«سرگئی لوزنیتسا» کارگردانی اوکراینی در جشنواره ونیز گفت: وضعیت اوکراین نشان می دهد که تاریخ زمانی تکرار می شود که از آن درس نگیریم.
به گزارش سینماسینما، «سرگئی لوزنیتسا» کارگردان اوکراینی پیش از نمایش مستند جدیدش به نام «محاکمه کییف» در جشنواره ونیز در نقد برخی اتفاقات تاریخی که در دوره اتحاد جماهیر شوروی رخ داده صحبت کرد.
«لوزنیتزا» که به دلیل حمایت از فیلمسازان روسی از آکادمی فیلم اوکراین اخراج شده در کنفرانس مطبوعاتی فیلمش گفت که «باید برای اشتباهات گذشته پشیمان بود و تاریخ زمانی تکرار میشود که ما از تاریخ درس نگیریم، زمانی که آن را مطالعه نکردهایم و نخواهیم بدانیم چه اتفاقی برای ما افتاده است. خیلی سخت است و مردم باید انرژی زیادی را برای آن صرف کنند، وقتی تهاجم روسیه به اوکراین اتفاق افتاد، بلافاصله همه متوجه شدیم که شبیه ۸۰ سال پیش است و فهمیدیم که تازه شروع کردیم به تکرار همان چیزها. یعنی ما از جنگ درس نگرفتیم».
محاکمه کییف که با عنوان کییف نورنبرگ نیز شناخته میشود در ژانویه ۱۹۴۶ در اتحاد جماهیر شوروی برگزار شد و یکی از اولین محاکمه های پس از جنگ جهانی دوم بود که نازی های آلمان و همکاران آنها را محکوم کرد و طی آن ۱۵ متهم در مورد جنایات متجاوزان در قلمرو SSR اوکراین با حکم قضایی روبه رو شدند.
مستند جدید ساخته «سرگئی لوزنیتسا» با استفاده از فیلمهای آرشیوی دیده نشده در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز حضور دارد و شامل لحظات کلیدی دادرسی، از جمله اظهارات متهمان و شهادتهای شاهدان و بازماندگان آشویتس و بابین یار را بازسازی میکند.
«لوزنیتسا» حمله به اوکراین را با اتفاقات تاریخی شوروی مرتبط دانست و گفت که امیدوار است روزی فیلمی درباره محاکمه نمایندگان اتحاد جماهیر شوروی بسازد.
وی همچنین گفت: در پایان این جنگ، محاکمهای هم علیه دولت اتحاد جماهیر شوروی در مورد جنایاتی که از سال ۱۹۱۷ انجام دادند و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پایان یافت باید برگزار شود. به دلیل آن که محاکمهای چون دادگاه نورنبرگ اتفاق نیفتاده است که ما این کشور را در چنین شرایطی کنونی میبینیم. وقتی مردم به این شکل فکر می کنند جای تعجب نیست. بدون چنین محاکمهای هیچ اتفاقی نمیافتد و این درگیریها بارها و بارها ظاهر خواهد شد».
«لوزنیتسا» در فوریه در واکنش به بیانیه «همبستگی با اوکراین» که پس از حمله روسیه به این کشور منتشر شد، از آکادمی فیلم اروپا استعفا داد. او در نامهای سرگشاده، مدیر آکادمی را به دلیل عدم اعتراض به خشونت محکوم کرد.
چند روز بعد، آکادمی فیلم اروپا اعلام کرد که فیلم های روسی را از جوایز فیلم اروپایی خود حذف می کند. اما «لوزنیتسا» با این تصمیم مخالفت کرد و گفت: «بسیاری از دوستان و همکاران، فیلمسازان روسی، در برابر این جنگ جنون آمیز موضع گرفته اند، آنها هم مانند ما قربانی این تجاوز هستند. او از مردم خواست تا دیگران را نه بر اساس گذرنامههایشان بلکه بر اساس اعمالشان قضاوت کنیم.»
چند روز بعد این کارگردان به دلیل مخالفت با تحریم فیلم های روسی از آکادمی فیلم اوکراین اخراج شده است.
منبع: ایسنا به نقل از گاردین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
- جشنواره ونیز؛ «بیچارگان» در صدر جدول منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز