بازیگر نقش «هاشم خان دماوندی» معتقد است که کیفیت و منزلت ھر قسمت از «شھرزاد»، بدون ھیچ اغراقی بالاتر از برخی از فیلمھای سینمایی است.
به گزارش سینماسینما، «مهدی سلطانی سروستانی» درباره حضورش در این نقشها اظهار کرد: قطعا انتخاب نقشھای مسن، تنھا علاقه من نیست. البته بازیگری، یعنی ویژگیھایی از یک شخصیت را ارایه دھی که ممکن است با خودت تفاوتھایی داشته باشد و «سن» ھم یکی از آن شاخصهھاست. اما اینکه یک بازیگر ممکن است بارھا نقش مسنتر از خودش را بازی کند، ممکن است دلایل متعددی داشته باشد.
وی ادامه داد: اول اینکه پیشنھاد دھندهھایی که بازیگر را نمیشناسند ممکن است با دیدن نقشی از او با گریم مسنتر، او را مسن تصور کنند. دوم ممکن است بازیگری در یک نقش قابل قبول عمل کرده باشد و چون پیشنھاد دھنده از طریق ھمان نقش با بازیگر آشنا شده است و از رزومه، سابقه و یا تواناییھای دیگر او آگاھی ندارد، پیشنھاد ھمسان و مشابه میدھد. سوم ممکن است نقشی نیاز به تواناییھای جسمانی داشته باشد که برای افراد مسن دشوار است. این مورد بیشتر در تئاتر ممکن است رخ دهد، زیرا تئاتر به دلیل دارا بودن ویژگیھای خاص، نیاز بیشتری به تواناییھای جسمانی بازیگر دارد، برای ھمین شما در تئاتر بیشتر شاھد نقشھای مسنی ھستید که جوانترھا بازی میکنند.
بازیگر نقش «هاشم خان دماوندی ادامه داد: مورد چھارم این است که برای مثال شاخصهھای فیزیکی و رفتاری مثل طنین صدا و یا استیل، تمایل پیشنھاد دھندهھا به دعوت از یک بازیگر در یک نقش خاص را بیشتر کند. اما، دلیل انتخاب نقش توسط من، به طور قطع کیفیت آن به لحاظ شخصیت پردازی بوده است و من ھیچکدام از آنھا را از سر اجبار و نیاز انتخاب نکردهام. البته نقشھای ھمسن خودم ھم پیشنھاد میشوند و گاھی با توجه به کیفیت نقش و سلیقه خودم آنھا را پذیرفتهام، مانند سرگرد کامفر در سریال کیمیا، سرگرد امجد در فیلم سینمایی ملکه ، محسن پدیده در سریال ھفت سنگ، فیلم سینمایی سایه روشن در نقش دودکار و …
سلطانی با اشاره به اینکه افرادی مثل ھاشم خان در ھر دورهای وجود دارند، عنوان کرد: چنین افرادی در ھر دورهای وجود دارند، ممکن است سبک زندگیشان فرق کنند ولی وجود دارند. اما اینکه من از کسی که ما به ازای خارجی دارد تقلید کرده باشم خیر اینگونه نیست. من اصولا برای ارایه نقشھایم از قوه تخیّلم استفاده میکنم. شرایط محیطیِ مفروضِ نقش، که توسط نویسنده و کارگردان پیشنھاد شده است را ارزیابی و سپس سعی میکنم دریافتھای ذھنیام را بازآفرینی و یا به عینیت تبدیل کنم، ھاشم خان ھم از این غائله مستثنی نیست.
این بازیگر با تاکید بر اینکه شخصیت هاشم در فصل دوم هیچ تغییری پیدا نمیکند، افزود: شخصیت ھیچ کسی تغییر نمیکند فقط ممکن است به واسطه قرار گرفتن در موقعیتھای متفاوت، بخش پنھان دیگری از شخصیتش آشکار شود. ھاشم خان ھم با قرارگرفتن در موقعیتھای جدید رفتارھای متناسب با شخصیتش را بروز میدھد، سورپرایزھایی ھم ممکن است داشته باشد اما جدا از کاراکترش نیست.
سلطانی ادامه داد: ایجاد فاصله زمانی میان فصل اول و دوم ممکن است وحدت و یکپارچگی نقش را از بین ببرد، اما سلطانی معتقد است اینطور نیست و بیان کرد: بازیگرھا ممکن است یک دستیِ زندگیِ عادیِ خودشان را فراموش کنند، ولی زندگی نقش را ھرگز! آنھا اینگونه تعلیم دیدهاند. بسیاری از بازیگرھا ۲ سال که سھل است ۲۰ سال ھم وقفه بیفتد محال است که یک دستی ِآنرا فراموش کنند، زیرا آن را آفریدهاند و با آن ماهھا بلکه سالھا زندگی کردهاند.
وی با بیان اینکه بازخوردهای مردمی نسبت به سریال شهرزاد مثبت بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه بازخوردھا خوب بودهاند و مردم لطف زیادی به مجموعه داشتهاند. استقبال زیاد از این سریال نشانه رضایت بالای مردم از آن است که قطعا باعث افتخار سازندگانش است. البته گاھی نقدھایی ھم در رابطه با بخشھای مختلف وجود داشته است که بعضا درست و بجا بودهاند که دست اندرکاران فصل دوم از جمله بازیگران و کارگردان قطعا به آن توجه خواھند کرد تا در فصل دوم بر کیفیت کار افزوده شود.
وی در ادامه و در پاسخ به این سوال پیشبینی خودش از استقبال مردم نسبت به فصل دوم چیست، عنوان کرد: خوشبختانه سعی و تلاش سازندگان برای ارایه یک کار خوب و احترام گذاشتن به وقت و شعور بیننده در فصل یک، باعث شده متقابلا احترام و اعتماد از جانب بیننده ھم نسبت به این سریال و سازندگانش ایجاد شود. این اتفاق بیاھمیتی نیست و به راحتی هم به دست نمیآید و قطعا تولید کنندگان قدر این را میدانند. اساسا ھمین امر باعث شد تا سازندگان دست به تولید فصل دوم بزنند. امیدوارم استمرار توجه به کیفیت و احترام به مخاطب در فصل دوم نیز باعث شود قسمتهای بعدی مورد استقبال مردم قرار گیرد.
سلطانی دلیل مورد توجه قرار گرفتن شهرزاد را در روحیه و انرژی میداند که دست اندرکاران برای آن گذاشتهاند، او دراینباره اظهار کرد: وقتی یک قصه خوب که توسط نویسندگان خوب نوشته شده و توسط کارگردانی خوب ساخته شده باشد و ھمکاران بازیگرم ھم به خوبی از پس نقشھایشان بر آمده باشند و گروهھای طراحی، فنی، تولید و تبلیغات ھم کارشان را به خوبی انجام داده باشند، اگر آن کار با موفقیت مواجه نشود آن وقت است که جای تعجب دارد.
وی ادامه داد:«شعر تحویل من نده» در شهرزاد تکه کلام هاشمخان بود، البته او در مجموعههای مختلفی که در آن ها ایفای نقش کرده است هم تکه کلامهایی داشته است، خودش درباره این تکهکلامها که اتفاقا هم معروف میشوند، گفت: این تکهکلامها از تعامل یا داد و ستدی بین نویسنده، کارگردان و بازیگر به وجود میآیند. اما آن چیزی که در رابطه با تکهکلام بسیار اهمیت دارد، این است که خوب انتخاب شود و درست و به اندازه و در زمان مناسب نیز ارائه گردد. در غیر این صورت ممکن است به یک واژه لوس و نچسب تبدیل شود.
این بازیگر که تجربه حضور در سینما، تئاتر و نمایش خانگی را دارد، درباره تفاوتهای این مدیوم گفت: در تئاتر، لذت و فایدهای که بازیگر یا اجراکنندگان از اجرا میبرند بیشتر از تماشاگران است. در سینما و تصویر این رویداد برعکس است، یعنی لذتی که بیننده میبرد بیشتر از بازیگران است، مگر زمانی که بازیگر بعد از اتمام کار، خود در جایگاه بیننده قرار گیرد و این یکی از مھمترین تفاوتھای بازیگری در مدیوم تئاتر و سینما و یا تصویر است.
سلطانی خاطرنشان کرد: در قدیم به دلیل اینکه صفحه تلویزیون کوچک و صفحه سینما بزرگ بود، شاید ارایه بازی در این دو مدیوم تفاوت زیادی با ھم داشته باشد، اما امروزه گاھی به قدری صفحهھای سینما کوچک و صفحه تلویزیون بزرگ شدهاند که بازیگری در این مدیومھا تفاوت زیادی با ھم ندارند.
وی ادامه داد: در رابطه با شان یا رتبه و یا منزلت کاری، جایگاه سینما را بالاتر از مدیومھای دیگر تعریف و ارزیابی میکردند و میکنند. اما امروزه به نظر میرسد که تولیدات تلویزیونی یا رسانهای قصد دارد جایگاه برتری پیدا کند. استقبال مردم، بازیگران و کارگردانان مطرح دنیا به تلویزیون و رسانهھای تصویری و سود حاصله ناشی از آن، تھیهکنندگان را بیش از پیش به سوی این صنعت سوق داده است. اما برای من محتوا و یا آنچه که قرار است توسط دوربین ثبت و ضبط شود، به مراتب مھمتر از مدیوم، اندازه و یا قیمت دوربین است، از این رو ھمیشه نقش، نوشته و کارگردان برای من اھمیتش بیشتر از مدیوم بوده است.
سلطانی با بیان اینکه اعتقاد دارد، کیفیت و منزلت ھر قسمت از «شھرزاد»، بدون ھیچ اغراقی بالاتر از برخی از فیلمھای سینمایی است، اظهار کرد: قطعا، سریالھای خوبی که از طریق رسانهھای خانگی در اختیار مردم قرار میگیرند اگر با حمایت مردم مواجه شوند، میتوانند تولیدکنندگان را تشویق به ساختن آثار با ارزشی کنند که لیاقت مخاطبینشان را داشته باشند و از سوی دیگر رسانهھا و تولیدکنندهھای دیگر را تشویق به ساختن آثار با ارزشی کنند که لیاقت مخاطبینهای خود را داشته باشند و از سوی دیگر رسانهھا و تولیدکنندهھای دیگر را ھم وادار کند که برای ارتقای کیفیت آثارشان در یک رقابت سالم بیش از پیش دست بکار شوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
- «شین» دوباره اکران میشود
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- ساختار زدایی جنگ و صلح فتحی؛ انسان مست عشق/ نگاهی به فیلم «مست عشق»
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد