تاریخ انتشار:۱۴۰۲/۰۷/۱۵ - ۲۱:۱۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 190688

اسپایک لی دلش می‌خواست «اوپنهایمر» بلایی را که سر ژاپنی‌ها آمد نشان می‌داد؛ چون مردم بخار شدند.

به گزارش سینماسینما، اسپایک لی درباره فیلم «اوپنهایمر» صحبت کرد و در حالی که فیلم پرفروش کریستوفر نولان درباره بمب اتمی را فیلمی عالی خواند، گفت کاش فیلم نشان می‌داد چه بر سر مردم ژاپن آمد.

این فیلمساز در گفتگو با واشنگتن پست گفت: نولان یک فیلمساز بزرگ است … و این انتقاد به او نیست، یک ابراز نظر است. اگر «اوپنهایمر» ۳ ساعته است، دلم می‌خواست چند دقیقه دیگر هم اضافه می‌کرد و به اتفاقی که برای مردم ژاپن افتاد می‌پرداخت. مردم تبخیر شدند و سال‌ها بعد هنوز رادیواکتیوی هستند. اینطور نیست که نولان قدرت این کار را نداشته باشد؛ او به استودیوها می‌گوید چه کار انجام دهند. دوست داشتم پایان فیلم نشان دهد که وقتی دو بمب هسته‌ای را روی ژاپن انداختند، چه رخ داد.

تمرکز فیلم نولان بر زندگی فیزیکدان نظری جی رابرت اوپنهایمر است که رهبری تلاش‌های آمریکا برای ساخت بمب اتمی را برعهده داشت. آمریکا در سال ۱۹۴۵ دو بمب اتمی روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخت و صدها هزار غیرنظامی ژاپنی را کشت.

فیلم نولان بر اساس کتاب زندگینامه‌ای کای برد و مارتین جی شروین که سال ۲۰۰۵ منتشر شد و بر زندگی پر فراز و نشیب و کشمکش درونی این دانشمند پس از حمله متمرکز است، ساخته شده است. با این حال فیلم «اوپنهایمر» به انداختن بمب‌ها یا پیامدهای آن در ژاپن نمی‌پردازد و بیشتر بر دیدگاه قهرمان داستان متمرکز است.

این حذف به بحث انتقادی پیرامون فیلم هم منجر شده و پاسخ جاستین چانگ، منتقد لس‌آنجلس تایمز این بود که نولان «به‌عنوان یک کیفرخواست از طریق سکوت» این موضوع را در نظر گرفته است.

اسپایک لی در ادامه نظراتش افزود: همه این‌ها عشق است و شرط می‌بندم نولان هم کلی حرف دارد که به من بگوید از اینکه اگر می‌خواست «کار درست را انجام بده» و «مالکوم ایکس» را بسازد چه تغییراتی در آن‌ها می‌داد.

این کارگردان به تمجید نولان پرداخت و در مصاحبه‌اش گفت که «دانکرک» نولان را سر کلاس فیلم دانشگاه نیویورک برای دانشجویانش نمایش داد.

«اوپنهایمر» بیش از ۹۳۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخته و هنوز در حال اکران است. این درام سه ساعته پس از «شوالیه تاریکی» سال ۲۰۰۸ و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» سال ۲۰۱۲ به سومین فیلم پرفروش نولان بدل شده و البته در ژاپن اکران نشده است.

منبع: مهر به نقل از ورایتی

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها