آیین نکوداشت «صدمین زادروز عزت الله انتظامی» با حضور هنرمندان، علاقهمندان و اعضای خانواده او در موزه سینمای ایران برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، پژمان بازغی که اجرای برنامه را بر عهده داشت ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان حاضر در مراسم گفت: این مراسم فرصتی است تا اهالی سینما بار دیگر دور هم جمع شوند و امیدوارم این رسم خوشایند سالهای سال پابرجا باشد. خوب است که انسان از خود نام نیک برجای بگذارد. این افتخار را داشتم که سالهای سال در خدمت استاد انتظامی بودم و در تماشای تئاتر و نمایش فیلم او را همراهی میکردم.
وی ادامه داد: من از انتظامی اخلاق حرفهای که حلقه مفقوده سینمای ایران است را آموختم.
موزهها امنترین مکان فرهنگی برای فرزندان ما هستند
بازغی ادامه داد: ابتدا باید سعی کنیم به مردم و همکاران خود احترام بگذاریم و این وظیفه هنرمندان است. انتظامی فردی بسیار منظم بود و بارها فیلمنامه را مطالعه میکرد و حتی پیش از حضور گروه تدارکات، وارد صحنه فیلمبرداری میشد و فیلمنامه را مرور کرده و ایدههایی را برآن مینوشت.
بازغی بیان کرد: این آیین نکوداشت به همت خانه موزه استاد انتظامی و آقای شکرخدا گودرزی، انجمن صنفی بازیگران خانه سینما که من به عنوان رئیس افتخار همکاری با آن را دارم و همچنین موزه سینما به مدیریت مجید اسماعیلی برگزار شده است.
وی افزود: از مدیرعامل موزه سینما قول گرفتهایم تا بازدید از موزه سینما در زادروز استاد انتظامی برای مردم رایگان شود و ایشان در تلاش است این اتفاق رخ دهد. موزهها امنترین مکان فرهنگی برای فرزندان ما هستند و موزه سینما نیز بخش مهمی از فرهنگ تصویری این سرزمین را در خود جای داده و نیاز است تا مردم از آن بازدید کنند. از استاد مهرجویی یاد میکنم که آثار بسیار باارزشی را در کنار استاد انتظامی تولید کرد که از جمله آثار فاخر سینمای ایران به شمار میرود. ایران از جمله کشورهایی است که پس از اختراع دوربین، این وسیله به سرعت وارد کشور شد و گنجینه بینظیری از فرهنگ گذشته و آثار سینمایی در این موزه موجود است.
وجود عنصر اخلاق موجب ماندگاری هنر میشود
سپس مجید اسماعیلی مدیر موزه سینما نیز در سخنانی گفت: دفتر کار آقای انتظامی در موزه سینما واقع شده بود و همکاران قدیمی ما در موزه سینما گاهی خاطراتی از ایشان نقل میکنند. همواره فکر میکردم چه میشود که برخی از بازیگران موفق به محبوبیت دست پیدا نمیکنند. این مسئله تنها مرتبط با هنر آنها نیست و همیشه از اخلاق نیکو و مهربانی و محبت استاد انتظامی نسبت به اطرافیان خود مطالبی گفته شده است. اگر عنصر اخلاق را بخشی از کار خود بدانیم، قطعا هنر ما ماندگار خواهد شد. خوشحالم که امروز این مراسم در موزه سینما برگزار میشود.
انتظامی یک چهره ملی است
در ادامه این مراسم شکرخدا گودرزی رئیس خانه موزه استاد انتظامی نیز در سخنانی گفت: انتظامی کسی بود که توانست اولین ثبت جهانی سینمای ایران را با خود به ارمغان آورده و برتارک بلند بازیگری جهان بنشیند و این ادعا را داشته باشد که سینمای ایران، سینمای باعزتی است. این عزت و افتخار فرزندان برومندی چون مجید، شهاب و رامین دارد و افرادی همچون سروش و گلنوش ادامه دهنده این مسیر عزیز هستند. از دکتر اسماعیلی و همکاران او برای برگزاری این مراسم قدردانی میکنم. همچنین از علی دهکردی و پژمان بازغی نیز سپاسگزارم. هرساله مراسم کوچکی را در خانه موزه استاد انتظامی برگزار میکردیم و سالروز تولد استاد را گرامی میداشتیم.
گودرزی ادامه داد: انتظامی یک چهره ملی است و باید گرامیداشتی در حد جایگاه او برگزار میشد. به همین دلیل امسال مراسم زادروز او با مشارکت انجمن بازیگران خانه سینما، موزه سینما و خانه موزه استاد انتظامی برگزار میشود. من در فیلم «جایی برای زندگی» با استاد انتظامی همبازی بودم و بسیار از او آموختم. او شیوهای را که با خود به سینمای ایران آورد، از گروه هنر تئاتر ملی وارد این هنر کرد. جایگاهی که بازیگری باید در باور بگنجد و بازیگر نباید بازی کند و بهتر است نقش را زندگی کند. انتظامی آثار فراوان تئاتر، تله تئاتر را در کارنامه دارد و در هزاردستان نقشی را ایفا کردند که برای همیشه و تمامی نسلها به یادگار باقی ماند.
مجید انتظامی نیز در سخنان کوتاهی گفت: افتخار میکنم که چنین پدری داشتم و اسم او تا ابد زنده خواهد بود.
انتظامی شخصیتی صمیمی داشت و خود را استاد نمیدانست
نظامالدین کیایی از صدابرداران مطرح سینمای ایران نیز بیان کرد: درباره زندگی و ابعاد بیرونی استاد انتظامی کتابهای زیادی نوشته شده و فیلمهای بسیاری ساخته شده است. میان ما رفاقت و صمیمیتی جاری بود و از یکدیگر شناخت زیادی داشتیم. به خاطر میآورم که روزی برای یک فیلم فراخوانی منتشر شده بود و افراد زیادی برای تست به موزه سینما آمده بودند. من در میان آن جمعیت انتظامی را دیدم و بسیار متعجب شدم. او معتقد بود که سینما دچار تغییر شده است و نیاز به اندیشهای تازه دارد و میخواهم ببینم که آیا لایق این سینما و تفکرات یک کارگردان جدید هستم یا خیر. او شخصیتی بسیار قابل احترام بود و هرگز خود را استاد بازیگری نمیدانست و فردی بسیار دوست داشتنی و خوش مشرب بود.
کیایی ادامه داد: انتظامی برای گفتن یک دیالوگ ساده تمرینهای بسیاری را برای باورپذیر ارائه کردن نقش خود صورت میداد و پیش از حاضر شدن مقابل دوربین از خداوند یاری میخواست و به او توکل میکرد.
در ادامه مراسم بازغی گفت: من از اعضای انجمن بازیگران خانه سینما گله دارم که در چنین مراسمی اعضای اندکی حضور پیدا کردند در صورتی که بودن در این مراسم بسیار به یادگیری بازیگران و خصوصا جوانترها کمک میکند.
در ادامه این مراسم بخشی از نقش آفرینی استاد انتظامی در قالب ویدئو مپینگ بر روی ساختمان اصلی عمارت باغ فردوس به نمایش درآمد.
انتظامی فردی زندگی آفرین بود
ایرج راد بازیگر مطرح سینما و عرصه نمایش و رئیس خانه تئاتر در ادامه این مراسم بیان کرد: ای کاش آقای انتظامی زنده بود و ما یکصدمین سالروز تولد او را در حضور ایشان جشن میگرفتیم. انتظامی همواره همراه خود به هر جمعی زندگی و شادی را وارد میکرد و مورد ستایش همگان قرار میگرفت. او فردی زندگی آفرین بود و به دیگران حس امیدواری تزریق میکرد. روحیه خاصی در وجود استاد انتظامی بود و من هیچگاه فکر نمیکنم که او از میان ما رفته است. این هنرمند همیشه زنده خواهد بود و متاسفم که در روز تولد او، بیلبوردهای این مملکت از تصویر ایشان خالی است. انتظامی فرد یگانه، فرزانه و هنرمندی ملی بینالمللی بود و زحمات فراوانی در راه فرهنگ و هنر این مملکت متحمل شد.
این هنرمند خاطرنشان کرد: انتظامی بر روی صحنه تئاتر حضور درخشانی داشت و کار خود را با پیش پرده خوانی آغاز کرد و به اوج رسید. او در سینما آقای سینما و بازیگری بود و چنین شخصیتی جایگاهی ویژه دارد و ما هنوز قدر چنین افرادی که باعث افتخار این مملکت هستند را نمیدانیم. من این شانس را داشتم که سالهای سال با او افتخار آشنایی داشتم. در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و بر روی یک نیمکت چهار سال در کنار او نشستم در حالی که بیست و یک سال با یکدیگر اختلاف سنی داشتیم و من هنرمندی را دیدم که هرگز فراموش شدنی نیست. انتظامی در همان زمان فیلم «گاو» را بازی کرده بود اما در تمام لحظات در کلاس حاضر میشد در حالی که مدرسان از استاد نامیده شدن خود در مقابل او شرمنده بودند. انتظامی اتودهایی را که قرار بود در کلاس انجام دهد همچون یک دانشجوی علاقهمند صورت میداد و مطالب در ارتباط با او فراوان است.
استاد انتظامی فردی استثنایی بود
راد ادامه داد: وقت شناسی او زبانزد همگان بود و افتخار داشتم در اداره تئاتر و گروه تئاتر مردم که استاد نصیریان و انتظامی بزرگان آن گروه بودند حضور داشتم. انتظامی دارای خصوصیات اخلاقی بود که بسیاری با آن آشنا نیستند. او در خانه تئاتر برای کمک به افراد نیازمند جایگاهی را به وجود آورد و هیچکس از این موضوع خبر نداشت. او هر ساله و پیش از آنکه سال به پایان برسد، لیستی را آماده میکرد که در آن هدایایی به هنرمندان نیازمند تعلق بگیرد و خود هدایا و مبالفی را تامین میکرد و بدون آنکه هنرمندان از منبع آن باخبر باشند، آنها را دریافت میکردند. او در روزهای آخر عمر خود از من و مجید فرزندش خواست تا نزد خیرین مدرسه ساز برویم و مدرسهای را با خیرین مدرسه ساز احداث کرد. امثال انتظامی افرادی استثنایی هستند که هنر در ذات آنها است و انسانهای بزرگی هستند. او برای همیشه باعث افتخار هنرهای نمایشی این مملکت خواهد بود.
تبریک انجمن بازیگران خانه سینما به مناسبت زادروز پرویز پرستویی
بازغی در ادامه این مراسم گفت: امروز مصادف با زادروز پرویز پرستویی از دیگر اساتید سینمای ایران است که این اتفاق را از طرف انجمن بازیگران خانه سینما به او تبریک میگوییم و امیدوارم همیشه سلامت باشند.
انتظامی فروتنانه در پی یادگیری بود
کوروش سلیمانی، نایب رئیس انجمن بازیگران خانه سینما نیز گفت: این افتخار را داشتم که روزی ایشان به همراه استاد سمندریان که داور جشنواره تئاتر فجر بودند، اثری از من را روی صحنه تماشا کردند. انتظامی دارای ویژگیهای پرشماری در بازیگری بود، از جمله اینکه هنگامی که زندگی او را مرور میکنیم، با تجربه زیسته متفاوتی روبرو میشویم. انتظامی از کودکی کار کرده و شغلهای متفاوتی را در میان مردم تجربه کرد و برای رسیدن به جایگاهی پرعزت، سختی و مرارت زیادی را متحمل شد. این تجربه زیسته در آثار او پیداست و نمود دارد.
سلیمانی افزود: او در نزدیک پنجاه سالگی برای آموختن بازیگری وارد دانشگاه میشود و این موضوع بسیار ستودنی است و گویا او هیچ جای توقفی برای خود در نظر نمیگرفت و فروتنانه در پی یادگیری بود. انتظامی در انتخاب آثار دقت زیادی را صورت میداد و به همین دلیل بخش عمده کارنامه کاری او را آثار شاخص تشکیل میدهد. انتظامی کارگردان بسیار بزرگی بود و تله تئاترهای بسیار موفقی را به همراه بازیگران مطرحی در کارنامه دارند.
در ادامه این مراسم فاضل جمشیدی تصنیف هزاردستان را اجرا کرد.
انتظامی به هر نقش اعتباری ویژه میبخشید
علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما نیز درباره انتظامی بیان کرد: خوشحالم در دورانی زندگی کردم که امثال آقایان انتظامی، کشاورز، نصیریان مشایخی و رشیدی در سینمای ایران حضور داشتند، افرادی که میراث فرهنگی ملموس و زنده کشور ما محسوب میشوند. انتظامی مردی بزرگ و بیمانند بود و صحبتهای فراوانی درباره او مطرح است و نقشهای او دارای رنگ آمیزی متنوعی است. او به هر نقش اعتباری ویژه میبخشید و بازیگری برای او اهمیت انکارناپذیری داشت. انتظامی در زلزله بم و آذربایجان پیش قدم بود و برای نیازمندان کمکهای بسیاری را جمع آوری کرد. به عنوان نماینده اصناف سینمای ایران از برگزاری چنین چشنهایی تشکر و قدردانی میکنم.
گلنوش انتظامی نوه زنده عزت الله انتظامی نیز گفت: ایشان پدربزرگ نمونهای بودند و روزهای اول مدرسه او مارا همراهی میکرد. او همیشه از من میخواست هر کاری داشتم و هر چه میخواستم با او در میان بگذارم.
در انتهای این مراسم هدیهای به رسم یادبود از طرف مدیرعامل موزه سینما به همسر استاد عزتالله انتظامی اهدا شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «مردمان باد» در موزه سینما
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- «دو پرتره از دو نقاش معاصر» بررسی شد/ دانشگاهها نباید تنها به آموزش تئوریک بسنده کنند
- ۲ مستند پرتره از ۲ نقاش معاصر روی پرده موزه سینما
- داریوش فرهنگ: قرار بود واروژ کریم مسیحی «سربداران» را بسازد/ «طلسم» درباره غیبت عشق است
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- کارگاه انتقال تجربه ابوالفضل جلیلی در موزه سینما/ رونمایی یک مستند در مشهد
- مستند «جشن سده» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرزاد حسنی مجری اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران شد
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- آیا فیلمی که پرفروش است میتواند ضد فرهنگ باشد؟ + ویدئو
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی