سینماسینما، آرزو صالحی؛
هفتاد و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین (برلیناله) از ۱۳ تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۵ در برلین، آلمان آغاز میشود و بار دیگر جهان سینما را به خود میخواند. این جشنواره که یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی جهان به شمار میرود، امسال با ویژگیهای منحصر به فردی در عرصه جهانی، دنیای هنر هفتم را به کانون توجهات تبدیل خواهد کرد.
فیلم افتتاحیه این دوره، «نور» (Das Licht) به کارگردانی تام تیکور، کارگردان برجسته آلمانی است که در بخش نمایشهای ویژه (Special Gala) به نمایش درآمد. این اثر که در نوع خود بسیار مورد انتظار است، به دنیای معاصر و پیچیدگیهای آن میپردازد و سرآغاز جشنوارهای با فیلمهایی که نگاهی عمیق و تحلیلی به مسائل اجتماعی دارند، خواهد بود.
در بخش مسابقه اصلی، ۱۹ فیلم از کشورهای مختلف
برای کسب خرس طلایی بهترین فیلم رقابت خواهند کرد. این بخش میزبان آثار برجستهای چون «آری» (Ari) به کارگردانی لئونور سرای از فرانسه و بلژیک، «ماه آبی» (Blue Moon) ساخته ریچارد لینکلیتر از آمریکا و ایرلند و «خانه امن» (La Cache) به کارگردانی لیونل بایر از سوئیس، لوکزامبورگ و فرانسه است. این فیلمها در کنار سایر آثار، روایتگر داستانهای عمیق انسانی و اجتماعی هستند که به مسائل مختلف جهان امروز، از بحرانهای اجتماعی گرفته تا مسائل فردی، پرداختهاند.
سینمای ایران امسال حضوری کمرنگ اما تأثیرگذار در برلیناله دارد. فیلم کوتاه «در بند» به کارگردانی حسام اسلامی، تنها نماینده ایران در این دوره است. این فیلم به مسئله نظارت و کنترل اجتماعی از طریق دوربینهای امنیتی میپردازد و پرسشی مهم را مطرح میکند: آیا میتوان قدرت نظارت را بر گرداند و کنترلکنندگان را به محاکمه کشاند؟
برلیناله علاوه بر بخش مسابقه، میزبان بخشهای متعدد دیگری نیز هست که هرکدام دنیای متفاوتی از سینما را به نمایش میگذارند. از جمله این بخشها میتوان به «پانوراما»، «نسل» و «فوروم» اشاره کرد که در آنها آثار گوناگونی از فیلمسازان مستقل و نوآورانه به نمایش درمیآید. بهویژه در بخش «پانوراما»، فیلمهایی چون «هزار و یک قاب» ساخته مهرنوش آلیا، کارگردان ایرانی-آمریکایی، جایگاه ویژهای خواهند داشت. این فیلم داستان گروهی از هنرمندان غیرحرفهای را روایت میکند که برای ایفای نقش «شهرزاد» به استودیویی دعوت میشوند و در این مسیر با بحرانهای انسانی و هنری روبهرو میشوند.
برلیناله ۲۰۲۵ بهعنوان یکی از معتبرترین جشنوارههای سینمایی جهان، نه تنها به نمایش فیلمهای برجسته و مهم بینالمللی میپردازد، بلکه با انتخاب آثار مستقل و اجتماعی، همچنان بر فضای تغییر و تحول در سینما تأکید دارد. جشنواره امسال، با تمرکز بر روی موضوعات انسانی و اجتماعی، بستری مناسب برای سینماگران از سراسر جهان فراهم کرده است تا صدای خود را در برابر مسائل پیچیده جهانی بیان کنند. این
رویداد سینمایی، هرچند نمایندگان محدود از سینمای ایران دارد، اما همچنان به عنوان فرصتی برای مطرح شدن و به نمایش گذاشتن پتانسیلهای سینمایی ایران در عرصه جهانی شناخته میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- تاریخ برگزاری رویداد عمومی جشنواره فیلم برلین مشخص شد
- فیلمهایی که تنور جشواره برلین را داغ کردند
- عباس امینی در گفت و گو با سینماسینما/ آرزو دارم در ایران فیلم بسازم
- همه برندگان خرس طلا از گذشته تا امروز/ از فرهادی و پناهی تا برگمان و لومت
- از فیلم جدید رابرت پاتینسن تا یک درام پاراگوئهای و «سال سیاه ۴۷»/ در دومین روز جشنواره فیلم برلین چه گذشت؟
- «هجوم» شنبه در جشنواره برلین روی پرده میرود / نمایش «به وقت شام» در بازار فیلم
- حضور یک ایرانی در جمع داوران فیپرشی جشنواره برلین
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف





