاطب لو میرود، به عبارتی دست روایت برای مخاطب رو شده است.
وی در پایان گفت: فیلم جای خالی این جنس از سینما را پُر میکند و در ورطه سینمای مبتذل نمیافتد. کاش در انتهای فیلم در دام پیام گویی و نصحیت نمیافتاد، گویی میخواهد مخاطب را شیر فهم کند.
فیلم بیش از حد شیک و رنگین است و نسبت زیادی با واقعیتهای اجتماعی بیرونی برقرار نمیکند
مهرزاد دانش، منتقد و نویسنده سینما، نیز تصریح کرد: فصل مشترک فیلمهای شعیبی، تمرکز بر مفهوم و مناسبات روابط خانوادگی است. موضوع فیلمهای او چه درباره قصاص باشد یا اعتیاد، چه به مفاسد اقتصادی بپردازد یا مقطعی از تاریخ سیاسی کشور را مرور کند، در هر حالتی جنبههای خانوادگی آدمهای داستان است که روایت را پیش میبرد و تبدیل به نمود اصلی میشود. حالا در «آغوش باز» هم با همین ایده مواجه هستیم که البته شکل گسترشیافتهتری در مقایسه با فیلمهای قبلی شعیبی دارد و داستان با ترکیب موقعیت سه خانواده مجزا از هم که به تدریج درمییابیم ارتباطهایی با هم دارند، شکل میگیرد.
وی افزود: امتیاز اصلی فیلم، حفظ ریتم داستان با وجود موقعیتهای متفاوت این سه داستان خانوادگی است. داستان اول درباره زوجی سالخورده است که فضای موقعیتیشان فراز و نشیب چندانی ندارد و عمدتا حس و حال درونی این زوج درباره یکدیگر روایت را به جلو میراند. داستان دوم درباره خانواده یک خواننده است که به دلیل ترک همسر او از خانه، التهاب بیشتری را در نسبت با داستان اول در بطن خود میپروراند و قاعدتا ریتمی پویاتر دارد و داستان سوم هم با توجه به اتفاقات متعدد خرابی سیستم صوتی و اتصالی برق و خراب شدن دکور و در دسترس نبودن هارد طراحیهای دکوراسیون و …که تعلیق برای برگزار شدن یا نشدن کنسرت موسیقی را تقویت میکند، ریتمی بسیار پرشتابتر دارد. شعیبی توانسته بین این سه موقعیت، تعادل ریتمیک مناسبی برقرار کند که به روانی روایت داستان منجر شده است.
دانش یادآور شد: اما به رغم این امتیاز، فیلم دچار نقصهایی است که انسجام متن را مخدوش کرده است. اول آن که برخی فصلها چه در پرداخت و چه در فلسفه وجودی و کارکردی، شکلی الصاقی و بیارتباط با بافت سایر فصلها دارند؛ مثل فصلی که حسن معجونی حضور دارد و حال و هوایی گنگستری/فانتزی را تداعی میکند و یا دختری که تکنوازی ویلون میکند و حضوری زائد و بیربط به داستان دارد. نقص دوم، قابل حدس بودن فرجام ماجراها است که مسیری کلیشهای را طی میکند.
وی افزود: نقص دیگر، وزن بیش از حد به برخی جنبههای موقعیتی و شخصیتی متن است که از آن جمله میتوان به همسر خواننده و نوع حضور قدیسوار او در فصل نهایی اشاره کرد. دیگر آن که فیلم بیش از حد شیک و رنگین است و نسبت زیادی با واقعیتهای اجتماعی بیرونی و پیرامونی برقرار نمیکند؛ اگرچه متوجه هستم که فیلمساز قصدش ساخت فیلمی آرامشبخش بوده تا تماشگری که در جامعهای پر از اضطراب و تشویش و تنش و تیره به سر میبرد، دست کم در این یکیدوساعتی که در سالن سینما است، از موسیقی و رنگ و احساس، آرامش پیدا کند.
این منتقد در پایان گفت: با این حال «آغوش باز» فارغ از اینکه دوستش داشته باشیم یا نه، فیلمی قابل احترام است؛ به ویژه در زمانهای که بسیاری از فیلمها، با رویکردی بسیار مبتذل، در حال تاخت و تاز در اکران هستند. «آغوش باز» با اینکه به عنوان یک کمدیدرام، جنبههای کمدی هم دارد، اما برخلاف بسیاری از فیلمهای کمدی سالهای اخیر، باجهای سخیف به مخاطب نمیدهد و متانت رابطهاش با تماشاگر را حفظ میکند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- تاکستان بی ثمر /درباره تعدد جشنواره های سینمایی که هیچ کارکردی ندارند
- «تابستانی که برف آمد» در سینما اندیشه بررسی میشود
- بهروز شعیبی: ما هیچ تیتری برای ممنوعیت نگذاشتیم/ «بدون چالش بودن فیلمها» اتفاق خوبی برای جشنواره نیست
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- «ناتوردشت» بررسی شد؛ پدیده کاتارسیس امروز در سینما کمیاب است
- خطر «اکنونگرایی» در مواجهه با تاریخ؛ گذشته را با معیار امروز قضاوت نکنیم
- اکران و نقدِ «فرار از قصر» در سینما اندیشه
- اکران و نقدِ «ترک عمیق» در سینما اندیشه
- «فیگور» نقد و بررسی شد؛ پدر در «فیگور» درک پذیر نیست
- اکران و نقد «سوپرمن: داستان کریستوفر ریو» در فرهنگسرای اندیشه
- «یک درد واقعی»؛ تاریخنگاری با چاشنی کمدی-درام
- بهروز شعیبی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم کوتاه تهران شد
- «مجمع کاردینالها» دچار بیماری «ولع ایده» است
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





