برکسی پوشیده نیست که اقتصاد ایران بر پایه نفت میچرخد و به تبع این امر هر تولیدی نیز مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به بودجههای نفتی است. تولیدات سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست، حتی سینمایی که با عنوان سینمای مستقل شناخته میشود به نوعی به منابع نفتی و بودجههای دولتی نیازمند است زیرا اگر این تامین منابع مالی نباشد، چرخه تولید نمیتواند به حیات خود ادامه دهد.
سینماسینما ـ علی نعیمی، این امر به سیاست غلط دولت بازمیگردد که همچنان به شکلی فربه شرایطی را برای کوچک شدن ایجاد نمیکند. دولت هر چند نمیتواند ناگهان حضور خود را در بخشهای مختلف حذف کند، اما میتواند به جای آنکه فقط در روند تولیدات بیبازگشت وارد شود، بخشی از سرمایههای خود را به زیرساختها تخصیص دهد؛ زیرساختهایی که در طولانیمدت کمک میکنند تا بخش خصوصی بتواند با امید به آنها دست به سرمایهگذاریهای سودآور بزند.
در حوزه سینما مهمترین مشکل عدم بازگشت سرمایه و نبود سالنهای سینمایی است، سالنهایی که بدون آنها اقتصاد سینما جایی برای صحبت ندارد و بدون آن سینمای مستقل یک شوخی بیش نیست. اما این به آن معنا نیست که اگر اقتصاد سینما لنگ میزند فقط دولت در این میان مقصر است. متاسفانه یک نگاه جامعنگر اقتصادی بر مبحث تولید سینما استوار نیست. در حالیکه اگر واقعا سینمای مستقلی بخواهد ایجاد شود پتانسیلهای مختلفی برای تامین منابع وجود دارد.
حسین طاهری تهیهکننده سینما و تلویزیون و از مدیران سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که سابقه مدیریت بر عرصه تئاتر کشور را هم در کارنامه کاری خود دارد با اشاره به وضعیت اقتصاد سینما و راهکارهای صنعتی شدن هنر هفتم گفت: یک نکته اساسی و اشکال بزرگی که در سینمای بعد از انقلاب سیستم مدیریت سینمای کشور در آن قدم گذاشته است این است که هنر را با پول نفت دنبال کردیم. این موضوع البته تنها مختص به سینما نیست و در کل فرهنگ و هنر در کشور هیچگاه نتوانسته است بدون داشتن نیاز به بودجههای دولتی از راه اقتصاد آزاد امرار معاش کند و از طرفی شاهد آن هستیم که پول نفت سیستم اقتصاد کشور را تنبل کرده است و هنر کشور را وابسته به آن کرده است.
وی در ادامه گفت: اگر در دانشگاههای هنر ما در کنار تمامی رشتههای تخصصی هنر، واحدهای اقتصاد هنر راه اندازی میشد و هنرمندان ما مانند تمامی کشورهای پیشرفته در کنار هنر خود بحث بازاریابی و شکل گیری بازار آن را پیگیری میکردند امروز شاهد آن بودیم که سینمای ایران با تمامی ظرفیتهای هنری خود میتواند در بازارهای جهانی هم جایگاه قابل توجهی داشته باشد.
طاهری با اشاره به اینکه سینمای ایران هیچگاه نتوانسته است جهانی فکر کند گفت: همواره نگاه اقتصادی در سینمای ایران معطوف به بازار داخلی بوده است و سینمای ایران در تمامی این سالها هیچگاه نتوانسته جهانی فکر کند و در تولید و خلق و ارائه یک اثر تنها ابعاد داخلی آن را مشخص میکند. این نکته در نگاه کلی و ملی قابل توجه است و گرنه در حال حاضر سینمای ایران در جشنوارهّهای بینالمللی حضور دارد و قائل به تلاشهای فردی فیلمسازان ما است که توانستهاند در این فضا بازار کوچکی درست کنند و شخصیت بینالمللی را به سینمای ایران اضافه کنند. برای همین در نگاه کلی و کلان نمیتوان این ادعا را ثابت کرد که سینمای ایران در عرصه بینالمللی دارای بازار مشخص و مخاطب معینی است.
وی با اشاره به وظیفه دولت در استقلال اقتصادی سینمای ایران گفت: این باور باید در تمامی بخشهای دولت در طول سالیان گذشته نهادینه میشد که سینمای ایران را از وابستگی به بودجه نفت آزاد کند و اقتصاد آزاد مبتنی بر رابطه عرضه و تقاضا را با بستر سازیهای مناسب شکل دهد که متاسفانه هر روز سینمای ایران از بودجههای نفتی فربه تر میشود و هیچگونه حاصلی برای خود متصور نیست.
این تهیهکننده تلویزیون با اشاره به تولیدات تلویزیون گفت: حتی در عرصه تولیدات تلویزیونی هم هیچگاه نگاه به مخاطب خارج از کشور نداشتیم. در حالی که صنعت سریال سازی در کشورهایی مثل کره جنوبی و ترکیه توانسته است تا آن سوی کره زمین هم پیش برود و مخاطبان چند صد میلیونی داشته باشد و بازارهای کشورهای مختلف با سلیقههای مختلف را تسخیر کند در حالی که در طول این سالها تنها دو سریال یوسف پیامبر ساخته مرحوم سلحشور و مختارنامه ساخته داود میرباقری توانسته است در کشورهای عرب زبان و مسلمان تا حدودی راه پیدا کند و فروش داشته باشد. این نشان میدهد که فلسفه حضور در بازارهای بینالمللی باید امری نهادینه در ساختار هنر کشورمان باشد و هنرمندان ما جهانی فکر کنند و آثاری را خلق کنند که با زبان بینالمللی بتوانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند تا بتوانند در این بازار سهم مهمی داشته باشند.
وی در پایان افزود: ه نظر بنده برای سامان دادن اقتصاد ایران فقط یک اشکال وجود دارد که البته آن، بحث تولید نیست؛ در حال حاضر تولید مطلوب است و حتی شاید بیشتر از سرانه و نیاز تولید داشته باشیم اما مشکل اصلی در زیرساخت است، چون دولت اهمیت چندانی به زیرساخت سینما نداده است. مثال بارز این موضوع ساخت سالنهاست. در نظر بگیرید از یک جمعیت ۷۵ میلیون نفری چند درصد از سینماها بهره میگیرند؟ آیا سالنهایی که وجود دارد مطلوب است و یک فرد با خانوادهاش میتواند در آن حضور داشته باشد و بخشی از زمان تفریح خود و خانوادهاش را در آن سپری کند؟ البته لازم به ذکر است، باید شهرهای مرکزی و حتی تهران یک یا دو سالن سینمای نسبتا مطلوب داشته باشند اما بهطورکلی سینما جایگاه مطلوبی ندارد، چون زیرساختهای آن به شکل اصولی اصلاح نشده و شرایط تولید و عرضه با هم هماهنگ نشدهاند که به درآمدزایی منجر شود.
منبع: صمت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- تهیهکننده سریال مطرح کرد؛ «سلمان فارسی» امسال به ایران میرسد؟/ پایان «بیزانس» در تابستان
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- تصویربرداری «سلمان فارسی» به فصل دریایی رسید/ آغاز کار در شاهرود
- خبرهایی تازه از سریال «سلمان فارسی»
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» در شهرک نور ادامه مییابد
- بیمه کرونا برای عوامل تولید سریال «سلمان فارسی»/ فیلمبرداری در شاهرود ادامه دارد
- داود میرباقری تصویربرداری سریال «سلمان فارسی» را از سر میگیرد
- اقتصاد سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه