تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۲۳:۰۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 76877

مراسم اختتامیه ۸۰ سال لوریس چکناواریان با حضور بسیاری از چهره های شناخته شده فرهنگی و هنری از جمله محمود دولت آبادی، بیژن بیژنی، رازمیک اوهانیان، شمس لنگرودی، صدیق تعریف، انوشیروان روحانی، خسرو سینایی، عباس مخبر، پوری بنایی و …در هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

 

به گزارش سینماسینما، در ابتدای این مراسم که با حمایت مالی شرکت هاکوپیان برپا شده بود و رهبران ارکستر و  اعضای رسیتال پیانو، اپرای پردیس و پریسا، آنسامبل تهران مدرن هم در آن حضور داشتند نماینده این شرکت با بیان اینکه اگر اصالت و ممارست و تلاش را با هنر بیامیزیم واژگان رنگ و بوی دیگری به خود می گیرند و هنر فاخری متولد می شود که نه تنها هنرمندان که جامعه هنری را به وجد می آود گفت:لوریس چکناواریان از برجسته ترین چهره های فرهنگی و هنری ماست و حضور چهره های شاخص فرهنگی و هنری در این برنامه گواه خلق هنر، ارزش و زیبایی در این ۸۰ سال زندگی پربار ایشان بوده و ما تلاش کردیم این برنامه را با عشق به ایشان و به شایسته ترین صورت برگزار کنیم.

نسیم شجاعی نماینده موسسه نوای چنگ فرزانه هم با اشاره به این مطلب که در جامعه امروزی بیشتر افراد دنبال راه های میانبر و کوتاه برای رسیدن به هدف هایشان هستند و اصالت ها به فراموشی سپرده شده گفت: موسسان نوای چنگ فرزانه بر این اندیشه بوده اند که از هر فرصت و امکانی برای زنده کردن این اصالت ها و شکوفایی استعدادهای این مرز و بوم استفاده کنند.

شجاعی برنامه ۸۰ سال لوریس چکناواریان را اولین برنامه از سری برنامه های مورد نظر این موسسه فرهنگی و هنری دانست که به نوعی سعی در جبران جفاهایی دارد که به موسیقی و اهالی این عرصه شده.او محمد شله چی آهنگساز و بنیان گذار انسامبل تهران مدرن را کسی دانست که  ایده درخشان این برنامه را مطرح  و تمام تلاش خود را از اجرای آثار تا برنامه ریزی های این هفته انجام داده  تا مراسمی در شان و منزلت لوریس چکناواریان داشته باشند.

محمد شله چی هم در ادامه با قدردانی از استاد چکناواریان گفت: من یک ممنون بزرگ باید به شما بگویم نه فقط به خاطر شهرت شما که جنبه بین المللی دارد بلکه به خاطر کارهای زیبایی که نوشته اید،عشق به موسیقی که با آن زندگی کرده اید  و زندگی تان را بر پایه آن استوار کرده اید.

او چکناواریان را رهبری بزرگی در موسیقی دانست و ابراز امیدواری کرد  همه آثار او در آینده ای نزدیک روی صحنه برود و اجرا شود.

شله چی با تشکر از مسئولان نوای چنگ فرزانه که نهایت همکاری و همدلی را با او داشته  اند گفت: در این هشت روز برنامه های ما با نام چکناواریان بار هنری بسیار زیادی پیدا کرد و تنها حرف و صحبت نبود که جریان داشت بلکه در این مدت با برگزاری کارگاهاه تخصصی از جمله کارگاه پرکاشن که برای اولین بار در ایران برگزار شد، هنرجویان ایرانی  فرصت آموزش پیدا کردند که این مسئله برای ما بسیار مهم بود.

پیمان منصوری رهبر اپرای پردیس و پریسا از ساخته های استاد چکناواریان هم با بیان اینکه با تمام محدودیت های موجود از ۵ سال پیش تصمیم گرفته اند در گروه اپرای آیو تلاش کنند اپراهایی را روی صحنه ببرند گفت:اپرای پردیس و پریسا نزدیک به ۴۰ سال بود که دیگر اجرا نشده بود در حالیکه اثری بسیار زیبا است که در زمان تمرین ها هر لحظه ما را با نواها و ملودی هایش شگفت زده می کرد.او جامعه امروز را تشنه و نیازمند به شنیدن این آثار دانست و شنیده نشدن موسیقی های خلق شده توسط استادی چون لوریس چکناواریان را خیانت به مردم و فرهنگ و هنر جامعه دانست.

در ادامه این برنامه بخش هایی از آنچه در این هشت روز گذشته بود در قالب کلیپی به نمایش درآمد.

 سومبات هاکوپیان که یکی دیگر از سخنرانان مراسم اختتامیه ۸۰ سال لوریس چکناواریان بود و در تمام  این روزها مراسم را همراهی می کرد لوریس چکناواریان را انسانی در مرز کمال دانست و حضور چهره های ارزشمند هنری و فرهنگی و موسیقی در مجموعه برنامه های این چند روز را نشان از درخشش هنر لوریس چکناواریان دانست که روز به روز شعله ور تر می شود.

او با بیان اینکه ذات طبیعت زیبایی است جامعه انسانی را مدیون افرادی دانست که با عشق زندگی می کنند، از ممنوعیت ها و محدودیت ها نترسیده و عشق جایی برای تردید در فکر و تهدید در عمل نگذاشته است.

هاکوپیان استاد چکناواریان را هنرمندی دانست که بدون اتکا به هیچ متکایی و تنها با اتکا به عشق زیسته و اثر خلق کرده است او در وصف  چکناواریان و از زبان هوشنگ ابتهاج گفت: “عشق شادی ست ، عشق آزادی ست عشق آغاز آدمی زادی ست” و ما بسیار خرسندیم که در زمانه او زیستیم.

خسرو سینایی مستند ساز پیشکسوت ایرانی هم با بیان این مطلب که زیربنای شکوفایی جامعه فرهنگ و هنر است لوریس چکناواریان را کسی دانست که هیچ گاه در زندگی اش هنر را به هیچ قیمتی نفروخت و همیشه در خدمت زیبایی و عشق بود.

سینایی همچنین از حامی مالی این برنامه تشکر کرد و گفت: می خواهم به نمایندگی هنرمندان این جمع و همه هنردوستانی که در این جا حاضر هستند از آقای هاکوپیان تشکر کنم که با حمایتشان زمینه ساز چنین برنامه ای شده اند.

لوریس چکناوریان هم با آمدن روی صحنه از پیمان منصوری و محمد شله چی دو هبر ارکستری که کارهای او را بعد از سالها در ایران اجرا کردند تشکر کرد.

چکناواریان گفت:من از همه اعضای گروه ارکسترها و نوازنده ها و خواننده های اپرا تشکر می کنم و واقعا خوشحال هستم که کارهایم توسط نسل جوان اجرا شد چرا که من همیشه در خانه ام زیستم و نوشتم تا برای فردا بماند  و هیچ چیزی بزرگتر از این هدیه برای من نبود.

او همچنین با تشکر از نوازنده های خارجی که در اجرای برنامه ها حضور داشتند  لطف الهی را بزرگترین چیزی دانست که اثر یک هنرمند را ارزش و اعتبار می بخشد.

این آهنگساز و رهبر جهانی ارکستر گفت:من از این برنامه ها بسیار نیرو گرفتم و می خواهم بیشتر کار کنم و بنویسم. چرا که می دانم تکلیفم با خودم روشن است. من همیشه به جای خوردن نان امروز ترجیح داده ام نان فردا را بخورم.برای فردا کار کنم و می دانم همان طور که برهنه به دنیا آمده ام برهنه هم از دنیا می روم اما می خواهم آثاری برای فردا از خودم به جا بگذارم.

در ادامه انوشیروان روحانی موزیسین و نوازنده حرفه ای پیانو که در این مراسم حضور داشت قطعه ای را با عنوان رویاهای عاشقانه به افتخار استاد چکناواریان نواخت.او قبل از نواختن این قطعه که تمام حضار را به وجد آورده بود گفت: صحبت کردن از لوریس هم سخت است و هم ممتنع چرا که او بسیار انسان بزرگ و در عین حال بسیار آدم ساده ای است.سادگی که من در کمتر کسی دیدم.

پایان بخش این مراسم هم اهدای تندیس به دکتر آذین موحد استاد دانشکده هنرهای زیبای تهران  به پاس سالها تلاش در زمینه آموزش موسیقی بود.آذین موحد که بسیار هیجان زده از این بخش برنامه بود خطاب به حاضرین و اساتید در جمع گفت:دیدن جوان هایی چون محمد شله چی که در خارج از ایران تخصیل کرده اند و بعد به کشور خود باز می گردند تا علم و هنر خود را در اختیار مردم خود قرار بدهند برای من باعث افتخار است و امیدوارم در کنار این جوانان شاهد اتفاق های بسیار خوب هم در دانشگاه و هم در زمینه موسیقی کشورمان باشیم.

چهره های فرهنگی و ادبی درباره لوریس چکناوریان چه گفتند؟

 پوری بنایی: استاد چکناواریان همیشه عزیز و قابل احترام بودند و زمانی که با من تماس گرفتند و از برنامه ۸۰ سالگی ایشان گفتند،با همه بیماری که داشتم گفتم حتما می آیم.

محمود دولت آبادی: من به طور تخصصی نمی توانم درباره کارهای استاد چکناواریان حرف بزنم اما او شخصیت ممتاز و عزیز مردمی همیشه داشته و من به احترام این خصایص انسانی او امروز برای پاسداشت ۸۰ سال زندگی هنری اش اینجا هستم.

انوشیروان روحانی: استاد چکناواریان در موسیقی کلاسیک برای ارکستر سمفونی ایران و سایر ارکسترها یک استثنا بوده اند و من بارها شاهد رهبری ایشان در ایران و خارج از کشور بوده ام. تکنیک فوق العاده ای در رهبری دارند و قطعات زیبایی را هم نوشتند. لوریس بسیار انسان صادق،لطیف، عاشق و افتاده ای هستند و این ویژگی در آثار بدیع او هم دیده می شود. ارج دادن هنرمندانی که داریم بسیار مهم است و  برای همین خوشحالم که در جشن ۸۰ سالگی ایشان شرکت دارم.

خسرو سینایی: من بیش از ۵۰ سال دوستی و آشنایی و همکاری با لوریس داشته ام و به جد می توانم بگویم شاید سه یا چهار نفر مثل او را می شناسم که بتوانم درباره شان بگویم باید برایشان بزرگداشت گرفت تا آثارشان به نسل های جوان تر منتقل شود. لوریس تمام زندگی اش موسیقی و پرداختن به موسیقی بود که می خواست در خدمت فرهنگ عمومی جامعه انسانی باشد.

 

صدیق شریف: لوریس چکناواریان همیشه جزو شخصیت های پر انرژی روی صحنه موسیقی و زندگی بوده است. در او ذره ای تزویر و ریا نیست و وجود و شخصیتش در آثاری هم که نوشته تجلی پیدا کرده است.

بیژن بیژنی: جاودانگی لوریس چکناواریان به علت کارهایی که ساخته به هیچ وجه از بین رفتنی نیست اما آنچه برای من بیش از هر چیزی اهمیت دارد شخصیت و نگاه او به زندگی است و هیچ گاه این صحبت ایشان را از یاد نمی برم که گفتند:اصلا اقلیت معنایی ندارد و من در ایران متولد شده ام و ایرانی هستم.حرفی که در عمل هم نشان داده اند و آثارشان الهام گرفته از سرزمین ماست و هر اثری که از ایشان منتشر شده  یا به اجرا در آمده نشانگر فرهنگ و هنر جامعه ایرانی است.

شمس لنگرودی: بدنه جامعه ما آثار لوریس چکناواریان را پذیرفته و این نشان می دهد او چه جایگاهی دارد اما تنها مسئله دانش او نیست که چنین شخصیتی را از او ساخته بلکه فروتنی و روح آزادگی که داشته باعث شده به چنین محبوبیتی در جامعه برسد و من آرزومند این ویژگی هایش ئر نسل های بعدی ما هم جریان پیدا کند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها