سعید عقیقی فیلمنامهنویس، مدرس و منتقد سینما در پانصد و هفدهمین سینماتک خانه هنرمندان ایران که به نمایش و نقد و بررسی فیلم «ساعتها» ساخته استیون دالدری اختصاص داشت، گفت: فیلمهای امروزی گویی برای مصرف کردن تولید میشوند و نه برانگیختن تفکر و فیلمسازانی که برای فکر کردن فیلم میسازند، تاوان میدهند.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «ساعتها» ساخته استیون دالدری دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد و سپس نشست نقد و بررسی آن با حضور سعید عقیقی فیلمنامهنویس و مدرس سینما و حسین عیدیزاده منتقد سینما که اجرا برنامه را نیز برعهده داشت، برگزار شد.
عقیقی در ابتدا بیان کرد: ما چهار مولفه تناسب، تضاد، تداوم و تقارن را در ارتباط با این اثر بررسی میکنیم. در سه محور «تحلیل ساختاری» در بخش اصلی که مربوط به ۱۱ دقیقه اول فیلم و معرفی کاراکترهای اصلی میشود؛ اینکه چهطور فیلم در سه زمان مختلف یادآوری میکند. قطعه اول درباره چه چیزی است و سپس قطعات بعدی را پیش میبرد. دومین محور «اقتباس» و محور سوم «بازیگری» است که ما گلچینی از مکاتب بازیگری را در این فیلم میبینیم.
وی افزود: در تحلیل ساختاری بررسی سکانس افتتاحیه فیلم به عنوان شناسنامه، اصل طراحی به عنوان مرکز ثقل روایت و ایجاد تناسب در روایت سه رشتهای مطرح میشود. «اصل طراحی» روش بیان ساختار فیلمنامه است و در فیلمی با روایت پست مدرن که شکل بینامتنی دارد و سه داستان را در سه زمان به موازات هم پیش میبرد، اصل طراحی برگ برنده محسوب میشود.
عقیقی تصریح کرد: در واقع اصل طراحی داستان را برای مثال در ارتباط با فیلمی مثل «پدر خوانده ۱» به شیوه قصه پریان تعریف میکند. در رابطه علت و معلولی در اصل طراحی نقطه یک به دو، دو به سه و سایر نقاط مدام به یکدیگر متصل میشوند. در «ساعتها» وقتی فیلمنامه سه شخصیت اصلی و سه رشته روایت دارد، هم باید هریک از شخصیتها داستان خود را تعریف کنند و هم ارتباطشان باهم را حفظ کنند. در واقع در جایی از فیلم شاهد تناسب، در جایی شاهد تقارن و در جایی شاهد تضاد و همچنین تداوم هستیم.
این نویسنده عنوان کرد: تدوین فیلم هم عمیقا در سکانس افتتاحیه متناسب با چیزهایی است که بعدها خواهد گفت. اینکه تدوین چهطور دست کم در هفت دقیقه ابتدایی فیلم، دارای ۱۸ یا ۱۹ مولفه تناسب تصویری و صوتی است، بسیار اهمیت دارد.
وی با طرح یک نقد به طرز برخورد برخی از مخاطبان با فیلمهای خارجی که به لحاظ ساختاری دارای انسجام و اصولی فکر شدهاند، توضیح داد: به نظرم بزرگترین مشکل ما در ایران در مباحث آموزشی گاهی باوراندن یک تفکر است زیرا ذهن ما ایرانیها مبتنی بر این است که یک ساختار دقیق در یک فیلم خود به خودی و تصادفی یا بر پایه تقدیر شکل گرفته است.
وی در ادامه به ظرافت در تدوین پشت هم سه پلان حرکتی به سمت پایین در سکانس افتتاحیه فیلم «ساعتها» با نمایش همان بخش از فیلم اشاره کرد و گفت: در کلاسهای من یکی از سوالات متداول هنرجویان این است که آیا کارگردان به این جزئیات واقعا فکر کرده است؟ پاسخ قطعا بله است. در فیلم «ساعتها» ادبیات، تصویر، موسیقی و توالی صحنهها به شکل بسیار خلاقانهای طراحی شدهاند.
عقیقی توضیح داد: الگوی پست مدرن، الگوی ترکیبی از الگوی کلاسیک و مدرن است و فیلم «ساعتها» اول جغرافیا و فضا را به مخاطب نشان میدهد و بعد به زمانهای مختلف میرسد. در واقع برای تقارنی بزرگتر ایجاد تناسب میکند. از شخصیت فرعی به اصلی، از جز به کل و از بیرون به درون میرسد و همه اینها در ذهن مخاطب تناسباتی ایجاد میکند و مهندسی آن در فیلمنامه و دکوپاژ و ترکیببندی تصویر، متاثر از هندسه اقلیدسی و کلاسیک است و کارگردان واقعا به این جزئیات و اصول در «ساعتها» فکر کرده است.
این مدرس سینما گفت: تدوین در این فیلم حکم موسیقی را دارد. صدای قطار در جایی از فیلم موسیقی را قطع میکند و این نکته اهمیت دارد زیرا ما اساسا با مفهوم زمان و جهش آن در فیلم رو بهرو هستیم.
وی ادامه داد: تناسبات هندسی این فیلم مغز را برای دریافت پیوند تصاویر و درک ارتباط سه زمان متفاوت هماهنگ میکند. برای مثال در نزدیک شدن به تصویر کلوزآپ سه زن در فیلم، حرکت از چپ به راست است. فیلم به خوبی در ۱۰ دقیقه اول بدون کلام و با بهکارگیری تناسباتی، شخصیتهای اصلی را به مخاطبش معرفی میکند.
وی با اشاره به کارگردانی منسجم فیلم «ساعتها» عنوان کرد: این فیلم دارای کارگردانی منسجم است. از این جهت که شکل گرافیکی منسجمی هم در صحنهها دیده میشود. همچنین در بسیاری از صحنهها از الگوی کلاسیک ۱ ،۲ و ۳ که در واقع همان تکرار یک است، استفاده میکند و این انسجام و تناسب کمک میکند تا ما برای روایت سه زمان مختلف انسجامی را در ذهن مخاطب حفظ کنیم.
در ادامه حسین عیدیزاده وارد بحث شد. وی دلیل ایجاد چنین تناسبی در فیلم را نمایش حالات مشابه روحی سه شخصیت اصلی زن داستان دانست.
عقیقی نیز گفت: فیلم «ساعتها» نمونه خوبی برای نقد فرمالیستی است که چهطور فرم، یک وضعیت را به شکل همه جانبهای منتقل میکند.
وی افزود: علت اینکه ما حتی در برخی از سریالهایمان هنوز تا قسمتهای چندم داستان را درک نمیکنیم، همین عدم تناسب و فکر نکردن به ساختار است. یک فیلم باید در ده دقیقه اول بتواند بگوید چه تناسبی را رعایت میکند و به مخاطب میگوید هویت فیلم چیست و با او قراردادی میبندد و حالا باید روی آن بایستد. فیلم «ساعتها» نکاتی را توضیح میدهد که سه داستان به هم پیوند بخورد و به داستانهای اپیزودیک تبدیل نشود و همچنان داستانهایی موازی باشد.
عیدیزاده در ادامه به مطرح نشدن برخی از بخشهای فیلم در رمان «ساعتها» مایکل کانینگهام که فیلمنامه اثر اقتباسی از آن بوده است، اشاره کرد.
عقیقی در این باره گفت: نویسنده تلاش میکند یک سلسله راهحل برای کم و زیاد کردن و تبدیل مدیوم ادبیات به مصداقهای تصویری در «ساعتها» پیدا کند. در سینما اگر وجود کنشی لازم است، باید حتما در تصویر دیده شود. در واقع اقتباس تبدیل وضعیت مدیوم ادبیات به سینما است و اتفاقا وظیفه یک اقتباس خوب تغییر مقتضیات ادبیات به نفع سینما است.
وی عنوان کرد: در اقتباس خوب اینطور است که میتوان بخشهایی از داستان را دستکاری کرد و در ساعتها اضافه شدن تلاش فرزند برای نگهداشتن مادر یا سمپات کردن جولیان مور در فیلم در قیاس با شخصیت حاضر در کتاب از این مصادیق است.
عیدیزاده در ادامه به الگوهای روایت برخی از فیلمها نظیر «۲۱ گرم»، «ساعتها» و نقطه اوج روایتهای پست مدرنی که در دهه اول ۲۰۰۰ باب شد، اشاره کرد.
عقیقی درباره این نوع فیلمها گفت: راهحل انحرافی این است که در برخی از این آثار نه بیشتر با الگوهای روایت برای همسانسازی بلکه با الگوهایی برای فانتزی کردن رو بهرو هستیم. اگر در سینمای اروپا فیلم «شانس کور» سه نوع روایت و گرایش از یک وضعیت را مطرح میکند و نسبت واضحی با «راشومون» دارد اما این جنس فیلمها نسبتهای متفاوتی با مثلا فیلمی مثل «پالپ فیکشن» دارند. نسلی که پالپ فیکشن الگویش است درباره رویدادهای پیرامونیاش گویی بی حس است. در الگوی پست مدرن در بازه زمانی سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ مجموعه متنوعی از این فیلمها را داریم. فروش پایین این فیلمها به دلیل این است که عمدتا ناراحتکننده هستند و ایده خودکشی و افسردگی دارند اما در پالپ فیکشن اینطور نیست و مخاطب در صحنههایی حتی میخندد. به همین دلیل است که اینیاریتو و آرنوفسکی مجبور میشوند از جایی مسیرشان را تغییر بدهند. در واقع این نوع فیلم بدعتهایی دارد و تاوانش را هم میدهد. بخش عمدهای از فیلمهایی با این ویژگیها و با نوع تربیت تلویزیون با رئالیتی شوهایی که روایتی تسهیل شده دارند عمدتا شکست تجاری میخورند.
عقیقی عنوان کرد: فیلمهای امروزی گویی برای مصرف کردن تولید میشوند و نه برانگیختن تفکر و کسانی که برای فکر کردن فیلم میسازند تاوان میدهند.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره بازیگری در فیلم «ساعتها» بیان کرد: فیلمهای پشت صحنه ساعتها بسیار جذاب است. نیکول کیدمن توضیح میدهد ویرجینیا وولف راست دست است و خود او چپ دست است و کیدمن خمیده راه رفتن وولف را کاملا در بازیاش رعایت میکند. همچنین صدایش را برای نزدیکتر کردن به صدای ویرجینیا وولف بم و گرفته کرده است. آنچه در تمرینها و ساختارهاست، فوقالعاده دقیق طراحی شده و این فیلم دکوپاژی آهنین دارد. سه نوع بازی را در این فیلم میبینیم، یکی نوع به روز شده «اکتورز استودیو» که در بازی مریل استریپ واقعا یک جور کلاس بازیگری است، دوم نوعی بازی برونگرا با بازی جولیان مور میبینیم که مدام باید خودش را کنترل کند. سوم بازی کیدمن که کاملا پیچیده است؛ زیرا روی مکثها بیشتر کار کرده است، جملاتش کوتاه است و حالت چهره و نگاه و مکثهایش همگی معنا دارد.
بخش بعدی این نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- خبرهایی از ساخت دنباله «شیطان پرادا میپوشد»/ دیزنی هنوز تایید نکرده است
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- شب وقایعنگاری بخارا
- گرامیداشت «لیلی افشار» در خانه هنرمندان ایران
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- نمایش فیلمتئاتر «کسی نیست همه داستانها را به یاد آورد» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «پشت شیشه» در مستندات یکشنبه و «پاترپانچالی» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «موشِت»؛ برسون پیامبر سینما است! / سینماگری که به جزییات اهمیت میدهد
- نمایش فیلمتئاتر «مکبث» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز