مهدی کرمپور به مناسبت انتشار قسمت جدید سریال شهرزاد یادداشتی را پیرامون این اثر نوشته است.به گزارش سینماسینما، مهدی کرمپور کارگردان سینما و خالق آثاری همچون «چه کسی امیر را کشت» و «پل چوبی» با انتشار یادداشتی در دهمین شماره هفته نامه مجازی شهرزاد به این سریال پرداخت.
کرمپور درباره این سریال مینویسد:
«شهرزاد» تصویری از عشقی ممنوعه است که در تلویزیون جایگاه ندارد. این درام از نظر سوژه و پوشش در تلویزیون نمیتوانست به نمایش درآید، از همینرو در شبکه نمایش خانگی ساخته شد، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و سود آوری را تجربه کرد. اگرچه برای کارگردانی حرفهای مثل حسن فتحی فرقی نمیکند برای تلویزیون کار کند یا شبکه نمایش خانگی؛ او برای مردم کار میکند و یک هنرمند حرفه ای است که بر اساس مولفههای هر رسانهای بهخوبی میداند چگونه باید عمل کرد. شناخت مولفههای جذب مخاطب و احترام به ذائقه جامعه باعث موفقیت سریال شهرزاد شدهاست. این کارگردان، شهرزاد را بهخاطر اهمیت به ذائقه مخاطب ساختهاست، مخاطبی که دنبال جذابیت در سوژه و پرداخت در سطح سریال های مهم دنیاست. البته لازم به اشاره است که شبکه نمایش خانگی بستر را برای موفقیت شهرزاد فراهم کرد، نمیتوان منکر تاثیر شبکه نمایش خانگی در رشد سریالسازی شد. نزدیک به یک دهه از حضور شبکه نمایش خانگی در سوپرمارکتهای ایران میگذرد؛ رسانهای که برای عرضه محصول خود، دردسترسترین گزینه را انتخاب کرد؛ عرضه در سوپرمارکتها و کتابفروشیها. بهاینترتیب در مدت کوتاهی بازار پرمخاطبی برای این رسانه مهیا شد. حالا اما با گذشت یکدهه از تولد شبکه نمایش خانگی، این وسیله ارتباط جمعی از آزمونوخطاهای خود گذر کرده و سیاستگذاری کارآمد در آن باعث شده اکنون در مسیر پیشرفت قرار گیرد؛ مسیری که از جهت تولید محتوا، توزیع فیلم و سوژه جذاب، بازار پرمخاطبی را برای شبکه نمایش خانگی فراهم آورد. هرچند این بازار در حوزه سریالسازی بیش از تولید و توزیع فیلمهای سینمایی جلوهگری میکند، اما ذات این رسانه و دردسترسبودن آن فرصتی را در اختیار خانوادهها قرار داد که ارتباطشان را با سینما حفظ کنند. این در حالی است که تکثیر و توزیع فیلمهای روی پرده سینما در شبکه نمایش خانگی این محدودیت را برای خانوادهها جبران کرد. شاید همین شاخصه شبکه نمایش خانگی باعث شد بسیاری از هنرمندان و کارشناسان رسانه از شبکه خانگی بهعنوان رسانه مکمل سینما یاد کنند. از سویی دیگر، در شرایطی که تلویزیون خصوصی در ایران وجود ندارد، این رسانه میتواند مفر اصلی برای روبهروشدن هنرمندان با مخاطبان بدون واسطه باشد. شاید برای همین، کارگردانهایی چون کمال تبریزی، داوود میرباقری و حسن فتحی به سراغ این رسانه آمدهاند. توسعه شبکه نمایش خانگی در ایران در شرایطی در حال تحقق است که اساسا این نوع از توزیع محصولات تصویری در بازار عرضه جهانی غالبا درخصوص فیلمهای سینمایی تعریف شده و ادامه یافته است. بهعبارتی تولیدکنندگان و توزیعکنندگان مجموعهها و سریالهای تلویزیونی بخش خصوصی در این حیطه کمتر ورود کرده و از امکان تلویزیون کابلی که دهههاست اصلیترین مسیر ورود به بازار نمایش محسوب میشود، بهره برده و میبرند. این تکنولوژی در دهه اخیر با توجه به سرعت پیشرفت فناوری ارتباطات و دسترسی بیشتر و سریعتر به اینترنت، به تکنولوژی «تلویزیون با پروتکل اینترنتی» یا IPTV و نیز دریافت و تماشای تلویزیون بهازای درخواست یا VOD تغییر و توسعهیافته است. در ایران با توجه به ملاحظات قانونی درخصوص تأسیس شبکههای تلویزیونی کابلی، این خلأ از سوی شبکه نمایش خانگی پر شد و امکانی که برای درآمدزایی بیشتر فیلمهای سینمایی طراحی شده بود، به بستری برای تولید و توزیع مجموعههای تلویزیونی نیز تسری داده شد. محرک اولیه در این حوزه تلویزیون بود. تولید محصولات نمایشی و مجموعهسازی با حفظ حرمتها و معذوریتهای نمایشی، این رسانه را به عرصهای تبدیل کرده تا در فرصت باقیمانده، دستاندرکاران این بخش بتوانند دستاوردها و نتایج مطلوبی را تجربه کنند. درمجموع، تجربیاتی از این دست میتوانند با حفظ مسیر درست و جلوگیری از افت کیفیت در کارهای بعدی، اعتماد مخاطبان را به این شبکه بیشتر کنند تا انگیزه هنرمندان برای ساخت آثار باکیفیت برای عرضه در این شبکه بیشتر شود.
قسمت یازدهم شهرزاد دوشنبه ۱۳ شهریورماه عرضه می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- واکنش حسن فتحی به جنجال تبلیغاتی «ازازیل»
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- جایزه جشنواره اسپانیایی به «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی
- توضیح شهاب حسینی درباره صحبتهایش در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «رها» با شهاب حسینی کلید میخورد
- «شین» دوباره اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند