تاریخ انتشار:۱۴۰۳/۰۳/۰۳ - ۱۵:۵۶ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 197214

سینماسینما، محمد حقیقت-کن:

فیلم «اوه کانادا» ساخته پل شرایدر، یک مستند ساز مشهور بازنشسته را از تخت بیماری در خانه خودش بیرون می‌آورند، تا با وی آخرین مصاحبه تلویزیونی را انجام دهند. در ابتدا وسایل صحنه چیده می‌شود. یکی از شاگردان قدیمی‌اش در طی مصاحبه تلاش می‌کند آنچه را این مستندساز تا به حال از زندگی‌اش آشکار نکرده را از زبان وی بیرون بکشد، مستندساز که از نظر عاطفی بی نهایت به همسرش وابسته است بدون حضور او در کنارش قادر به انجام این گفتگو نیست.

در اعترافات وی، او به روابطی که طی سالها با دیگر زنان داشته می پردازد در حالی که همسرش در کنارش نشسته، گاه بخاطر نوستالژی ‌و ناامید بودن همسرش در عشق هایی که در گذشته داشته، منقلب می‌شود و بنظر می‌آید که برای او دل می‌سوزاند، رفته رفته تماشاگر متوجه می‌شود که این مستند ساز همجنس‌گرا بوده و هرگز با زنی رابطه عشقی نداشته است، تا اینکه روزی با مردی که به او نزدیک بوده رابطه مخفیانه برقرار می‌کند، اما دیری نمی‌پاید که وی راهی کانادا می‌شود. از اینجا به بعد زندگی‌اش پریشان می‌شود. ساختار فیلم رفت ‌برگشت به گذشته و ترکیب با فرو رفتن در تخیلات این مستندساز است.

از نظر کارگردانی فیلم ساختاری قراردادی و معمولی دارد و چیز نویی ایجاد نکرده البته گاه دیالوگ‌های با احساسی در سناریو بکار رفته است که احساس بر انگیز است. می‌توان این اثر را جزو فیلم‌های متوسط جشنواره امسال قلمداد کرد.

در فیلم یورگوس لانتیموس (انواع مهربانی‌) که شامل سه اپیزود است، بهترین قسمت آن همان بخش اول است. مردی تصمیم می‌گیرد کنترل زندگی خود را بدست گیرد. یک کارمند پلیس نگران ناپدید شدن همسرش که به دریا رفته بود، می‌شود، بعد از پیدا شدنش حالات زن متفاوت شده وی تصمیم گرفته کسی را پیدا کند که قدرت خاصی برای ارتباط با روح داشته باشد. در قسمت دوم و بویژه در بخش سوم فیلم، لانتیموس کمتر موفق است و نتوانست هواداران خود را به طور کامل راضی کند. در جدول ارزشگذاری منتقدان نشریه فیلم فرانسه، آنها چندان نظر مساعدی به آن نداشتند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

 

آخرین ها