پس از فروش قابل توجه در ماههای ابتدایی سال، علی سرتیپی، مدیرعامل فیلمیران پیشبینی کرد امسال سینمای ایران ۱۲۰میلیارد تومان فروش سالانه داشته باشد. فروش ۴ ماه ابتدای سال۹۵ با اکران ۲۰ فیلم سینمایی به ۷۵ میلیارد تومان رسید که با کل فروش ۵۷ فیلم در سال گذشته برابری میکرد.
سینماسینما – علی نعیمی، با احتساب فروش روزهای پایانی شهریور سینماها، سینمای ایران با رکورد بیسابقهای در ۲۵سال گذشته به فروشی معادل ۱۲۰میلیارد تومان دست یافت؛ فروشی که توانست بیش از ۱۰ میلیون نفر را به سینماها بکشاند و رونق را به سالنهای سینما برگرداند.
حال خوب مخاطب و شرایط اجتماعی امیدوارکننده، کیفیت خوب فیلمها و چیدمان مناسبشان در اکران، سالنسازی مناسب سینما و پردیسهای سینمایی، بردن جشنواره فیلم فجر در سطح شهر، تبلیغات فیلمها در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان یا… علت هر چه باشد چند وقتی است سینما پاتوق مردم شده است. پس از توفان نوروزی سینما که بار دیگر نگاهها را به چرخه تولید و اکران در سینما امیدوار کرد حالا با گذشت ۶ ماه شنیدن آمار هیجانانگیز اکران در فصل تابستان ادامه دارد و سینمای ایران فروش ۱۲۰میلیارد تومانی را از ابتدای سال تجربه میکند؛ رقمی که از افزایش ۴۵میلیارد تومانی نسبت به سال گذشته نشان دارد.
فروش ۴ فیلم نخست جدول اکران سال ۹۵ که هر کدام بالای ۱۰ میلیارد تومان بوده، نشان از ظرفیت بالای سینمای ایران در جذب مخاطب دارد؛ امری که در سالهای گذشته با نبود نگاه حمایتی از سوی دولتها و نداشتن اولویت برای برنامهریزی به منظور تامین زیرساختها از سوی نهادهای متولی، سالنهای سینما را تاریکتر و خلوتتر از همیشه میکرد.
اینکه ظرفیت نهفته سینمای ایران در سال ۹۵ امکان رشد پیدا کرده را میتوان در چند مولفه اصلی جستوجو کرد.
عامل اصلی، افزایش نشاط اجتماعی در نتیجه تحولات سیاسی و اجتماعی است که در دولت یازدهم به وجود آمد. حتی بر منتقدان دولت هم این امر پوشیده نیست که فضای مطبوع کشور پس از حل مناقشات سیاسی و بینالمللی موجب شده جامعه با خیال راحت به فکر رشد و بالا بردن ضریب رفاه و آسایش خود برود و در نتیجه یکی از مهمترین ابزارهای موجود در ایران سالنهای سینما است که با رونق گرفتن ساخت پردیس ـ پاساژهای چند منظوره، مخاطب دلزده از فضای نمور سینماهای لالهزار را به سبک و شیوه جدیدی از زندگی در فضای شهری عادت میدهد و نتیجه آن را میتوان در علاقه مردم برای حضور در این مکانهای تفریحی به وضوح مشاهده کرد.
از سوی دیگر ظرفیت بالای تبلیغات در سینمای ایران با دست به کار شدن شبکههای ماهوارهای فارسی زبان در تبلیغات ارزان و گاه رایگان فیلمها این نکته را یادآور شد که سینمای ایران اگر امکان خودنمایی بیشتری داشته باشد و از فضا و ظرفیت تبلیغات بهره ببرد میتواند شرایط متفاوتی را تجربه کند.
سومین عامل در فروش فیلمها به نفس سینما باز میشود. بارقههای امید در بالا رفتن کیفیت آثار سینمای ایران در سال جاری را میتوان در جشنواره فیلم فجر سال گذشته یافت. شیوه سیاستگذاری دولت در حمایت از فیلمسازان و بازگشت سینمای اجتماعی به بدنه اکران باعث شد بار دیگر سلیقههای مختلف که از دیدن فیلم محبوبشان محروم بودند بتوانند این آثار را در فضای بهتری تماشا کنند. جشنواره فیلم فجر در چند سال گذشته با بهرهگیری از سیاست همهگیر کردن آثار سینمایی و امکان تماشا و نقد و نظر آن در سطح جامعه موجب شد سینما از کالای لوکس و دستنیافتنی به فرآیند هنری و تاثیرگذار تبدیل شود که میتواند چرخه سینمای کشور را با معیارهای فرآیند صنعتی به پیش ببرد و سود اقتصادی آن در شکلگیری و تامین آینده سینما تاثیرگذار میشود.
امیرحسین علمالهدی، کارشناس حوزه اکران درباره تجربه موفق افزایش فروش سینما میگوید: «فروش گیشه سینما در ۶ماه نخست بدان معناست که ما فقط در ۶ ماه نخست سال، عدد ۷۴ میلیاردی که سینمای ایران توانست در سال ۹۴ از گیشه بهدست بیاورد را رد کردهایم که به تنهایی اتفاق فرخندهای است.
وی با اشاره به نیمه دوم سال و فروش فیلمها میگوید: «پیشبینیها این است که در پایان سال به ۱۵۰میلیارد تومان برسیم. اگر این اتفاق بیفتد باز هم سینمای ایران توانسته رکورد دیگری را حداقل در نیمه نخست دهه ۹۰ جابهجا کند. امسال پیشبینیها روی ۱۶ تا ۱۶/۵میلیون نفر است و امیدواریم این رشد در سال ۹۶ ادامه یابد و با توجه به انتخابات ریاستجمهوری دچار حواشی سیاسی نشود. »
سینمای ایران با فروش ۱۲۰میلیاردی در ۶ ماه نخست سال نشان داد ظرفیت سالنها و سینماها برای حضور شهروندان بالاست اما حتی با این رقم تنها ۱۲درصد جامعه به سینماها رفتهاند. این رقم میتواند با اصلاح کمبودها و پیشبرد سیاستهای درست به ۵۰درصد جمعیت کشور در یک سال سینمایی برسد.
این ظرفیت هیچگاه به وجود نمیآید مگر آنکه اهالی سینما و دولت از کنار آن بیتفاوت نگذرند. در حالی که توجه به آن میتواند کمک کند سینمای ایران از شکل سینمای شخصی خارج و مانند هنر قوی وارد میدان شود و بخشی از چرخه رشد اقتصادی کشور را بهدست بگیرد.
بنابراین لازم است اهالی سینما در کنار مسئولان دولتی، ساختار جدیدی برای سینما تعریف کنند و دولتمردان با آگاهی از اهمیت این صنعت تلاش کنند تا سینما سهم خود را از اقتصاد کشور بهدست بگیرد و متناسب با اهمیت آن نقش موثری در رونق اقتصادی داشته باشد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مسترکلاس اصغر فرهادی در موزه ملی سینمای ایتالیا
- برترینهای سینمای ایران در صد سال اخیر به انتخاب نویسندگان سینماسینما/ بخش دوم
- روستایی با «متری شیش و نیم» در سودای شکستن رکورد «فروشنده»
- «متری شیش و نیم» رکورد «فروشنده» را زد/ مروری بر فروش هفتگی سینمای ایران
- گفتوگو با وحید صداقت و تهمینه منزوی درباره مستند «درباره فروشنده» / نگاهی از بیرون به «فروشنده»
- اصغر فرهادی: من کار عجیب و غریبی نمیکنم
- انتقاد تند باشگاه خبرنگاران از فیلمهای تگزاس ،سلام بمبئی و…/با رقص مایکل جکسون می خواهند پول در بیاورند
- نامزدهای دومین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس مشخص شدند
- ۲۰ اثر سینمایی به سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس راه یافتند
- واکنش هوشنگ گلمکانی به ایرادهای کودکانهای که از «فروشنده» فرهادی میگیرند
- اکران «درباره فروشنده» در هنر و تجربه + تصویر پوستر فیلم و تیزر مستند
- پخش «ساعت ۵ عصر» و «من سالوادور نیستم» از تلویزیون
- بفتا ۲۰۱۸ برندگانش را شناخت/ «فروشنده» دستش از جوایز انگلستان کوتاه ماند
- رقابت نزدیک «فروشنده» و «او» برای جایزه بفتا
- «فروشنده» برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان آکادمی سوئد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
آخرین ها
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟
- با حضور پنهلوپه کروز؛ انتشار اولین تصویر از جانی دپ در «بادهنوش روز»
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد