اگر تا قبل از آن فقط نمایش تبلیغاتی حضور ستارههای سینمایی روی فرش قرمز برای برگزارکنندگان مهم بود این موضوع در جشنواره سیوچهارم با بهرهگیری از ظرفیت محبوبیت سینماگران در میان اقشار مختلف مردم به منبع مالی مهمی برای جشنواره فیلم فجر تبدیل شده است. «فرش قرمز» و عبور دادن عوامل فیلمهای حاضر در بخشهای مختلف جشنواره فیلم فجر، در سالهای اخیر به شکل عجیبی در مرکز توجهات برگزارکنندگان قرار گرفته است.
تا چند سال پیش رفتن یا نرفتن بازیگران و سینماگران روی فرش قرمز برای کسی اهمیت نداشت، اما در چند سال اخیر روند فزاینده اهمیت این موضوع در جشنواره فجر و تاکید مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره بر این مسئله که بهطور حتم عوامل فیلم با یک شکل ویژه روی این فرش رژه بروند و از سوی چند مرد کت و شلوارپوش به نوعی اسکورت شوند، شیوهای از اجرای آیینهای سینمایی را یادآوری میکند که تا پیش از این به اهمیت سود مالی و اقتصادی آن توجهی نمیشد.
از سال ۸۹ و در پی اکران خصوصی چند فیلم سینمایی و به عهده گرفتن آیین فرش قرمز برای آن، توجه سرمایهگذاران سینمایی به استفاده از این مدل درآمدزایی از موضوع جانبی ساخت یک فیلم سینمایی بیش از پیش جلب شد. اما در همان مقطع و از طرف اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این موضوع کنترل شد و اجازه برگزاری این آیین بعد از چند اجرا دیگر صادر نشد.
این موضوع تا جشنواره سیام فیلم فجر مسکوت ماند تا محمد خزاعی دبیر جشنواره سیام با اشاره به توجه «احترام به هنرمندان» این آیین را در محل کاخ جشنواره در برج میلاد اجرا کرد و عوامل تمامی آثار، پیش از نمایش در این مرکز روی سن آمدند و در مقابل دوربین عکاسان قرار گرفتند.
از سال ۹۰ تا امروز تمامی دبیران برگزارکننده جشنواره بر اجرای این برنامه تاکید ویژه داشتند و هر سال شکل و شمایل آن با تغییر جزئی روبهرو میشد. تا اینکه امسال و در سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر، محمد حیدری دبیر این جشنواره خبر از برگزاری این آیین در کاخ مردمی جشنواره داد؛ موضوعی که در نگاه نخست با ابهاماتی در نحوه برگزاری روبهرو بود.
واژه کاخ مردمی جشنواره ترکیب تازه و بدیعی است که مسئولان دوره سیوچهارم برای پردیس سینمایی ملت در نظر گرفتند تا از این طریق بتوانند پیوند تازهای میان هنرمندان و سینمادوستان ایجاد کرده و از این محل بخشی از بودجه برگزاری جشنواره فجر را تامین کنند.
قیمت هر بلیت جشنواره در کاخ مردمی به همراه پذیرایی از مهمانان و حضور در آیین فرش قرمز برای هر فیلم ۲۰هزار تومان است که یکسری دهتایی بلیت این بخش، رقم ۲۰۰ هزار تومان را سهم جشنواره فجر میکند. استقبال کمنظیر مردم در سانس اکران «خشم و هیاهو» در پردیس ملت و اکران همزمان فیلم در ۴سالن با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر در یک سانس، رقم ۲۰میلیون تومان را برای یک سانس نمایش فیلم عاید برگزارکنندگان جشنواره میکند که با احتساب ۱۰ روز نمایش فیلم در ۵ نوبت میتوان پیشبینی کرد رقمی حدود یکمیلیارد تومان از این محل به بودجه جشنواره تزریق میشود. هر چند تمامی این رقم متعلق به برگزارکنندگان نیست و صاحبان آثار نیز مبلغی را دریافت خواهند کرد اما میتوان امیدوار بود آیین فرش قرمز در سینمای ایران با یک معادله دو طرفه میتواند منافع بسیاری از سینماگران و سینمادوستان را تامین کند.
دکتر احمد روستا، استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره مراسمی مانند فرش قرمز و تأثیر آن بر بازاریابی محصولات سینمایی میگوید: رسم برگزاری آیین فرش قرمز اگرچه یک فرهنگ وارداتی به شمار میآید اما به نظر میرسد این فرهنگ به درستی در چارچوب صنعتی شدن سینما حضور دارد و در کمک به رشد فروش و تبلیغات یک فیلم تاثیرگذار است.
وی در ادامه گفت: سینما ابزاری قدرتمند در رسانههای ارتباط جمعی است و از این منظر میتوان قدرت نفوذ آن را در جامعه بیش از سایر حوزههای فرهنگ و هنر دانست؛ امری بدیهی که البته کارکردها و رویکردهای متفاوتی درون آن مستتر است و میتوان نسبت به جنبههای تبلیغی و ابزارهایی که در اختیار دارد بیشتر دقیق شد.
روستا در ادامه میگوید: جنبههای تبلیغی یک فیلم علاوه بر وجه بیرونی ازجمله بیلبوردها، تیزرهای تلویزیونی و تبلیغات رسانهای جنبههای درونی هم دارد (کارکردهایی که از درون خود فیلم میتوان برداشت کرد)؛ ازجمله تهیه و توزیع عروسکها و مواد تبلیغاتی دیگر مانند دفتر، خودکار و لوازمی از این دست یا انتشار نرمافزارها و بازیهای رایانهای مرتبط با فیلم. یکی از مهمترین کارکردهای درونی یک فیلم که میتواند بر تبلیغات فیلم تاثیر مثبت بگذارد آیین فرش قرمز یا همان رد کارپت است. این آیین بهدلیل ماهیت حضور ستارگان سینما و ارتباط نزدیک با سینمادوستان، مخاطبان سینما را بیشتر ترغیب میکند تا با فیلم همراه شوند. انتشار عکسها و فیلمهای این آیینها نشان میدهد مخاطب بهدنبال یافتن ابعاد تازهای از ستاره محبوب خود غیر از آنچیزی است که در پرده سینما میبیند. برای همین برای دریافت اطلاعات تازه حاضر است هزینه کند.
وی در ادامه گفت: به نظرم نباید به این آیین به دید منفی نگاه کرد. این نوع از مراسم سینمایی به کمک اقتصاد بیمار سینما میآید و میتواند کمک خوبی برای تبلیغ بهتر آثار هنری باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فرش قرمز اسکار امسال، قرمز نیست!
- «نگران نباشید فرش قرمز ایرانی است»/بازخوانی یادداشت حجتالله ایوبی در سال ۹۴
- درباره حواشی فرش قرمز
- سوءبرداشت از فرش قرمزی که پهن شد
- اولین نمایش جهانی فیلم جدید جیمز باند / گزارش تصویری
- مدیرعامل جدید موزه سینما معرفی شد
- پیام رییس سازمان سینمایی به محمد حیدری چه بود؟
- احتمال وداع محمد حیدری با موزه سینما/ مدیری باسابقه پا به موزه میگذارد
- بررسی دوتابعیتیبودن داوران جشنواره فجر در کمیسیون فرهنگی
- حیدری: نمایش در کاخ مردمی تاثیر خوبی بر اکران درطول سال دارد
- توضیحات دبیر جشنواره فیلم فجر درباره بخش هنر و تجربه
- روز چهارم جشنواره/وقتی «خفه گی» پای وزیر بهداشت را به سینما باز کرد
- گزارش تصویری روز دوم جشنواره فیلم فجر – نشست خبری چراغهای ناتمام و شماره ۱۷ سهیلا
- سوال خبرنگار شرق از محمد حیدری درباره علت حضور سید ضیا هاشمی در هیات انتخاب
- پخش افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از تلویزیون
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
آخرین ها
- جوایز بخش تبلیغات اهدا شد/ غیبت چهرههای شاخص سینما در افتتاحیهی جشنواره فیلم فجر
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت دهه فجر ۱۴۰۳
- هنرمندان فعال در تئاتر خیابانی جوانانی دغدغهمند هستند
- ۹۰ نفر دیگر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- سعید مستغاثی دوباره به امیر اثباتی جواب داد؛ حکایت دفتر کارگاه چرخ طیاره و دستیارش
- نشست خبری جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- پاسخ دوبارهی امیر اثباتی به جواب سعید مستغاثی؛ گفتوگو ادامه دارد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ بزرگداشت بابک، والیزاده و الوند در افتتاحیه جشنواره
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
- رونمایی رسمی از سامانه مدیریت هوشمند حملونقل همراه اول در نمایشگاه خودرو تهران
- پاسخ متقابل سعید مستغاثی به امیر اثباتی؛ اما به تخممرغهایش نیاز دارم!
- فیلم جدیدی به جشنواره اضافه نمیشود/ خروج فیلم نیکی کریمی از جشنواره فجر
- آغاز طرح ویژه فروش سیمکارت جوانان همراه اول با شمارههای جذاب
- با امضای بیانیهای؛ ۱۵۷ نفر از فعالان هنری خواستار آزادی نوید میهندوست شدند
- رونمایی همراه اول از بستههای ویژه عید مبعث به همراه هدایای دیجیتال
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- زندهباد سینما/ مروری بر کارنامه مصطفی کیایی
- امضای تفاهمنامه همکاری بین همراه اول و بانک شهر
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- به کارگردانی دیوید آیر؛ برد پیت، بازیگر و تهیه کننده یک اکشن ماجراجویی میشود
- «چیزهای کوچک اینچنینی» بررسی میشود
- انتشار اثر عکاس ایرانی در کتاب فرانسوی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام نامزدهای مسابقه تبلیغات سینمای ایران
- نشست خبری جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری