دادستان ناحیه لس آنجلس موافقت کرده تا پرونده قدیمی تجاوز «رومن پولانسکی» که به دهه ۱۹۷۰ میلادی ارتباط دارد را با نگاهی تازه بار دیگر بررسی کند.
به گزارش سینماسینما، «جورج گاسکون» دادستان ناحیه لس آنجلس اعلام کرد که موضع خود را تغییر داده است و دیگر با بازکردن رونوشت بررسی سال ۲۰۱۰ «راجر گانسون» معاون دادستان منطقه که «پولانسکی» را به اتهام تجاوز به دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ تحت تعقیب قرار داد، مخالفت نخواهد کرد.
پولانسکی که اکنون ۸۸ ساله است در آن زمان در دادگاه به جرم خود اعتراف کرد اما قبل از صدور حکم به فرانسه گریخت. او از آن زمان تاکنون در خارج از کشور زندگی می کند و تلاشهای متعدد برای استرداد او شکست خورده و تلاش پولانسکی نیز برای حل این پرونده بدون بازگشت به آمریکا به سرانجامی نرسیده است.
این اطلاعیه نشان میدهد که «جورج گاسکون» که در سال ۲۰۲۰ به عنوان دادستان ناحیه لسانجلس انتخاب شد، چندان با رویکرد مسئولان پیشین موافق نیست و دفتر او همچنین تمایل خود را برای نگاهی تازه به این پرونده نشان داده، پروندهای که پولانسکی و حامیانش مدتها مدعی بودند به سوء رفتار دادستانی و قضایی آلوده شده است.
«تیفانی بلکنل»، مشاور ویژه «گاسکون» در مصاحبهای به ورایتی گفت: «بیش از ۴۰ سال است که این ظن در مورد این پرونده وجود داشته و بسیاری از مردم مشکوک هستند که اتفاق ناخوشایندی در رابطه با این پرونده رخ داده است».
«پولانسکی» سازنده فیلمهایی چون «پیانیست» و «محله چینیها» ۴۰ سال است به سبب اتهام تجاوز به دختری ۱۳ ساله در سال ۱۹۷۷ از ترس محاکمه سنگین از آمریکا فرار کرده و در پاریس زندگی میکند. وی پس از اعتراف به جرم تجاوزش در سال ۱۹۷۷ میلادی، ۴۲ روز را در زندانی در ایالت کالیفرنیا سپری کرد و سپس آزاد شد اما در سال ۱۹۷۸ زمانی که یک قاضی در تلاش بود تا مجددا پرونده او را به جریان بیاندازد و مجازاتی سنگین برای او صادر کند به فرانسه گریخت.
او در سال ۲۰۰۹ در سوئیس دستگیر شد و ۱۰ ماه را در حصر خانگی به سر برد اما دولت سوئیس در نهایت تقاضای دولت آمریکا مبنی بر استرداد «پولانسکی» را نپذیرفت و او را آزاد کرد.
آمریکا در سال ۲۰۱۵ از دولت لهستان نیز خواست تا «پولانسکی» را تحویل دهد اما دادگاه عالی این کشور اعلام کرد که او دوران محکومیت خود را با توافق طرفین دعوی گذرانده است و در نهایت «سامانتا گیمر» شاکی این پرونده خواستار پایان دادن به این پرونده شد.
چندی پیش نیز چند اتهام جنسی جدید علیه «پولانسکی» مطرح شد.
آکادمی اسکار نیز چند سال پیش رومن پولانسکی را از عضویت در این نهاد سینمایی اخراج کرده و اعلام کرد این تصمیم در راستای ترویج استانداردهای اخلاقی که اعضاء را ملزم به رعایت ارزشهای آکادمی و احترام به کرامت انسانی میکند، اتخاذ شده است.
منبع: ایسنا به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آسیبشناسی سوءاستفاده از قدرت در میان سلبریتیها و سیاستمداران
- با رضایت طرفین/ محاکمه جدید پولانسکی در آمریکا حل و فصل شد
- رومن پولانسکی در فرانسه محاکمه میشود
- «کاخ» پولانسکی در ونیز اقبال پیدا نکرد/ یک کمدی سیاه که خنده نگرفت
- فیلم باید به دل بنشیند/ گفتگوی اختصاصی با فوزی بن سعید عضو هیئت داوری جشنواره ونیز ۲۰۲۳
- شیطان؛ بازیگر نقش اول غرب/ چرا تصویر ابلیس در سینمای جهان این همه تکرار میشود؟
- کدام فیلمها به جشنواره ونیز میروند؟
- حمایت قربانی تجاوز از کارگردان متجاوز
- جوایز سزار: ورود متهمان جنسی ممنوع!
- پولانسکی پشت درهای جشنواره برلین
- مبارز واقعی خیر و شر جهان فانی/ درباره کتاب «بچهای که عاشق تنفر داشتن از او هستید»
- زمان پردهها را کنار خواهد زد/ نگاهی به فیلم «کشتار»
- زنی قدرتمند که صحنه را تصاحب میکند/ نگاهی به فیلم «ونوس در پوست خز»
- کارآگاهان سینمایی (بخش هشتم)/ داستان یک زندانی ترفیع مقام گرفته/ ژرژ پیکار در «افسر و جاسوس»
- درخواست رومن پولانسکی رد شد/ دادگاه حق را به آکادمی اسکار داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





