سینما سینما، سام بهشتی ــ یکی دیگر از جوانانی که چند سالی است در عرصه بازیگری شناخته شده و از استعداد های جوان در این عرصه شناخته میشود، نوید محمد زاده است. جوانی که دانش آموخته مکتب تئاتر و جزو چهره هایی است که بر تئاتری بودنش تعصب خاصی دارد و اگر این روزها به یکی از جوانان مطرح سینمای ایران در بازیگری تبدیل شده ، به واسطه ی سبقه ی تاتری اوست و قدر چهره شدنش در مدیوم سینما را می داند.
به گزارش سینماسینما، زمانی که رضا درمیشیان تصمیم گرفت فیلم «عصبانی نیستم» را بسازد، کسی فکرش را نمیکرد که شاید روزی بازیگری که از سوی این کارگردان جوان برای ایفای این نقش انتخاب می شود، امروز به یکی از مهره های حرفه ای بازیگری در میان جوانان سینمای ایران تبدیل شود.
نوید محمد زاده نخستین حضور جدی سینمایی اش در این فیلم بود و توانست بازی متفاوتی را از خود ارائه کند که به زعم اکثر منتقدان و نویسندگان سینمایی، این بازیگر باید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای فیلم رضا درمیشیان دریافت کند اما به دلیل اتفاقات سیاسی و حواشی که برای فیلم «عصبانی نیستم» اتفاق افتاد، سیمرغ بر روی شانه این بازیگر ننشست، کمی بعد تر از این ماجرا فرامرز قریبیان بازیگر سینما و یکی از اعضای هئیت داوران فجر سی و دوم هم اعتراف کرد که این تیم محمد زاده را برای دریافت سیمرغ انتخاب کرده بود که در نهایت نام رضا عطاران خوانده شد.
اگر این اتفاق برای هر جوان دیگری میافتاد، ممکن بود که از این فضای سینما و آدم هایش دلخور و سرد شود و واکنش های تندی نسبت به این ماجرا داشته باشد، اما مهمترین ویژگی محمد زاده صبوری و سعه صدرش بود که بعد از این اتفاق واکنش متداول سینمایی نشان نداد و معتقد بود که هر بار که اراده کند می تواند سیمرغ بگیرد، عده ای این حرف او را بی احترامی تلقی کردند اما به زعم نگارنده، این حرف ساده ترین واکنشی بود که می شد نسبت به حق ضایع شده خودش داشته باشد و از سوی دیگر این بازیگر در نخستین حضور سینمایی اش ثابت کرد که می تواند بهترین باشد و استعداد و پتانسیل این را دارد که اگر نقش دیگری هم قبول کرد، آن قدر توانایی هایش را در معرض دید بگذارد تا شایسته دریافت سیمرغ باشد.
نمیخواهم نبش قبر کنم و به مرور حوادث بپردازم اما همانطور که گفتم این بازیگر آرام و با اقتدار، در مسیر بازیگری گام برداشت و بعد از این همه حواشی که برای او و فیلمش پیش آمد درست و سنجیده انتخاب کرد.
بعد از فیلم «عصبانی نیستم» و «سیزده»، در فیلم اول آیدا پناهنده، نقش مکمل تاثیر گذاری را انتخاب کرد و این بار توانایی های خودرا در یک قالب دیگر، به دور از فضایی که در فیلم های قبلی ترسیم کرده بود، به تصویر کشید.
محمد زاده امسال هم با سه فیلم به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آمده است، دو فیلم از کارگردانانی که از نسل جدید هستند و یک فیلم هم از کارگردانی که تازه نفس است و به تازگی به جمع سینمایی ها اضافه شده است.
همکاری مجدد درمیشیان و نوید محمد زاده در فیلم «لانتوری» و تجربه همکاری دوباره با هومن سیدی در فیلم خشم وهیاهو بعد از «سیزده» و حضور محمد زاده در این دو فیلم ناخواسته افکار عمومی و جامعه سینمای ایران را به تماشای این دو فیلم ترغیب می کند اما این پایان کار نیست، این بازیگر جوان سینمای ایران در فیلم «ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی در مقابل پیمان معادی به ایفای نقش پرداخته است و تقابل این دو بازیگر در کنار هم یکی از اتفاقات مهم امسال است.
او در فیلم «لانتوری» و «خشم و هیاهو» نقش اصلی را بازی میکند و در فیلم «ابد و یک روز» ایفاگر نقش مکمل فیلم است.
شنیده حاکی از این است که محمد زاده، در هریک از این فیلم ها کاراکترهای متفاوتی را بازی کرده و برای رسیدن به هریک از این نقش ها و خلق این کاراکترها تلاش مستمری داشته است.
به هرحال باید منتظر بود و دید که این جوان، امسال که با دست پر راهی جشنواره فیلم فجر شده است، چه خواهد کرد. بدون شک او استحقاق این را دارد که نامش در لیست نامزدهای دریافت سیمرغ گنجانده شود و شاید ۹۴ سال او باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نوید محمدزاده با کارگردانی خودش روی صحنه میرود
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- راهیابی «سیزده سالگی» به جشنواره مورد تایید اسکار و بفتا
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- اکران فیلمی با بازی نوید محمدزاده در جشنواره حقوق بشر ژنو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





