توهین نشریه یالثارات به اندازهای برای جامعه هنری سنگین تمام شده که لغو مجوز این نشریه هم نتوانست از ناراحتی و تاسف اهالی سینما کم کند.
سینماسینما- الهام نداف، در این میان هر کس اعتراض خود را با شکل و شمایل خاصی به این اهانت نشان داد. عدهای از هنرمندان در صفحات شخصی خود در اعتراض به این حرکت مطالبی منتشر کردند و عدهای هم ترجیح دادند مطلب توهین آمیز را بارها بازنشر کنند.
با این همه اما اقدام شورای مرکزی کانون کارگردانان سینمای ایران در نوع خود جالب و قابل توجه بود. قرار بود سهشنبه ۱۲ مردادماه هفتمین جشن کانون کارگردانان سینمای ایران با نام و یاد عباس کیارستمی در ایوان شمس برگزار شود، اما درست یک روز مانده به برگزاری جشن، شورای مرکزی در بیانیهای اعلام کرد به دلیل هتک حرمت و توهین به هنرمندان کشور و با یاد کیارستمی، این جشن لغو میشود.
بسیاری معتقدند اعتراض کارگردانان میتوانست به نوع دیگری به گوش مخالفان برسد. مثلا اینکه جشن برگزار شود و کارگردانان بزرگ سینمای ایران در این شب اعتراضشان را به صورت زنده به این بیحرمتیها نشان دهند، اما محمد علی سجادی، سخنگوی کانون کارگردانان سینمای ایران و همکارانش در شورای مرکزی به گونه دیگری فکر میکنند.
سجادی در گفتوگو با «اعتماد» در این رابطه توضیح داد: «حتما میشد نوع دیگری هم به این مساله نگاه و اعتراض کرد اما کانون کارگردانان سینمای ایران این شیوه را برای اعتراض به اتفاقات اخیر سینما انتخاب کرده است.»
این کارگردان سینما توهین نشریه یالثارات را تنها دلیل لغو جشن کانون کارگردانان نمیداند: «واقعیت این است که مساله فقط توهین اخیر نشریه یالثارات به هنرمندان و نظر دادن درباره پوشش آنها نیست، اگرچه این مساله بهانهای برای نمایش اعتراض ما شد اما مساله ما بر سر اندیشه سیستماتیک و تهاجمیای است که سالها در این مملکت جریان دارد و برای خودش این حق را قایل است که بر اساس تفکرات خود همه کسانی را که خلاف آنها فکر میکنند، به رنگ خودشان در آورند، وگرنه عقاید هرکسی مربوط به خودشان است و ما هم حق داریم مثل هرفرد یا جریانی تفکر خودمان را داشته باشیم.»
سجادی معتقد است اتفاقاتی که اخیرا در سینما و فرهنگ افتاده انسانی، مدنی و برمبنای جمهوریت نیست و قرار نیست عدهای حق داشته باشند آن طور که میخواهند زندگی کنند و کسانی را که مانند آنها نیستند متهم کنند.
اما در سالهای اخیر واژههایی وارد ادبیات ما شده که پیش از این در فرهنگ ایرانی جایی نداشته است. این ادبیات را عده اندکی از مردم به کار میبرند و اصرار دارند که آن را به دیگر بخشهای جامعه تسری دهند. به گفته سجادی تفکری که امروز به صورت گسترده شاهد آن هستیم نتیجه بازیهای سیاسی سالهای اخیر است و متاسفانه سینما و هنر قربانی درجه یک آن است. دوستانی که اینچنین از نوع پوشش هنرمندان و ژستهایشان عصبانی شده و اعتراض و توهین میکنند، چه طور درباره این همه اختلاس و فشارهای اقتصادی بسیاری که از سوی همفکرانشان بر همه تحمیل میشود چیزی نمیگویند؟!
اما جشن کانون کارگردانان سینمای ایران از جمله جشنهای مهم و تاثیرگذار عرصه هنر است؛ جشنی که هر سال گروهی از هنرمندان برای برگزاری آن لحظه شماری میکنند و میتواند لحظههای خوبی را خلق کند. سجادی یکی از مهمترین انگیزههای لغو این جشن را امنیت هنرمندان و مصون ماندن آنها از هر گونه توهین و افترا دانست: «برگزاری این مراسم طبیعیترین حق ما است و دلمان نمیخواهد فضایی ایجاد شود که نتوانیم به راحتی جشنهای اینچنینی را برگزار کنیم. همان طور که ما حق نداریم اعتراضی به هیچ مراسم یا گروهی داشته باشیم که بر مبنای قانون حرکت میکند، آنها هم نباید توهینی کنند. در جشن کانون کارگردانان امسال قرار بود درباره عباس کیارستمی، سینمای او و جایگاه سینمای امروز ایران در گسترش فرهنگ و ارزشهای جامعه ایران حرف بزنیم و متاسفیم که با وجود این اتفاقات و هزینهای که کرده بودیم، این اتفاق نیفتاد. ما به اندازه کافی در شرایط نا امن شغلی و کاری به سر میبریم و از این بابت تهدید میشویم، دلیلی ندارد مسائل اینچنینی ما را تهدید کند.»
سخنگوی کانون کارگردانان اشارهای هم به دیگر مشکلات حوزه فرهنگ و هنر داشت. او معتقد است که ضربه به حوزه فرهنگ و هنر تنها به سینما مربوط نمیشود و در بخشهای دیگر هم به چشم میخورد: «این جریان سیستماتیک در شهرستانها پر رنگتر دنبال میشود و در بخشهای مختلف هنر از جمله برگزاری کنسرتها و انتشار کتابها هم به چشم میخورد. کنسرتها را به راحتی لغو میکنند و جلوی انتشار کتابها را میگیرند. علت اصلی این مشکلات رخنه کردن مسائل سیاسی در تمام ابعاد زندگی ما است و ما متاسفانه فرهنگ و هنر را قربانی سیاست میکنیم. البته دولت هم فرهنگ را از سبدش کنار گذاشته و عدهای از این فرصت استفاده میکنند و سراغ هنر میآیند.»
حالا که وضعیت سینمای ایران پس از سالها بیثباتی، آرامش نسبی را تجربه میکند، به نظر میرسد عدهای برای برهم زدن این آرامش تمام همت خود را به کار گرفتهاند. در این شرایط اما هنرمندان بیشتر از مسوولان فرهنگی دست به کار شدهاند و از حرفه و هویتشان صیانت میکنند. در ادامه باید دید این مقابله تا کجا ادامه پیدا میکند و طرف مقابل چه زمانی پرچم سفیدش را بالا خواهد برد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- طنز آیدین سیارسریع درباره گزینه های نوبل و انتخاب وزیر ارشاد
- بازخوانی حملات یالثارات به سینماگران در یک دهه اخیر/از حاتمی کیا تا مجیدی!
- یالثارات فقط از قوهقضاییه عذرخواهی کرد/شکایت سینماگران به قوت خود باقیست
- وکیل مانی حقیقی اعلام کرد: شکایت ما از یالثارات شنبه ثبت میشود
- قیام اهالی سینماعلیه هتاکی نشریه «یالثارات»
- تو چطور خدا را ندیدی؟!/ نامه ای به نویسنده ی مطلب یالثارات
- نامه هیئت مدیره خانه سینما خطاب به ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی
- انتقاد فعالان فرهنگی حامی انقلاب از یالثارات/ قوه قضاییه با این نشریه برخورد کند/اسامی
- شهاب اسفندیاری: نشریهای که اسم امام حسین را انتخاب کرده رکیکترین اهانتها میکند
- حمله یالثارات به رامبد جوان و خندوانه/ مجریگری به سبک خواجههایحرمسرا
- شکایت حوزه علمیه و پلیس از یک جشن سینمایی
- انتقاد به انتشار یالثارات در صحن علنی مجلس
- یالثارات باز هم با سوژه یک جشن منتشر شد/تحلیل لباس بازیگران!
- جنتی: «یالثارات» به طور موقت اجازه انتشار دارد!
- رییس کل دادگستری استان تهران: یالثارات توقیف نشده است
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده






خیلی خوب بود
امیدواریم این اعتراضات جدی تر دامه داشته باشه