به گزارش سینماسینما، اصغر دشتی در برنامه «خط فرضی» و در گفتگو با کیوان کثیریان بیان کرد: «ما چند گفتمان و سبک زندگی داریم؛ یک گفتمان و سبک زندگی رسمی، یک گفتمان و سبک زندگی عرفی، یک گفتمان و سبک زندگی زیرزمینی. اگر حکمرانی و حاکمیت حواسش نباشد که سبک زندگی عرفی را به رسمیت بشناسد، این باعث میشود زیر زمین برود. بعد چه اتفاقی میافتد؟ در زیر زمین یک شهر دیگری وجود دارد که من و شما از آن بیخبریم. چون در خیابانهای شهر حرکت نمیکنیم و بعد از آن فکر میکنیم جامعه ما چه شکلی دارد و نمیدانیم آن زیر دارد چه اتفاقی میافتد. این مسئله بسیار خطرناک و تهدید کننده امنیت ملی است. چون پایه امنیت ملی بر انسجام اجتماعی است.»
وی ادامه داد: آنچه گفتم، حرفهای من نبود؛ اینها حرفهای حسین انتظامی پیش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در یک گفتگویی مثل همین برنامه است. من گفتگویی را در یوتیوب تماشا کردم که او داشت این حرفها را میزد. اینکه آقای انتظامی به این مسائل اشاره میکند و الآن هم فکر کنم که شخص دوم در وزارت فرهنگ هستند، یعنی حاکمیت به وضعیتی که رخ داده، آگاه است.
دشتی گفت: همین آقای انتظامی که از او مثال زدم، در جای دیگری گفت که؛ «ما به یک نمایشنامه بابت کتاب مجوز دادیم ولی برای اجرا با آن کتاب و با همان متنش مخالفت کردیم». میبینید که چقدر خسته شدیم. چقدر هر بار برگشتیم بگوییم بیاید گفتگو کنیم، یک چیزی را اصلاح کنیم و درست جلو ببریم، ما را خسته کردند. من معتقدم انرژی خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده و آنهایی که به این مکانیزم عادت نداشتند و هیچ وقت به آن دم و دستگاه نیامدند، بیرونش ایستاده و به آن دهان کجی میکنند و داخلش نخواهند آمد.
وی افزود: به نظر من اینکه وزیر ارشاد این طبقه بندی را کرده، خیلی جالب است؛ قهر، فاصله، اعتراض، نفرت. میگوید سرمان را مثل کبک در برف نکنیم. اینکه الان از نظر ایشان در کدام مرحلهایم را من نمیدانم و نظر خودم را میگویم. من سوالم از آقای وزیر این است که خوب حالا این چهار طبقه بندی جالبی که اتفاق افتاده، شما دارید در آن چهکار میکنید؟ کجایش ایستادهاید؟
این هنرمند مطرح کرد: رئیس جمهوری با حداقل رای رئیس یک دولت میشود. نمایندگانی با حداقل رای به وزیری با حداقل جایگاه فرهنگی رای اعتماد میدهند و او به خودش اجازه میدهد که برای جامعه فرهنگی شاخ و شانه بکشد و برایشان تعیین تکلیف کند. بعد بلافاصله چیدمان مهرهها را شروع میکند؛ مدیریتی که این چیدمان مهرهها و مدیریت ضد جریان فرهنگی و ضد جریان پیشرو تئاتر ایران قلمداد میشود.
وی اضافه کرد: من آن طرف جهان تئاتر دیدم و میتوانم بفهمم که اگر ما دچار خود زنی تاریخی و یک بیاعتماد به نفسی خاورمیانهای نباشیم، گاهی خلاقیت و نگاهمان از بعضی از نمونههای غربی یا اروپایی در تئاتر بسیار پیشروتر است.
برنامه گفتگو محور خط فرضی، محصول پایگاه خبری تحلیلی سینماسینما است که هر چهارشنبه ساعت ۲۰ در یوتیوب خط فرضی منتشر میشود.
سردبیر و میزبان این برنامه کیوان کثیریان است و کثیریان به همراه اردوان زینی سوق، خط فرضی را تهیه میکنند. ساتیار امامی نیز کارگردانی فنی و تدوین آن را به عهده دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پاسخ امیر اثباتی به نامه مسعود امینی تیرانی؛ وظیفه خانه سینما «ایستادن» در یک سمت نیست/ «حرکتِ جدی» برای تغییر به نفع همه سینماگران است!
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- واکنش کارگردان فیلم عزیز به اظهارات سعید مستغاثی در برنامه خط فرضی
- سال ۹۷ کدام نمایش ها در تماشاخانه ایرانشهر اجرا دارند؟
- گزارش تصویری سینماسینما از کنسرت نمایش سی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





