چهلمین جشنواره فیلم فجر که با ماجراهای زیادی همراه بود، سرانجام در مراسم پایانی با لو رفتن اسامی برگزیدگان به یک پایان شگفت ساز رسید؛ جشنواره ای که روز قبل از اختتامیه سیمرغ مردمی اش حذف شد و بدون هیچ توضیحی دقیق تر در این زمینه ، مراسم پایانی اش را برگزار کرد.
به گزارش سینماسینما، آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر عصر جمعه ۲۲ بهمن ماه با حضور جمع زیادی از مدیران هنری، هنرمندان، برخی سیاسیون و افرادی خارج از حوزه رسانه و هنر، سینما در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد، آن هم در حالی که در یک ساعت اولیه مراسم اسامی برنده ها به طور کامل لو رفت و در یکی از سایتهای خبری منتشر شد.
در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر که مشروح آن در این لینک قابل مشاهده است، فیلم «موقعیت مهدی» با دریافت پنج سیمرغ بلورین و «علفزار» و «برف آخر» با چهار سیمرغ توانستند بیشترین جوایز این دوره از جشنواره را از آن خود کنند.
فیلم «ضد» با دو جایزه و فیلمهای «بدون قرار قبلی»، «بیرویا»، «دسته دختران»، و «نگهبان شب» با یک سیمرغ در رتبه بعدی قرار گرفتند.
در ادامه مروری گذرا داریم به حاشیه های این دوره:
+ محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی آماده صحبت درباره چند نکته بود ولی قبل از آن تاکید کرد که خودم تجربه اختتامیه را داشتم، می دانم که همه دوست دارند سراغ جایزهها بروند. این جمله او با تشویق روبرو شد و خزاعی هم گفت حالا که دست زدید، همه را جمع میکنم و در مراسم تجلی اراده ملی می گویم.
+ در این مراسم که انتظار میرفت بعد از حاشیه های پیش آمده بر سر سیمرغ مردمی و درخواست انصراف تهیهکننده فیلم «ملاقات خصوصی» از داوری؛ دبیر یا رئیس سازمان سینمایی توضیحاتی ارائه کنند اما هیچ سخنی از حذف مهمترین جایزه جشنواره که از سوی تماشاگران اهدا میشد به میان نیامد!
+ با وجود تاکید زیادی که در شرایط فعلی کرونا به رعایت پروتکلهای بهداشتی در تجمعها و مراسم این چنینی میشود هیچکدام از هیئت داوران هنگام اهدای جوایز ماسک نداشتند و حتی با برخی برگزیدگان، روبوسی هم میکردند.
+ در روزهای گذشته خبرهای مختلفی در فضای مجازی درباره تأثیر شهاب حسینی در داوری شنیده می شد و هنگام حضور در سالن زمانی که در جایگاه نشسته بود چنان اخمی بر پیشانی داشت که مانیتور سالن هم چند بار او را نشان داد و به سرعت در فضای مجازی دستمایه شوخی شد.
+ او هنگام اهدای جوایز از برخی همکاران خود به ویژه امین حیایی و نیز تورج الوند که برای گرفتن جایزه رضا میرکریمی آمد، استقبال گرمی کرد.
+ طولانی شدن زمان مراسم سبب حذف برخی تصاویر و ویدیوهای آماده شده برای این مراسم شد و جوایز بخش سیمرغ بیوقفه اهدا شدند تا زمان اهدای جایزه بهترین فیلم که در واقع آخرین جایزه هم بود و قرار شد در این بخش مروری بر اختتامیه های چهل دوره جشنواره شود، اما همین وقفه سبب خالی شدن سالن شد. چون با وجود لو رفتن جایزه ها تقریباً همه میدانستند که فیلم “موقعیت مهدی” برنده این جایزه شده و به جز برخی افراد، بخش زیادی از سالن خالی شد.
+ رضا میرکریمی کارگردان فیلم “نگهبان شب” که سیمرغ بهترین کارگردانی را گرفت، در مراسم حاضر نبود و بازیگرش سیمرغ را گرفت اما بلافاصله بعد از اختتامیه پستی با این عنوان در فضای مجازی منتشر کرد که ” سیمرغ آخر و جشنواره ای که دیگر نیست!”
+ بخش برنامه زنده جشنواره فیلم فجر که از شبکه نمایش انجام می شد ، ۲۰ دقیقه ای به دلیل قطع صدا دچار مشکل شد اما پس از اختتامیه ۲۰ دقیقه ای که پخش نشده بود، به روی آنتن رفت.
+ انتظار می رفت با توجه به حواشی سیمرغ مردمی و لو رفتن آرا، دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر توضیحات شفافی در این زمینه بدهند اما گویا از زیر بار مسئولیت این اتفاقات که اتفاقا وظیفه اصلی شان بود شانه خالی کردند و همان طور که در رای گیری مردمی نتوانستند از آرا صیانت کنند و صورت مساله را با ندادن سیمرغ پاک کردند و در اختتامیه هم نتوانستند از لیست برگزیدگان تا زمان برگزاری مراسم صیانت کنند و این اتفاق کم سابقه را برای این رویداد چهل ساله رقم زدند، البته باز هم در روزهای آینده منتظر خواهیم بود تا شاید توضیحات شفافی از سوی دست اندرکاران این رویداد بشنویم.
+ نکته قابل تامل مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر نداشتن بیانیه هیات داوران بود!
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





