سومین روز چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز سپری شد؛ روزی خلوت و آرام که اگر اجرای تئاترهای خیابانی نبود، حال و هوای جشنوارهای نداشت.
به گزارش سینماسینما، این روزها وقتی پای صحبت هنرمندان و اصحاب رسانه که به مجموعه تئاتر شهر یا دیگر سالنهای تئاتری میزبان آثار صحنهای چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بنشینید، همه از نوستالژی سالهایی صحبت میکنند که برگزاری جشنواره تئاتر فجر شور و حال بالایی داشت و رقابت برای حضور در جشنواره بین گروههای تئاتری بسیار پرتب و تاب بود.
همه از سالهایی صحبت میکنند که مخاطبان در پیرامون مجموعه تئاتر شهر تجمع میکردند تا به تماشای آثار جشنواره و هنرمندان شرکت کننده در آن بنشینند.
البته اکثر هنرمندان و اصحاب رسانه به این امر اذعان دارند که دیگر جشنواره تئاتر فجر آن شور و حال سابق برای ایجاد انگیزه در هنرمندان و مخاطبان را ندارد.
در سال گذشته که کرونا تئاتر ایران را متوقف کرده بود، جشنواره نیز دیگر جشنواره نبود و صرف برگزاری برگزار شد تا تئاتر ایران تعطیل نماند و انگیزهای برای از سرگیری فعالیتهای تئاتری باشد.
با گذشت شرایط کرونایی و در سال ۱۴۰۰ که برنامهریزی چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در دست انجام بود این امید میرفت که برگزاری این دوره از جشنواره حال و هوای متفاوتی را از دوره سی و نهم داشته باشد و هیجانی را برای مخاطبان و گروههای تئاتری همراه داشته باشد.
اما با شروع بخش صحنهای و خیابانی چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر و با توجه به محدود شدن ظرفیت سالنهای تئاتری به دلیل شیوع سویه جدید ویروس کرونا، حال و هوای جشنواره نه تنها شور و حال خاصی ندارد بلکه کمرونقتر از حدی است که انتظار میرفت.
برخی معتقدند که کیفیت اکثر آثار انتخاب شده برای اجرا در جشنواره در پایین آمدن استقبال و انگیزه مخاطبان و هنرمندان برای حضور در سالنهای مجموعه بیتأثیر نیست که این امر نیاز به بررسی دارد.
روز سهشنبه ۱۹ بهمن به عنوان سومین روز چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نیز روز متفاوتی نسبت به ۲ روز ابتدایی جشنواره نبود و سالنهای میزبان اجراهای جشنواره حال و هوای یکسانی داشتند. مجموعه تئاتر شهر به عنوان میزبان اصلی جشنواره تئاتر فجر تفاوتی با روزهای تعطیل خود نداشت و سکوت و آرامش عجیبی بر آن حکمفرما بود که به دور از حال و هوای یک جشنواره بینالمللی تئاتر است.
در روز سوم جشنواره نیز همچون ۲ روز پیش از آن، گروههای تئاتر خیابانی توانستند با اجراهای خود شور و حالی را به فضای بیرونی مجموعه تئاتر شهر و خانه هنرمندان ایران تزریق کنند. خوشبختانه استقبال مردم از اجراهای تئاتر خیابانی طی روزهای سپری شده خوب بوده و شاید بتوان چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر را چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی فجر دانست زیرا حس و حال جشنواره در بیرون از مجموعه و در زمان اجراهای خیابانی خیلی بیشتر از داخل مجموعه و سالنهای تئاتری دیگر است.
البته در این بین نگرانی برای حفظ سلامت مخاطبان و هنرمندان در بخش تئاتر خیابانی بالاست زیرا با توجه به بالا رفتن سرعت شیوع سویه جدید ویروس کرونا، تماشای آثار خیابانی چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر بی توجه به فاصلهگذاری اجتماعی، انجام میشود.
عکس از عرفان خوشخو است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ نامزدهای بخش مسابقه تئاتر ایران معرفی شدند
- عذرخواهی معاون هنری و قول وزیر در اختتامیه بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر
- بزرگداشت دو پیشکسوت در اختتامیه چهلودومین جشنواره تئاتر فجر
- شمشیری دو لبه در جشنواره تئاتر فجر
- معرفی نامزدهای بخش نمایش تلویزیونی تئاتر فجر
- با حکم مدیرکل هنرهای نمایشی؛ دبیر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر معرفی شد
- رونمایی از فراخوان جشنواره تئاتر فجر/ کوروش زارعی: جشنواره امسال تولیدی است
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: دنبال تحول جدی در تئاتر هستیم
- جشنواره تئاتر فجر؛ یک انصراف و چند نکته
- توضیحات دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره ادعای داوری نشدن یک اثر
- اختتامیه چهلمین جشنواره تئاتر فجر؛ رویگری: تئاتر خانه همه ماست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





