آیین نکوداشت ملک جهان خزاعی طراح صحنه و طراح لباس پیشکسوت سینمای ایران، به همت انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران، عصر جمعه دهم دی ماه ۱۴۰۰ در سالن سینماتوگراف موزه سینما، با حضور هنرمندان و سینماگران برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، در ابتدای این مراسم امیرحسین قدسی(مجری)، ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور مهمانان، از کامیاب امین عشایری رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران دعوت کرد تا با سخنان خود آغازگر مراسم باشد.
کامیاب امین عشایری به نمایندگی از هیئت مدیره و اعضای انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوش آمدگویی و قدردانی از حضور اساتید، سینماگران و علاقمندان به طراحی فیلم، گفت: ما در انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران مفتخریم مراتب تشکر، قدردانی و تقدیر خود را از هنرمندی به جا آوریم که بدون شک حضورشان در طراحی صحنه و طراحی لباس سینمای ایران غنیمتی ارزشمند بوده و طراحی صحنه و طراحی لباس در سینمای ایران مرهون و مدیون هنر ایشان است. ملک جهان خزاعی با حضور و فعالیت مستمر خود از دهه های گذشته تا کنون توانسته اند حرفه طراحی صحنه و طراحی لباس را بعنوان یک تخصص معرفی و تثبیت کنند و از این رو به ایشان و نقشی که در این عرصه داشته اند، بسیار مدیونیم. برایشان آرزوی سلامتی و خوشی دارم و امیدوارم همچنان شاهد موفقیت های ایشان و فعالیتهای ارزشمندشان در سینمای ایران باشیم. در اینجا لازم میدانم از هیئت مدیره و مدیرعامل محترم خانه سینما و مدیریت موزه سینما که در برگزاری این مراسم همراه ما بودند، تشکر و قدردانی کنم.
سپس محمدعلی نجفی، رئیس هیئت مدیره خانه سینما درباره همکاری خود با ملک جهان خزاعی در سریال «سمک عیار» سخن گفت و به نقش او در تاکید بر جزئیات طراحی صحنه و طراحی لباس و کارکرد ویژه آن در سینما اشاره کرد. وی به لزوم تفکیک طراحی صحنه و طراحی لباس در سینما اشاره کرد و افزود: نقش و تاثیر ملک جهان خزاعی در سینمای ایران چنان است که حتی در نسل پس از او و شاگردانی چون حسین میرکیانی که تجربه همکاری با ایشان را در سریال «سربداران» داشته ام، انکارناشدنی است. ملک جهان خزاعی با حضورش در سینما به صحنه، لباس و اشیای صحنه هویت داد و بر اهمیت نقش رنگ، بافت و جنس آکسسوار صحنه در اثر سینمایی تاکید کرد. باعث افتخار من است که در مورد خانم خزاعی صحبت کنم و از انجمن صنفی طراحان فیلم تشکر می کنم که این موقعیت را در اختیار من قرار دادند و آرزو میکنم همچنان شاهد موفقیتهای خانم خزاعی باشیم.
در ادامه مراسم کلیپی کوتاه از سخنان بهمن فرمان آرا درباره همکاری با ملک جهان خزاعی در فیلم «شازده احتجاب» پخش شد که در آن فرمان آرا طراحی صحنه و طراحی لباس این فیلم را از رموز ماندگاری آن پس از ۵۰ سال برشمرد. او در ادامه به همکاری در فیلم «سایه های بلند باد» و «صحرای تاتارها» اشاره کرد و افزود: ملک جهان خزاعی طراحی است که همیشه با ملاک و معیارهای بین المللی کار کرده و همکاری او با پیتر بروک هم این موضوع را تائید می کند. به او تبریک می گویم و امیدوارم سالیان سال کار کند و از استعداد و تخصصش استفاده شود.
پس از پخش پیام بهمن فرمان آرا، فیلم مستندی با عنوان «ملک جهان» به کارگردانی کیوان مقدم پخش شد که مروری بود برآثار این طراح از اولین فیلمش بعنوان طراح صحنه و طراح لباس تا آثار متاخر او در سالهای اخیر.
پس از نمایش فیلم، کلیپی از صحبتهای محمدمهدی دادگو پخش شد که ضمن برشمردن خصایص اخلاقی منحصر به فرد ملک جهان خزاعی، به نقش ویژه او در سینمای ملی ایران اشاره کرد. دادگو به حضور خزاعی در تولید پروژه «افسانه های کهن ایرانی» اشاره کرد که پروژه ای سخت و پرکار بوده و حرفه ای بودن ملک جهان باعث شد او بتواند از اثری که خلق کرده بود محافظت کرده و آن را به اتمام برساند. وی افزود: یکی از مغتنم ترین افراد باقیمانده از نسل پیشین ملک جهان خزاعی است، برای کسانی که آثاری آفریدند چنین بزرگداشت هایی یادآوری به نسل جدید است که آثار هنری جاودانگی هنرمند را تقبل و تضمین می کنند. امیدوارم ملک جهان خزاعی تندرست و زاینده و پاینده باشد و بر کارنامه درخشان خود بیفزاید و نسل جوان با مرور آثار هنرمندان دریابند که تارک هنر همیشه درخشان است.
در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا دلپاک به تاثیر نقش صدا در صحنه پرداخت. وی با یادآوری اولین همکاری خود با ملک جهان خزاعی در فیلم «بلندی های صفر» گفت: در آن فیلم تجربه من از قاب دوربین فراتر رفت و باعث شد من به مقوله طراحی صدا بیشتر فکر کنم و این عنوان را در سینمای ایران جا بیندازم و تثبیت کنم. همین جا از حسینعلی لیالستانی و ملک جهان خزاعی تشکر می کنم چون با این فیلم برای اولین بار کاندید بهترین صدا در جشنواره فجر شدم. دلپاک از تجربه حضور در فیلم های «تولد یک پروانه، «صنم» و «غزال» گفت و از همکاری مشترک با رفیع پیتز و ملک جهان خزاعی به نیکی یاد کرد. محمدرضا دلپاک در پایان ابراز امیدواری کرد به نقش طراحی صدا و تعامل آن با طراحی صحنه بیشتر اهمیت داده شود و تاثیر این دو مولفه بر کلیت فیلم نادیده گرفته نشود.
سپس با دعوت مجری مراسم، محسن شاه ابراهیمی پشت تریبون قرار گرفت و با یادآوری دوران دانشجویی خود در ایتالیا به خاطره ای از مواجهه اش با نام ملک جهان خزاعی و بهمن فرمان آرا در پوستر فیلمی سینمایی اشاره کرد که تصویر بخشی از ارگ بم در آن دیده می شد و افزود: اینکه در کشوری غریب نام این دو سینماگر ایرانی را بر سر در سینما ببینم برایم بسیار جذاب بود. شاه ابراهیمی ادامه داد: پس از سالها روزی آقای قاسم قلی پور برای پروژه ای از من دعوت کردند که در کنار ملک جهان خزاعی باشم و من از این همکاری بسیار خوشحالم. ملک جهان خزاعی کسی است که رنگ را به سینمای ایران وارد کرد.
در ادامه تندیس و لوح یادبود انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران، توسط محسن شاه ابراهیمی به ملک جهان خزاعی اهدا شد و پس از آن ملک جهان خزاعی ضمن قدردانی از حاضرین، از انجمن صنفی طراحان فیلم به خاطر برگزاری مراسم تشکر کرد و گفت: از آنجایی که در ۲۵ سال گذشته ایران زندگی نمی کنم فکر می کردم من را فراموش کردند و از اینکه امشب دیدم این اتفاق نیفتاده، فراموشم نکردید، فیلم زیبایی راجع به من تهیه کردید و این بزرگداشت را برگزار کردید بی نهایت ممنونم.
پس از صحبتهای ملک جهان خزاعی، کلیپ کوتاهی از سخنان رفیع پیتز، کارگردان و پسر ملک جهان خزاعی، پخش شد که در آن به نقش ملک جهان در فیلمهایش نه تنها به عنوان طراح صحنه و طراح لباس که به عنوان همکار و همراه فیلمساز اشاره کرد. او به استفاده بی نظیر ملک جهان از رنگ در دنیای فیلمهایش اشاره کرد و از اینکه این شانس را داشته که همیشه او را در کنار خود داشته باشد، ابراز خوشحالی کرد.
در پایان لوح تقدیر و هدیه نقدی که از سوی موزه سینما تدارک دیده بود، توسط واحد خاکدان (نقاش پیشکسوت)، به ملک جهان خزاعی اهدا شد.
واروژ کریم مسیحی، فرهاد توحیدی، هوشنگ گلمکانی، عباس یاری، غلامرضا موسوی، محمد حمیدی مقدم، پیمان جعفری، علی رویین تن، مهدی سجاده چی، یونس صباحی، سمیرا علایی، طهورا ابوالقاسمی، غزل شاکری، هایده صفی یاری، ژیلا ایپکچی، آناهید آباد، شهین نجف زاده، امید روحانی، قاسم قلی پور، علی لقمانی، حسن آقاکریمی، سیامک احصایی، مونا زندی حقیقی، ابراهیم ایرج زاد، علی شاه حاتمی، مهران عباسی، حسینعلی لیالیستانی، محسن حسینی، امیر عابدی، عباس شوقی، علی حضرتی و … از حاضران در این مراسم بودند.
عکس ها: یاسمن ظهور طلب
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «چشمهایش» کلید خورد
- به کارگردانی بهمن فرمانآرا؛ مهدی پاکدل و لاله مرزبان به «چشمهایش» پیوستند
- پیوستن علی مصفا، صابر ابر و شمس لنگرودی به «چشمهایش»
- بهمن فرمان آرا شاهکار بزرگ علوی را میسازد
- روایت سیدنی لومت از کارکردن با مارلون براندو /وقتی مارلون براندو کارگردان را امتحان می کرد
- بدرقه پیکرهای داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر به خانه ابدی
- همزمان با روز ملی سینما صورت گرفت؛ سیمرغها و تندیسهای «محمدرضا دلپاک» در موزه سینمای ایران
- بهمن فرمانآرا در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی: اگر ما گل میدیدیم، کیارستمی ریشه را میدید
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- به بهانه سالروز تولد بهمن فرمان آرا/ با پول سینما، قبر هم نمیتوانم بخرم
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- آیین بزرگداشت ملک جهان خزاعی/ گزارش تصویری
- بزرگداشت ملک جهان خزاعی توسط انجمن صنفی طراحان فیلم سینمای ایران
- «شطرنج باد» در سینماهای هنروتجربه پاریس اکران شد/ یک فیلم نخبهگرا
- واکنش فرمان آرا به افرادی که برای اصغر فرهادی دستورالعمل صادر می کنند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





