به گزارش سینماسینما، اصغر دشتی در برنامه «خط فرضی» و در گفتگو با کیوان کثیریان بیان کرد: «ما چند گفتمان و سبک زندگی داریم؛ یک گفتمان و سبک زندگی رسمی، یک گفتمان و سبک زندگی عرفی، یک گفتمان و سبک زندگی زیرزمینی. اگر حکمرانی و حاکمیت حواسش نباشد که سبک زندگی عرفی را به رسمیت بشناسد، این باعث میشود زیر زمین برود. بعد چه اتفاقی میافتد؟ در زیر زمین یک شهر دیگری وجود دارد که من و شما از آن بیخبریم. چون در خیابانهای شهر حرکت نمیکنیم و بعد از آن فکر میکنیم جامعه ما چه شکلی دارد و نمیدانیم آن زیر دارد چه اتفاقی میافتد. این مسئله بسیار خطرناک و تهدید کننده امنیت ملی است. چون پایه امنیت ملی بر انسجام اجتماعی است.»
وی ادامه داد: آنچه گفتم، حرفهای من نبود؛ اینها حرفهای حسین انتظامی پیش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در یک گفتگویی مثل همین برنامه است. من گفتگویی را در یوتیوب تماشا کردم که او داشت این حرفها را میزد. اینکه آقای انتظامی به این مسائل اشاره میکند و الآن هم فکر کنم که شخص دوم در وزارت فرهنگ هستند، یعنی حاکمیت به وضعیتی که رخ داده، آگاه است.
دشتی گفت: همین آقای انتظامی که از او مثال زدم، در جای دیگری گفت که؛ «ما به یک نمایشنامه بابت کتاب مجوز دادیم ولی برای اجرا با آن کتاب و با همان متنش مخالفت کردیم». میبینید که چقدر خسته شدیم. چقدر هر بار برگشتیم بگوییم بیاید گفتگو کنیم، یک چیزی را اصلاح کنیم و درست جلو ببریم، ما را خسته کردند. من معتقدم انرژی خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده و آنهایی که به این مکانیزم عادت نداشتند و هیچ وقت به آن دم و دستگاه نیامدند، بیرونش ایستاده و به آن دهان کجی میکنند و داخلش نخواهند آمد.
وی افزود: به نظر من اینکه وزیر ارشاد این طبقه بندی را کرده، خیلی جالب است؛ قهر، فاصله، اعتراض، نفرت. میگوید سرمان را مثل کبک در برف نکنیم. اینکه الان از نظر ایشان در کدام مرحلهایم را من نمیدانم و نظر خودم را میگویم. من سوالم از آقای وزیر این است که خوب حالا این چهار طبقه بندی جالبی که اتفاق افتاده، شما دارید در آن چهکار میکنید؟ کجایش ایستادهاید؟
این هنرمند مطرح کرد: رئیس جمهوری با حداقل رای رئیس یک دولت میشود. نمایندگانی با حداقل رای به وزیری با حداقل جایگاه فرهنگی رای اعتماد میدهند و او به خودش اجازه میدهد که برای جامعه فرهنگی شاخ و شانه بکشد و برایشان تعیین تکلیف کند. بعد بلافاصله چیدمان مهرهها را شروع میکند؛ مدیریتی که این چیدمان مهرهها و مدیریت ضد جریان فرهنگی و ضد جریان پیشرو تئاتر ایران قلمداد میشود.
وی اضافه کرد: من آن طرف جهان تئاتر دیدم و میتوانم بفهمم که اگر ما دچار خود زنی تاریخی و یک بیاعتماد به نفسی خاورمیانهای نباشیم، گاهی خلاقیت و نگاهمان از بعضی از نمونههای غربی یا اروپایی در تئاتر بسیار پیشروتر است.
برنامه گفتگو محور خط فرضی، محصول پایگاه خبری تحلیلی سینماسینما است که هر چهارشنبه ساعت ۲۰ در یوتیوب خط فرضی منتشر میشود.
سردبیر و میزبان این برنامه کیوان کثیریان است و کثیریان به همراه اردوان زینی سوق، خط فرضی را تهیه میکنند. ساتیار امامی نیز کارگردانی فنی و تدوین آن را به عهده دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پاسخ امیر اثباتی به نامه مسعود امینی تیرانی؛ وظیفه خانه سینما «ایستادن» در یک سمت نیست/ «حرکتِ جدی» برای تغییر به نفع همه سینماگران است!
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
- سال ۹۷ کدام نمایش ها در تماشاخانه ایرانشهر اجرا دارند؟
- گزارش تصویری سینماسینما از کنسرت نمایش سی
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





