سینماسینما، رویا فتحاللهزاده
اگر تماشای سریال «خاتون» را آغاز نکردهاید، این نوشته میتواند بخشهایی از داستان را لو دهد
سریال «خاتون» به کارگردانی تینا پاکروان، شرایط جامعه ایران را در دهه ۱۳۲۰ و در دوران جنگ جهانی دوم به تصویر میکشد. دورانی که کشور ایران توسط نیروهای متفقین اشغال شده بود و مردم در رنج و سختی روزگار سپری میکردند. سریال «خاتون» از زاویههای گوناگون به جامعه ایران در این دوره نگریسته است. فیلم از یکسو نگاهی کلان به اوضاع جامعهی ایران در دهه ۱۳۲۰ و از سوی دیگر نگاهی خُرد به زندگی سوژههایی که در متن این جامعه زندگی میکردهاند، دارد.
اهمیت و ارزش سریال، بیش از هر عنصری به دلیل به تصویر کشیدن فضای حاکم بر جامعهی ایران در دههی مذکور و در ابعاد گوناگون اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. به این معنا که سریال، به صورت یکجانبه و تکبعدی، تاریخ ایران را بازنمایی نکرده است و مخاطب در بستری، چندساحتی، حوادث و نقشآفرینی سوژهها را به تماشا مینشیند.
در خاتون، شخصیتپردازی، نقش مهمی در باورپذیری حوادث و همذاتپنداری با کاراکترها دارد. تقابل میان کاراکترهای گوناگون، تشخص و تمایز هویتی هر یک از شخصیتها و تیپهای شخصیتی را بیشتر آشکار میکند. برای نمونه، تقابل میان فخرالنسا (با بازی شبنم مقدمی) با خاتون بختیاری (با بازی نگار جواهریان)، تقابل دو تیپ شخصیتی زن سنتی، کمسواد و ناآگاه به اوضاع زمانه خویش با زن مدرن، باسواد و آگاه به شرایط اجتماعی و سیاسی جامعهاش قلمداد میشود. همچنین زمانی که به این دو نوع کاراکتر و شخصیتهای نظیر آنها در سریال نگاه میکنیم، ورای روابط و مناسبات آنها، تقابل میان نظام مادرسالاری (که در آن دوره در برخی از خانوادههای ایرانی رایج بوده است) با جریان نوپای آزادیخواهی زنان در آن برههی تاریخی، قابل مشاهده است. اگر فخرالنسا تمام روز را در خانه سپری میکند و برایش اوضاع مردم که آنها را رعیت، خطاب میکند اهمیتی ندارد، خاتون، زنی فعال و اجتماعی محسوب میشود که نمیتواند نسبت به شرایط جامعه، بیتفاوت باشد. برای فخرالنسا، جهان به اندازهی همان عمارتی است که در آن زندگی میکند. برای او اوضاع مردم در بیرون از عمارت یا جنگ و قحطی، اهمیت چندانی ندارد. در مقابل، خاتون، نگاهی وسیع و انساندوستانه به جهان پیرامونش دارد و درد و مشکلات مردم را رنج خود میپندارد. در سکانسی از قسمت چهارم، زمانی که فخرالنسا متوجه میشود که به دستور خاتون، محصول برنج آن سال با کارگران نصف شده است، عصبانی میشود و به خاتون میگوید: «تو به چه حقی به چه اجازهای از سهم اربابی میبخشی به رعیت؟! اصلا تو کی هستی که تقسیم سهم کنی؟». خاتون اما به عنوان شخصیتی که مشکلات مردم جامعه برایش اهمیت دارد و خود را مسئول و متعهد میداند پاسخ میدهد: «جنگه خانوم جان! قحطیه این روزا با همیشه فرق داره!» و فخرالنسا با خشم و بیتفاوتی پاسخ میدهد: به من چه ربطی داره!
دو قطبی مهم دیگر، تقابل میان ارتشیهای وفادار و وطندوست مانند سرگرد شیرزاد (با بازی اشکان خطیبی)، سرتیپ آریا و ستوان نامجو با ارتشیهای خائن به سرزمین و مردم ایران مانند سرهنگ سنگری است. اگر برخی از ارتشیها در آن زمان، جان خود را برای استقلال وطنشان فدا کردند اما عدهای دیگر برای منافع خود، مردم را به قربانگاه فرستادند.
در قسمت چهارم سریال، جنگ و خونریزی جای خود را به مسامحه و سیاستورزی میدهد. در این قسمت به خوبی میبینیم که چگونه شرایط جامعه میتواند بر زندگی تک تک افراد تاثیر بگذارد. جنگ و اشغال یک کشور میتواند پیامدهایی چون فقر، قحطی و بیماری را در پی داشته باشد و زندگی و سرنوشت همه مردم جامعه را تحتتاثیر قرار دهد. همچنین در این قسمت، توانمندی و کنشگری زنان چه در عرصههای اجتماعی و سیاسی و چه در نهاد خانواده به جذابیت سریال میافزاید. حادثهای مهم، زندگی مشترک شیرزاد و خاتون را دستخوش چالش و تغییرات میکند و ما بیشتر با کاراکتر خاتون به عنوان زنی دارای استقلالرای و توانمند آشنا میشویم. در بخش چهارم سریال، همچنان، بازیهای قابل قبول و سنجیدهی نگار جواهریان، شبنم مقدمی و اشکان خطیبی بر باورپذیری رویدادهای تاریخی و جذابیت سریال، تاثیر بسیاری میگذارد. به ویژه که نگار جواهریان توانسته است نقش پیچیدهی کاراکتر زنی اصیل(دختری بختیاری) و در عین حال روشنفکر و مدرن را به خوبی بازی کند. همچنین از نقاط قوت سریال در این قسمت، علاوه بر فیلمبرداری حرفهای، میتوان به ضربآهنگ متناسب آن با مضمون سکانسها اشاره کرد که در برخی سکانسها، فیلم با هوشمندی، ریتمی، آهسته دارد تا دلنشینتر و تاثیرگذارتر باشد. موسیقی فیلم به ویژه در سکانسهای سوگواری و اندوه بر غنای هنری و ارزش موسیقایی سریال، افزوده است.
منبع: مجله نماوا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از ۲۵ فروردین؛ سریال هومن سیدی به شبکه نمایش خانگی میآید
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- ساخت نسخه ویتنامی فیلمی با بازی پیمان معادی و نگار جواهریا
- عرضه یک فیلم سینمایی به کارگردانی تینا پاکروان در شبکه نمایش خانگی
- فرافکنی به جای دیدن ریشهها/ نگاهی به ادعای تحریکشدن مردم به اعتراض بهواسطه سریالهای شبکه نمایش خانگی
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- نمایش «مخاطب» رفع توقیف شد
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- جشن کانون کارگردانان سینما / گزارش تصویری
- جوایز جشن کارگردانان به برادران ارک، فرهادی و پاکروان رسید
- با بازی نگار جواهریان، لیلی رشیدی و علی باقری؛ «مخاطب» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
آخرین ها
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور