چهارمین جلسه از مجموعه اکران فیلم کوتاه «یک سهشنبه کوتاه» با نمایش فیلمهای «کات»، «ماجرا» و «در کمال خونسردی» عصر سهشنبه دوم آبان ۱۴۰۲ در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، سبا امیری کارگردان فیلم «کات» در این نشست اظهار کرد: فیلمساز گاهی از جامعه تاثیر میگیرد و گاه روی آن تاثیر میگذارد. ایده اصلی فیلم «کات» از یک خبر آغاز شد و با پیمان عزتی نویسنده اثر از اینجا فیلمنامه را نوشتیم. همیشه دغدغه فیلمسازی را داشتم و قطعا اگر تجربه امروز را داشتم نگاه خود را در بخشهایی از فیلمنامه تحمیل میکردم.
وی یادآور شد: در تجربه اول، تمام تلاشم را کردم با پلان-سکانسها احساس صبر در این فیلم به مخاطب منتقل شود. وقتی با کودک کار میکنیم شرایط دشوارتر میشود و پروسه تولید طولانیتر شد اما از ریتم کند اثر راضی هستم.
امیری اظهار کرد: به فکر کارگردانی فیلم کوتاه نبودم اما در این نوع آثار به ایفای نقش پرداخته بودم. سبقه حضور در تئاتر هم داشتم و در بازه زمانی کرونا، به فکر تولید فیلم کوتاه افتادم و در تولید گروهی جوان کنار هم قرار گرفتیم.
سعید امیری تهیهکننده فیلم «کات» نیز اظهار کرد: علاقهمند به تهیهکنندگی سینمای کوتاه هستم. با این حوزه بیگانه نیستم و در دوران دانشجویی در زمینه تئاتر فعالیت داشتم.
احسان طهماسبی منتقد برنامه نیز اظهار کرد: ایده محرک و اولیه فیلم «کات» درخشان است و نمونه فیلمهای بلند چنین ایدههایی، فیلم «شعلهور» ساخته حمید نعمت الله است. در فیلم «کات» انگیزهها برای تماشاگر تقویت نمیشود که بخواهد در ضربه نهایی فیلمنامه، همراه شود و اثر به لحاظ زمانی نیز نیازمند بازبینی است اما در کل فیلم رویکرد اخلاقی دارد.
وی ادامه داد: کار کردن با کودکان دشوار است و صرف اینکه یک کودک بتواند یک دیالوگ را بیان کند کافی نیست. این مبحث، خود یک سرفصل بزرگ بوده و معتقدم استفاده از بچه در این اثر شکل گرفته است.
مجید مستخدمی کارگردان فیلم «ماجرا» نیز در این نشست اظهار کرد: شانس حضور تهیهکننده در کنارم نداشتم و عوامل این فیلم و دو اثر قبلیام همکلاسیهایم بودهاند. همیشه فیلم کوتاه برای من پلی برای رسیدن به سینمای بلند است و خیلی به دنبال هزینه در این سینما نیستم. قصه این اثر بعد از یک گفتوگو با یک دکتر آزمایشگاه به ذهنم رسید؛ یک خانم بعد از ۴۰ سال فهمیده بود که دختر پدرش نیست و این زن تردید داشت جواب حقیقی آزمایش را اعلام کند.
وی ادامه داد: «ماجرا»، فیلمی کارگاهی و محیط فیلم داخلی است. فیلم قبلی من بنام «اکازیون» در جشنواره دانشجویی در پاریس و یک رویداد در ایتالیا پذیرفته شد و این آثار نیز کارگاهی بودند. بحران این روزهای من این است که آیا آدم ساخت فیلم اجتماعی هستم؟ سینما برای من یعنی فرم و قصهگویی و حتی در فیلم بعدی به سراغ ژانر وحشت خواهم رفت.
این کارگردان فیلم کوتاه توضیح داد: هدف در انجام کار مهم است. حضور فیلم کوتاه در جشنواره خارجی ملاک نیست و ممکن است برخی فیلمسازان با این هدف فیلم بسازند که قابل احترام است. بسیاری از فیلمسازان مطرح ما با پول توی جیبی فیلم میسازند و وقتی صرفا سرمایه حرف اول را در فیلم کوتاه بزند، دیگر هنری وجود ندارد و خلاقیت کمتر دیده میشود.
غزاله حاج علیزاده بازیگر این اثر نیز اظهار کرد: اولین حضورم در مدیوم سینما است و کار با آقای مستخدمی لذت بخش بود. کارگردان درباره پیشنهادات تیم پذیرش داشت. درباره حرفها صحبت میکردیم، گاردی وجود نداشت و بازی در نقش اتباع مهاجر برای من سخت و جذاب بود.
طهماسبی نیز اظهار کرد: یکی از متداولترین و جذابترین شیوههای فیلمسازی، روش کارگاهی است. فیلمنامه این کار از شاخصهای مهم تبعیت میکند و کارهای جمعی اثربخشی بیشتری دارند. قوت هر یک از شاخصهای فیلمنامه و حس مخاطب با هر یک از این اصول، از نکات اثر است و بخشی از این امر به دلیل عدم پختگی و زمان محدود فیلمبرداری است.
وی ادامه داد: رویکرد در فیلم کوتاه و اینکه سینمای کوتاه پله حضور در سینمای بلند است یا نیست، مبحثی قدیمی و موضوعی مهم است. خیلی در اروپا فیلم کوتاه را برای ورود به سینمای بلند کار میکنند و در آمریکای شمالی خیلیها فیلم کوتاه را برای ساخت این مدیوم انجام میدهند. بسیاری از فیلمسازان بلند هم گاه به سینمای کوتاه برمیگردند.
در ادامه این نشست علی محرابی و علیرضا مسعود کارگردانان فیلم «در کمال خونسردی» درباره اثرشان توضیحاتی ارائه دادند.
علی مهرابی با بیان اینکه ما فیلمساز شهرستانی هستیم، توضیح داد: عوامل پس تولید ما حرفهای بودند. ما فیلمنامه دیگری داشتیم که حول همین اتفاق میگذشت و کار را به سمت مهد کودک بردیم. تعداد بچهها در این فیلم بالا بود و ۱۲ کودک در این اثر بازی میکردند. گاه نمیتوانستیم یک پلان بلند بگیریم، مجبور بودیم از بچهها خرد خرد بازی بگیریم و گاه صدا را بعدا میگرفتیم.
علیرضا مسعود نیز اظهار کرد: «در کمال خونسردی» ترکیب سرمایه و عوامل حرفهای است و نمیتوان صرفا کارگاهی کار را پیش برد. با بودجه صرف هم دیگر حال و هوای فیلم کوتاه از بین میرود. کار دشواری برای کار کردن با کودکان داشتیم و همه بازیگران اصلی ما کودک بودند. نمیتوانستیم از بازی آنان ساده بگذریم و ۱۷ روز فیلمبرداری اثر طول کشید.
یزدان موسیخانی تهیهکننده اثر نیز اظهار کرد: قرار بود پنج روزه فیلمبرداری این اثر به اتمام برسد اما در نهایت ۱۷ روز طول کشید. خدا را شاکرم حاصل کار مطلوب بود. هنوز در بخش پخش فیلم «در کمال خونسردی» کار ویژهای نکردیم و این فیلم در اولین حضور بینالمللی، به جشنواره فیلم سئول رفته است. تولید این فیلم یک زره به من هدیه داد.
جلیل اکبریصحت از مشاوران این اثر نیز اظهار کرد: همانطور که اشاره شد تولید این اثر بسیار دشوار است و تدوین درجه یک آن را نباید نادیده گرفت. این فیلم به استاندارهای فیلم کوتاه رسیده است. این اثر شاخص و درجه یک است، امیدوارم کارهای دیگری از شما ببینم و مطمئنم در سینما موفق خواهید بود. تجربه این فیلم به شما در تولید آثار بعدی کمک میکند. باید یک دهم رنجهای تولید این فیلم را با استفاده از تجربه به دوش بکشید.
وی ادامه داد: هوشمندی شما این بود این فیلم سرزمین و مکان و زمان خاصی ندارد و اثری ضد خشونت دارد و به تیم تولید تبریک می گویم.
طهماسبی نیز اظهار کرد: در فیلمهایی همچون «پیلوت»، «تابستان داغ» و… مرگ کودک اشتباه ابزاری دارد. در سینمای بلند مرگ کودک اغلب ابزاری بوده است. هرچند هیچکاک در گفتوگو با تروفو گفت که به سمت مرگ کودک در آثارم نمیروم اما در فیلم «در کمال خونسردی» این استفاده درست است. فیلم دچار چند پارگی است اما میخواهد روایتی را بیان کند که اتفاق هولناک در آن درست است. این فیلم در ژانر دلهره و جنایی بوده و با حال و هوای کودک به بار نشسته است.
«یک سهشنبه کوتاه» عنوان مجموعه برنامهای است که به نمایش و نشست پرسش و پاسخ با سازندگان فیلمهای کوتاه اختصاص دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- نمایش «خورشید آن ماه» و «پرستار زمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- شب وقایعنگاری بخارا
- گرامیداشت «لیلی افشار» در خانه هنرمندان ایران
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- نمایش فیلمتئاتر «مکبث» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- بزرگداشت محمدرضا اصلانی و رونمایی از کتاب «اصلانی به روایت اصلانی»/ محمدرضا اصلانی: آنچه حاصل این سالهاست نه حاصل یک رنج بلکه حاصل یک جنگ عظیم اس
- فیلمتئاتر «دیکته»؛ داوود رشیدی هیچگاه زیر بار سانسور نرفت/ امید تنها راه نجات ما نیست، باید حرکت کنیم!
- نسخه مرمت شده «موشِت» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در «یک سهشنبه کوتاه» مطرح شد: عوامل با فیلم کوتاهیهای کار اول سخت همکاری میکنند
- سیفالله صمدیان: با وجدانتان به «تصویر سال» بیایید
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد