
در حالی که خبر رسوایی در انتشار آمار دروغین در باکسآفیس کره خبرساز شده توزیعکنندگان میگویند سالها این یک «راز آشکار» بود.
به گزارش سینماسینما، کهنهکاران صنعت توزیع فیلم کره جنوبی ادعا میکنند سینماهای زنجیرهای این کشور اغلب آنها را ملزم میکردند خودشان بلیتهای فیلمهای خود را بخرند و قضیه به این سادگیها که پلیس سئول به تصویر کشیده، نیست.
انتشار شایعاتی درباره تقلب در گیشه سینماهای کره جنوبی زمانی به وجود آمد که فیلم «اعلام وضعیت اضطراری» تنها در ۱۸ روز مرز فروش ۲ میلیون بلیت را شکست.
در نهایت هفته پیش ادعاهایی مبنی بر تقلب گسترده و چند ساله سینماداران، صنعت فیلم کره را تکان داد. دفتر مبارزه با فساد پلیس کلانشهر سئول گفت ۶۹ مدیر اجرایی از بزرگترین زنجیرههای سینمایی کشور شامل CGV، لاته سینما، مگا باکس و ۲۴ توزیع کننده از جمله شوباکس، روز پنجشنبه به دادستانی معرفی شدند. به گفته پلیس سینماها با توزیع کنندگان تبانی کردند تا در فروش حداقل ۳۲۳ فیلم در طول ۵ سال اخیر اغراق کنند و اطلاعات نادرست را به شورای فیلم کره به عنوان نهاد دولتی که مسئول جمع آوری اطلاعات باکس آفیس محلی است، تحویل دهند.
در همین حال برخی از دست اندرکاران تجارت فیلم کره میگویند آنچه پلیس کشف کرده سالها «راز آشکار» این صنعت بوده و آنقدرها هم که به نظر میرسد شیادانه نیست.
در عین حال، بسیاری از نارضایتیهایی که در صنعت فیلم کره ایجاد شده متوجه شرکتهای بزرگ چندمنظوره است که بزرگترین شرکتهای کرهای اختیار آنها را در دست و قدرت بازار بینظیری دارند و آنها هستند که مسئول دیکته کردن رویهها هستند.
پلیس سئول ادعا کرده در نیم دهه گذشته آماری که ارایه شده بیش از ۲.۶۷ میلیون تماشاگر جعلی برای سینماها خلق کرده که برای فیلمهایی مانند «اعلام وضعیت اضطراری» سال ۲۰۲۱ و تریلر جنایی موفق سال پیش «پرشور» فاجعهآمیز بوده است.
این شرکتها همچنین متهم به مشارکت در «نمایشهای ارواح» هستند؛ به این معنی که توزیعکنندگان بلیتها را برای نمایشهای آخر شب یا صبح زود میخرند و فیلمها در سالنهای تقریباً خالی پخش میشود تا رتبهبندی باکس آفیس یک فیلم بالا برود.
پلیس سئول خواستار اجرای یک سیستم مناسب از سوی شورای فیلم کره و وزارت فرهنگ شد و افزود سینماها تنها مسئول انتقال دادههای باکس آفیس هستند و در حال حاضر هیچ واکنشی در برابر توزیع کنندگان و شرکتهای صاحب اثر که عامل اصلی تبانی با سینماها هستند، وجود ندارد.
آگاهان صنعت میگویند این تقلب باکس آفیسی کاملاً شناخته شده بود و توزیع کنندگان و شرکتهای تولید کننده برای اهداف تبلیغاتی دست به این کار میزدند. برخی هم معتقدند چنین برنامهریزیهایی به عنوان پیش شرط برای ایجاد علاقه در مردم ضروری است. در حالی که بلیتهای تبلیغاتی باید برای اولین نمایشهای ویژه استفاده شوند سینمادارها آنها را در آمار فروش بلیت لحاظ میکنند.
به گفته خودیهای صنعت سینمای کره، بخشی از مشکل از آنجا ناشی میشود که کره بر مبنای سیستمی مبتنی بر تعداد بلیت به عنوان معیار اصلی باکسآفیس خود استفاده میکند، در حالی که در هالیوود میزان فروش شرط محاسبه است.
یکی از کارشناسان داخلی صنعت هم گفته است برخی سالنها تنها زمانی فیلمها را برای نمایش انتخاب میکنند که توزیعکنندگان از قبل صندلیها را به صورت عمده خریده باشند.
او دونگ جین، منتقد فیلم هم با اشاره به اینکه فعالیتهای بازاریابی برخی شرکتها مستلزم خرید قانونی بلیت است، میافزاید پلیس سئول همه این فعالیتها را مجرمانه خوانده است.
وی در توضیح گفت: اکرانهای مطبوعاتی، نمایشهای VIP و نمایشهای صنعتی که قبل از اکران فیلم برگزار میشود از موارد بازاریابی است و گاه کمپانیهای تولید بلیت زیادی میخرند و بعد آنها را کنسل میکنند تا سطح رزرو بالا باقی بماند.
شایعه درباره تقلب باکس آفیس کره در دوره کاهش کووید ۱۹ به وجود آمد که فیلم «اعلام اضطراری» تنها در ۱۸ روز مرز ۲ میلیون فروش بلیت را شکست؛ هرچند از این امر به عنوان یک شاهکار یاد شد اما غیرمحتمل به نظر میرسید و پای پلیس را به ماجرا باز کرد.
منتقد دیگری هم از فیلمی مانند «شاه ماهی قرمز» مستندی درباره چو کوک، وزیر سابق دادگستری که در تحقیقات پلیس جای گرفته یاد میکند که به دلیل یک کمپین سرمایه گذاری جمعی توسط پیروان سیاسی چو بلیتهایش در شمار بالا خریده شد.
صرف نظر از همه دلایل، برخی از شفافیت بیشتر در تجارت پخش و نمایش فیلم کره استقبال میکنند از جمله یک کارگردان کرهای که نخواست نامش فاش شود ولی گفت عدم شفافیت در مورد استفاده از بودجه بازاریابی شکایتی دائمی در این صنعت بوده است.
گرچه شورای فیلم کره در تحقیقات پلیس زیر سوال نرفت اما برخی این وضعیت را نتیجه «مدیریت بیپروا» و نظارت ضعیف بر بخش نمایش میدانند. در برابر پارک بو-گیون، وزیر فرهنگ کره، گفت این اخبار صنعت فیلم را خدشه دار کرده و برای بازگرداندن اعتماد، شورا باید اقدامات مختلفی انجام دهد.
این غوغا زمانی چهره کرده که سینمای کره هنوز در تلاش است تا از رکود ناشی از همهگیری کرونا خارج شود. بر اساس گزارش شورای فیلم کره، مجموع بلیتهای فروخته شده در نیمه اول سال ۲۰۲۳ برابر ۵۸.۳۹ میلیون بود که تنها ۵۷.۸ درصد میانگین تماشاگران در مدت مشابه از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ است.
در گزارش دیگری ورایتی خبر داد که پلیس کره از تقلب در ۳۲۳ عنوان فیلم خبر داده و تیم مبارزه با فساد تحقیق در این مورد را از اوایل سال ۲۰۲۳ آغاز کرد و در ماه ژوئن (تیر) سه اپراتور بزرگ سینماهای کشور را جلب کرد. بازرسان پلیس گفتند در مجموع ۹۸ پخش کننده فیلم و ۴۶۲ عنوان فیلم را بررسی کردند.
ارقام اغراقآمیز باکس آفیس میتواند تاکتیکی باشد برای موفقتر جلوه دادن یک فیلم از آنچه واقعاً هست. در کوتاه مدت این روش ممکن است علاقه مخاطب را افزایش دهد و باعث شود سینماداران برای نمایش یک فیلم سالنهای بیشتری را اختصاص و موفقیت جعلی را به موفقیت واقعی بدل کنند. در درازمدت اما ارقام جعلی ممکن است باعث خلق هزینههای بالاتر برای یک فیلم برای نمایش در تلویزیون، پخش آن و عملکرد آن در دیگر بازارها شود.
منبع: مهر به نقل از هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





