چهارمین آیین اهدا نشان عالی خورشید به همت انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند و با همکاری موزه سینما پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در ابتدا منصور ضابطیان مجری مراسم گفت: امروز از فیلمسازی تجلیل میکنیم که سینمای مستند ایران مدیون فعالیتهای او در حوزه پژوهش، کارگردانی و مخصوصا تهیهکنندگی است.
سپس کلیپی از سه دوره گذشته برگزاری این آیین پخش شد.
مرتضی رزاق کریمی، رئیس هیئت امنای نشان عالی خورشید نیز گفت: بسیار خرسندم که در چهارمین دوره اهدای نشان عالی خورشید حضور دارم. بسیار مهم است که این رویداد به دوره چهارم برگزاری خود رسیده و این موضوع گویای ثبات و پایداری این رویداد و نقش تهیه کنندگی در سینمای مستند است. سینمای مستند از گذشته تا کنون و از زوایای مختلف به ذهن مخاطب نور تابانده و میتواند آگاهی و خرد جمعی را افزایش دهد. باید قدر آن را باید بدانیم زیرا این نوع از سینما، از الزامات توسعه پایدار است و این مسئله بدون توجه به توسعه فرهنگی اتفاق نمیافتد.
وی ادامه داد: اگر یک تهیهکننده از هوشمندی لازم برخوردار باشد و بتواند مسیری را با استراتژی مناسب در پیش بگیرد، به نتیجه لازم خواهیم رسید. بدون تردید یکی از افرادی که در چهار دهه فعالیت حرفهای خود قدمهای استوار برداشته، ارد عطار پور است.
رزاق کریمی بیان کرد: کارنامه عطارپور تنها از نظر کمی دارای اهمیت نبود و مجموعه آثار او از کیفیت بسیار بالایی سود میبرند. او در طول دوره کاری خود برای بسیاری از علاقهمندان به فعالیت در سینمای مستند نقش پدری داشته است. عطارپور فردی مهربان نسبت به علاقهمندان به سینمای مستند است. امیدوارم مسیر حرفهای عطارپور بیش از گذشته رونق داشته باشد و حمایتهای لازم از او صورت بگیرد.
در ادامه این برنامه ضابطیان از فرهاد ورهرام، مستندساز شاخص سینمای ایران دعوت کرد تا روی صحنه حاضر شود.
ورهرام بیان کرد: من و عطارپور ساعتها درباره موضوعات مختلف صحبت میکنیم اما حرف زدن درباره او برایم ساده نیست. آشنایی من با او به اوایل دهه هشتاد و جشنوارهای در شهر رشت بازمیگردد. در این رویداد فیلمی به نام «پرنیان» دیدم که برایم حیرت آور بود. او همان زمان مجموعه «بیست شب» را برای شبکه چهار تولید میکرد. اعتقاد دارم در ایران سینمای پرتره وجود ندارد و تنها فیلمی که به این نوع سینما نزدیک شده است، «پرینیان» است. فیلم درباره یک باستان شناس است که در جستوجوی فرهنگ، به اعماق زمین میرود در حالی که خود و خانوادهاش در حال نابودی هستند. در همکاری با ارد عطارپور متوجه شدم که تهیهکنندگی به چه معنا است.
وی ادامه داد: عطارپور دارای دانش بالایی است و بر موضوعات مختلف اشراف دارد. مهمترین فیلمهای مستند سینمای ایران از جمله «خلیج فارس» توسط او ساخته شده است. متاسفانه برخی از این فیلمها مورد بیمهری قرار گرفتهاند. خوشحالم در مراسمی شرکت کردهام که در آن نشان عالی خورشید به عطار پور هدا میشود.
وی افزود: ابن نشان نام خود را از خورشید گرفته است که نماد مهر و فرشته محبت و دوستی است. امیدوارم گرمی این نشان به پیکر نحیف سینمای مستند بتابد تا جایگاه واقعی خود را پیدا کند.
در ادامه این برنامه ضابطیان گفت: ارتباطی میان نشان خورشید و عطارپور وجود دارد. او به گواه جوانانی که با او کار کردهاند، گرمای محبت خود را یکسان بر همه افرادی که با او همکاری داشتهاند تابانده است و بسیاری از این افراد، شکل گیری روند فعالیت حرفهای خود را مدیون عطار پور هستند.
سپس ویدئویی از دختر و پسر ارد عطار پور پخش شد که درباره ویژگیهای شخصیتی پدرش سخنانی را گفته بودند.
حامد شکیبانیا، رئیس هیئت مدیره انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند گفت: خوشبختم در زمانهای زندگی میکنم که توانستهام بارها فیلمهایی همچون «پرنیان»، «رویای سیاه»، «پرسپولیس- شیکاگو» و .. را ببینم. او تولید مجموعهای منسجم از فیلمسازان تازهکار را نیز در کارنامه دارد و این اثر از جمله فیلمهایی است که من در کارگاههای آموزشی خود تماشای آن را به افراد جوان این حوزه پیشنهاد میکنم. فیلمهای پیشین او همچنان تازه و دیدنی است و مخاطب را تفکر وا میدارند. خوشحالم که با خالق این آثار آشنا هستم. امیدوارم همچنان با همان قدرت، دقت و هوشمندی خود آثاری را تولید کنند.
شکیبانیا با بیان اینکه متاسفانه دیگر مجموعههایی چون «بیست شب» و «گنجهای پنهان» ساخته نمیشود، ادامه داد: تلویزیون آثار ماندگاری را ساخته است و در سالهای اخیر، تعداد کارهای قابل تامل در این رسانه کاهش یافته است. باید شرایطی برای تولید آثار اینچنینی فراهم شود.
سپس ضابطیان گفت: وقتی در گستردهای نزدیک به چهار دهه کارهای عطار پور را رصد میکنیم، متوجه میشویم آثار او به لحاظ کمی و کیفی از فیلمهای امروز فراتر است. او در زندگی شخصی خود آرامش لازم را داشته است و به همین دلیل توانسته چنین فیلمهایی را پدید آورد.
ضابطیان در ادامه از همسر ارد عطار پور تقدیر کرد.
در ادامه چهارمین آیین نشان عالی خورشید شهرام درخشان، مستندساز نیز گفت: برای من بسیار ارزشمند است که نزدیک به چهار سال با عطارپور سابقه دوستی دارم. او اولین کسی بود که به من اعتماد کرد و توانستم فیلم بسازم و میدانم که در قبال بسیاری دیگر نیز همینگونه رفتار کرده است. ارد عطارپور در هر موقعیت و شرایطی که قرار بگیرد، جهان پیرامون خود را تغییر میدهد. حتی در جمع کوچک دوستان نیز این اتفاق رخ میدهد. این اتفاق فراتر از تاثیر است و او توانست جهان پیرامون خود را به سمت روشنتر شدن، زیباتر شدن و عمیقتر شدن تغییر دهد. سالها بعد نیز با دیدن آثار ایشان همچنان افرادی متوجه این تغییر میشوند. او دارای رد پا و اثری مختص به خود است که هیچگاه از بین نخواهد رفت.
درخشان افزود: امیدوارم او عمر طولانی و پرباری داشته باشد و ما بتوانیم قدر وجود او را بیشتر بدانیم. دنیا به افرادی همچون عطارپور که دنیای پیرامون خود را پویاتر میکند نیاز دارد.
سپس علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما در سخنانی بیان داشت: از نظر حرفهای در جایگاهی نیستم که درباره عطارپور صحبت کنم. از طرف خود، اعضای هیئت مدیره خانه سینما و صنوف مختلف از سنت برگزاری این آیین قدردانی میکنم. وجود این مراسم اعتلا دهنده سینمای سنگرساز و بی سنگر مستند است. مستند نوع عالی سینمایی است که ابزاری برای اغراق در آن وجود ندارد و فیلمساز بدون اینکه پشت بازیگران و داستانهای فریبنده قرار بگیرد، به صورت خالصانه کارخود را صورت میدهد. من فکر میکنم افرادی که در حوزه فرهنگ و هنر با نام کوچک شناخته میشوند، افراد بزرگی هستند. نام آقای عطار پور برای همیشه در دنیای سینمای مستند کشور جاودانه و ماندگار خواهد بود.
منصور ضابطیان در ادامه گفت: از موزه سینما برای همکاری در برگزاری این مراسم تشکر میکنم. محمد صوفی رئیس چهارمین آیین نشان عالی خورشید و زهرا قائدی دبیر اجرایی جشن زحمات زیادی را در چند ماه اخیر برای آماده سازی این رویداد متحمل شدند.
در ادامه فیلمی درباره اردعطارپور پخش شد.
سپس نوبت به اهدای نشان عالی خورشید رسید و حسین ترابی، پروین ثقه الاسلامی، فرهاد ورهرام، مرتضی رزاق کریمی، حامد شکیبانیا و علی دهکردی بر روی صحنه حاضر شدند و بیانیه هیئت امنای این نشان قرائت شد.
پس از اهدای چهارمین نشان عالی خورشید به ارد عطار پور، وی گفت: از حضور همه عزیزان بسیار ممنونم. این مراسم من را که گمان میکردم سرعت کارم باید اینچنین باشد به این فکر انداخت که کارهای نیمه تمام خود را تمام کنم.
عطارپور ادامه داد: من فیلمی درباره تصادفات جادهای دارم که بیست سال است قصد دارم تا آن را بسازم. انرژی امشب باعث شد تا به فکر تمام کردن کارهای خود باشم. همچنین در کارنامه من فیلمی به نام «رویای سیاه» درباره خاطرات دکتر موحد و سالهای جنبش نفت وجود دارد. (مقطع پس از آن و تا زمان انقلاب را نیز در دستور کار داریم.) از دوستانی که باعث برگزاری این مراسم بودند و سخنرانان محترم بسیار سپاسگزارم. همچنین از کسانی که وحید باقرزاده و خانواده من را از اقصی نقاط دنیا پیدا کردند و همچنین انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند و اعضای هیئت امنای نشان عالی خورشید تشکر میکنم. دکتر سعید دادگر و دوستاتی دیگر همیشه من را حمایت کردهاند، از آنها ممنونم. شبی به یاد ماندنی برای من بود.
گفتنی است اعضای هیئت امنای نشان عالی خورشید متشکل از افرادی همچون مرتضی رزاق کریمی، رامین حیدری فاروقی، سعید رشتیان، محمد صوفی، حامد شکیبانیا، رضا خوشدل و عصمت شاکری بوده و از امسال نام ارد عطارپور نیز به این فهرست اضافه شد.
در این مراسم چهرههایی همچون مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما، سعید رشتیان، مهرداد زاهدیان، علیرضا حسینی، حامد شکیبانیا، محمد صوفی، مهناز مظاهری پور، فرهاد ورهرام، مهدی مسعودشاهی، علیرضا تابش، احمد مسجدجامعی، شهرام درخشان، بابک بهداد، حسین ترابی، علی لقمانی، محمدعلی حسیننژاد، پژمان مظاهریپور، مسعود سفلایی، شهنام صفاجو، پروین ثقه الاسلامی، علی دهکردی و… حضور داشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- ۲ مستند پرتره از ۲ نقاش معاصر روی پرده موزه سینما
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- کارگاه انتقال تجربه ابوالفضل جلیلی در موزه سینما/ رونمایی یک مستند در مشهد
- مستند «جشن سده» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرزاد حسنی مجری اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران شد
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه