جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۶، که آخرین حضورش را در پارکسیتی تجربه میکند، با ادای احترام به بنیانگذار فقید خود رابرت ردفورد و نمایش ویژه چند فیلم ماندگار تاریخ ساندنس برگزار میشود.
به گزارش سینماسینما، دستاندرکاران جشنواره فیلم ساندنس نخستین جزئیات برنامهریزی برای دوره ۲۰۲۶ را اعلام کردند؛ این جشنواره از ۲۲ ژانویه تا اول فوریه (۷ تا ۱۳ بهمن ماه) برگزار میشود و آخرین دورهای است که در پارکسیتی برگزار خواهد شد، پیش از آنکه از سال ۲۰۲۷ به شهر بولدر در ایالت کلرادو منتقل شود.
در بیانیهای که از سوی جشنواره منتشر شده آمده است که دوره آینده «ادای احترامی معنادار به رابرت ردفورد و چشمانداز الهامبخش او خواهد بود که نسلهایی از هنرمندان را برانگیخت و معنای تازهای به سینما در سراسر جهان بخشید».
ردفورد، بازیگر بزرگ و کارگردان برنده اسکار، در ماه سپتامبر در ۸۹ سالگی درگذشت. به افتخار او، ساندنس نمایش ویژهای از فیلم «قهرمان اسکی» محصول ۱۹۶۹ را برگزار خواهد کرد؛ نخستین فیلم مستقل ردفورد که به پروژهای شخصی و نقطه آغاز شکلگیری موسسه و جشنواره فیلم ساندنس بدل شد.
یوجین هرناندز، مدیر جشنواره فیلم ساندنس، گفت: «این سال برای ما بسیار احساسی خواهد بود، چراکه یاد و چشمانداز بنیانگذار فقیدمان، رابرت ردفورد، را گرامی میداریم، کسی که معنای تازهای به سینما بخشید و با بنیانگذاری مؤسسه ساندنس، خانهای برای نسلهای متوالی از هنرمندان فراهم کرد. مشتاقیم هم میراث ردفورد و هم دوران باشکوه جشنواره در پارکسیتی را ارج نهیم. جسارت او در حمایت از استقلال هنری و خطرپذیری، همچنان در مرکز کار ما قرار دارد و جشنواره ۲۰۲۶ تجلی این مأموریت است.»
به گزارش ورایتی، برنامهای با عنوان «میراث ساندنس» که به آثار محبوب دورههای پیشین اختصاص دارد، از ۲۷ تا ۳۰ ژانویه برگزار خواهد شد. در این بخش فیلمهایی چون «میس سانشاین کوچولو» (با نسخهای بازسازیشده دیجیتال)، «اَره» ساخته جیمز وان، «مهمونی خانگی» از رجینالد هادلین، «نیمه نیلوفر» به کارگردانی رایان فلک، مستند «رویای آمریکایی» از باربارا کاپل و فیلم «هامپدی» اثر لین شلتون به نمایش درمیآیند.
رابرت ردفورد، یکی از چهرههای شاخص موج نوی هالیوود و همزمان ستاره جریان اصلی سینما بود و در دهههای بعد به عنوان تهیهکننده و کارگردان تأثیرگذار باقی ماند. ردفورد با بنیانگذاری جشنواره فیلم ساندنس نقشی اساسی در معرفی سینمای مستقل آمریکا ایفا کرد.
او در سال ۱۹۳۶ در لسآنجلس به دنیا آمد و پس از اخراج از دانشگاه کلرادو، بازیگری را در آکادمی هنرهای دراماتیک آمریکا آموخت و از نقشهای کوچک در تلویزیون و تئاتر آغاز کرد. نخستین موفقیت جدیاش نامزدی امی در سال ۱۹۶۲ و سپس نقش اصلی در نمایشنامه نیل سایمون، «پا برهنه در پارک» بود. موفقیت سینمایی بزرگ او در سال ۱۹۶۹ با فیلم «بوچ کسیدی و ساندنس کید» رقم خورد که با بازی پاول نیومن و کاترین راس به اثری ماندگار بدل شد.
در دهه ۷۰ میلادی او با فیلمهایی چون «جرمایا جانسون»، «همانطور که بودیم»، «کلاهبرداری»، «گتسبی بزرگ»، «سه روز کرکس» و «همه مردان رئیسجمهور» به ستارهای بیرقیب بدل شد.
ردفورد در ۱۹۸۰ با کارگردانی فیلم «مردم عادی» چهار اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به دست آورد. او در دهههای بعد نیز در آثاری چون «مزرعه طبیعی»، «خارج از آفریقا»، «پیشنهاد بیشرمانه»، «نحواگر اسبها» و «مسابقه تلویزیونی» ایفای نقش یا کارگردانی کرد.
در سالهای اخیر، بازی در «تمام چیزها از دست رفته» (۲۰۱۳) و حضور در دنیای مارول با نقش الکساندر پیرس در فیلمهای «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» و «انتقامجویان: پایان بازی»، نسل جدید مخاطبان را نیز با او آشنا کرد. آخرین نقش مهم او در سال ۲۰۱۸ در فیلم «پیرمرد و تفنگ» رقم خورد.
ردفورد در طول زندگی حرفهای خود جوایز متعددی دریافت کرد؛ از جمله اسکار افتخاری ۲۰۰۲، شیر طلایی افتخاری ونیز ۲۰۱۷، سزار افتخاری ۲۰۱۹، نشان لژیون دونور فرانسه و مدال آزادی ریاستجمهوری آمریکا از باراک اوباما در سال ۲۰۱۶.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- فوت چهره ماندگار هالیوود؛ رابرت ردفورد درگذشت
- پیمان معادی داور جشنواره «ساندنس» شد
- «بوچ کسیدی و ساندنس کید» سریال میشود
- معرفی جدیدترین فیلم رابرت ردفورد/ همکاری با یک خواننده سرشناس
- سکانس طلایی/ نیش
- آلن ریچ، بازیگر آمریکایی درگذشت
- اختصاصی/ گفتوگو با رابرت ردفورد/ کارگردانی برای من راحتتر بود
- مسعود بخشی به آمریکا نمیرود/ نامه انصراف کارگردان «یلدا»
- «تنهایی یک دونده سینما»/ یادش بهخیر زمانی که میشد از سینما لذت برد!
- جایزه سزار برگزیدگانش را شناخت/ از جایزهای برای «برادران سیسترز» تا تجلیل از رابرت ردفورد
- از «مسافر ری» تا «سه روز کندور»/ نگاهی به فیلمهای آخر هفته تلویزیون
- خبر غافلگیرکننده رابرت ردفورد برای طرفدارانش
- وداع با شکوه رابرت ردفورد با سینما همزمان با نمایش «پیرمرد و تفنگ»
- فستیوال تلوراید افتتاح شد/ آخرین فیلم رابرت ردفورد در پی اسکار
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان





