فرهاد نجفی میگوید در گذشته قهرمانان ما تنها بازیگران یا ورزشکاران خوشچهره بودند، اما او و گروهش در سریال «آسپیرین» میخواهند به نوعی دیگر قهرمانسازی کنند.
به گزارش سینماسینما فرهاد نجفی کارگردان جوان و خوشذوقی است که با ساخت سریال «آسپرین» دریچهای جدید از فیلمسازی را در سینمای ایران گشوده است.
او که این روزها خود را برای ساخت فیلم سینمایی خود برای حضور در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر آماده میکند. درباره ساخت فصل دوم سریال «آسپرین»، گفت: از هفته آینده به صورت حرفهای نگارش فصل دوم سریال «آسپرین» را شروع میکنیم. چشمانداز ما به طور کلی برای چهار فصل برنامه ریزی شده است، طرح هر چهار فصل هم آماده است و نسبت به بازخوردها فیلمنامه شروع به نگارش میشود.
وی ادامه داد: قطعاً در فصل دوم هم از حضور تیم نویسندگان بهره میگیریم، ممکن است یکسری از اعضا جابهجا شوند، اما تیم بزرگتر میشود.
این کارگردان جوان درباره بازخوردهایی که از این سریال دریافت کردهاند بیان کرد: خوشبختانه بازخوردها تاکنون خوب بوده است و ما تمام تلاشمان را میکنیم که هر قسمت به موقع وارد بازار شبکه نمایش خانگی شود، اما متأسفانه گلایه من به برخی از مخاطبان است که به راحتی هر قسمت را دانلود کرده و یا کپی آن را میخرند و آن را دستبهدست میچرخانند، در حالی که این سریال با هزینه خصوصی ساخته شده است و این ما را اذیت میکند. ما تلاش میکنیم کار حرفهای و در خور به مخاطبمان ارائه دهیم و این انتظار حداقلی را داریم که مخاطبمان نیز این احترام را گذاشته و از لوح ارجینال استفاده کند تا با این کار ما حمایت شویم و بتوانیم در فصلهای بعدی پرقدرتتر و خیلی بهتر کار کنیم.
وی افزود: ما با بودجه دولتی این کار را نساختیم و این کملطفی مردم قشنگ نیست. فرهنگ ایرانی همواره همراه با معرفت بوده است و این اتفاق خلاف این فرهنگ را نشان میدهد. این کپی کردنها معیار و معادلات ما را برای ادامه راه به هم میزند.
نجفی در ادامه به شخصیتسازی و قهرمانپروری که در این سریال کار شده است نیز اشاره کرد و گفت: در فصل اول تا قسمت ۶ بیشتر بحث شخصیتپردازی را داریم و از قسمت ۷ به سمت داستان رفتیم و به سراغ اتفاق اصلی میرویم. تکنیکی که طراحی کردم و میخواستم اجرا کنم این بود که ما در سریالهایمان قهرمانی نداشتیم که همراه آن شویم و بخواهیم با او زندگی کنیم. در قالب عروسکی تنها شخصیتی که قهرمان دوران کودکی ماست “کلاه قرمزی” است و در آمریکا بت من، سوپرمن و… وجود دارد. این شخصیتها تنها با شخصیتپردازی درست و قوی خلق شدند، در حالی که ما در سینما چنین شخصیتپردازی نداریم و کاراکتر محور نیستیم. بنابراین تصمیم گرفتیم در این بخش به قدری کار کنیم که تماشاچی مخصوصاً سنین نوجوان آن را قهرمان خود بدانند. در واقع ما به دنبال خلق یک قهرمان ایرانی هستیم. در گذشته قهرمانان ما تنها بازیگران یا ورزشکاران خوشچهره بودند، اما ما میخواهیم به نوعی دیگر قهرمان سازی کنیم. در سریالهای پرمخاطب خارجی چون بازی “تاج و تخت” اگر دقت کنید در فصل اول هیچ یک از شخصیتها جذاب نیستند و در فصلهای بعدی است که این اتفاق میافتد و شخصیتسازی کامل شده و قهرمانها شکل میگیرند. آنها روی این بخش سرمایهگذاری میکنند و روی کلیت کار تصمیم میگیرند در حالی که ما چنین اتفاقی را در سینما نداریم.
وی ادامه داد: در واقع تماشاچی سریال بین که به صورت دائم و حرفهای این کار را انجام میدهد به درستی این موضوع را درک میکند، ما هم دقیقاً روی این موضوع سرمایهگذاری کردیم و تماشاچی که به این سبک سریال بینی عادت کرده دیگر نمیتواند یک کار عادی ببیند. ما این محصول جدید را به مردم معرفی میکنیم و نیازمند فصلهای متوالی و پخش مشخص هستیم تا شخصیتسازی کنیم و آن را برای مردم جا بیندازیم. بنابراین سعی کردیم استانداردها را رعایت کنیم، ولی به فصل اول اکتفا نکردیم و از همان ابتدا به چهار فصل فکر کردیم.
کارگردان سریال «ماتادور» همچنین درباره گروه هدف سریال خود نیز اظهار کرد: ما مخاطب را سن نوجوان در نظر نگرفتیم و بزرگسال بیشتر مدنظرمان است، اما این سن را هم برای خودمان حفظ کردیم. این نوع سریالها به شدت از سوی این گروه سنی مورد استقبال قرار میگیرد و خاصیت این قشر نیز قهرمان سازی است.
نجفی درباره استفاده از اولینها در آثارش نیز بیان کرد: به شدت علاقهمند به این هستم که کار جدید انجام دهم و این تجربه کردن کار متفاوت برایم جذاب است. نمیگویم من متفاوت کار کردم، میگویم در ایران تاکنون سریال سازی اینگونه نبوده است. من تعلیق را دوست دارم. چرا که تعریف من از هیجان چیز دیگری است و همیشه نوگرایی را دوست دارم و از زوایای مختلف کارها را میبینم دوست دارم یکسری مقاومتهای اینچنینی و از پیش تعریف شده شکسته شود.
وی همچنین در پاسخ به این سؤال که چقدر از سریالهای خارجی الهام گرفته است، عنوان کرد: صد درصد الهام گرفتیم. سینما و تلویزیون هم یعنی الهام و گاهی در ناخودآگاهتان این اتفاق میافتد و نمیشود آن را انکار کرد. اما من الهامهایی که میگیرم را به زبان و نگاه خودم روایت میکنم. شما در سریالها بیشتر درگیر فرمول هستید تا درام و باید دید کدام سریالها، ریاضی فیلمنامه را درست استفاده کردهاند. این بخش از درام بسیار مهمتر است و این فرمول فیلمنامه است که باعث میشود تا شما یک سریال را دنبال کنید.
نجفی در خاتمه درباره نوع گریم و دکورها و تفاوت آن با دنیای واقعی نیز گفت: در«آسپرین» هیچ چیز را نمیتوان حدس زد و شاید دو سال دیگر این کدگشایی انجام شود. من چیزی را متفاوت نشان ندادم تا الان متفاوت نشان داده شده است و من در نرمالترین شکل ممکن آن را نشان دادم. من سعی کردم از الگوهای واقعی استفاده کنم و به شدت واقعگرایانه تلاش کردم این اتفاق رخ دهد.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عسگرپور: رئیسجمهور دستور بازنگری دهد/ این مصوبه موجب رانت و انحصار است
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- صحبتهای یک مجری درباره ممنوعیت کار در تلویزیون و دعوت دوباره
- با ابلاغ رئیسجمهور؛ اعضای کمیته تدوین سیاستهای شبکه نمایش خانگی منصوب شدند
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





