دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در فاصله چهار روز مانده تا آغاز جشنواره در یک نشست به تشریح جزئیات این رویداد که تاکنون اطلاعات زیادی از آن منتشر نشده، پرداخت.
به گزارش سینماسینما، چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی از پنجم آذر در شیراز آغاز به کار خواهد کرد که هنوز اسامی فیلمها، داوران، مهمانهای خارجی و اطلاعات دقیق دیگری از بخشهای مختلف این رویداد اعلام نشده است.
روحالله حسینی که علاوه بر دبیری این دوره از جشنواره، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز هست، صبح شنبه اول آذر ماه در سالن فردوس موزه سینما مقابل خبرنگاران نشست تا با بیان جزئیاتی از این جشنواره، پاسخگوی سوالات آنها نیز باشد.
حسینی در شروع صحبت خود به جایگاه رسانه اشاره و ادامه داد: برای من رسانه نه یک همراه لحظهای، بلکه یک شریک بلندمدت برای سینماست.
در ادامه به بخشهای مختلف جشنواره جهانی فیلم فجر از جمله چهار بخش رقابتی و بخش ویژه ترکیه اشاره و اعلام شد: که بیش از ۷۰۰ فیلم به جشنواره رسیده و ۵۲ اثر نمایش داده میشوند. در بخش بینالملل ۲۱ فیلم از ۱۶ کشور در جشنواره حضور دارند.
در جلوهگاه شرق نیز ۱۸ فیلم از ۱۲ کشور نمایش داده میشوند. همچنین بخش ویژه ترکیه آثار فیلمسازان برجسته این کشور را نمایش میدهد.
در بخش رقابتی هشت فیلم ایرانی حضور دارند که شامل فیلمهایی همچون «زمانی در ابدیت»، «پل»، «مرد آرام»، «مرد خاموش» و… میشود.
«کاغذ بیخط»، «درخت گلابی»، «اینجا چراغی روشن است»، «دلشدگان» بخشی از فیلمهای مرمت شده جشنواره هستند که در بخشی ویژه نمایش داده میشوند.
حسینی که تمایل داشت بدون هیچ توضیحی صرفا سوالات را پاسخ دهد، به بخش زیتون شکسته و نمایش عکسها و فیلمهایی از جنگ ۱۲ روزه و جنگ غزه اشاره کرد.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر درباره اطلاعرسانی کم این دوره از جشنواره و اینکه میراثدار جشنوارهای است که شیک بوده و مهمانهای ویژه داشت، گفت: یادمان نرود در چه دورهای به سر میبریم. سال ۱۳۹۵ برجام هم امضا شده بود و فضای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی آن زمان اصلا قابل مقایسه با ۱۴۰۴ نیست. هنوز زمان زیادی از روزهایی که چند میلیون نفر از تهران خارج شدند و اسنپ بک در آستانه برگشت بود، نگذشته ولی من همه تلاش خود را میکنم جشنوارهای داشته باشیم که آبروی ما را حفظ کند.
او افزود: بنا به همین شرایط خاص ما زمان زیادی برای اطلاع رسانی نداشتیم و البته ملاحظاتی هم داشتیم.
او در پاسخ به پرسشی درباره حضور نوری بیلگه جیلان در رأس هیأت داوران گفت: بله این سینماگر صاحب نخل طلای کن در تیم داوری جشنواره حضور دارد و از روز افتتاحیه به جشنواره میآید.
حسینی درباره جایگاه خودش در سازمان به عنوان معاون نظارت و ارزشیابی و اینکه آیا فیلمها درگیر سانسور شدهاند، گفت: فیلمهایی که در جشنواره هستند، همان مسیر معمول را مثل همه فیلمها برای همه جشنواره ها طی کردند و البته رویکرد شاعرانگی ما برای جشنواره امسال در این مسیر تاثیرگذار بود.
او همچنین درباره فیلم «تهران کنارت» افزود: حذف فیلم «تهران کنارت» از جشنواره بخاطر سانسور صحت ندارد، طی یک مکالمه تلفنی خواسته شد از فیلم دعوت شود، ولی چون لیست بسته شده بود امکان حضور این فیلم نبود. البته تا جایی که میدانم فیلم متعلق به ۲۰۲۲ است و هر چند گفتند تدوین مجدد شده اما به دلیل بسته بودن جدول، فیلم در جشنواره نیست.
حسینی درباره نمایش فیلم «صدای هند رجب» در جشنواره گفت: من همچنان مراقبت میکنم برای اطلاع رسانی و این یکی از مواردی بود که خبررسانی درباره آن، سبب شد حضور فیلم در جشنواره منتفی شود.
او درباره انزوای فرهنگی ایران نیز گفت: ما ۲۰۰ مهمان داریم و اگر با وجود تحریمهای فرهنگی و جشنوارهای، این مهمانها به ایران بیایند گام بلندی در مسیر خروج ایران از انزوای فرهنگی برداشته میشود.
دبیر جشنواره درباره انتخاب فیلمها توضیح داد: رویکرد شاعرانهای که برای جشنواره مدنظر داریم برای ما خوشایند بود چون در واقع ارزش نهادن به یک رویکرد و شیوه زیستن و نگریستن است که بخشی از ما ایرانیها است. این دلیل ما برای بازگشت به یک هویت بود که مزیت سینمای ما در دنیا هم است. بنابراین انتخاب آثار با این رویکرد انجام شده است.
وی درباره بخش زیتون شکسته و اینکه بر صلح و پایداری تاکید دارد، پاسخ داد: در این بخش هشت فیلم حضور دارند و نام بخش نیز با نظر آقای فریدزاده (رییس سازمان سینمایی) انتخاب شده است.
حسینی درباره تغییر زمان و مکان جشنواره و تاثیر آن در ثبت رویداد در فیاپف گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر در سایت فیاپف با اطلاعات به روز، ثبت شده است. این نهاد قواعدی برای جشنوارههای رده الف دارد که پیگیریهای انجام شده پیش از حضور من به این تاریخ رسیده بود وگرنه اردیبهشت شیراز خیلی فضای دلانگیزتری دارد. با این حال اگر تصمیم به تغییر دوباره گرفته شود باید با فیاپف مطرح شود، هر چند تغییر چندباره اتفاق خوبی نیست.
او در پاسخ به سوالی درباره اینکه سال قبل فیلم «زمانی در ابدیت» مشکل مالکیت داشت، گفت: اگر مشکل برطرف نشده بود قطعا امکان نمایش فیلم در جشنواره نبود.
وی درباره بخش دارالفنون توضیح داد: ۶۰ هنرجو در این بخش شرکت میکنند که ۳۸ نفر خارجی هستند. اساتیدی هم از فیلمسازان ایرانی و خارجی دعوت شدهاند.
حسینی درباره اینکه آیا نکوداشتی در این جشنواره برگزار میشود؟ گفت: این نوع برنامهها به طور جدیتر در بخش ملی برگزار خواهد شد ولی با چهرههای بینالمللی سینما ایران صحبتهایی در حال انجام است تا در صورت نهایی شدن در اختتامیه تقدیر صورت بگیرد.
او در بخشی دیگر اشاره کرد: برنامهریزی شده است که بخشی از فیلمهای جشنواره برای عموم مردم نیز به نمایش درآید. همچنین بخشی از روزِ مهمانان خارجی هم به بازدید آنها از اماکن تاریخی شیراز اختصاص دارد.
دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر از حسن معجونی، علیرضا شجاع نوری، ایرج طهماسب، همایون اسعدیان و منوچهر شاهسواری به عنوان همراهان و مشاوران سینمایی خود در این جشنواره نام برد.
حسینی درباره میزان مشارکت شیراز توضیح داد: شهرداری شیراز و استانداری فارس همراهی خیلی خوبی داشتند و بخش عمدهای از هزینهها را متقبل شدند و باقی را هم خود سازمان سینمایی که عدد کمتری است، متقبل شد. در این موضوع بحث پرداختهای مالی، اسکان، پروازهای خارجی و پذیرایی با استان فارس است.
در پایان این نشست بخش دیگری از پوسترها با طراحی مهدی دوایی و تیزر جشنواره رونمایی شد.
در ابتدای این نشست زینب کاظمخواه مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر گفت: پیش از صدور حکم دبیری حسینی ثبتنام فیلمها آغاز شده بود ولی جنگ ۱۲ روزه تغییراتی را ایجاد کرد.
همچنین منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره ملی فجر نیز در نشست حضور داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- نقدی بر فیلمهای کوتاه باکس شیراز در جشنواره جهانی فیلم فجر
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- چهل و سومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آثار بخشهای چشمانداز و زیتون شکسته معرفی شدند
- برنامه نشستهای چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر منتشر شد
- جشنواره جهانیِ فیلم فجر در شیراز؛ جشنواره ثبات میخواهد
- اعلام آثار راهیافته به ۲ بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین نمایش «مرد خاموش» در ایران؛ تیزر رونمایی شد
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در جشنواره جهانی فیلم فجر
- شیراز در آستانه یک آزمون تاریخی؛ ۱۰ مطالبه برای برگزاری یک «جشنواره واقعی»
- آغاز شمارش معکوس برای میزبانی فارس از جشنواره جهانی فیلم فجر
- مدیر روابط عمومی جشنواره جهانی فیلم فجر معرفی شد
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما





