هفتمین و آخرین جلسه کارگاه کارگردانی و بازیگری در سینما توسط داریوش فرهنگ عصر روز گذشته همراه با اعطای گواهی پایان دوره به شرکت کنندگان در موزه سینما برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، داریوش فرهنگ در ابتدای این جلسه گفت: هنرمندان در گذشته جادههای سنگلاخ موجود در مسیر فعالیت هنری را هموار کرده و آن را در اختیارمان قرار دارند و ما نیز وظیفه داریم هر آنچه از آنها آموختیم را به نسلهای بعد منتقل کنیم و باید همواره قدردان افراد بزرگ باشیم.
وی با بیان اینکه هنر میخواهد جهان آشفته را به مکانی بهتر برای زیستن تبدیل کند و ما نیز باید در پی آن باشیم، ادامه داد: هنرمندان باید چیزی به این جهان اضافه کنند و بدانید که همگی برای دوام آوردن و ماندن وارد هنر میشویم.
فرهنگ افزود: همه انسانها در سراسر جهان از استعداد برخوردارند و میتوانند تنها برای یک بار بازی خوبی از خود ارائه کنند. استعداد نیاز به رسیدگی و صیقل پیدا کردن دارد. به خود میبالم که در این کارگاه بیست و پنج ساعته تمام توان خود را برای انتقال تجریباتم به کار گرفتم.
سینما باید برانگیزنده شوق در دیگران باشد
وی با بیان اینکه سینما اقیانوسی بیکران است که تازه قدم به داخل آن گذاشتهایم، افزود: در این کارگاه، از هیچ به مرحله خلق کردن رسیدیم و زیر و بم بازیگری و مسائل و معضلات کارگردانی را در کنار یکدیگر تجربه کردیم. باید بدانید اخلاق و منش فردی میتواند برای هر هنرمندی راهگشا باشد. در ابتدا به دنبال اصول کلاسیک یعنی تناسب، توازن و تعادل باشید چراکه این موضوع برای شما راهگشا خواهد بود. سینما باید برانگیزنده شوق در دیگران باشد و این مسئله، لازمه کاراکتری به نام کارگردان است. هنگامی که قدم در مسیر سینما میگذاریم، باید تا ابد بیاموزیم و توهم دانستن، آغاز سقوط است.
وی با بیان اینکه تاکنون عموم فعالیتهایی که انجام داده را دوست داشته، بیان داشت: من فقط یک بار در سینما دستیاری کردم و شانسم برای این اتفاق، حضور در کنار شخصی چون بهرام بیضایی بود که توانستم از او بسیار بیاموزم. این فرد همیشه استاد، یکی از بهترین اساتید فنی سینما است و همیشه برایم سوال بود که او چگونه فن سینما را یاد گرفته است. بیضایی در فیلمهایی که ساخته، بهترین میزانسنها را در هر مکانی درنظر گرفته است. این هنرمند به دلیل آنکه پدرش شاعر بود، از نوجوانی به نوشتن روی آورد. او در ادبیات نمایشی و به هنگام نگارش یک اثر، دریایی از واژگان را در اختیار داشت و بسیار تخیل برنگیز، شاعرانه و ماندگار مینویسد.
نوشتن را از بهرام بیضایی آموختم
فرهنگ درباره نخستین ساخته خود، «سلطان و شبان» گفت: این اثر را به همراه مهدی هاشمی نوشتیم. در ابتدا باور نداشتم بتوانم چنین سریالی را بنویسم، آن هم با این نوع از طنز و ادبیات خاص. من نوشتن را از بهرام بیضایی آموختم. زمانی که شروع به نوشتن کردم، اولین جمله، راهگشای ادامه سریال شد. تخیل در ابتدای کار به وجود آمد و تا به انتها ادامه پیدا کرد.
نقشهای اصلی من را صدا میزنند
این کارگردان با بیان اینکه انسان باید تکلیفش را با خود مشخص کند، گفت: تکلیف من مشخص است و خوشبختانه نیازمند نام و نان نیستم. جمعی که در این کارگاه حاضر هستند، دارای شور و شوق، علاقه و دانش هستند. کمتر دانشکده یا آموزشگاهی است که از امکانات موزه سینما برخوردار باشد و حضور در این کارگاه یک فرصت ویژه برای همه ما بود.
فرهنگ با بیان اینکه همواره نقشهای اصلی را بازی کرده است، افزود: دلیل این اتفاق این است که نقشهای اصلی من را صدا میزنند و نه من آنها را. سالهاست قصد دارم فیلمی درباره محمد مصدق بسازم. باید خودسازی کنم و حالم خوش باشد تا بتوانم کاری را که قصد انجام آن را دارم، به اجرا برسانم. هیچ گاه از ناامیدی صحبت نمیکنم و حتما برای هر کاری راهی وجود دارد. نباید تسلیم شد و در هر شرایطی باید به مسیر ادامه داد. مهمترین نکته این است که صادقانه با هر پدیدهای رو به رو شد و آن را از هیچ ساخت.
کارگردان «طلسم» خاطرنشان کرد: به عنوان بازیگر گاهی لازم است که خود را تحمیل کنید و البته شانس را نیز در نظر داشته باشید، گاهی باید شانس را به وجود آورد. به مطالعه کتابهای تاریخی بپردازید، چراکه دانستن گذشته بسیار اهمیت دارد.
پس از پایان صحبتهای داریوش فرهنگ و اتمام آخرین جلسه کارگاه، مراسم اهدا گواهی پایان دوره با حضور مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما برگزار شد.
در این بخش سپیده حیدرآبادی مدیر روابط عمومی موزه سینما به روی سن آمد و در سخنانی گفت: خوشحالیم از اینکه در موزه سینمای ایران میزبان شما در کارگاه بازیگری و کارگردانی با حصور استاد داریوش فرهنگ بودیم. آقای فرهنگ علاقه ندارند استاد خطاب شوند اما این عنوان با توجه به اخلاق حرفهای و نظمی که همواره بر آن تاکید دارند، برازنده ایشان است.
وی ادامه داد: من به نمایندگی از موزه سینما از آقای فرهنگ تشکر میکنم که دعوت ما را به گرمی پذیرفتند. همچنین از مجید اسماعیلی سپاسگزازم که این مسئولیت را برعهده من گذاشتند که باعث شد تجربه خوبی را در کنار یکدیگر به دست آوریم.
حیدرابادی در ادامه از داریوش فرهنگ دعوت کرد تا به روی سن بیاید.
فرهنگ روی صحنه حاضر شد و گفت : طی ۲۵ ساعت آنچه که درباره سینما به نظرم میرسید را با شما در میان گذاشتم من بیشتر از آنچه به شما بیاموزم، خودم از این کارگاه آموختم و این کار سینما تا ابد است.
وی ادامه داد: به آقای اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما خوش آمد میگویم و از ایشان و خانم حیدرآبادی تشکر میکنم که با لطف و مهربانی تمام، هر آنچه نیاز داشتیم را در اختیار ما قرار دادند. در این کارگاه یک فیلم توسط هنرجویان ساخته شد و از همه شما بابت تلاشهایی که داشتید تشکر میکنم.
فرهنگ در ادامه بیان داشت: موزه سینما به غیر از مسئولیت اصلی خود، با نگاهی ویژه، برگزاری چنین رخدادهایی را نیز برعهده گرفته است که جای تقدیر دارد.
در شرایط سخت با زبان تصویر باهم صحبت کنیم
در بخش دوم این نشست مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما روی صحنه حاضر شد و در سخنانی گفت: در دورانی زندگی میکنیم که نیاز است تا همگی از یکدیگر مراقبت کنیم و هر کاری انجام دهیم تا حال دیگری بهتر شود، چراکه فشارهای روحی، روانی و اقتصادی زیادی وجود دارد و این مشکلات همه ما را آزار میدهد.
وی ادامه داد: ضروری است تا هر میزان که میتوانیم در این خصوص تلاش کنیم. بسیاری از مواقع تنها با یک لبخند و احوال پرسی میتوانیم باعث حال خوب همدیگر شویم. گاهی فقط لازم است تا به دوستان و آشنایان زنگ زده و احوال یکدیگر را جویا شویم. این دوران سپری نمیشود، مگر با منتقل کردن حس و حالی خوب به دیگری.
اسماعیلی افزود: گاهی توازن یک جامعه گاهی دچار مشکل میشود و در نتیجه چند دستگی میان آدمها به وجود میآید. در این صورت است که افراد حرفهای یکدیگر را متوجه نمیشوند. اگر از این مسئله مراقبت نشود، به رویارویی سخت منجر خواهد شد. یکی از بهترین کارهایی که میتوانیم انجام دهیم این است که با زبان تصویر با یکدیگر صحبت کنیم. اگر این موضوع را بیاموزیم، بدون آنکه با دیگری درگیر شویم، تصاویر ما با یکدیگر حرف خواهد زد و همین تصاویر تبدیل به موقعیت نمایشی شده و باعث حل مشکل میشود.
مدیرعامل موزه سینما ادامه داد: کشور نیاز به چنین گفتوگوهایی دارد و اگر این اتفاق رخ ندهد، مواجهه بدی میان افراد رخ خواهد داد. یاد بگیریم از یکدیگر مراقبت کنیم و در برخورد با هر فردی، اولویت اول ما این باشد که او را از اعماق دل دوست داشته باشیم و مطمئن باشید این حس خوب حتما به خودمان بازمیگردد.
اسماعیلی بیان داشت: نباید برای هیچکس بدی طلب کنیم چراکه او از طرف خداوند شایستگی پیدا کرده است. طبق گفته آقای فرهنگ در این جمع چهار نفر هستند که این پتانسیل را دارند تا وارد سینمای حرفهای شوند و این یک اتفاق بسیار بزرگ است. امیدوارم این جریان ادامه داشته باشد. ما از این پس یک خانواده به شمار میآییم و از آقای فرهنگ میخواهم همراه این جمع باقی بمانند و چنین نشستهایی در قالب گردهمایی ادامه پیدا کند.
در پایان این مراسم داریوش فرهنگ با اهدا لوح از مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما و همچنین سپیده حیدرابادی برای برگزاری کارگاه ها در مجموعه فرهنگی تاریخی موزه سینما قدردانی کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- کارگاه انتقال تجربه ابوالفضل جلیلی در موزه سینما/ رونمایی یک مستند در مشهد
- مستند «جشن سده» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرزاد حسنی مجری اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران شد
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- نقش امین تارخ در ارتقای بازیگری سینمای ایران/ موزه سینما نباید از حضور هنرمندان خالی باشد
- «باد صبا» برای یک آلبوم خانوادگی است/ لاموریس احیا کننده رمانتیسیسم در سینما بود
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- نکوداشت «بیتا فرهی» در موزه سینما برگزار میشود
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- کارگاه فن بیان در سینما با حضور ژرژ پطروسی برگزار میشود
- بهترین راه برای ورود به تصویر عکاسی است/ روایت کلاری از دلشوره اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین»
- انتشار گفتگوی موزه سینما برای زادروز «منوچهر والیزاده»؛ مردم به وجود هنرمندان معنا میبخشند
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما