سی و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا)، فهرست برندگان خود را در بخشهای مختلف اعلام کرد.
به گزارش سینماسینما، جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام به عنوان مهمترین رویداد سینمایی جهان در عرصه مستند، برگزیدگان خود را معرفی کرد و در نهایت فیلم «قطارها» ساخته ماسیژ دریکاس محصول لهستان، جایزه بهترین مستند بلند جشنواره و جایزه بهترین تدوین را دریافت کرد.
جایزه بهترین کارگردانی بلند به «آواهای شبانی آمریکایی» ساخته اوبری ادلر از فرانسه رسید.
همچنین جایزه بهترین مستند کوتاه این رویداد سینمایی به «گلهایی که ساکت و شاهدند» ساخته تئو پاناگوپولوس از انگلستان اعطا شد و تقدیرنامه این بخش به «ماما میکرا» ساخته ربکا بلوخر از آلمان رسید.
جایزه مستند جوان ایدفا (۱۳ سال به بالا) به «همه چیز درست میشه» ساخته ایفی بلانکوورت و لارا آئراس از هلند و جایزه جوان (۹ تا ۱۲ سال) به «فیلم درباره چیه؟» ساخته پوروا بات داده شدند.
همچنین مستند «سیاره دزدیده شده من» ساخته کارگردان ایرانی فرحناز شریفی نیز جایزهای تحت عنوان «Beeld & Geluid IDFA ReFrame» دریافت کرد.
سی و هفتمین جشنواره بینالمللی مستند آمستردام (ایدفا) با حضور ۹ فیلم از سینماگران ایرانی برگزار شد.
«بالاتر از ابرهای اسیدی» ساخته علی عسگری در اولین نمایش جهانی در بخش رقابتی «envision»؛ فیلمهای «خونه» ساخته الهه اسماعیلی محصول انگلستان و ایران، «سیاره دزدیده شده من» ساخته فرحناز شریفی محصول آلمان و ایران و «خواهر» به کارگردانی لیلا امینی محصول ایران، فرانسه وسوییس در بخش بهترین جشنواره ها؛ «لطفا کنار بروید!» از رها فریدی محصول ایران و آلمان در اولین نمایش جهانی در بخش «luminous» «کلوزآپ» ساخته عباس کیارستمی در بخش ده فیلم برتر؛ «جایی به نام خانه» ساخته پریسا امین اللهی محصول هلند در اولین نمایش جهانی و «جایی برای بودن» به کارگردانی سارا فتاحی محصول هلند در اولین نمایش جهانی در بخش مسابقه مستند جوان و «شاهد گنگ درخت سرگردان» به کارگردانی افرا تقی زاده در بخش مسابقه فیلم های واقعیت مجازی داک لب ایدفا به نمایش درآمدند.
سی و هفتمین جشنواره فیلم مستند آمستردام (ایدفا) از ۱۴ تا ۲۴ نوامبر (۲۴ آبان تا ۴ آذر) در هلند برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه اینویژن در دست خسروانی و احمدوند؛ «روباه و ماه صورتیِ» اسکویی، بهترین فیلم ایدفا شد
- «اورول، ۵=۲+۲»؛ بهترین پادزهر برای دو ساعت موعظه
- دو جایزه از جشنواره ایدفا برای سینمای ایران
- ۴ فیلم ایرانی در جشنواره ایدفا/ مستندی از پگاه آهنگرانی در بخش مسابقه مستندهای کوتاه
- برگزیدگان جشنواره ایدفا معرفی شدند/ سه جایزه برای کارگردانان ایرانی
- فیلمهای «ایدفا» ۲۰۲۰ معرفی شدند/ حضور یک فیلم ایرانی-آلمانی
- عرضه رایگان مستندهای منتخب ایدفا
- مهرداد اسکویی: با ساخت فیلمهایم به دنبال تغییر هستم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد





