«انگل» در صدر نظرسنجی نیویورک تایمز برای انتخاب ۱۰۰ فیلم برتر ربع قرن بیست و یکم قرار گرفت و فیلم «جدایی نادر از سیمین» نیز رتبه سیوسوم را به دست آورد.
به گزارش سینماسینما، نیویورک تایمز با یک نظرسنجی گسترده از کارگردانها، بازیگران و شخصیتهای برجسته هالیوود، ۱۰۰ فیلم برتر قرن بیست و یکم را معرفی کرد.
در راس این فهرست فیلم «انگل» بونگ جون هو جای گرفته و تنها فیلم ایرانی این فهرست «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی است که در مکان سیوسوم جای گرفته است.
در این فهرست اما جای فیلمهای قابل توجهی نیز خالی است که «ساعت بیست و پنجم»، «۴ ماه، ۳ هفته، ۲ روز»، «دنیای جدید»، «هوش مصنوعی»، «با او صحبت کن»، «داگویل»، «مارگارت»، «عمو بونمی»، «هولی موتورز»، «پسر شائول»، «لالا لند»، «دانکرک»، «سوختن»، «پنهان»، «قدرت سگ» و «تاریخچه خشونت» از جمله آنها هستند.
نولان با ۵ فیلم در بین ۱۰۰ فیلم برتر، در میان کارگردان پیشتاز است و پس از او آلفونسو کوارون با ۴ فیلم، پل توماس اندرسون با ۴ فیلم، برادران کوئن با ۴ فیلم، کوئنتین تارانتینو با ۳ فیلم و دیوید فینچر با ۳ فیلم، جای دارند.
فهرست منتشر شده چنین است:
۱. انگل (بونگ جون هو)
۲. جاده مالهالند (دیوید لینچ)
۳. خون به پا خواهد شد (پل توماس اندرسون)
۴. در حال و هوای عشق (وونگ کار وای)
۵. مهتاب (بری جنکینز)
۶. جایی برای پیرمردها نیست (جوئل و ایتن کوئن)
۷. درخشش ابدی یک ذهن پاک (میشل گوندری)
۸. برو بیرون (جردن پیل)
۹. شهر اشباح (هایائو میازاکی)
۱۰. شبکه اجتماعی (دیوید فینچر)
۱۱. مکس دیوانه: جاده خشم (جورج میلر)
۱۲. منطقه مورد علاقه (جاناتان گلیزر)
۱۳. فرزندان بشر (آلفونسو کوارون)
۱۴. لعنتیهای بیآبرو (کوئنتین تارانتینو)
۱۵. شهر خدا (فرناندو مریل)
۱۶. ببر خیزان، اژدهای پنهان (آنگ لی)
۱۷. کوهستان بروکبک (آنگ لی)
۱۸. و تو مامان (آلفونسو کوارون)
۱۹. زودیاک (دیوید فینچر)
۲۰. گرگ وال استریت (مارتین اسکورسیزی)
۲۱. خانواده سلطنتی تننبام (وس اندرسون)
۲۲. هتل بزرگ بوداپست (وس اندرسون)
۲۳. پسربچگی (ریچارد لینکلیتر)
۲۴. او (اسپایک جونز)
۲۵. رشته خیال (پل توماس اندرسون)
۲۶. آناتومی یک سقوط (جاستین تریه)
۲۷. اقتباس (اسپایک جونز)
۲۸. شوالیه تاریکی (کریستوفر نولان)
۲۹. ورود (دنیس ویلنوو)
۳۰. گمشده در ترجمه (سوفیا کاپولا)
۳۱. رفتگان (مارتین اسکورسیزی)
۳۲. ساقدوشها (پل فیگ)
۳۳. جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی)
۳۴. وال-ای (اندرو استانتون)
۳۵. یک پیامبر (ژاک اودیار)
۳۶. یک مرد جدی (جوئل و ایتن کوئن)
۳۷. مرا با نامت صدا بزن (لوکا گوادانینو)
۳۸. پرتره یک بانو در آتش (سلین سیاما)
۳۹. لیدی برد (گرتا گرویگ)
۴۰. یی یی (ادوارد یانگ)
۴۱. آملی (ژان پیر ژونه)
۴۲. استاد (پل توماس اندرسون)
۴۳. پیرپسر (پارک چان ووک)
۴۴. روزی روزگاری در هالیوود (کوئنتین تارانتینو)
۴۵. مانیبال (بنت میلر)
۴۶. روما (آلفونسو کوارون)
۴۷. تقریباً مشهور (کامرون کرو)
۴۸. زندگی دیگران (فلوریان دونرسمارک)
۴۹. پیش از غروب (ریچارد لینکلیتر)
۵۰. بالا! (پیت داکتر)
۵۱. ۱۲ سال بردگی (استیو مککوئین)
۵۲. سوگلی (یورگوس لانتیموس)
۵۳. بورات (لری چارلز)
۵۴. هزارتوی پن (گییرمو دل تورو)
۵۵. تلقین (کریستوفر نولان)
۵۶. عشق مستانه (پل توماس اندرسون)
۵۷. بهترین در نمایش (کریستوفر گِست)
۵۸. الماسهای تراش نخورده (جاش و بنی سفدی)
۵۹. تونی اردمن (مارن آده)
۶۰. شلاق (دیمین شزل)
۶۱. بیل را بکش- ۱ (کوئنتین تارانتینو)
۶۲. یادگاری (کریستوفر نولان)
۶۳. میس سانشاین کوچولو (دیتون و فاریس)
۶۴. دختر گمشده (دیوید فینچر)
۶۵. اوپنهایمر (کریستوفر نولان)
۶۶. نورافکن (تام مککارتی)
۶۷. تار (تاد فیلد)
۶۸. گنجه دردها (کاترین بیگلو)
۶۹. زیر پوست (جاناتان گلیزر)
۷۰. بگذار آدم درست وارد شود (توماس آلفردسون)
۷۱. یازده یار اوشن (استیون سودربرگ)
۷۲. کارول (تاد هینز)
۷۳. راتاتویی (برد برد)
۷۴. پروژه فلوریدا (شان بیکر)
۷۵. عشق (میشائیل هانکه)
۷۶. ای برادر، کجایی (جوئل و ایتن کوئن)
۷۷. همه چیز، همه جا، همه با هم (دنیل ها)
۷۸. افترسان (شارلوت ولز)
۷۹. درخت زندگی (ترنس مالیک)
۸۰. بازگشت (پدرو آلمادوار)
۸۱. قوی سیاه (دارن آرونوفسکی)
۸۲. عمل کشتن (جاشوا اوپنهایمر)
۸۳. درون لوین دیویس (جوئل و ایتن کوئن)
۸۴. مالیخولیا (لارس فون تریه)
۸۵. گوینده (آدام مککی)
۸۶. زندگیهای گذشته (سلین سونگ)
۸۷. یاران حلقه (پیتر جکسون)
۸۸. خوشهچینان و من (انیس واردا)
۸۹. میانستارهای (کریستوفر نولان)
۹۰. فرانسیسها (نوآ بامباک)
۹۱. مخزن ماهی (آندریا آرنولد)
۹۲. گلادیاتور (ریدلی اسکات)
۹۳. مایکل کلیتون (تونی گیلروی)
۹۴. گزارش اقلیت (استیون اسپیلبرگ)
۹۵. بدترین آدم دنیا (یواخیم تریر)
۹۶. پلنگ سیاه (رایان کوگلر)
۹۷. جاذبه (آلفونسو کوارون)
۹۸. گریزلی من (ورنر هرتسوگ)
۹۹. خاطرات یک قتل (بونگ جون هو)
۱۰۰. خیلی بد (گرِگ موتولا)
منبع: خبرگزاری مهر به نقل از ورلد آف ریل
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- جایگاه اول برای «اسپایدرمن»؛ ۱۰۰ فیلم برتر سونی پیکچرز به مناسبت صدسالگیاش/ «جدایی» پنجم شد
- پس از خودکشی لی سون کیون؛ بونگ جون هو از بازیگر درگذشته دفاع کرد/ اعتراض به پلیس و رسانه
- فوت بازیگر فیلم «انگل»/ لی سون کیون درگذشت
- مسترکلاس اصغر فرهادی در موزه ملی سینمای ایتالیا
- ریما رامینفر، «جدایی نادر از سیمین» را برای نابینایان روایت میکند + تیزر
- موفقیت «کودا» و مانیفست اسکار برای حمایت از اقلیتها
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
- استتار و رمزپردازی؛ یک راهحل برای فرار از سلطهی پدر نابینا/ دربارهی جداسازی نادر از سیمین
- کارگردان «انگل» در مستر کلاس جشنواره کن چه گفت/ توضیحات بونگ جون هو درباره پروژههای آیندهاش
- «جدایی نادر از سیمین» در فهرست پدران ماندگار سینما و واکنش یک منتقد ،یک جامعه شناس ویک فیلمساز به این انتخاب
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





