۱۰ کارگردان سینما درباره سریال «شهرزاد» و فصل دوم آن که تاکنون سه قسمت آن عرضه شده است به اظهار نظر پرداختند.
به گزارش سینماسینما، سیروس الوند، مرجان اشرفی زاده، حسن برزیده، تینا پاکروان، ابوالفضل جلیلی، یدالله صمدی، مصطفی کیایی، محمدحسین لطیفی، وحید موسائیان، بیژن میرباقری در گفت وگوهای خود از این سریال به عنوان اثری باکیفیت یاد کرده و حسن فتحی و تیم تولید آن را تحسین کردند.
سیروس الوند کارگردان شهرزاد را در کنار داوود میرباقری و مهدی فخیم زاده از حرفه ای ترین فیلمسازانی دانست که در تلویزیون کار کرده اند و گفت: این افراد آثار ماندگاری را از خود به جا گذاشته اند، در سریال «شهرزاد» تنوع کار در موضوع و اجرا است که این امر در آثار حسن فتحی بسیار نمود دارد. فتحی از جمله کارگردان هایی است که هر کاری را شروع کرده به سرانجام رسانده و حتی در مخاطب ایجاد سلیقه کرده است.
وی ادامه داد: حتی زمانیکه آثار وی را با آثار تاریخی و پهلوانی مقایسه می کنیم مخاطب به خوبی متوجه تفاوت ها می شود زیرا صحنه آرایی، نور و … به بهترین شکل حرفه ای انجام گرفته و بازسازی های تاریخی آن نیز بسیارباورپذیر است.
کارگردان «پرتقال خونی» با بیان اینکه «شهرزاد» از کلیشه قدیمی به شکل صحیحی استفاده کرده است ،گفت: همانطور که می دانیم عشق سوژه ازلی و ابدی است اما نکته غافل این است که در درام تنها عشق کافی نیست ، رقیب عشقی لازم است که این رقیب ها هرچه قوی تر باشند موضوع را جذاب تر می کند.در تمامی درام های عاشقانه کلاسیک مثل لیلی و مجنون، شیرین و فرهاد و … یک رقیب عشقی وجود دارد که این موضوع در سریال شهرزاد بسیار کارساز است.
الوند ادامه داد: عشق پاکی بین دو بازیگر این سریال یعنی مصطفی زمانی و ترانه علیدوستی وجود دارد اما در کنار این عشق رقیب عشقی (شهاب حسینی) نیز وجود دارد که درام را شکل داده و نکته بسیار مهمی است. فتحی در سریال «شهرزاد» اجرای بسیار خوب و بی نقصی داشته است ، صحنه آرایی و لباس ها بسیار قابل باور هستند و حتی پلان های لاله زار که چند بار تکرار می شود تو ذوق نمی زند. سریال شهرزاد حاصل کار دسته جمعی است که گروه آن همگی خوب و درست کار می کنند یعنی همگی با تسلط به کارشان در این اثر هنری حضور دارند و این موضوع یکی از عوامل مهم در استقبال از سریال شهرزاد است.
مرجان اشرفی زاده با بیان اینکه سریال «شهرزاد» را می توان در خط اصلی قصه و جذابتی که برای مخاطب دارد ، دنبال کرد، گفت: طراحی شخصیت های جذاب و چندلایه که به نظر می رسد بدمن ها وجوه انسانی زیادی دارند که از نکات قابل توجه در این سریال است. البته باید گفت هیچ اثری بدون نقص نیست واشتباهات تاریخی نیز وجود دارد اما آن چیزی که به خوبی مخاطب را با خود همراه کرده است، شخصیت های قصه هستند .
وی افزود: حسن فتحی در سریال «شهرزاد» در اجرا، بازی ها و انتخاب بازیگرها بسیار سنجیده عمل کرده است ضمن اینکه در درام تبحرخاصی دارد و تا به امروز عاشقانه های خوبی حتی در تلویزیون ساخته است. البته باید اشاره داشت که فتحی دستش در نمایش خانگی بازتر بوده و توانسته به جزئیات بیشتری بپردازد که شاید یکی از دلایل جذابیت های داستان این موضوع هم باشد.
کارگردان «آبجی» همچنین گفت: کاش این امکان وجود داشت تا «شهرزاد» از تلویزیون پخش شود زیرا حیف است که مجموعه فاخراینچنینی از رسانه ملی پخش نشود. با پخش از رسانه ملی میتوانست در شهرستان ها هم مخاطب زیادی را با خود همراه کند . بهرحال شهرزاد سریالی است که با موضوع و شخصیت هایش مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده است تعداد این نوع سریال ها کم است و امیدوارم این استقبال فتح بابی برای ساخت چنین مجموعه هایی باشد.
حسن برزیده با بیان اینکه حسن فتحی در ارتباط گیری با مخاطب توانایی زیادی دارد و در شکل اجرایی و قصه سریال موفق است، گفت: از جمله موارد دیگری که در استقبال این سریال موثر بوده این است که در شبکه نمایش خانگی مانند رسانه ملی ممیزی وجود ندارد و چیزی شبیه و نزدیک به سینما است.
وی ادامه داد: بخشی از اتفاقات تاریخی که در فیلم ها و سریال ها به تصویر کشیده می شود اجباری است و هوشمندی حسن فتحی در این سریال است که برهه ای از تاریخ را انتخاب کرده که مهم و نقد آن مورد قبول حاکمیت نیز است.یکی از نقدهای من درمورد سریال این است که شخصیت ها و به خصوص شخصیت اصلی یعنی «شهرزاد» شبیه زنان امروزی ما است و کمتر شبیه زنانی است که تاریخ از زنان آن روزها بیان کرده است.این موضوع خیلی منطقی نیست اما به عنوان مخاطب می پذیریم زیرا می دانیم فتحی می خواهد قصه روزش را در قالب آن تاریخ بیان کند.
کارگردان «مزارشریف» گفت: معمولا فیلم ها و سریال هایی که در قالب تاریخ به تصویر کشیده می شوند زیاد مورد استقبال مخاطب قرار نمی گیرد اما در مورد «شهرزاد» این طور نبود زیرا کارگردان می داند به چه شکلی تاریخ را با قصه اصلی اش همراه کند و موفق هم بوده است.مرحوم علی حاتمی می گفت طراحی لباس هایم در فیلم و سریال ها خودش تاریخ شده است.
برزیده ادامه داد: به نظرم طراحی صحنه و لباس در این سریال شکل خوبی دارد و مورد قبول مخاطب است.رنگ و لعاب است که داستان را ملی می کند. همه ما مسلمان هستیم و ریشه ایرانی داریم و حفظ ریشه ها لازم است به همین دلیل هم مردم دوست دارند تا ریشه های ملی شان و فضاهایی که اجدادانمان در آن نفس می کشیدند را ببینند. بنابراین تولید زیاد این نوع فیلم ها و سریال ها مانند شهرزاد علی رغم وجود فیلم های متفاوتی که درباره زندگی ما ساخته می شود، خوب است.قطعا فیلم های ایرانی که با مضامین ایرانی با طرح موضوعاتی درباره ایران ساخته شود مورد استقبال قرار می گیرد و «شهرزاد» به ما می گوید که می توان در مورد این موضوع فیلم ساخت و مورد استقبال هم قرار گرفت.
تینا پاکروان با بیان اینکه سریال«شهرزاد» یک اتفاق برای مردم و تولید رسانه ای و سریال سازی و درواقع یک تلنگر به تلویزیون است، گفت: به نظرم استقبال از شهرزاد درواقع استقبال از همه موارد یعنی بازیگران، قصه، کارگردان، طراحی صحنه و لباس و … بود که همه اینها به خوبی درکنار هم قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: حسن فتحی به کارش اشراف دارد و توانمندی زیادی در نوشتن دیالوگ برای سریال ها دارد. کلیت قصه «شهرزاد» در یک برهه تاریخی بسیار مهم می گذرد که این کارگردان به بهترین و زیباترین شکل به آن پرداخته است.
کارگردان «نیمه شب اتفاق افتاد» همچنین گفت: مزیت کار برای مدیوم شبکه نمایش خانگی این است که مانند تلویزیون محدودیت ندارد و همین موضوع می تواندعامل مهمی برای جذابیت یک سریال باشد.همه مواردی که گفته شد که در استقبال از سریال «شهرزاد» تاثیرگذار بود و آنرا به یک اتفاق مهم و تاثیرگذار تبدیل کرده است که تحت مدیریتی بنام کارگردان است.
پاکروان افزود: در این سریال انتخاب بازیگران بسیار درست بوده تا آنجا که می توان از حضور درخشان ترانه علیدوستی نام برد و پریناز ایزدیار که درواقع شکفتن نوعی از بازیگری بود و علی نصیریان که نقش بزرگ آقا را در سینمای ایران برای خود ثبت کرد.از اتفاقات مهم دیگر در سریال «شهرزاد» موسیقی آن و حضور محسن چاووشی بود که از دل مردم می آمد به همین دلیل هم تاثیرگذاری زیادی بر روی مخاطب داشت.طراحی صحنه و لباس در این سریال بسیار چشمگیر است.
وی یاداور شد: قصه این سریال از فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی غنی است و این امر یکی از دلایل موفقیت سریال است زیرا مردم ما به سنت هایشان بسیار وابسته هستند.آمار خواندن کتاب در کشور ما بسیار پایین است و این درحالیست که مخاطب تاریخ را دوست دارد و این نوع سریال ها می توانند به خوبی وقایع تاریخی کشورمان را نشان دهند همانطور که در «شهرزاد» هم شکل خوبی به آن پرداخته شده است. سهل الوصول کردن تاریخ یک دوره و تلفیق آن با داستان گویی مخاطب را راغب تر به دنبال کردن قصه می کند.مخصوصا اگر داستان هایی در بستر تاریخ باشد و نه تاریخ صرف.
پاکروان با بیان اینکه فتحی در سریال سازی استاد است، یاداور شد: فتحی با شب دهم، میوه ممنوعه و «شهرزاد» توانست جایگاه خود را در سریال سازی ثابت و البته مخاطب را با خود همراه کند.هر کدام از سریال های فتحی داستان عاشقانه ای دارد که به لطافت به آن می پردازد.یک کارگردان باید بتواند به خوبی مدیریت کند تا داستان جذاب باشد و با مخاطب ازتباط برقرار کند و به بهترین شکل ممکن عاطفه را در بستر داستان به مخاطب القا کند.فتحی به راحتی می تواند شاعرانگی را بیان کند و موجب ارتباط شود زیرا با ادبیات و تاریخ دوره ای که بیان می کند آشنایی دارد.شهرزاد عاشقانه ای ایرانی است که مردم را یاد خود قدیمشان می اندازد.
ابوالفضل جلیلی با بیان اینکه سریال «شهرزاد» به دو دلیل قابل تقدیر است، گفت: ابتدا کارگردانی که حسن فتحی از کارگردان های کاردان و کاربلد است و دیگر اینکه موضوعات در ساختار به شدت درستی قرار گرفته اند. البته نکته قابل توجه دیگر در مورد سریال «شهرزاد» این است که تحقیق و پژوهش زیادی را به همراه داشته به همین دلیل هم صحنه ها و لوکیشن ها به درستی درآمده است.
وی ادامه داد: من معتقدم یک اثری هنری باید همراه با پژوهش باشد که در این مجموعه به شکل گسترده و وسیعی صورت گرفته است و در جاهایی به خوبی دیده می شود. علاوه بر آن داستان رمانتیک و عاشقانه اش بسیار به دل مخاطب نشسته است زیرا مردم ما امروز نیاز به عشق دارند و متاسفانه فیلم های عاشقانه مان بسیار کم است به همین دلیل هم مردم ما گذشته را بیشتر از زمان حال دوست دارند زیرا امروز دیگرعشق به معنایی قدیم نیست.حسن فتحی به خوبی می داند که چه موضوعی را انتخاب کند و آنرا بپروراند .
کارگردان «حافظ» موضوع سریال «شهرزاد» را بسیار مهم و قابل تحسین است دانست و گفت: این سریال موضوعی دارد که تا به امروز در سینما و تلویزیون به آن پرداخته نشده است. تحقیق و پژوهش موجب شناخت می شود به همین دلیل هم این سریال از استقبال خوبی مواجه شد زیرا به خوبی حرف دل مردم را میزند و میداند که چطور آنها را با خود همراه کند.
جلیلی ادامه داد: موضوع اصلی «شهرزاد» عشق است، چیزی که امروز همه ما به آن نیاز داریم و کمتر به نوع حقیقی اش برخورد می کنیم عشق است.به نظرم باید تعداد این نوع سریال ها بیشتر شود زیرا با وجود آنها دیگر مخاطب نیازی به سریال های خارجی ندارد.
وی افزود: «شهرزاد» به خوبی توانسته نمونه ای از زندگی یک خانواده ایرانی را به تصویر بکشد و البته همراه با صفا و صمیمیتی که در قدیم وجود داشت. برای حسن فتحی و گروهش حرفه ای اش آرزوی موفقیت های بیشتری دارم و مخصوصا در فصل جدید این مجمعه فاخر هنری.
یدالله صمدی نیز درباره سریال «شهرزاد» گفت: اگر بخواهیم سریالهای نمایش خانگی را باهم مقایسه کنیم«شهرزاد»از نظر ساختار و زمان و هزینه ای که برای ساهت آن شده، بسیار فاخر است. حسن فتحی و همه عوامل این مجموعه برای نشان دادن یه اثرهنری بسیار خوب برای مخاطب سنگ تمام گذاشتند. «شهرزاد» اثر بسیار ارزشمندی است که وقتی با دوستان و آشنایان درباره آن صحبت می کنیم همه راضی هستند و من تا به امروز این حجم اشتیاق را درباره هیچ سریالی ندیده بودم.
وی ادامه داد: اولین نکته ای که درمورد این مجموعه بسیار نمایان است صداقت کارگردان است که بدون دست به دامان شدن ترفندهایی که امروز در سینمای جهان مرسوم است، توانسته قصه ای ساده و بی آلایش را به بهترین شکل به تصویر بکشد.
کارگردان «معجزه خنده» گفت: «شهرزاد» حس و نگاه خود فتحی است و به همین دلیل هم آنرا محبوب کرده است. فتحی کارگردانی صد درصد ایرانی است که به خوبی رسم و رسومات و ریشه های اصلی ایرانی را در آثارش به تصویر می کشد و این امر شایسته تقدیر است. خوشحالم از اینکه در کشورمان شاهد چنین مجموعه عظیم و درخور توجهی هستیم.
مصطفی کیایی نیز گفت: مدیوم تفاوتی ندارد هروقت قصه خوب تعریف شود و پتانسیل لازم را داشته باشد می تواند مخاطب را با خود همراه کند و موفق باشد.زیربنای «شهرزاد» عشق است، در همه دنیا به همین شکل است اگر عشق زیربنای درام باشد تاثیرگذاری بیشتری دارد و در این سریال چاشنی عشق است که مخاطب را با خود همراه کرده است.
وی ادامه داد: حسن فتحی در ساخت مجموعه های سریالی بسیار موفق بوده است زیرا به خوبی می داند قصه را به شکلی باید برای مخاطب تعریف کند. همانطور که در «شهرزاد» علاوه بر موضوع عشق وقایع تاریخی را نیز به تصویر کشیده است.در مورد همه سریال ها و یا فیلم های تاریخی که می سازیم اگر فقط تاریخ را مطرح کنیم و قصه حرف اصلی را نزند، موفق نخواهد شد که این موضوع در «شهرزاد» به خوبی دیده می شود.
کارگردان «عصر یخبندان» همچنین گفت: در این سریال تاریخ، طراحی صحنه و لباس به بهترین شکل نشان داده شده است اما اگر قصه عاشقانه همراه آن نبود قطعا موفقیت امروز را نداشت زیرا من معتقدم حرف اصلی را در «شهرزاد» بسترعاشقانه آن می زند.«شهرزاد» سریال بسیار درست و البته سختی است، اینکه کارگردانی تلاش کند تا مقطع تاریخی را با روایت مدرن بیان کند تا مخاطب آنرا به خوبی درک کند کار بسیار سختی است اما فتحی به خوبی از عهده آن برآمده است تا آنجا که حتی دیالوگ های سریال هم از سطح بالایی برخوردار هستند.
محمد حسین لطیفی با بیان اینکه مهمترین نکته درباره موفقیت این سریال استاندارد بودنش است، گفت: مخاطب تلویزیون از کودک ۵ ساله تا پیرزن ۹۰ ساله یعنی مخاطب عام است اما در شبکه نمایش خانگی بدین شکل نیست. مخاطب در این مدیوم می تواند فیلم ، بازیگر و کارگردان مورد علاقع اش را انتخاب و در هر زمانی که می خواهد آنرا ببیند.
وی ادامه داد: فصل اول سریال «شهرزاد» را کامل دیده ام و زمانیکه چند قسمت از فصل اول این سریال را دیدم با فتحی تماس گرفتم و به او تبریک گفتم زیرا سال ها بود که چنین استانداری را در سریال ها ندیده بودم.فتحی آنقدر برای مخاطب ارزش و احترام قائل است که وقتی مخاطب آثار ارزشمند او را می بنید می تواند از او حمایت کند.
کارگردان«قلب یخی» همچنین گفت: همیشه نگران هستم که استانداردها در فیلم های سینمایی و سریال ها از بین برود، هیچ کدام از آثار شناخته شده دنیا را ندیده اید که ماندگار شده باشند و مزین به عشق نباشند. البته منظور از عشق تنها بین مرد و زن نیست بلکه می تواند بین مادر و فرزند و … هم باشد.
لطیفی با بیان اینکه فتحی کارگردان زیرک و باهوشی است، گفت: شاید آثار تاریخی برای مخاطب جذابیت بصری داشته باشد اما همیشه فاصله ای بین مقوله عشق و تاریخ وجود دارد که به خوبی این موضوع در «شهرزاد» نمایان است.سریال هایی موفق هستند که نقش های منفی خوب داشته باشند و این موضوع هم نوید اتفاق خوشایندی است که در «شهرزاد» رخ داده است و آن حضور علی نصیریان است که بهترین شخصیتی است که فتحی برای سریالش انتخاب کرده بود.
وحید موسائیان نیز درباره «شهرزاد» گفت: یکی از دلایل موفقیت سریال این است که کارگردان آن مخاطب را به خوبی می شناسد و می داند که داستان را در چه قالب بیان کند تا مورد استقبال قرار گیرد.در طول سال های گذشته همه آثار حسن فتحی مورد توجه مخاطب قرار گرفته است و این امر به خاطر تیزهوشی و تسلط او بر ادبیات و درام وبه خصوص ساخت درام برای تلویزیون و نمایش خانگی است.
وی ادامه داد: تبحر فتحی در سریال سازی به او کمک می کند تا از چه بازیگران و عواملی استفاده کند تا بیشترین مخاطب را با خود همراه کند.تمامی آثار فتحی زمینه تاریخی دارد. سریالهایی که داستان عشق را در حوادث تاریخی بیان می کند. «شهرزاد» دستمایه عشقی بود که در برهه ای از تاریخ اتفاق افتاده است.
کارگردان «قشنگ و فرنگ» یادآور شد: مرحوم علی حاتمی هم در بیان تاریخ و فضای شاعرانه و عاشقانه در سبک خودش موفق بود و حسن فتحی هم هرچند متفاوت با حاتمی اما با تسلط و علاقه به تاریخ معاصر می تواند دو جریان از ساخت مجموعههایی با پیش زمینه تاریخی باشند.کارگردانی سریال «شهرزاد» فوق العاده است و فردی که خودش کارگردان باشد به خوبی متوجه می شود که این شیوه کارگردانی برای همراه کردن مخاطب تا چه اندازه سخت است ضمن اینکه فتحی ریزه کاری های خودش را دارد و به یک سبک بیانی رسیده که در آثار قبلی اش هم پیداست.
موسوائیان ادامه داد: فتحی از کارگردان های بسیار حرفه ای در سریال سازی است و کارگردانی خوب باعث می شود تا جریانی بنام «شهرزاد» بوجود آید. امیدوارم همین روند فعلی برای فصل جدید این سریال نیز ادامه داشته باشد.
بیژن میرباقری نیز گفت: فیلمها و سریالهای حسن فتحی همیشه سرمشق دیگر کارگردانها بوده است و حتی آثار سینماییاش با اینکه تعداد آنها کم بوده به اندازه سریال هایی که ساخته موفق بوده است.
وی ادامه داد: وجه عاشقانه سریال «شهرزاد» مربوط به متن فتحی- ثمینی است که عاشقانه برای «شهرزاد» نوشتند.البته نباید از یاد برد که خطوط فتحی به نوشتن درام های عاشقانه نزدیک تر است.
کارگردان «ربوده شده» یاداور شد: خوشبختانه فضا در مدیوم نمایش خانگی بازتر است و فضای بسته ای که در دیگر رسانه ها وجود دارد را ندارد و این حسن نمایش خانگی است که توانسته از این مزیت به نفع خود استفاده کند. حسن فتحی معمولا در همه آثارش موفق است و سریال «شهرزاد» هم یکی دیگر از موفقیتهای اوست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- کارگاه انتقال تجربه ابوالفضل جلیلی در موزه سینما/ رونمایی یک مستند در مشهد
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- خاطره ابوالفضل جلیلی از تست بازیگری مقابل انتظامی/ وقتی سینما حرام بود!
- در رونمایی از ۲ کتاب سینمایی مطرح شد؛ دیالوگها برگرفته از زندگی است/ بومی سازی شخصیت شناسی
- داوران جشنواره فیلم ۱۰۰ معرفی شدند
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- بالن نقرهای جشنواره سه قاره برای «درب»
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش