سینماسینما، آرزو صالحی؛
هفتاد و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین (برلیناله) از ۱۳ تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۵ در برلین، آلمان آغاز میشود و بار دیگر جهان سینما را به خود میخواند. این جشنواره که یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی جهان به شمار میرود، امسال با ویژگیهای منحصر به فردی در عرصه جهانی، دنیای هنر هفتم را به کانون توجهات تبدیل خواهد کرد.
فیلم افتتاحیه این دوره، «نور» (Das Licht) به کارگردانی تام تیکور، کارگردان برجسته آلمانی است که در بخش نمایشهای ویژه (Special Gala) به نمایش درآمد. این اثر که در نوع خود بسیار مورد انتظار است، به دنیای معاصر و پیچیدگیهای آن میپردازد و سرآغاز جشنوارهای با فیلمهایی که نگاهی عمیق و تحلیلی به مسائل اجتماعی دارند، خواهد بود.
در بخش مسابقه اصلی، ۱۹ فیلم از کشورهای مختلف
برای کسب خرس طلایی بهترین فیلم رقابت خواهند کرد. این بخش میزبان آثار برجستهای چون «آری» (Ari) به کارگردانی لئونور سرای از فرانسه و بلژیک، «ماه آبی» (Blue Moon) ساخته ریچارد لینکلیتر از آمریکا و ایرلند و «خانه امن» (La Cache) به کارگردانی لیونل بایر از سوئیس، لوکزامبورگ و فرانسه است. این فیلمها در کنار سایر آثار، روایتگر داستانهای عمیق انسانی و اجتماعی هستند که به مسائل مختلف جهان امروز، از بحرانهای اجتماعی گرفته تا مسائل فردی، پرداختهاند.
سینمای ایران امسال حضوری کمرنگ اما تأثیرگذار در برلیناله دارد. فیلم کوتاه «در بند» به کارگردانی حسام اسلامی، تنها نماینده ایران در این دوره است. این فیلم به مسئله نظارت و کنترل اجتماعی از طریق دوربینهای امنیتی میپردازد و پرسشی مهم را مطرح میکند: آیا میتوان قدرت نظارت را بر گرداند و کنترلکنندگان را به محاکمه کشاند؟
برلیناله علاوه بر بخش مسابقه، میزبان بخشهای متعدد دیگری نیز هست که هرکدام دنیای متفاوتی از سینما را به نمایش میگذارند. از جمله این بخشها میتوان به «پانوراما»، «نسل» و «فوروم» اشاره کرد که در آنها آثار گوناگونی از فیلمسازان مستقل و نوآورانه به نمایش درمیآید. بهویژه در بخش «پانوراما»، فیلمهایی چون «هزار و یک قاب» ساخته مهرنوش آلیا، کارگردان ایرانی-آمریکایی، جایگاه ویژهای خواهند داشت. این فیلم داستان گروهی از هنرمندان غیرحرفهای را روایت میکند که برای ایفای نقش «شهرزاد» به استودیویی دعوت میشوند و در این مسیر با بحرانهای انسانی و هنری روبهرو میشوند.
برلیناله ۲۰۲۵ بهعنوان یکی از معتبرترین جشنوارههای سینمایی جهان، نه تنها به نمایش فیلمهای برجسته و مهم بینالمللی میپردازد، بلکه با انتخاب آثار مستقل و اجتماعی، همچنان بر فضای تغییر و تحول در سینما تأکید دارد. جشنواره امسال، با تمرکز بر روی موضوعات انسانی و اجتماعی، بستری مناسب برای سینماگران از سراسر جهان فراهم کرده است تا صدای خود را در برابر مسائل پیچیده جهانی بیان کنند. این
رویداد سینمایی، هرچند نمایندگان محدود از سینمای ایران دارد، اما همچنان به عنوان فرصتی برای مطرح شدن و به نمایش گذاشتن پتانسیلهای سینمایی ایران در عرصه جهانی شناخته میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- تاریخ برگزاری رویداد عمومی جشنواره فیلم برلین مشخص شد
- فیلمهایی که تنور جشواره برلین را داغ کردند
- عباس امینی در گفت و گو با سینماسینما/ آرزو دارم در ایران فیلم بسازم
- همه برندگان خرس طلا از گذشته تا امروز/ از فرهادی و پناهی تا برگمان و لومت
- از فیلم جدید رابرت پاتینسن تا یک درام پاراگوئهای و «سال سیاه ۴۷»/ در دومین روز جشنواره فیلم برلین چه گذشت؟
- «هجوم» شنبه در جشنواره برلین روی پرده میرود / نمایش «به وقت شام» در بازار فیلم
- حضور یک ایرانی در جمع داوران فیپرشی جشنواره برلین
- آغاز رقابت برای دریافت خرس طلایی / برلین ۲۰۱۸ با یک فیلم انیمیشن آغاز میشود
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





