محمد مهدی عسگرپور، دبیر انجمن صنفی وی او دی در واکنش به مصوبه اخیر درباره تغییر نحوه پرداختها میان اپراتورها و پلتفرمهای محتوایی گفت: این تصمیم نهادهای حاکمیتی جز از بین بردن انگیزههای بخش خصوصی نتیجه دیگری نخواهد داشت.
به گزارش سینماسینما، محمد مهدی عسگرپور، دبیر انجمن صنفی وی او دی در واکنش به مصوبه اخیر درباره تغییر نحوه پرداختها میان اپراتورها و پلتفرمهای محتوایی گفت: این تصمیم نهادهای حاکمیتی جز از بین بردن انگیزههای بخش خصوصی نتیجه دیگری نخواهد داشت.
در بیانیه پلتفرمهای تولید محتوا گفته شده که مصوبه «سند تسهیم درآمد محتوی» موجب رانت، زیان و انحصار در صنعت محتوا خواهد شد؛ در این باره توضیح میدهید؟
بحث درآمد از محل ترافیک اینترنت یک بحث جهانی است و فقط مربوط به کشور ما نیست؛ سکوهای مختلفی در دنیا بخشی از هزینههای خود را از این طریق کسب میکنند. وقتی افراد به عنوان مصرف کننده یک اثر از پلتفرمهای خارجی یا داخلی استفاده میکنند و شرکتی نیز در این میان وجود دارد که خدمات اینترنتی ارائه می دهد، در این بازار یک سه ضلعی با مشارکت شرکت خدمات دهنده اینترنت، مصرف کننده و پلتفرمها به عنوان ارائه دهنده محتوا تشکیل می شود به عبارتی مصرف کننده برای استفاده از اینترنت، هزینهای پرداخت میکند و شرکت خدمات دهنده بخشی از این هزینه را به شرکت ارائه دهنده محتوا میپردازد تا از این طریق فضای کسب و کار رونق پیدا کرده و رغبت لازم برای حضور وی او دی ها در این فضا به وجود آمده و مشتری بیشتری را جذب کند همانطور که در یوتیوب، ارائه دهنده محتوا از یک عددی به بعد میتواند درآمد داشته باشد. در این میان اپراتورها به عنوان شرکتهای خدمات دهنده اینترنت همچون یک شرکت خصوصی عمل میکنند و وی او دیها نیز در غالب شرکتهای خصوصی، محتوا ارائه میدهند و نهادهای حاکمیتی طبق قوانین باید تنظیمگر بوده و مجوزهای لازم را صادر کنند و نباید در درآمدها و هزینهها حضور داشته باشد در این میان شورای عالی فضای مجازی با شعار صیانت و مراقبت از رفتارهای فرهنگی و اقتصادی بخش خصوصی چنین مصوبه ای را مطرح کرده و همواره با این شعار دلسوزانه میخواهند در منابع مالی بخش خصوصی حضور داشته باشند و بدتر آنکه این نهادها در این فضا پلتفرم دارند که از تسهیل درآمد بهرهمند میشوند!
چه نهادهایی در این موضوع ذینفع هستند؟
طبق این طرح، درآمدها باید به صندوقهای سازمانهایی همچون سازمان تبلیغات و صدا و سیما منتقل شده و این صندوقها درآمدها را تنظیم کنند به عبارتی دولت و نهادهای حاکمیتی قصد دارند به طور کامل به فعالیتهای مالی بخش خصوصی وارد شوند و این عملکرد با اصل ۴۴ خصوصی سازی مغایرت دارد، این نوع دخالتها طی سالها همواره موجب رانت شده چون درصدی از این درآمدها را برای فعالیتهای خود برداشت میکنند به عبارتی نهادهای حاکمیتی که از بودجه بیت المال استفاده میکنند و میبایست تنظیمگر باشند میخواهند از این طریق نیز برای خود درآمدزایی داشته باشند که این نوع دخالتها جز از بین بردن انگیزههای بخش خصوصی در بازاری که سه ضلع مشخص دارد که دوضلع آن بخش خصوصی و ضلع دیگر آن مردم هستند نتیجه دیگری نخواهد داشت ضمن اینکه این دخالتها فراتر از وظایف این نهادها است چون این نهادها به عنوان تنظیمگر باید قوانین را اجرا کرده و پیشنهاد خود را به مجلس ارائه دهند و در واقع حضور در درآمدها و منابع مالی، غیراز سوءتفاهم نتیجه دیگری نخواهد داشت.
این مصوبه چگونه موجب انحصارگرایی خواهد شد؟
این نهادهای حاکمیتی صندوقی دارند که براساس این مصوبه درآمدهای ترافیک اینترنت باید به این صندوقها منتقل شود و این صندوقها هستند که مشخص میکنند که چه بخشی از این درآمدها به چه پلتفرمی تعلق گیرد و چقدر در صندوق باقی بماند و این دخالت در فعالیتهای بخش خصوصی است در حالی که دو بخش خصوصی درباره تقسیم درآمدها با هم به توافق رسیده اند؛ دولت می خواهد علاوه بر تنظیمگر، واسطهگر نیز باشد یعنی درآمدها را دریافت کرده و خود درآمدها را تقسیم کند این درحالی است که این نهادها خود صاحب پلتفرم هستند به همین دلیل این مصوبه موجب انحصار و رانت خواهد شد.
در گذشته نیز چنین رویکردهایی در موضوعات دیگر وجود داشته است؟
بله، قبلا در طرح مربوط به صیانت اینترنت نیز همین اتفاق رخ داد به طوری که از برخی اعضای انجمن به عنوان کسب و کارهای حوزه دیجیتال برای نظرخواهی در این جلسات دعوت میشد و متنی را با عنوان پیشنویس ارائه میدادند که ما بر آن پیشنویس متمرکز میشدیم و زمانی که میخواستیم نظرات خود را اعلام کنیم، میگفتند متن دیگری وجود دارد و شما باید این متن را بخوانید و این ماجرا چندین بار رخ داد که ما در نهایت متوجه شدیم این قضیه یک بازی است تا ما در متون متعدد گم شویم و در نهایت متن دلخواه بدون اطلاع نهاد صنفی تصویب شود، این شیوه که چراغ خاموش در یک مسئله ای تصمیم گیری شود و به یکباره تصویب شود اصلا برای جریان حاکمیتی و تنظیمگری شیوه شایسته ای نیست.
این مصوبه به زیان مصرف کننده هم خواهد بود؟
در حالت عادی برای مصرف کننده زیانی ندارد مگر اینکه بعد از تشکیل این صندوق ها فشاری برای افزایش هزینهها به وجود آید.
حالا که ظاهرا مصوبه آماده اجراست چه درخواستی دارید؟
این مصوبه از سوی شورای عالی فضای مجازی ارائه شده و درخواست ما از رییس جمهور به عنوان رییس شورایعالی فضای مجازی این است که ایشان دستور بازنگری جدی در این مصوبه بدهند و نظرات بخش خصوصی فعال در این حوزه را در نظر بگیرند. چون در صورت اجرا، این مصوبه موجب شکلگیری یک کشمکش جدید میان بخش خصوصی و دولت خواهد شد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- نامه پلتفرمهای نمایش خانگی به رییس جمهور
- رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت: به ازای هر ثانیه نمایش استعمال دخانیات در تولیدات نمایشی، جریمه ۲۱۰ میلیونی اعمال شود
- برای هشتمین دوره پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور نایبرئیس فیاپف شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- علی سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن ویاودی شد
- اطلاعیه شورای ورزش سازمان صداوسیما در پی حواشی اخیر
- در پاسخ به توهین مدیر پلتفرم نماوا تعلل نکنید؛ نامه سرگشاده یک انجمن سینمایی به شورای صیانت خانه سینما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





