«سرگئی لوزنیتسا» کارگردانی اوکراینی در جشنواره ونیز گفت: وضعیت اوکراین نشان می دهد که تاریخ زمانی تکرار می شود که از آن درس نگیریم.
به گزارش سینماسینما، «سرگئی لوزنیتسا» کارگردان اوکراینی پیش از نمایش مستند جدیدش به نام «محاکمه کییف» در جشنواره ونیز در نقد برخی اتفاقات تاریخی که در دوره اتحاد جماهیر شوروی رخ داده صحبت کرد.
«لوزنیتزا» که به دلیل حمایت از فیلمسازان روسی از آکادمی فیلم اوکراین اخراج شده در کنفرانس مطبوعاتی فیلمش گفت که «باید برای اشتباهات گذشته پشیمان بود و تاریخ زمانی تکرار میشود که ما از تاریخ درس نگیریم، زمانی که آن را مطالعه نکردهایم و نخواهیم بدانیم چه اتفاقی برای ما افتاده است. خیلی سخت است و مردم باید انرژی زیادی را برای آن صرف کنند، وقتی تهاجم روسیه به اوکراین اتفاق افتاد، بلافاصله همه متوجه شدیم که شبیه ۸۰ سال پیش است و فهمیدیم که تازه شروع کردیم به تکرار همان چیزها. یعنی ما از جنگ درس نگرفتیم».
محاکمه کییف که با عنوان کییف نورنبرگ نیز شناخته میشود در ژانویه ۱۹۴۶ در اتحاد جماهیر شوروی برگزار شد و یکی از اولین محاکمه های پس از جنگ جهانی دوم بود که نازی های آلمان و همکاران آنها را محکوم کرد و طی آن ۱۵ متهم در مورد جنایات متجاوزان در قلمرو SSR اوکراین با حکم قضایی روبه رو شدند.
مستند جدید ساخته «سرگئی لوزنیتسا» با استفاده از فیلمهای آرشیوی دیده نشده در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز حضور دارد و شامل لحظات کلیدی دادرسی، از جمله اظهارات متهمان و شهادتهای شاهدان و بازماندگان آشویتس و بابین یار را بازسازی میکند.
«لوزنیتسا» حمله به اوکراین را با اتفاقات تاریخی شوروی مرتبط دانست و گفت که امیدوار است روزی فیلمی درباره محاکمه نمایندگان اتحاد جماهیر شوروی بسازد.
وی همچنین گفت: در پایان این جنگ، محاکمهای هم علیه دولت اتحاد جماهیر شوروی در مورد جنایاتی که از سال ۱۹۱۷ انجام دادند و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پایان یافت باید برگزار شود. به دلیل آن که محاکمهای چون دادگاه نورنبرگ اتفاق نیفتاده است که ما این کشور را در چنین شرایطی کنونی میبینیم. وقتی مردم به این شکل فکر می کنند جای تعجب نیست. بدون چنین محاکمهای هیچ اتفاقی نمیافتد و این درگیریها بارها و بارها ظاهر خواهد شد».
«لوزنیتسا» در فوریه در واکنش به بیانیه «همبستگی با اوکراین» که پس از حمله روسیه به این کشور منتشر شد، از آکادمی فیلم اروپا استعفا داد. او در نامهای سرگشاده، مدیر آکادمی را به دلیل عدم اعتراض به خشونت محکوم کرد.
چند روز بعد، آکادمی فیلم اروپا اعلام کرد که فیلم های روسی را از جوایز فیلم اروپایی خود حذف می کند. اما «لوزنیتسا» با این تصمیم مخالفت کرد و گفت: «بسیاری از دوستان و همکاران، فیلمسازان روسی، در برابر این جنگ جنون آمیز موضع گرفته اند، آنها هم مانند ما قربانی این تجاوز هستند. او از مردم خواست تا دیگران را نه بر اساس گذرنامههایشان بلکه بر اساس اعمالشان قضاوت کنیم.»
چند روز بعد این کارگردان به دلیل مخالفت با تحریم فیلم های روسی از آکادمی فیلم اوکراین اخراج شده است.
منبع: ایسنا به نقل از گاردین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- جنگ ضد مردمی است/ نگاهی به فیلم «۲۰ روز در ماریوپل»
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





