فیلم سینمایی «عکس» (Photograph) به کارگردانی ریتش باترا، با حضور پیمان شوقی و محسن سلیمانی فاخر از نویسندگان و منتقدان سینما، در رویداد «سینما اندیشه» اکران و نقد و بررسی شد.
پیمان شوقی در این نشست گفت: فیلم «عکس» فیلمی ساده ولی تأملبرانگیز از فیلمسازی تازهنفس است که با آشناییزدایی از عناصر و کلیشههای سینمای کشورش (هند) تلاش کرده جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی را بازخوانی کند.
وی ادامه داد: «عکس» مضامینی چندلایه دارد که تماشاگر به فراخور اطلاعاتش میتواند با یک یا همگی آنها ارتباط برقرار کند. مخاطبان فیلمبین خیلی زود متوجه میشوند که فیلمساز در صحنههایی از فیلمش به چند عاشقانهی بسیار مشهور تاریخ سینما مثل «سینما پارادیزو» (جوزپه تورناتوره، ۱۹۸۸)، «عاشق» (ژان ژاک آنو، ۱۹۹۲) و «در حال و هوای عشق» (وونگ کاروای، ۲۰۰۰) ادای دین کرده است.
این منتقد سینما افزود: دوستداران فلسفه میتوانند از تأمل فیلم روی مفهوم انتزاعی عکس بهمعنای منجمدکردن سیر زندگی در یک نما و استمراربخشیدن به آن در ذهنها و یادها لذت ببرند و ماجرای فیلم را یک برش کوتاه از لحظهی تلاقی دو شخصیت فیلم بگیرند. همچنین میشود فیلم را از منظر جامعهشناسی و در قالب تقابل سنت با مدرنیته خوانش کرد و به همذاتپنداری با تضادهایی که پسر و دختر داستان، هریک با سنتهای غالب بر زندگیشان دارند، پرداخت.
شوقی افزود: من بهعنوان یک سینمادوست پیش از هرچیز، عشق به سینما را در فیلم میبینم؛ از عنوان فیلم که در انگلیسی به کلمهی «سینماگر» نزدیک است تا ارجاعات فیلمساز به فیلمها و از همه جذابتر دو بازی فرمی او با شعاعهای نور و آینهها که این دو مؤلفهی تصویری، نماد سینما هستند. فیلمساز همچنین برخوردی احترامآمیز با جامعهی هند و سینمایش دارد؛ چنانکه از نمایشدادن پلشتیهای زندگی فقرا اجتناب میکند و بنای داستان فیلمش را بر اقتباسی متفاوت از درونمایهی عاشقانههای سینمای هند میگذارد. (از جمله در آخرین دیالوگهای فیلم که در لابی سینمای کهنه بین رفیع و میلونی رد و بدل میشود.)
بهگفتهی این عضو انجمن منتقدین سینما، بهیادماندنیترین شخصیت فیلم، قطعاً مادربزرگ است. زنی که محرک و عامل به راهافتادن داستان است. (با نخوردن داروهایش در اعتراض به مجردماندن رفیع) و در طول داستان هم مثل یک عکاس حرفهای، دختر و پسر را کارگردانی میکند که ژستهای موردنظرش را بگیرند و زندگیشان زیباتر شود.
وی در پایان گفت: مادربزرگ در آخرین سکانس حضورش، فاش میکند که از جایی به بعد، فهمیده که ماجرا قلابی است، ولی آگاهانه نمایش را ادامه داده تا لذت لحظهی حال را به نوهاش بچشاند و او را از بار سنگین گذشته خلاص کند. گویی پیرزن تنها کسی است که بهتجربه، قدرت شفابخش عشق را میشناسد و میکوشد طعم شیرینش را به میلونی و رفیع، و به تماشاگر بچشاند.
شخصیتهای «عکس» به یکدیگر کمک میکنند که خودشان را بپذیرند
محسن سلیمانی فاخر، منتقد سینما و کارشناس برنامه نیز گفت: فیلم Photograph در مورد شخصیتهای تنهایی است که در شهری بسیار شلوغ با هم یا خانواده و دوستانشان حرف نمیزنند، بلکه میشنوند، فکر میکنند و کمتر لبخند میزنند. گویی بهدلیل ماهیت بیشور زندگیهایی که تاکنون داشتهاند، غمگین و ترسو هستند.
وی با اشاره به اینکه «شهر» نیز به نوبهی خود یک شخصیت است، یادآور شد: روزهای مرطوب، شبهای پرباران، فنجانهای چای تاکسیها، آدمها، ساحل، دروازهی هند و… این شهر را به یکی از شخصیتهای فیلم تبدیل میکند که از دریچهی درها، پنجرهها و آینهها، به درون آدمها مینگرد.
سلیمانی فاخر افزود: اگرچه نمیتوان این فیلم را یک داستان عاشقانهی سنتی نامید اما نمیتوان داستان آن را از عشق جدا دانست. عاشقانهای که در آن عشاق با حیا و احترام، آن را احساس میکنند. آنها حتی بهندرت به یکدیگر لبخند میزنند و صدای آنها بهسختی بالاتر از یک زمزمهی بلند میشود.
«ریتیش باترا» کاراکتر رافی را وادار میکند تا بهدنبال یک برند منسوخ کوکا برود تا به معشوقش بدهد؛ زیرا او در کودکی عاشق نوشیدن آن بود. با این حال، هرگز نمیبینیم که او آن را به او بدهد یا هرگز نمیبینیم که چشمانش از این خاطره روشن شود. گویی در این فیلم، تأکید بر لذتبردن از مسیر مهم است نه هدف.
وی با تأکید بر نقش «عکس» بهعنوان یک الگوی بهیادآوردن، ثبتکردن و یادگارخواهی گفت: شخصیتها انگار پیامدهای آنچه اتفاق میافتد برایشان مهم نیست. میلونی هرگز نگران این نیست که چه اتفاقی میافتد، حتی زمانی که جواهرات ارزشمندی را به عنوان هدیه ازدواج میپذیرد.
سلیمانی فاخر گفت: اینکه آیا رافی و میلونی در آخر در کنار هم خواهند ماند یا خیر چندان مهم نیست. موضوع مهم این است که این دو به یکدیگر کمک می کنند که خودشان را بپذیرند.
وی در پایان افزود: صحنهای وجود دارد که رافی با یک روح گفتگو میکند. شاید فیلمساز با این صحنه، نشان میدهد که فیلمش، با معیارهای واقعگرایانه قضاوت نمیشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکستان بی ثمر /درباره تعدد جشنواره های سینمایی که هیچ کارکردی ندارند
- «تابستانی که برف آمد» در سینما اندیشه بررسی میشود
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- «ناتوردشت» بررسی شد؛ پدیده کاتارسیس امروز در سینما کمیاب است
- خطر «اکنونگرایی» در مواجهه با تاریخ؛ گذشته را با معیار امروز قضاوت نکنیم
- اکران و نقدِ «فرار از قصر» در سینما اندیشه
- اکران و نقدِ «ترک عمیق» در سینما اندیشه
- «فیگور» نقد و بررسی شد؛ پدر در «فیگور» درک پذیر نیست
- اکران و نقد «سوپرمن: داستان کریستوفر ریو» در فرهنگسرای اندیشه
- «یک درد واقعی»؛ تاریخنگاری با چاشنی کمدی-درام
- «مجمع کاردینالها» دچار بیماری «ولع ایده» است
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





