«کوین اسپیسی» به طور قانونی از زیر سایه اتهامات اخلاقی خارج شده اما آیا این بازیگر برنده دو جایزه اسکار بار دیگر میتواند به جریان اصلی هالیوود بازگردد؟
به گزارش سینماسینما، در اواسط ژوئن و کمتر از دو هفته قبل از شروع محاکمه «کوین اسپیسی» در بریتانیا به دلیل اتهامات متعدد تجاوز جنسی، نشریه آلمانی «دی تسایت» مصاحبهای را با این بازیگر انجام داد که در آن «اسپیسی» پیشبینی کرد، در صورتی که بیگناه شناخته شود تقریبا بلافاصله دوباره کار خواهد کرد.
او گفت: «در حال حاضر افرادی هستند که آماده هستند تا من را در لحظهای که از این اتهامات در لندن تبرئه شدم، استخدام کنند و به محض این اتفاق آنها دست به کار خواهند شد».
چنین ادعاهای جسورانهای را ممکن است باز هم از اسپیسی بشنویم چرا که او از هر ۹ اتهامی که در بریتانیا با آن روبرو بود تبرئه شد و در نوامبر سال گذشته نیز شکایت «آنتونی رپ» از او بینتیجه ماند و به جایی نرسید.
با تبرئه قانونی «اسپیسی»، آیا ادعای او مبنی بر اینکه تهیه کنندگان اکنون برای انتخاب او صف میکشند صحت دارد؟ و اگر بله، برای چه نوع پروژههایی؟ در واقع، بحث اصلی مفسران پس از رهایی «اسپیسی» از دادگاه پس از شش سال نادیده گرفته شدن در هالیوود این است که آیا او میتواند جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر نقش اول مقتدر خودبازسازی کند یا خیر؟
به گفته منابع متعدد، پاسخ به این پرسش منفی است و حداقل رسیدن دوباره «اسپیسی» به جایگاه مورد تمجید هالیوود که پیشتر از آن برخوردار بود غیرممکن به نظر میرسد.
یکی از مدیران سابق استودیو به طور خلاصه به هالیوود ریپورتر میگوید: «نرفتن به زندان، به عنوان شاخصی برای چشمانداز شغلی خوب برای یک فرد واجد شرایط نیست».
پس از مطرح شدن اتهامات علیه «اسپیسی» او نقش خود را در سریال معروف «خانه پوشالی» نتفلیکس از دست داد، نقشی که جوایز گلدن گلوب و اتحادیه بازیگران آمریکا (SAG) را به همراه پنج نامزدی اِمی برای او به ارمغان آورده بود.
فیلم «بیبی راننده» با بازی «کوین اسپیسی» محصول یونیورسال درست قبل از مطرح شدن اتهامات آزار جنسی در نوامبر ۲۰۱۷ اکران شد، اما کمپانی سونی در نهایت او را از درام تاریخی «ریدلی اسکات» در آن سال یعنی «همه پول دنیا» کنار گذاشت و چند صحنه فیلم را با یک بازیگر دیگر (کریستوفر پلامر) فیلمبرداری کرد و از تکنیکهای دیجیتالی پرزحمت برای حذف «اسپیسی» از این پروژه استفاده کرد.
در آگوست سال ۲۰۲۲ نیز تلاش «اسپیسی» برای رد کردن حکم پرداخت ۳۱ میلیون دلاری به کمپانی نتفلیکس به دلیل سوء رفتار جنسی در پشت صحنه سریال «خانه پوشالی» شکست خورد و نتفلیکس همچنین فیلم زندگینامه «گور ویدال» را که چند هفته قبل آن با بازی او در نقش این نویسنده افسانهای به پایان رسیده بود، کنار گذاشت.
فعالیت بسیار محدود «اسپیسی» از آن زمان تاکنون به ندرت روی پرده دیده شده که شامل بازی در تعداد انگشت شماری از آثار مستقل و کمهزینه،از جمله کمدی «پیتر پنج هشت» و فیلم هیجان «کنترل» (به عنوان صداپیشه) میشد که هیچ یک هنوز اکران نشده است و درام ایتالیایی «مردی که خدا را ترسیم کرد» ساخته «فرانکو نرو» نیز در حالی سال گذشته در ایتالیا اکران شد که صدای او توسط یک بازیگر ایتالیایی دوبله شده بود.
با فرض اینکه «اسپیسی» بخواهد به آغوش هالیوود بازگردد، این ایده که هالیوود فورا همه درهایی را که خیلی سریع و بیرحمانه به روی او بسته بود را باز کند، تنها آرزویی بیش نخواهد بود.
«میریام الچانان» معاون ارشد کمپانی «Fabrication Films» در این باره میگوید: «من فکر میکنم مدتی طول میکشد تا ببینیم که استودیوها در مورد انتخاب اسپیسی کجا ایستادهاند. به عقیده من چالش او عمدتاً داخل آمریکاست و مطمئن نیستم که در حال حاضر تقاضای زیادی برای او در نقش اصلی در آمریکای شمالی وجود داشته باشد».
سال گذشته شاهد تلاش یک بازیگر مشهور دیگر برای احیای حرفهاش بودیم، «جانی دپ» که قبلاً میلیاردها دلار در گیشه به دست آورده بود و پیش از آنکه اختلافات خانوادگیاش با همسر سابقش «امبر هرد» شهرت او را لکهدار کند در یک مجموعه بزرگ از سری فیلمهای دیزنی نقش آفرینی کرده بود. اما، همانطور که یک خریدار بین المللی سینما میگوید در موارد بسیار کمی میتوان این دو نفر را باهم مقایسه کرد و اکنون حتی خریداران بینالمللی نیز تمایل به خرید اثری با حضور «اسپیسی» ندارند.
یک تهیهکننده سینما معتقد است که آینده «اسپیسی» احتمالاً در ردههای پایینتر سینما و فیلمهای اکشن و هیجانانگیز ارزانتر و برخی فیلمهای بینالمللی رقم خواهد خورد.
همچنین مسئله نمایندگی بازیگران در کمپانیها وجود دارد، در این راستا یکی از اولین کمپانیهایی که در پی اتهامات سال ۲۰۱۷ علیه «اسپیسی» اقدام کرد آژانس بازیگری «CAA» بود که تنها چند روز بعد او را کنار گذاشت و باید دید که آیا هیچیک از آژانسهای بزرگ علاقهمند به همکاری دوباره با او هستند یا خیر.
با وجود این که «کوین اسپیسی» بی گناه شناخته شده است، وسعت این اتهامات و سرعت خروج او از هالیوود به حدی بود که جبران خسارت ممکن است دشوار باشد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- در هشتاد و دومین جشنواره ونیز؛ تریلر فیلم جدید کوین اسپیسی رونمایی میشود
- مسئولان جشنواره اعلام کردند؛ جشنواره کن به کوین اسپیسی جایزه نداده است
- یک حضور غافلگیرکننده در کن؛ کوین اسپیسی جایزه یک عمر دستاورد هنری را میگیرد
- حراج خانه کوین اسپیسی برای هزینههای حقوقی
- کوین اسپیسی با ایفای نقش شیطان باز میگردد
- کوین اسپیسی تبرئه شد
- سکوت کوین اسپیسی شکست
- دادگاه عالی تائید کرد؛ جریمه ۳۰ میلیون دلاری کوین اسپیسی برای خسارت به «خانه پوشالی»
- کوین اسپیسی از فیلم «۱۲۴۲: دروازه غرب» اخراج شد
- آشتی سینما با کوین اسپیسی در جشنواره کن
- کوین اسپیسی به پرداخت ۳۱ میلیون دلار محکوم شد
- ونسا ردگریو همبازی کوین اسپیسی نمیشود
- موافقان و مخالفان بازگشت کوین اسپیسی به سینما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





