هفتمین شب کانون کارگردانان با انتقادهای برخی سینماگران نسبت به توقیف فیلمها در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
به گزارش سینماسینما شامگاه ۲۱ تیرماه هفتمین شب کانون کارگردانان سینمای ایران در پردیس ملت با حضور جمع زیادی از فیلمسازان، رییس سازمان سینمایی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرای داریوش فرهنگ برپا شد.
بزرگنیا، رییس کانون کارگردانان در سخنانی یادآور شد که سال قبل به دلیل فوت ناگهانی کیارستمی شب کانون کارگردانان برگزار نشد. او افزود: ما سینماگران تا جایی که به یاد دارم در این سالها همیشه درباره موضوعات مختلف حرف و گفتوگو داشتیم مانند توقیف فیلمها، تحریمها، کپی رایت، تعریف جایگاه فرهنگی در سینما.
او با اشاره به حضور وزیر ادامه داد: از کارافتادگی اکثر دستاندرکاران سینما و شرایط سخت تولید، وضعیت معیشتی سختی را ایجاد کرده و ما همه مسئولیم. هم دولت و هم صنوف باید برای این مسئله طرح و برنامه موثر و نتیجهبخش داشته باشند. دور از شأن سینمای ایران است که اینها امروز احساس کنار گذاشتکی داشته باشند. امشب در هفتمین جشن قول دهیم که این موضوع را پیگیری کنیم و نگذاریم این شرایط ادامه داشته باشد.
خوشامدگویی به آبیار
در این مراسم طبق روال برنامه کانون، جوایزی به برخی فیلمسازان داده شده که با حضور بزرگنیا «دیپلم خوش آمد» به نرگس آبیار اهدا شد.
بزرگنیا پیش از اهدای این دیپلم گفت: به نظرم نرگس آبیار با همین چند فیلم نشان داد که فیلمساز خوش فکر وخوش آتیه ای است.
آبیار هم با بیان این که «برای من افتخار بزرگی است که از این کانون چنین تندیسی میگیرم»٬ گفت: آرزو می کنم وقتی سینماگران ما در جشنوارهها جایزه میگیرند مثل ورزشکاران از آنها استقبال شود و سرود ملی برایشان پخش شود. همچنین امیدوارم ماجرای تراژیکی که برای آقای کیارستمی افتاد دیگر تکرار نشود و دیگر شاهد توقیف فیلمها نباشیم.
تقدیر از الوند با حضور مسعود کیمیایی
در ادامه با حضور مسعود کیمیایی جایزه فیلمساز نسل اول به سیروس الوند اهدا شد.
کیمیایی گفت: زمان ما اگر فیلمی به فستیوال میرفت و جایزه میگرفت ضد ارزش بود و ما تمام تلاش مان را میکردیم که فیلمهایمان به فستیوال نرود. این است که از قافله عقب افتادیم.
او درباره الوند گفت که این فیلمساز به صورت مستقل و با تهیهکننده و استودیو کار میکرد و این یک ویژگی خوب است.
الوند پس از دریافت جایزه خود بیان کرد: اگر مسعود قیصر را نمیساخت بعید میدانم میتوانستم فیلم بسازم. اگر او نبود سینمای ایران شاید چهره عوض نمیکرد. در زندگی من چهار شب خیلی مهم بوده است، یکی شب تولدم که خاطرم نیست. شب دوم زمانی بود که ازدواج کردم. شب سوم زمانی که در کنار کیمیایی، مهرجویی و حاتمیکیا جایزه گرفتم و برایم بسیار ارزشمند بود. شب چهارم هم امشب است.
بنیاعتماد: آثار داودی بین اندیشه و مخاطب پیوند دارد
بخش بعدی این مراسم با حضور رخشان بنیاعتماد از ابوالحسن داودی به عنوان کارگردان نسل دوم تقدیر شد.
بنیاعتماد گفت: او جزو کمتر فیلم سازانی است که میان اندیشه و مخاطب پیوند دارد و همه ما باید بابت سال ها تلاش صنفی آقای داودی مدیون ایشان باشیم.
پس از صحبتهای بنی اعتماد کیک تولدی روی صحنه آورده شد تا در یک غافلگیری برای داودی تولدش تبریک گفته شود.
داودی با بیان این که «واقعا شگفت زده شدم»، گفت: یک ماه است که سرکار هستم و امروز با عجله خود را رساندم و نمیدانستم دوستان لطفشان مضاعف است.
او با تشکر از همراهان و دوستانش گفت: این جلسه مرا یاد ۳۰ سال قبل انداخت که خواستیم کانونی را راه اندازی کنیم و الان احساس می کنم همین دیروز بود. من امشب صرفا برای همین رفاقتها آمدم و وقتی مازیار زنگ زد نگران شدم که نکند این آخرین کار من باشد ولی بعد به خاطر رفاقتها آمدم. من هم جزو کسانی هستم که آینده را کنار گذاشته ام ولی هنوز بعضی چیزها مرا اذیت میکند. گاهی با یک تمایل سیاسی کوچک و حقیر میبینیم اوضاع برمیگردد و تلاش دوستان ما تبدیل به هیچ میشود. فیلم من پس از ۱۰ سال توقیف قرار است اکران شود و امیدوارم با یک تلفن از پرده پایین کشیده نشود.
انتقاد سامان مقدم از بیتوجهی به «صد سال به این سالها»
دیگر تقدیری این شب سامان مقدم بود که اسعدیان درباره او گفت: بعضیها ذاتا دوست داشتنی هستند، بدقول هستند و این سامان مقدم از آن دسته آدمهاست. سامان مقدم وقتی فیلمسازی را شروع کرد یک نوع نگاه طنزآمیز اجتماعی را وارد کرد که از آن دور شد و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا فیلمهایی را که دوست دارد بسازد.
سامان مقدم نیز گفت: روی سخنم با وزیر است که دستور دادند فیلمهای توقیفی رفع مشکل شود ولی فیلم من با نام صد سال به این سالها را یازده سال قبل ساختم که در لیست توقیفی سازمان نیست. بعد از نمایش اول فیلم آن قدر مورد اتهامها و حرفها از جمله ضد انقلاب و جاسوس موساد قرار گرفت در حالی که پروانه ساخت داشت.
وزیر ارشاد: سینما در آستانه یک جهش است
در بخشی دیگر سیدرضا صالحی امیری در سخنانی گفت: به اعتقاد من سینمای ایران در آستانه یک جهش قرار دارد چون این سینما باید یک جهش جدید را تجربه کند یعنی با تغییراتی که در حوزههای مختلف صورت گرفته سینمای ایران هم باید به سمت تغییر حرکت کند.
او افزود: باور دارم که دهه چهارم انقلاب میتواند دهه جهش در سینمای ایران باشد.
صالحی امیری ادامه داد: ما و شما در یک صف و یک جریان قرار داریم. تاکید میکنم از آغازین روزهایی که به وزارت ارشاد آمدیم حداقل یک مصاحبه یا مقاله یا بیانی در حمایت از جریان سینما داشته و دارم.
او گفت: شما انتظار حمایت و امینت دارید و این حق طبیعی شماست و ما هم باید دنبال کنیم. حمایت همهجانبه از سینما یک استراتژی است و شعار نیست.
صالحی امیری درباره برخی اقدامات انجام شده توضیح داد: هفته قبل با مدیران عامل بانکها جلسه داشتم تا از سینمای ایران حمایت و ظرفیت مالی بیشتری ایجاد شود. امنیت وکرامت ومنزلت شما را امنیت ومنزلت خود میدانیم و باور داریم برای حل مسایل اجتماعی نیازمند توسعه سینمای ایران هستیم.
عیاری: اثری از شعار در پوراحمد نیست
همچنین کیانوش عیاری در بخش پایانی برای بزرگداشت کیومرث پوراحمد گفت: یک ویژگی مهم پوراحمد این است که اثری از شعار در او وجود ندارد و با وجود آن که حضور پررنگی در عرصه سیاست به معنای مثبت داشته ولی آن را وارد کارش نکرده است.
پوراحمد هم در سخنانی اظهار کرد: آقای وزیر تو را به خدا اگر میتوانید کاری کنید پولهای مردم از مملکت خارج نشود و تهیهکنندگان این پولهای کلان را به سوپراستارهای دوزاری ندهند. سینما دیگر فلج شد.
او با اشاره به «سالهایی که در دولت پاکدستان فیلم نساخته بود»، گفت: من اشتباهی کردم و یک فیلم جنگی ساختم که دیگر نمیسازم. وظیفه من این است که تا آخر پشت روحانی و دولتش بایستم حتی اگر ۲۰ سال فیلم نسازم.
این مراسم در آخر با عکس دستهجمعی تقدیر شدگان پایان یافت.
در این مراسم عنوان شد که برگزیدگان سه شب میهمان کانون هستند به همراه همسرشان تا به هر نقطهای از ایران که خواستند سفر کنند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
- در یک نامه به سرپرست ریاست جمهوری مطرح شد؛ نگرانی خانه سینما نسبت به انتشار آئیننامهای جدید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش