کارگردانان فیلم کوتاه در پنجمین جلسه از مجموعه برنامههای «یک سهشنبه کوتاه» با تاکید بر لایههای پنهان قصهها، درباره تجربیات خود از بازی گرفتن از نابازیگران، روایت سختی کار خبرنگاران و اهمیت فرم صحبت کردند.
به گزارش سینماسینما، پنجمین جلسه از برنامههای «یک سهشنبه کوتاه» با نمایش سه فیلم کوتاه «فالگوش»، «سمعک» و «لید» شامگاه سهشنبه ۱۴ آذر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
سوگل ایزدیفرد کارگردان فیلم «فالگوش» با تشکر از عوامل و بازیگران این اثر اظهار کرد: من ابتدا در انجمن سینمای جوان فیلمسازی آموختم و سپس دورههای فیلمنامه نویسی و فیلمسازی را آموختم و برای کسب تجربه بیشتر در پشت صحنه دستیاری کردم. ما در پشت صحنه این فیلم تجربه کاری زیادی داشتیم، از رفتن سراغ افراد مشهور در سینمای بلند خودداری کردیم و بیشتر افراد گروه در تولید فیلم کوتاه شناخته شده بودند.
وی ادامه داد: ۹۰ درصد بازیگران ما بازیگر نبودند. وقتی با نابازیگر کار میکنید ایدهای برای اجرا ندارد و خود را در اختیار کارگردان قرار میدهد. در واقعیت قرار دادن بچهها موجب شد بازیها حقیقی باشد. لوکیشن این فیلم در نزدیکی منطقه ورامین بود اما فضاسازی به سمت روستاهای اطراف سبزوار بود.
ایزدیفرد توضیح داد: به واسطه دستیاری در سینما در ابتدا برای تولید این اثر با یک بازیگر چهره برای سرمایهگذاری صحبت کردم اما در نهایت در لحظه ساخت کنار کشید و با هزینه شخصی این فیلم را ساختیم.
ابوالفضل مقیسه، فیلمنامهنویس این فیلم نیز اظهار کرد: پروسه طولانی را برای فیلمنامه گذراندیم و از تصویر دو کودک که در ذهنم بود به این روایت رسیدیم. اصل قصه به زادگاه من برمیگشت و در نهایت قصه تکمیل و به سرانجام رسید. تمام جزییات براساس لوکیشنهایی بود که زندگی کردم و در نهایت پس از هفت ماه این فیلمنامه به نگارش رسید. دغدغه من کودک و نوجوان نبود و در نهایت تصویر ذهنی من برای کارگردان جالب بود و به قصه نهایی رسیدیم.
سروش طلایی، تدوینگر فیلم کوتاه «فالگوش» نیز در این نشست اظهار کرد: در ابتدا در جریان نوشتار این فیلم بودم و از کارگردان اثر تشکر میکنم. او پای تدوین من ایستاد چرا که تهیه کننده اول اثر به دنبال یک تدوینگر چهره بود. تدوینگری که با ذوق پای یک اثر مینشیند نگاه متفاوتی نسبت به تدوینگر با تجربه و چهره دارد.
سحر عصر آزاد منتقد و مجری این جلسه درباره فیلم کوتاه «فالگوش» گفت: فیلم استاندارد و قابل قبول است و قصه انتخابی اثر برای دراماتیزه شدن، موجز و به اندازه بود. برای فیلم اول یک فیلمساز، اثر حرفهای بود. فیلم سراغ یک جغرافیای خاص میرود که به یکدست شدن کار کمک میکند. نابازیگران کودک و نوجوان بخصوص بسیار خوب ظاهر شدند.
در ادامه حمید یوسفی نیز درباره فیلم کوتاه «سمعک» اظهار کرد: این فیلم مربوط به سال ۹۷ است و سال گذشته فیلم کوتاه «ابوالهول» را ساختم که در جشنوارههای متعدد این اثر حضور یافت و با موفقیت روبرو شد. اگر امروز این فیلم را میساختم از نگاه بصری تغییراتی را ایجاد میکردم. در مقطعی که این فیلم را مینوشتم مسئله برایم مهم بود و لایههای مختلف در بازنویسی بدست آمد.
وی ادامه داد: دوربین در این فیلم پیش آگاه است و روایت کارگردان را بیان میکند. از جایی که مرد نیست زن را داریم و جایی که زن نیست مرد را میبینیم. نمی خواستم در فیلم پررنگ باشم. قصه رویی یک مسیر را میرود که همه میتوانند آن را دنبال کنند و در لایههای زیرین قصه اتفاقات دیگری میافتد.
این کارگردان توضیح داد: ما در این فیلم دو بازیگر داریم و در این میزانسن ۸۰ متری که قدرت مانور بسیاری نیست تلاش کردم اثر از ریتم نیفتد و دوربین حرکات عجیب و غریب انجام ندهد.
عصر آزاد درباره این فیلم اظهار کرد: «سمعک» به رغم اینکه در ظاهر قصهای را در لایه رویی تعریف میکند اما تعمیم پذیر و قابل ارجاع است و این وجه موجب شده این فیلم در هر زمان با مخاطب ارتباط برقرار کرده، بیننده ترجمه خاص خود را از این اثر داشته باشد و من بازخورد سیاسی و اجتماعی از این فیلم داشتم.
وی افزود: «سمعک» یک عنصر دراماتیک در فیلم است. انتظار داشتم شنیدن و نشنیدن کاراکتر زن فیلم بیشتر در فیلم موثر باشد و این امر کارکرد بیشتری میتوانست داشته باشد. پرداخت به مسئله مهاجرت هنوز مضمون فیلم را تازه نگه داشته است. فیلم دو کاراکتر، یک لوکیشن، یک نمای بیرونی و پلانهای اینسرت دارد که هریک دارای بار تمثیلی است.
در بخش دیگری از برنامه حمید بازاری کارگردان فیلم کوتاه «لید» اظهار کرد: با توجه به اینکه خبرنگار هستم، ترجیح دادم درباره مشکلات این قشر فیلم اولم را بسازم و درباره دستمزد پایین و سهم کارشان حرفی بزنم. فیلم کوتاه برای آزمون و خطا است و کار اول ایرادات بسیار دارد و برای تصحیح خود نیازمند به زمان داریم.
وی ادامه داد: هنوز هم با سایتهای خبری کار میکنم و همچنان در این حرفه با مسائل و مصائب روبرو هستم.
امیر توکلی، مشاور هنری اثر نیز اظهار کرد: معتقدم اگر ضعفی در کار باشد تا حدی فیلمنامه است اما از کارگردانی و بخش فنی کار دفاع میکنم. تلاش کارگردان برای پرداخت به این سوژه مهم، قابل تقدیر است و به او تبریک میگویم. این اثر یک آموزش برای فیلمساز بود و قطعا کارهای بهتری از او میبینیم.
مبین رستگار بازیگر اثر نیز اظهار کرد: نگاه کردن فیلم کوتاه با تماشای فیلم بلند فرق دارد و این مهم صبوری خاصی را میطلبد چراکه فیلمساز باید در کوتاهترین زمان، پیام درستی به مخاطب بدهد. پیشنهاد بازی در فیلمهای کوتاه زیاد دارم و علاقهمند به همکاری با کار اولیها هستم. در تولید باید از تجربه افراد کاربلد حوزه فیلم کوتاه استفاده کرد.
سحر عصر آزاد درباره این فیلم عنوان کرد: امتیاز مهم این فیلم سوژه است. سوژه فیلم ملتهب است و این اثر به قشری میپردازد که با مشکلات متعددی روبرو هستند اما نکته این است که سوژه ملتهب دراماتیزه نشده و با دیدن این فیلم انگار خبری را در قالب تصویر میبینیم. فیلم فراتر نمیرود و زبان تصویر در کار دخیل نشده است.
«یک سهشنبه کوتاه» عنوان مجموعه برنامهای است که به نمایش فیلمهای کوتاه و پرسش و پاسخ درباره آنها اختصاص دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- نقدی بر چهار فیلم کوتاه/ از کوری خودخواسته تا نمایش ساختار روانی دیکتاتورها
- «شب، خانه، بخارا»؛ تاریخ نگار و مبتنی بر رسالت فرهنگی
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- نمایش فیلم کوتاه «voice» در جشنواره فیلم تصویر
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





