اهالی هنر مراسم رونمایی از کتابهای «حرفهایی که در ذهنمان میماند» و «شخصیت شناسی در بازیگری» به نویسندگی حوریه مقدم با اشاره به اینکه دیالوگها برگرفته از زندگی مردم هستند، بر بومی سازی شخصیت شناسی در عرصه سینما و تئاتر تاکید کردند.
به گزارش سینماسینما، مراسم رونمایی از کتابهای «حرفهایی که در ذهنمان میماند» و «شخصیت شناسی در بازیگری» عصر جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ در سالن استاد فریدون ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
ابوالفضل جلیلی با بیان اینکه بانوان برای ورود به سینما مظلوم هستند یادآور شد: بازیگر باید از درون حرف بزند. بازیگری شغلی دوست داشتنی است مشروط برآنکه با تزکیه نفس همراه باشد.
این کارگردان سینما با تاکید بر اعتقاد به نقش برای بازیگران عنوان کرد: کتاب «شخصیت شناسی در بازیگری» به نویسندگی حوریه مقدم بازیگر سینما، دلی نوشتهشده است.
وی با اشاره به کتاب «حرفهایی که در ذهنمان میماند» یادآور شد: خودم خیلی دنبال دیالوگ نمیروم و ۵۰ تا ۶۰ فیلم در زندگیام بیشتر ندیدهام ولی بعضی فیلمها چیزهای دوست داشتنی دارد و فیلم «جیب بر» یکی از این آثار است و دیالوگ صحنه روبرو شدن زن و مرد در پشت میلههای زندان برای من دوست داشتنی است.
وی با بیان اینکه معتقدم بازیگران ما مونوتن حرف میزنند به فیلم «گوزنها»ی مسعود کیمیایی اشاره کرد و گفت: دیالوگ گور پدر نشئگی بعد التماس که نشان از خدشهدار شدن غرور شخصیت است، برای من نشان قدرت است و این سکانس را دوست دارم.
حسین مسافر آستانه، کارگردان تئاتر نیز با اشاره به نگارش کتاب «حرفهایی که در ذهنمان میماند» به نویسندگی حوریه مقدم از بازیگران سینما و تلویزیون در این مراسم اظهار کرد: چقدر جای پرداختن به دیالوگها در ادبیات ما خالی است و آنچه ما از ادبیات کهن درباره ادبیات قصار میشنویم از دل سخنرانیها برآمده و گاه به عنوان ضربالمثل کاربردی است.
وی ادامه داد: کتاب «حرفهایی که در ذهنمان میماند» که توسط یک بازیگر جمع آوری شده برای آحاد جامعه مفید است و باید در انتشار آن تلاش کرد تا همه مردم در هر جایگاهی آن را مطالعه کنند. این دیالوگها برگرفته از زندگی هستند.
این کارگردان تئاتر درباره کتاب «شخصیت شناسی در بازیگری» توضیح داد: شنیدیم بازیگری کار سخت بعد از معدن است و این کار سخت یک پز برای ما است اما از خود نپرسیدیم سختی بازیگری چیست؟ آنچه امروز در بازیگری میبینیم سخت نیست و فقط فرصت دیده شدن است. در آموزشها مهارتها را یاد میگیریم اما اینها ابزار بازیگری است و ابزار کافی نیست. در دانشگاه واحد شخصیت شناسی داریم اما کاربردی نیستند. معتقدم شخصیت شناسی در این کتاب براساس این نکته آمده که بازیگری از سختترین مشاغل جهانی است. ما بازیگران درجه یکی داشتیم که ویژگیهای ذکر شده در این کتاب را دارا بودند که براساس دریافت غریزی بود اما در آموزش بازیگری امروز به پوسته یک نقش میرسیم و از اینرو یک بازیگر در نقشهای مختلف خیلی تفاوتی ندارد.
وی ادامه داد: جای این کتاب که توسط حوریه مقدم بازیگر سینما و تلویزیون نوشته شده خالی بود و این کتاب جامع است. برای علاقهمندان جدی بازیگری این کتاب را توصیه میکنم و معتقدم این دو کتاب باید در تیراژ بالا در اختیار علاقهمندان قرار گیرد.
در ادامه این مراسم نفیسه روشن بازیگر سینما و تلویزیون بخشی از کتاب «شخصیت شناسی در بازیگری» را با نگاه به فیلم «شام آخر» خواند و این مهم را به آتیلا پسیانی بازیگر فقید سینما تقدیم کرد.
نفیسه روشن اظهار کرد: در دورانی هستیم که همه سرگرم فضای مجازی هستند و به اهالی هنر بیمهری میشود. امیدوارم بتوانیم قدردان اهالی فرهنگ و هنر باشیم و نام و یاد آنان را گرامی بداریم. افراد تازه وارد به هنر دچار توهم میشوند و باید روی اخلاق هنر بیش از پیش کار کنیم.
وی در ادامه خاطرهای از خسرو شکیبایی بیان کرد.
علیرضا جلالیتبار بازیگر سینما نیز در این مراسم اظهار کرد: خوشحالم کتاب توسط حوریه مقدم از همکارانم در عرصه بازیگری منتشر شده است. در دنیا مردم همچنان کتاب میخوانند و کتاب و سینما باهم دوست هستند. وقتی میشنوم کتاب جدیدی معرفی میشود شاد میشوم.
وی ادامه داد: در زمینه تولید دانش و هنر باید وجه بومی سازی را انجام دهیم و در ایران این فرایند با نوشین انجام شده که به بازیگر دانش بررسی شخصیت را بدهد. جامعه با تحول به شخصیت میرسد و درام جدید شکل میگیرد. شناخت شخصیت برای همه ارکان تولید مهم است و باید با دانش، ابزار و متر شخصیت پردازی داشته باشیم و در این کتاب شکلهای برخورد با شخصیت مدون شده است.
این بازیگر سینما با اشاره به کتاب «حرفهایی که در ذهنمان میماند»، درباره تولید محصولات جانبی آثار سینمایی توضیح داد: باید فیلم را به محصولات ثانویه تبدیل کنیم و این باعث میشود زیست ما به عنوان تجربه بشری بزرگان ادبی فارسی ادامه یابد. وجود چنین کتابهایی جبهه بعدی پس از سینما است.
سید علی هاشمی کارگردان سینما و تئاتر نیز اظهار کرد: امروز ما به بازیگرانی که تحصیلات آکادمیک داشته و دغدغهمند مسائل فرهنگی باشند نیاز داریم که حوریه مقدم با این کتاب در این راه قدم گذاشت. کتاب «شخصیت شناسی در بازیگری» بسیار کامل است. حتی شخصیت شناسی در دانشگاه این قدر کامل نبود و نگرشها و متدهای کاملی دارد. اینکه یک بازیگر در قامت نویسنده، از نگاه علمی به مسئله شخصیت شناسی نگاه کند، ارزشمند است.
وی درباره کتاب «حرفهایی که در ذهنمان میماند» نیز عنوان کرد: از زمانی که دیالوگ وارد سینما شد چقدر در خاطر ما مانده؟ فقط دیالوگهای خاص در ذهن مانده و اغلب دیالوگهای سینما روزمره است و جداکردن دیالوگهای خاص جذابیت داشت.
ایرج افشاری، نویسنده و کارگردان تئاتر نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: جای این دو کتاب خالی بود که به همت حوریه مقدم بازیگر سینما و تلویزیون به رشته تحریر درآمد. فلسفه نگارش کتاب جاودانه شدن است اما فرمتی که در کتاب «حرفهایی که در ذهنمان میماند» میبینیم کمک میکند که از این جملات استفاده کنیم.
وی با اشاره به جملاتی از روژه گارودی و رومن گارودی اظهار کرد: جملات در این کتاب توسط حوریه مقدم، هنرمندانه و این دیالوگها با سختی انتخاب شده و تا به امروز کتاب «حرفهایی که در ذهنمان میماند» جزو نخستین آثار مکتوب درباره دیالوگهای ماندگار سینما است.
این نویسنده درباره کتاب «شخصیت شناسی در بازیگری» نیز گفت: نیاز به این کتابها داریم که شخصیت شناسی و رسیدن بازیگر به شخصیت، دقیق توضیح داده شده است. تحلیل شخصیت، طراحی و ارائه مهمترین رکن شخصیت برای بازیگر است و این کتاب پیشنهاد میدهد این مسیر سخت چگونه ارائه شود.
در پایان این مراسم از ۲ کتاب «حرفهایی که در ذهنمان میماند» و «شخصیت شناسی در بازیگری» با حضور چهرهها رونمایی شد و حوریه مقدم نویسنده این دو اثر از اهالی فرهنگ و هنر تقدیر کرد.
وی با اشاره به هدف خود از نگارش این دو کتاب توضیح داد: امیدوارم کتاب «شخصیت شناسی در بازیگری» بتواند به اعتلای این عرصه کمک کند.
این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه داد: کتاب «حرفهایی که در ذهنمان میماند» نیز تلاشی برای حفظ خاطرات ما از آثار سینمایی و تلویزیونی است و با این هدف به رشته تحریر درآمد.
سید جمال ساداتیان، خسرو معصومی، عادل تبریزی، مهران مهام، محمد علی نجفی، مصطفی رستگاری، قاسم قلی پور، وحید موساییان، مجید تاج بخش، هلیا امامی، اکبر رحمتی، اکرم محمدی، عباس محبی، محمد رضا چراغعلی و… از دیگر حاضران این مراسم بودند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- کارگاه انتقال تجربه ابوالفضل جلیلی در موزه سینما/ رونمایی یک مستند در مشهد
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- شب وقایعنگاری بخارا
- گرامیداشت «لیلی افشار» در خانه هنرمندان ایران
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- نمایش فیلمتئاتر «مکبث» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- بزرگداشت محمدرضا اصلانی و رونمایی از کتاب «اصلانی به روایت اصلانی»/ محمدرضا اصلانی: آنچه حاصل این سالهاست نه حاصل یک رنج بلکه حاصل یک جنگ عظیم اس
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نسخه مرمت شده «موشِت» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در «یک سهشنبه کوتاه» مطرح شد: عوامل با فیلم کوتاهیهای کار اول سخت همکاری میکنند
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ