مستند «اتاق ۹۹۹» که شامل مجموعهای از مصاحبههای با مهمترین سینماگران معاصر از جمله اصغر فرهادی است، در جشنواره کن رونمایی میشود.
به گزارش سینماسینما، در سال ۱۹۸۲، «ویم وندرس» کارگردان آلمانی از ۱۶ کارگردان همکار خود خواست تا در مورد آینده سینما صحبت کنند و در نتیجه فیلم «اتاق ۶۶۶» ساخته شد و اکنون، ۴۰ سال بعد، در کن یک کارگردان به نام «لوبنا پلیوست» از نسل جدیدی از فیلمسازان همین سوال را می پرسد: آیا سینما، زبانی در شُرف گم شدن و هنری در شُرف مرگ است؟
۳۰ کارگردان مطرحی که در جشنواره کن در سال ۲۰۲۲ حضور داشتند، در اتاقی از هتل تنها می مانند و نظرات خود را درباره وضعیت کنونی هنر سینما و فیلمسازی که با ابزارهای بیانی و مصرفی جدید نمایش داده می شود، بیان می کنند. نتیجه یک گفتگوی گیرا، هوشمندانه، متناقض، سرگرم کننده و قابل تامل در مورد تغییرات اخیر تکنولوژیک و جامعه شناختی است که سینمای امروز را تحت تاثیر قرار داده است.
این مستند در بخش «مستندهایی درباره سینما» در قالب بخش کلاسیک جشنواره کن به روی پرده میرود.
«ویم وندرس»، «آدری دیوان»، «یواخیم ترییر»، «دیوید کراننبرگ»، «شانون مورفی»، «جیمز گری»، «آرنو دپلشن»، «لین رمزی»، «اصغر فرهادی»، «نداو لاپید»، «کلر دنی»، «دیوی چو»، «باز لورمن»، «آلیس وینکینگ بایا»، «اولیویه آسایاس» «پائولو سورنتینو»، «آگنس ژائوی»، «کریل سربرنیکوف»، «کریستین مونجیو»، «کلبر مندونسا فیلهو»، «آلبرت سرا»، «مونیا چاکری»، «نینجا تایبرگ»، «پیترو مارچلو»، «ربکا زلوتوفسکی»، «علی چری»، «روبن اوستلوند»، «کلمنت کوگیتوره» و «آلیس رورواکر»؛ ۳۰ کارگردانی هستند که در این مستند ۱۱۵ دقیقهای مقابل دوربین رفتهاند.
اصغر فرهادی در سال ۲۰۲۲ یکی از اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن بود و سال پیش از آن نیز با فیلم «قهرمان» [به طور مشترک] برنده جایزه بزرگ هیات داوران کن شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- تغییرات در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- ۴۸ منتقد بهترین فیلم کن ۲۰۲۵ را انتخاب کردند؛ «صراط» بهترین فیلم شد/ فیلم پناهی در میان آثار منتخب
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- گزارش محمد حقیقت از اکران «یک تصادف ساده»؛ آیا فیلم جعفر پناهی از کن جایزه میگیرد؟
- به بهانه نمایش فیلم سپیده فارسی در کن؛ نامه سرگشاده کن لوچ و پل لاورتی خطاب به جامعهی بینالملل سینماگران در حمایت از صلح/ دیگر نمیتوان ادعا کرد که ما نمیدانستیم
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- جشنواره فیلم کن ۲۰۲۵؛ جایزه ویژه «زنان در حرکت» به نیکول کیدمن اهدا میشود
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





