گروهی از معترضان در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه در پاریس تجمع کردند و خواستار استعفای رئیس این نهاد سینمایی شدند.
به گزارش سینماسینما، «جودیت گودرش» هنرپیشه و فعال فرانسوی، در میان گروهی از معترضان حاضر بود که تظاهراتی را در مقابل مرکز ملی سینمای فرانسه (CNC) در پاریس برپا کردند و خواستار استعفای «دومینیک بوتونا» رئیس این سازمان شدند.
فیلم کوتاه «Moi Aussi» (#من هم) ساخته «جودیت گودرش» که درباره سوء استفاده در صنعت سینماست، بزودی در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش گذاشته میشود.
تصاویر این تجمع به طور گستردهای در شبکههای اجتماعی پخش شده است در حالی که تظاهرکنندگان پلاکاردهایی در دست دارند که روی آن نوشته شده «این مرد را از مرکز ملی سینما اخرج کنید».
به گزارش ددلاین، این گروه از معترضان ناشناس از فعالان طوماری را نیز تهیه کردند که اکنون به امضای ۱۳۰۰ نفر رسیده است و به دو مقاله اخیر در روزنامه فرانسوی لیبراسیون اشاره دارد که محاکمه حقوقی «دومنیک بوتونا» را که قرار است در ماه ژوئن با اتهامات تجاوز جنسی روبرو شود، بررسی می کند.
«بوتونا» به مدت دو سال پس از متهم شدن به اتهام تجاوز جنسی در فوریه ۲۰۲۱ تحت بازجویی قرار داشت و در سپتامبر ۲۰۲۲، این پرونده به دادگاه کشیده شد و او همه اتهامات را رد کرد.
«بوتونا» برای نخستین بار در سال ۲۰۱۹ به عنوان رئیس مرکز ملی سینمای فرانسه (CNC) منصوب شد. دولت فرانسه سپس در سال ۲۰۲۲ – پس از کیفرخواست- وی را برای دومین بار در این سمت ابقا کرد. این انتصاب جنجالی پس از آن صورت گرفت که «ریما عبدالمالک» وزیر فرهنگ جدید فرانسه حمایت خود را از وی اعلام کرد.
بحث پیرامون آزار و اذیت جنسی در سینمای فرانسه در حالی جنبه بسیاری جدی به خود گرفته است که اخیرا اعلام شده فهرستی از ۱۰ مرد آزارگر که بازیگران و کارگردانان هستند در جشنواره کن معرفی خواهند شد.
جشنواره کن نیز از پیش با تهدید گروهی از کارکنان خود برای اعتصاب در دوره آتی این رویداد سینمایی رو به رو شده است. بر اساس گزارشهای فیگارو و مجله «Le Canard enchaîné»، برگزارکنندگان جشنواره کن یک تیم مدیریت بحران را برای پاسخ به اتهامات تشکیل دادهاند و اگر نامهایی که قرار است فاش شود در فیلمها حضور داشتهباشند، ممکن است مسئولان کن مجبور شوند برخی فیلمها را از جدول نمایش جشنواره حذف کنند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نخل طلا، خون تازه به سینمای تازه نفس آمریکا داد/ یادداشت محمد حقیقت از کن
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
- پیام تبریک کانون کارگردانان سینمای ایران به محمد رسولاف
- برگزیدگان جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ نخل طلا به «آنورا» تعلق گرفت
- دو جایزه «دانه انجیر معابد» بخش جنبی کن؛ جایزه فیپرشی کن به فیلم رسولاف رسید
- معرفی برگزیدگان بخش نوعی نگاه جشنواره کن/ «سگ سیاه» بهترین فیلم شد
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلم رسولاف/ درگیریهای یک قاضی
- سینماسینما/ یادداشت محمد حقیقت از کن درباره فیلمهای شرایدر و لانتیموس
- جدول رتبهدهی منتقدین نشریه بیلبورد به فیلمهای جشنواره کن
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کاپولا در نشست خبری کن: این وظیفه هنرمند است که دنیای معاصر را نشان دهد
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ محمد حقیقت از فیلم «کارآموز» ساخته علی عباسی میگوید
- یادداشت محمد حقیقت از جشنواره کن بر فیلمی از جیا ژانگه/ یک پازل آشفته
- اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن/ گزارش محمد حقیقت؛ پس از نمایش مگاپولویس، آخرین فیلم فرانسیس فورد کاپولا
- مجله اسکرین منتشر کرد؛ جدول ستارههای منتقدان به فیلمهای جشنواره کن
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





