«کوین اسپیسی» به طور قانونی از زیر سایه اتهامات اخلاقی خارج شده اما آیا این بازیگر برنده دو جایزه اسکار بار دیگر میتواند به جریان اصلی هالیوود بازگردد؟
به گزارش سینماسینما، در اواسط ژوئن و کمتر از دو هفته قبل از شروع محاکمه «کوین اسپیسی» در بریتانیا به دلیل اتهامات متعدد تجاوز جنسی، نشریه آلمانی «دی تسایت» مصاحبهای را با این بازیگر انجام داد که در آن «اسپیسی» پیشبینی کرد، در صورتی که بیگناه شناخته شود تقریبا بلافاصله دوباره کار خواهد کرد.
او گفت: «در حال حاضر افرادی هستند که آماده هستند تا من را در لحظهای که از این اتهامات در لندن تبرئه شدم، استخدام کنند و به محض این اتفاق آنها دست به کار خواهند شد».
چنین ادعاهای جسورانهای را ممکن است باز هم از اسپیسی بشنویم چرا که او از هر ۹ اتهامی که در بریتانیا با آن روبرو بود تبرئه شد و در نوامبر سال گذشته نیز شکایت «آنتونی رپ» از او بینتیجه ماند و به جایی نرسید.
با تبرئه قانونی «اسپیسی»، آیا ادعای او مبنی بر اینکه تهیه کنندگان اکنون برای انتخاب او صف میکشند صحت دارد؟ و اگر بله، برای چه نوع پروژههایی؟ در واقع، بحث اصلی مفسران پس از رهایی «اسپیسی» از دادگاه پس از شش سال نادیده گرفته شدن در هالیوود این است که آیا او میتواند جایگاه خود را به عنوان یک بازیگر نقش اول مقتدر خودبازسازی کند یا خیر؟
به گفته منابع متعدد، پاسخ به این پرسش منفی است و حداقل رسیدن دوباره «اسپیسی» به جایگاه مورد تمجید هالیوود که پیشتر از آن برخوردار بود غیرممکن به نظر میرسد.
یکی از مدیران سابق استودیو به طور خلاصه به هالیوود ریپورتر میگوید: «نرفتن به زندان، به عنوان شاخصی برای چشمانداز شغلی خوب برای یک فرد واجد شرایط نیست».
پس از مطرح شدن اتهامات علیه «اسپیسی» او نقش خود را در سریال معروف «خانه پوشالی» نتفلیکس از دست داد، نقشی که جوایز گلدن گلوب و اتحادیه بازیگران آمریکا (SAG) را به همراه پنج نامزدی اِمی برای او به ارمغان آورده بود.
فیلم «بیبی راننده» با بازی «کوین اسپیسی» محصول یونیورسال درست قبل از مطرح شدن اتهامات آزار جنسی در نوامبر ۲۰۱۷ اکران شد، اما کمپانی سونی در نهایت او را از درام تاریخی «ریدلی اسکات» در آن سال یعنی «همه پول دنیا» کنار گذاشت و چند صحنه فیلم را با یک بازیگر دیگر (کریستوفر پلامر) فیلمبرداری کرد و از تکنیکهای دیجیتالی پرزحمت برای حذف «اسپیسی» از این پروژه استفاده کرد.
در آگوست سال ۲۰۲۲ نیز تلاش «اسپیسی» برای رد کردن حکم پرداخت ۳۱ میلیون دلاری به کمپانی نتفلیکس به دلیل سوء رفتار جنسی در پشت صحنه سریال «خانه پوشالی» شکست خورد و نتفلیکس همچنین فیلم زندگینامه «گور ویدال» را که چند هفته قبل آن با بازی او در نقش این نویسنده افسانهای به پایان رسیده بود، کنار گذاشت.
فعالیت بسیار محدود «اسپیسی» از آن زمان تاکنون به ندرت روی پرده دیده شده که شامل بازی در تعداد انگشت شماری از آثار مستقل و کمهزینه،از جمله کمدی «پیتر پنج هشت» و فیلم هیجان «کنترل» (به عنوان صداپیشه) میشد که هیچ یک هنوز اکران نشده است و درام ایتالیایی «مردی که خدا را ترسیم کرد» ساخته «فرانکو نرو» نیز در حالی سال گذشته در ایتالیا اکران شد که صدای او توسط یک بازیگر ایتالیایی دوبله شده بود.
با فرض اینکه «اسپیسی» بخواهد به آغوش هالیوود بازگردد، این ایده که هالیوود فورا همه درهایی را که خیلی سریع و بیرحمانه به روی او بسته بود را باز کند، تنها آرزویی بیش نخواهد بود.
«میریام الچانان» معاون ارشد کمپانی «Fabrication Films» در این باره میگوید: «من فکر میکنم مدتی طول میکشد تا ببینیم که استودیوها در مورد انتخاب اسپیسی کجا ایستادهاند. به عقیده من چالش او عمدتاً داخل آمریکاست و مطمئن نیستم که در حال حاضر تقاضای زیادی برای او در نقش اصلی در آمریکای شمالی وجود داشته باشد».
سال گذشته شاهد تلاش یک بازیگر مشهور دیگر برای احیای حرفهاش بودیم، «جانی دپ» که قبلاً میلیاردها دلار در گیشه به دست آورده بود و پیش از آنکه اختلافات خانوادگیاش با همسر سابقش «امبر هرد» شهرت او را لکهدار کند در یک مجموعه بزرگ از سری فیلمهای دیزنی نقش آفرینی کرده بود. اما، همانطور که یک خریدار بین المللی سینما میگوید در موارد بسیار کمی میتوان این دو نفر را باهم مقایسه کرد و اکنون حتی خریداران بینالمللی نیز تمایل به خرید اثری با حضور «اسپیسی» ندارند.
یک تهیهکننده سینما معتقد است که آینده «اسپیسی» احتمالاً در ردههای پایینتر سینما و فیلمهای اکشن و هیجانانگیز ارزانتر و برخی فیلمهای بینالمللی رقم خواهد خورد.
همچنین مسئله نمایندگی بازیگران در کمپانیها وجود دارد، در این راستا یکی از اولین کمپانیهایی که در پی اتهامات سال ۲۰۱۷ علیه «اسپیسی» اقدام کرد آژانس بازیگری «CAA» بود که تنها چند روز بعد او را کنار گذاشت و باید دید که آیا هیچیک از آژانسهای بزرگ علاقهمند به همکاری دوباره با او هستند یا خیر.
با وجود این که «کوین اسپیسی» بی گناه شناخته شده است، وسعت این اتهامات و سرعت خروج او از هالیوود به حدی بود که جبران خسارت ممکن است دشوار باشد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- کوین اسپیسی: آرزو دارم اسکورسیزی برای یک فیلم با من تماس بگیرد
- در هشتاد و دومین جشنواره ونیز؛ تریلر فیلم جدید کوین اسپیسی رونمایی میشود
- مسئولان جشنواره اعلام کردند؛ جشنواره کن به کوین اسپیسی جایزه نداده است
- یک حضور غافلگیرکننده در کن؛ کوین اسپیسی جایزه یک عمر دستاورد هنری را میگیرد
- حراج خانه کوین اسپیسی برای هزینههای حقوقی
- کوین اسپیسی با ایفای نقش شیطان باز میگردد
- کوین اسپیسی تبرئه شد
- سکوت کوین اسپیسی شکست
- دادگاه عالی تائید کرد؛ جریمه ۳۰ میلیون دلاری کوین اسپیسی برای خسارت به «خانه پوشالی»
- کوین اسپیسی از فیلم «۱۲۴۲: دروازه غرب» اخراج شد
- آشتی سینما با کوین اسپیسی در جشنواره کن
- کوین اسپیسی به پرداخت ۳۱ میلیون دلار محکوم شد
- ونسا ردگریو همبازی کوین اسپیسی نمیشود
- موافقان و مخالفان بازگشت کوین اسپیسی به سینما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





