دبیر سیوهفتمین جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه جشنواره کودک تنها میعادگاه فیلمسازان این حوزه است، عنوان کرد بنیاد فارابی قرار است به فیلمسازان جدید فرصت فعالیت دهد.
به گزارش سینماسینما، نشست رسانهای سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با حضور حامد جعفری دبیر این جشنواره صبح امروز ۹ مهر در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
حامد جعفری در ابتدای این نشست بیان کرد: امسال جشنواره علاوه بر اصفهان در ۱۹ استان دیگر نیز به نمایش درمیآید. جمعه این جشنواره افتتاح و چهارشنبه اختتامیه این رویداد برگزار میشود.
وی بیان کرد: ۳۹۳ اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند که حدود ۸ فیلم بلند داستانی در بخش مسابقه، ۱۹ فیلم کوتاه در بخش مسابقه و ۱۱ انیمیشن در بخش انیمیشن جشنواره حضور دارند. ۱۸۳ اثر در بخش بینالملل مورد بازبینی قرار گرفت و ۹ فیلم بلند داستانی، ۹ فیلم کوتاه و انیمیشن در بخش مسابقه حضور دارند. ما درخواست صدور روادید مهمانان را اعلام کردیم و به امید خدا شنبه میزبان این مهمانان در اصفهان هستیم.
تجلیل از زهره شکوفنده، عمو پورنگ و مهدی مسعودشاهی
جعفری گفت: بزرگداشت زهره شکوفنده پیشکسوت دوبله، بزرگداشت داریوش فرضیایی (عمو پورنگ) و نکوداشت مهدی مسعودشاهی مدیر فرهنگی فقید در جشنواره برگزار میشود. بنای ما این بود که جشنواره امسال به صورت یکپارچه با بخش بینالمللی برگزار شود اما به دلیل محدودیتها بخش ملی و بینالمللی مانند سالهای گذشته جدا هستند.
جعفری درباره برنامه های جنبی جشنواره بیان کرد: حدود ۴۰ تئاتر خیابانی به همت شهرداری اصفهان درباره جشنواره طراحی شده است و با حضور چهره های محبوب کودکان و نوجوانان برنامههایی برگزار میشود. چند گردهمایی هم در اصفهان داریم. همچنین نشست های «قرار هفت» در تهران برگزار شدند.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره نکوداشت شهدای کودک و نوجوان جنگ ۱۲ روزه بیان کرد: در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره توجه ویژهای به خانواده شهدا داشتیم.
وی درباره برگزاری دوساله جشنواره گفت: یک دلیل مهم درباره برگزاری این جشنواره وجود دارد و آن هم این است که ما هرچقدر به سینمای کودک و نوجوان اهمیت دهیم، فیلمسازان را ترغیب میکنیم که به مسیر فیلمسازی خودشان ادامه دهند. شرایط جشنواره مطلوب نیست و حدود ۲۵ فیلم بلند به جشنواره ارسال شد و تنها ۸ فیلم انتخاب شدند. این مساله نشان میدهد که سطح کیفی و کمی تولیدات زیاد نیست. جشنواره کودک تنها میعادگاه فیلمسازان کودک و نوجوان است و برگزاری سالانه این جشنواره حتماً کمک کننده است. همچنین در سالهایی که جشنواره تعطیل شد اتفاق خوبی در این حوزه رخ نداد و این موضوع نشان میدهد که تعطیلی جشنواره منجر به بهبود کیفی و کمی تولیدات کودک نمیشود.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره رویکردش در حمایت از تولید آثار بیان کرد: تولیدات حوزه کودک باید برای مخاطب کودک تولید شود و رویکرد سالهای اخیر به نتیجه نرسید و ما امسال با آثاری مواجه بودیم که شاید کمتر در جذب مخاطب توفیق پیدا کنند. سینمای کودک یک ژانر نیست بلکه برشی از سینما است که میتواند ژانرهای مختلفی داشته باشد. بنیاد سینمایی فارابی متعلق به همه مخاطبان سینمایی است پس باید آغوشش برای همه سلایق باز باشد. تلاش ما در دوره جدید این است که پذیرای حضور همه دوستان باشیم.
وی افزود: سالها سینماگران زیادی به بنیاد مراجعه کردند و فیلمهایشان موفق نبوده است. رویکرد ما این است که تلاش کنیم حمایتها را معطوف به این کنیم که فرصت در اختیار آدمهای جدید قرار بگیرد مگر اینکه یک فیلمسازی در عملکرد خودش موفق بوده باشد. باید این واقعیت را پذیرفت که سینما یک موضوع فرهنگی است و امر فرهنگی در کوتاه مدت تاثیر خودش را نشان نمیدهد. اثری در بنیاد فارابی ساخته شده است که توفیق خوبی در اکران داشت درنتیجه برای تشویق فیلمساز تلاش کردیم قسمت دوم آن فیلم نیز ساخته شود.
جعفری در پاسخ به این پرسش که چرا حتماً باید مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی دبیر جشنواره کودک باشد، گفت: در خیلی از ادوار مدیرعامل فارابی دبیر جشنواره نبوده و این سوال را آقای فریدزاده باید جواب دهند.
تمهیداتی برای پویایی سینمای کودک
وی درباره رویکردش در پویایی سینمای کودک توضیح داد: ما تلاش داریم برای جشنواره یک دبیرخانه دائمی ایجاد کنیم. پس از جشنواره نیاز به اثرسنجی داریم. تمام آثار با هدفی تولید میشوند اما هرگز این نکته را بررسی نکردیم که آیا هدف فیلم ها به سرانجام رسیدند؟ یا مخاطب متوجه پیام فیلم ها شد؟ نقطه نخست باید این باشد که بازخورد کودکان را نسبت به فیلم هایی که ساخته می شوند، بسنجیم و اینگونه افق پیش روی ما مشخص میشود. ۱۱۲ فیلم در حوزه کودک به بنیاد فارابی مراجه کردند اما از طرفی ما رصد میکنیم که به سینماگران خوب و باکیفیت مراجعه کنیم و ایدههایشان را در بنیاد با ما به اشتراک بگذارند. سینمای کودک در حوزه عرضه آثار نیز باید حمایت شوند. اگر میخواهیم در سینمای کودک به موفقیت برسیم باید الگوهای موفقی در حوزه تولید و عرضه ترسیم کنیم و مزایایی برای سینمای کودک در نظر بگیریم که سرمایهگذاران را ترغیب کند.
دبیر جشنواره کودک درباره پرداختن به نسل کشی در غزه گفت: در فرایند بازبینی آثار تعداد خوبی فیلم مرتبط با جنگ غزه و جنگ ۱۲ روزه بودند. آثاری که از کیفیت خوبی برخوردار بودند به جشنواره راه پیدا کردند.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا آثار برگزیده جشنواره کودک مانند «دختر برقی ۱» اکران نمیشوند، توضیح داد: فیلم خوب اگر به دست مخاطب نرسد تاثیرگذاری ندارد اما باید بپذیریم که با انباشتگی برخی فیلمها پشت اکران مواجه هستیم. برای رفع این مساله سازوکارهایی پیشبینی کردهایم که ناظر بر تمام تولیدات کودک و نوجوان است.
جعفری تصریح کرد: برگزاری یکپارچه بخش ملی و بینالمللی الزاماتی دارد و تولیدات داخلی باید آمادگی رقابت با آثار خارجی را داشته باشند. متاسفانه در ایران هنوز این آمادگی وجود ندارد. سینمای کودک به نوعی شبیه صنعت خودروسازی است به طور مثال ما نمیتوانیم واردات خودروی خارجی را آزاد کنیم چون ممکن است تولیدات داخلی از بین بروند.
وی افزود: یکی از نقاط ضعف جشنواره در ادوار گذشته این بود که یا بخش بینالمللی نداشتیم یا بخش بینالملل کاملاً از بخش ملی جدا بود اما امسال سعی داریم بستر تعامل میان افراد از همان روز نخست فراهم باشد. ما برای جدی گرفتن سینمای کودک نیاز داریم که نهادهای مختلف این جشنواره را جدی بگیرند. دوستان صداوسیما برای تبلیغ جشنواره همکاری خوبی با ما داشتند اما برخی نهادها تقاضای پولهای عجیبی میکردند.
زمان برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان به تعویق افتاد
جعفری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره اینکه آیا امسال المپیاد فیلمسازی نوجوانان امسال برگزار میشود و اینکه چرا المپیاد امسال همزمان با جشنواره برگزار نشده است؟ گفت: المپیاد حتماً امسال برگزار میشود. در ادوار گذشته نیز این سابقه وجود داشته است که المپیاد همزمان با جشنواره برگزار نشود. ما نیز امسال به این دلیل که کیفیت برگزاری المپیاد را حفظ کنیم و از شتابزدگی در برگزاری المپیاد پرهیز کنیم زمان برگزاری را به تعویق انداختیم.
وی در پاسخ به اینکه چرا بخش مربوط به غزه در جشنواره وجود ندارد، اظهار کرد: این جشنواره ماموریت ساختی ندارد بلکه ماموریت ارائه آثار را دارد. بنیاد فارابی نیز به عنوان مجموعه حمایتکننده از تولیدات کودک پیشتر نیز تولیداتی درباره کودکان غزه داشته است اما برای تشکیل یک بخش جداگانه ضوابطی نیاز است که کیفیت جشنواره پایین نیاید.
دبیر جشنواره فیلمهای کودک گفت: حتماً ما از فیلم اقتباسی استقبال بیشتری میکنیم زیرا موفقیت این اثر یکبار از قبل بررسی شده است پس این مساله برای ما یک فرصت است. امسال در جشنواره فیلم اقتباسی داریم اما محصول بنیاد فارابی نیست.
وی درباره حواشی برگزاری جشنواره فیلم کودک در اصفهان توضیح داد: اکنون باید تمام تمرکزمان را روی این بگذاریم که جشنواره به بهترین شکل ممکن در اصفهان برگزار شود اما حتماً نشست بررسی و آسیبشناسی مکان برگزاری جشنواره، پس از برگزاری این رویداد برگزار خواهد شد.
جعفری درباره تعداد کم فیلمهای بلند سینمایی در جشنواره اظهار کرد: ما سعی کردیم در انتخاب آثار سختگیری داشته باشیم هرچند برای برگزاری جشنواره برخی مصلحتاندیشی ها هم وجود دارد و ممکن است برخی آثار در جشنواره حضور داشته باشند که از نظر کیفیت مورد تایید ما نباشند. اگر ما جشنواره را نداشته باشیم طبیعتاً جایی برای تجلیل از فیلمسازان و سینمای کودک وجود ندارد در نتیجه به دلیل بیتوجهی و قدرنشناسی ما فعالان این حوزه به سینمای بزرگسال میروند.
در دنیای امروز نباید کودک و نوجوان را کنار هم قرار داد
وی درباره تفکیک رده سنی کودک و نوجوان گفت: تعاریف و اقتضائات کودک و نوجوان کاملاً متفاوت است. اگر بخواهیم نوجوان را به صورت تخصصی درنظر بگیریم باید یک جشنواره مستقل برایش برگزار کنیم. نوجوانی از نظر روان شناسی دوران گذار است و در دوره ای درکنار هم قرار دادن کودک و نوجوان غلط نبوده است اما در دنیای امروز این کار خیلی درست نیست. ما تلاش کردیم تفکیکهایی در جشنواره کودک و نوجوان انجام شود یعنی در سالهای قبل جایزه فیلم کودک و نوجوان ازهم جدا شدند.
جعفری درباره خروجی المپیاد فیلمسازی در طول این سالها توضیح داد: فرصتها و استعدادهایی در المپیاد حضور دارند که من هنوز هم با ۲ نفر از این بچه ها در ارتباط هستم. اما اینکه چرا المپیاد جریانسازی ندارد به این دلیل است که باید با انجمن سینمای جوانان ارتباط برقرار کرد. امسال مذاکراتی انجام شده است و المپیاد فیلمسازی با انجمن سینمای جوانان برگزار خواهد شد. یکی از دلایل تعویق برگزار المپیاد نیز به همین دلیل است که انجمن درگیر برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران است.
دبیر جشنواره تصریح کرد: در خیلی از جشنوارههای دنیا این قانون وجود دارد که فیلم ابتدا باید در جشنواره به نمایش دربیاید و سپس به اکران عمومی برسد و این مساله ارتباطی به تاثیرگذاری جشنواره و ویترین بودن یک رویداد ندارد.
وی درباره تعامل با آموزش و پرورش گفت: آموزش و پروش تفاهمنامهای با سازمان سینمایی برای اکران صبح مدارس دارد. آموزش و پرورش از نگاه تحصیلی به تمام این روند نگاه میکند اما بنیاد فارابی از منظر مخاطب سینما به موضوع نگاه میکند.
در زمینه تولید فیلم نوجوان باید صبور باشیم
جعفری درباره ساخت فیلم برای نوجوانان بیان کرد: ترغیب فیلمسازان به ساخت آثاری برای نوجوانان سفارشی نیست. بلکه ما باید مجموعهای از سیاستها را در حوزه اکران، تولید و محتوا فراهم کنیم تا اتفاقاً فیلمسازان علاقهمند شوند که برای نوجوانان فیلم بسازند. اگر فیلم نوجوان ناموفق بسازیم بهانهای برای کسانی است که می گویند سینمای نوجوان نمیتواند موفقیتی به دست بیاورد درنتیجه نیاز است که در این زمینه صبور باشیم.
جعفری در پایان نشست گفت: مانند سال های قبل ما ۲ اختتامیه برگزار میکنیم. اختتامیه فیلمهای کوتاه و پویانمایی دوشنبه ۱۴ مهر و اختتامیه فیلمهای بلند داستانی چهارشنبه ۱۶ مهر برگزار میشود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان برگزیدگانش را شناخت
- پروانههای در قفس؛ آینده جشنواره فیلم کودک در محاصره نگاههای خرد
- کارنامهای برای تاریخ؛ آثاری که در سینمای کودک و نوجوان جاودانه شدند
- نگاهی به فیلم «ماهی در قلاب»/ سینمایی که باید شناخت
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- مدیر سابق سازمان اوج، مشاور بنیاد فارابی شد
- سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری دبیر سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان شد
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- انتشار فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





