«فابلمنها» فیلم زندگینامهای استیون اسپیلبرگ جایزه منتخب مردم جشنواره تورنتو را از آن خود کرد.
به گزارش سینماسینما، شب پیش در آخرین شب جشنواره تورنتو ۲۰۲۲ برندگان بخش انتخاب مردم این جشنواره معرفی شدند و «فابلمنها» درامی خودزندگینامهای درباره بزرگ شدن و به بلوغ رسیدن که بر مبنای زندگی استیون اسپیلبرگ و به کارگردانی خود وی ساخته شده فیلم منتخب مردم شد.
به این ترتیب این فیلم شانس مهمی در فصل جوایز کسب میکند؛ زیرا هر سال برندگان این جایزه نامزدی اسکار را هم به دست میآورند.
این فیلم که در دوران پس از جنگ جهانی دوم در دهه ۱۹۵۰ آریزونا میگذرد، به بیان ساده، داستانی از یافتن حقیقت از طریق سینما است. سامی فابلمن، شخصیت جایگزین اسپیلبرگ در این قطعه، عاشق فیلم است و از لحظهای که مادرش (با بازی میشل ویلیامز) به وی میگوید: «فیلمها تنها رویاهایی هستند که برای همیشه باقی میمانند» شیفته سینما میشود. اما همه رویاها راحت نیستند و تماشای زندگی از دریچه دوربین سوپر ۸ کوچکش، موجب میشود سامی دیدگاه تازهای از خانوادهاش به دست بیاورد و با رازی روبهرو شود که تهدید میکند خانواده را از هم بپاشد.
فیلمهای «زنان حرف میزنند» ساخته سارا پولی و «چاقوها بیرون ۲» دیگر رقبای جدی فیلم اسپیلبرگ بودند که جایزه دوم و سوم را دریافت کردند.
در سالهای پیش «کتاب سبز» و «سرزمین آوارگان» برندگان جایزه منتخب مردم تورنتو بودند که جایزه بهترین فیلم اسکار را هم در نهایت دریافت کردند. «سه بیلبورد بیرون از ابینگ، میسوری»، «لالالند» و «جوجو خرگوشه» نیز همین مسیر را طی کرده بودند.
این جایزه از سال ۱۹۷۸ ایجاد شده و از آن زمان ۷ برنده این جشنواره به عنوان برنده اسکار هم انتخاب شدهاند.
جایزه مستند انتخاب مردم هم به «یخ سیاه» به کارگردانی هوبرت دیویس رسید و جایزه جنون نیمهشب انتخاب مردم به «عجیب: داستان ال یانکوویچ» به کارگردانی اریک اپل اهدا شد.
در بخش بهترین فیلم بلند کانادایی هم «کشتن ببر» مستندی از فیلمساز نیشا پاهوجا به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و جایزه بهترین فیلم کوتاه کانادایی به «سیمو» رسید.
پس ۲ سال برگزاری محدود در سالن و نمایش مجازی، جشنواره تورنتو که از ۸ تا ۱۸ سپتامبر برگزار شد، امسال به جایگاه سابق خود بازگشت و با همان روند همیشگی برگزار شد.
چهل و هفتمین گردهمایی سالانه دوستداران سینما در تورنتو با نمایش فیلم «دالیلند» ساخته مری هارون با بازی بن کینگزلی در نقش سالوادور دالی به کار خود خاتمه داد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- «آروارهها»ی اسپیلبرگ در میان صدرنشینهای گیشه
- با رای ۱۰۰ منتقد؛ «آروارهها» و «فهرست شیندلر» در صدر بهترین فیلمهای اسپیلبرگ
- «میان رویا و امید» به جشنواره تورنتو راه یافت
- درباره «اسب جنگی»/ فیلمی درباره جنگ، اما برای صلح؛ جنگ میکُشد، اما صلح میپیوندد
- به خاطر یک عمر دستاورد سینمایی؛ موسسه فیلم آمریکا به فرانسیس فورد کوپولا جایزه میدهد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- «هفت روز» به جشنواره تورنتو میرود
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
- امیلی بلانت در فیلم جدید استیون اسپیلبرگ بازی میکند
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- گزارش اقلیت اسپیلبرگ و پیام دوربینهای مشهد/یادداشتی از افشین امیر شاهی
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





