آیین افتتاحیه پانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مراسم افتتاحیه پانزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت، امروز پنجشنبه ۱۸ آذرماه ساعت ۱۶:۳۰ با حضور محمد حمیدیمقدم، دبیر جشنواره، دبیران ادوار مختلف و تعدادی از مستندسازان در سالن شماره یک سینما چهارسو برگزار شد. حامد شکیبانیا معاون مستند مرکز گسترش در آغاز مراسم به حاضران خیرمقدم گفت و توضیحاتی درباره این دوره داد.
سپس دبیر جشنواره ضمن خیر مقدم به حاضران، درباره برگزاری این رویداد به صورت حضوری گفت: یک سال است همه ما لذت تماشای فیلم روی پرده سینما را به خاطر شرایط کرونا فراموش کردهایم، این کمبود حتی در خانواده مستند هم احساس شد، ولی خوشبختانه سینما متوقف نشد و جشنواره سینماحقیقت دچار تعلل نشد. سال گذشته جشنواره را به صورت بر خط برگزار کردیم و امسال هم با رعایت پروتکلها و با تعداد محدود جشنواره برگزار کردیم.
او درباره تجربه برگزاری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به صورت بر خط گفت: خوشحالیم که سال گذشته شرایط کرونایی مانع از برگزاری جشنواره نشد و خانواده مستند یک تجربه متفاوتی را پشت سر گذاشت و در عرصه نمایش فیلم به صورت آنلاین پیشقدم شد. این حرکت جدیدی است و اگر نقصی در برنامههای ما وجود دارد امیدوارم که عذر ما را بپذیرید.
دبیر جشنواره درباره جسارت مستندسازان ادامه داد: مستند سازان جسارت بزرگی کردند و فیلمهایشان را دوسال به صورت برخط به نمایش درآوردند. از زمان دفاع مقدس تا همین روزگار کرونایی این افراد همیشه پیشگام بودند و وقایع توسط دوربین همین مستندسازان شجاع به ثبت رسیده است.
حمیدیمقدم درباره تک سانس شدن فیلمها گفت: باتوجه به شرایط کرونایی و فراهم بودن شرایط نمایش برخط فیلمها تصمیم بر این شد تا مستندها در یک سانس به صورت حضوری و در دوسانس به صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار گیرند.
حمیدی مقدم درباره برگزاری جشنواره به صورت ساده و بدون آلایش گفت: دو سال پیش در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت هم ما خیلی مراسم خاصی نداشتیم و بدون آلایش و بریز و بپاش جشنواره را برگزار کردیم چون خانواده سینمای مستند همیشه از تکلفها دوری میکند. سینمای مستند بسیار خالص و عریان است. شفاف و واضح آغاز میشود و در نهایت به دور از هیاهوها منتخبین خود را معرفی میکند و جشنواره به پایان میرسد.
او درباره جایگاه فیلمهای مستند گفت: سینمای مستند ارزش زمانی و ارزش واقعی خود را در سالهای آینده خواهد گذاشت. سینمایی که لایههای درد و رنج را در جامعه نشان میدهد و دلسوز جامعه و انسان است. ما نیز باید تلاش کنیم تا جشنوارهها به محلی مهم برای رشد، ارتقا و دیده شدن آثار تبدیل شود. محل همیشگی فیلمها جشنوارهها نیستند، آثار پس از نمایش در جشنواره باید به حیات خود ادامه دهند و ما باید کاری کنیم که دوستان مستندساز بتوانند در عرصه ملی و بینالمللی بدرخشند. برای رسیدن به این هدف جشنوارهها باید یاد بگیرند که پس از موفقیت اثر، چگونه آن را وارد چرخه عمومی اکران کنند.
دبیر جشنواره ادامه داد: نگاه ما در مرکز گسترش این است که مستند آینه جامعه امروز است و ذهن فیلمساز باید همگام با جامعه پیش رود شکل مستند.
دبیر پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت درباره آثار ارسال شده به جشنواره گفت: یکی از نکاتی که ما امسال با آن مواجه شدیم کوچک شدن حوزه تولید در زمینه مستند بود و من این را درک می کنم که بخاطر کمبود بودجه رخ میدهد.
او درباره بازسازی فیلم «زعفران» گفت: امسال به کمک فیلم خانه ملی ایران فیلم «زعفران» به کارگردانی ابراهیم مختاری مرمت شد و این مستند در بخش مروری بر آثار این کارگردان نمایش داده میشود.
دبیر پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت در آخر ضمن آرزوی سلامتی برای دکتر محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی از او و دکتر محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر و قدردانی و برای نادر طالبزاده آرزوی بهبود و رهایی از بستر بیماری کرد.
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی/ چشمان هنرمندان سینمای مستند پرفروغ باد
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی برای سینماگران سینمای مستند آرزوی چشمانی پرفروغ و بیدار کرد.
در این پیام نوشته شده است: «به نام خداوند جان آفرین/ غیر از هنر که تاج سر آفرینش است/ دوران هیچ منزلتی جاودانه نیست
هنر، برآمده از جان آدمی است. سرچشمه و منشا تحول و دگرگونی و راهی برای رسیدن به معنویت و آسمانی شدن. هنر، دریایی است که جان شیفته انسان را به آرامش میرساند و آنچه از وجود خالق در او به ودیعه نهاده شده، بازتاب میدهد. هنرمند برآمده از فرهنگ و باورهای الهی و دلباخته به آسمان و انوار الهی، از بندهای تعلقات مادی و آنچه او را از اصل خود و مردمش جدا میکند، فاصله میگیرد و به مبدا آفرینش نزدیک میشود.
سینمای مستند، بیش از دیگر قرائتهای سینمایی به روح آفرینش، اصالت و حقیقت نزدیک است. فیلمساز در سینمای مستند، خود را مقید به ثبت حقیقت میداند و از این رو، امین، ناظر و ثبتکننده است. سینمای مستند ایران که جشنوارهای دیرپا چون «سینماحقیقت» دارد، باید بکوشد راوی صادق و ناظر متعهد و دلسوزی باشد که جامعه ایرانی را با همه نقاط روشن و پرفروغ و کاستیها و مشکلاتش ثبت کند و بکوشد سندی ماندگار برای آیندگان باشد.
در دولت سیزدهم، که گفتمان عدالت خواهی و بازگشت به اصول انقلابی در اولویت است شایسته است سینمای مستند آیینهای برای بازتاب عدالت و انقلابیگری باشد. پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینمای مستند ایران «سینماحقیقت» تصویر رنگارنگ و شورانگیز ایران امروز را به تماشا میگذارد و امید داریم که چراغ «سینماحقیقت»، روشن و چشمان هنرمندان سینمای مستند پرفروغ و بیدار باشد که بیداری، رسالت هنرمند و آگاهی، دستاورد اوست.
پیام رئیس سازمان سینمایی/ سینمای مستند، عدالتخواه و پرسشگر است
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در نخستین روز از جشنواره «سینماحقیقت» با انتشار پیامی برای سینماگران سینمای مستند آرزوی موفقیت کرد. در این پیام نوشته شده است: حقیقت بهترین راهنماست | حضرت علی (ع)
در عصری زندگی می کنیم که سینما و تصویر، بیشترین تأثیر را بر بازآفرینی معنا و درک انسان از رویدادها و وقایع دارد. صاحبان صنعت سینما در جهان، همواره می کوشند با جادوی تصویر، جهانی تازه خلق کنند و در این میان، سینمای مستند، مشتاقان بی شماری دارد. این سینما که انصافا، جوهره فرهمندی و فرهیختگی سینمای ایران در آن متجلی است، در این زمانه پرتشویش، بیش از هر زمان دیگر رسالت بزرگ غبارزدایی از حقیقت سترگ زمانه ما را -که تلاش انسان در بند و در جستوجوی سعادت است- برعهده دارد.
«گام دوم انقلاب» و شروع فصلی نو در حرکت عدالتطلبانه ملت شریف ایران، یقینا به مدد سینمای مستند و بهرهگیری از گوهر ناب آن در عرصههای داخلی و بینالمللی و مصاف با جنگ رسانهای نظام سلطه میسر خواهد بود. این سینما، سینمای «کاوشگری» و «جستوجوگری» است. نگاهی به آنسوی واقعیت (فراتر از واقعیت) و به ذات «حقیقت» دارد و باید بیش و پیش از هر رسانه دیگر، از دروغ و لعاب مبرا باشد.
پیوند انقلابی و جسورانه این سینما با متن حقیقت و با روح جامعه است. پس بی گمان، پرسشگر و چالشگر است و با عدالتخواهی، آزادگی، عزت ملی و کرامت اخلاقی معنا مییابد.
سینمای حقیقت، سینمای اخلاق، امید، اندیشهورزی و عدالتخواهی است و این افق نگاه، باید در سیاستگذاریهای «گام دوم سینما» در دهه پنجم انقلاب دیده شود.نگارههای فریبنده، گاه این سینما را از رسالت راستینش دور میکنند. «سینماحقیقت»، سینمای چنبرهزدن بر پلشتیها و غرقهشدن در پلیدیها و زشتیها نیست، که سینمایی زیباییآفرین، روشنیبخش و امیدساز است. بیش از هر گونه سینمایی، قابلیت بهرهوری از فرهنگ، ادبیات، تاریخ، اسطورهها و قهرمانان ملی و … دارد و افزون بر همه مسئولیتهایش، رسالتی راهبردی در پهنه دیپلماسی عمومی دارد. پیوند این سینما با متن فرهنگهای ریشهدار، فولکلورغنی، مظاهر و زیباییشناسی اقوام ایرانی و جلوههای بینظیر فرهنگ اسلامی، میتواند در خدمت منافع ملی، فرهنگ عمومی و دیپلماسی فرهنگی باشد.
پس نیاز است در فرایند خلاقیت این سینما، به متون و محتوای ملی، اخلاقی، فرهنگی و ادبی و اسطورههایمان تکیه کنیم و به ساخت ایرانی زیبا بیندیشیم. جشنواره «سینماحقیقت»، ویترین خلاقیتها و رهیافتها و دریافتهای یکساله این سینما و جایی برای محک، آسیبشناسی و ظرفیتشناسی است و نیز، محملی برای انتقال دانش و تجربه سینماگران جهان و بستری برای رسیدن به استانداردهای روز. پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، شعله فروزانی است برای درخشندگی، بالندگی و رنگارنگی سیمای این سینما. امید که این شعله را خاموشی نباشد.
پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» از ۱۸ تا ۲۵ آذر به دبیری محمد حمیدی مقدم برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره سینماحقیقت به ایستگاه پایانی رسید/ آخرین جایزه ناصر طهماسب
- محمد حمیدی مقدم: آغاز دوره تحول در سینمای مستند/ مستند مهمترین و استراتژیکترین بخش سینمای کشور است
- کارگاه لقمان خالدی در «سینماحقیقت»
- محمد حمیدی مقدم: سینمای ایران همواره وامدار مستندسازان بوده است
- محمد حمیدی مقدم دبیر هفدهمین جشنواره سینماحقیقت شد
- ۱۰ مستند ایرانی بخش مسابقه بینالملل جشنواره «سینماحقیقت» معرفی شد
- پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره «سینماحقیقت»/ تأکید دبیر «سینماحقیقت» بر گفتگو و تعامل
- مستندهای کوتاه و نیمه بلند «سینماحقیقت» معرفی شدند
- سخنان دبیر شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» درباره تحریم جشنواره
- افزایش مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»/ ۵۰ میلیون تومان جایزه بهترین فیلم
- پوستر شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شد
- اعضای جدید شورای انیمیشن احکام خود را دریافت کردند/ حمیدی مقدم: ورود به بازارهای جهانی یکی از اولویتهای ماست
- آثار مرکز گسترش در هیروشیما متمایز بودند/ مرکز گسترش جایی برای کشف استعدادهاست
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- با حکم حمیدیمقدم؛ سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه منصوب شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش