سینماسینما، آرزو صالحی؛
هفتاد و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم برلین (برلیناله) از ۱۳ تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۵ در برلین، آلمان آغاز میشود و بار دیگر جهان سینما را به خود میخواند. این جشنواره که یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی جهان به شمار میرود، امسال با ویژگیهای منحصر به فردی در عرصه جهانی، دنیای هنر هفتم را به کانون توجهات تبدیل خواهد کرد.
فیلم افتتاحیه این دوره، «نور» (Das Licht) به کارگردانی تام تیکور، کارگردان برجسته آلمانی است که در بخش نمایشهای ویژه (Special Gala) به نمایش درآمد. این اثر که در نوع خود بسیار مورد انتظار است، به دنیای معاصر و پیچیدگیهای آن میپردازد و سرآغاز جشنوارهای با فیلمهایی که نگاهی عمیق و تحلیلی به مسائل اجتماعی دارند، خواهد بود.
در بخش مسابقه اصلی، ۱۹ فیلم از کشورهای مختلف
برای کسب خرس طلایی بهترین فیلم رقابت خواهند کرد. این بخش میزبان آثار برجستهای چون «آری» (Ari) به کارگردانی لئونور سرای از فرانسه و بلژیک، «ماه آبی» (Blue Moon) ساخته ریچارد لینکلیتر از آمریکا و ایرلند و «خانه امن» (La Cache) به کارگردانی لیونل بایر از سوئیس، لوکزامبورگ و فرانسه است. این فیلمها در کنار سایر آثار، روایتگر داستانهای عمیق انسانی و اجتماعی هستند که به مسائل مختلف جهان امروز، از بحرانهای اجتماعی گرفته تا مسائل فردی، پرداختهاند.
سینمای ایران امسال حضوری کمرنگ اما تأثیرگذار در برلیناله دارد. فیلم کوتاه «در بند» به کارگردانی حسام اسلامی، تنها نماینده ایران در این دوره است. این فیلم به مسئله نظارت و کنترل اجتماعی از طریق دوربینهای امنیتی میپردازد و پرسشی مهم را مطرح میکند: آیا میتوان قدرت نظارت را بر گرداند و کنترلکنندگان را به محاکمه کشاند؟
برلیناله علاوه بر بخش مسابقه، میزبان بخشهای متعدد دیگری نیز هست که هرکدام دنیای متفاوتی از سینما را به نمایش میگذارند. از جمله این بخشها میتوان به «پانوراما»، «نسل» و «فوروم» اشاره کرد که در آنها آثار گوناگونی از فیلمسازان مستقل و نوآورانه به نمایش درمیآید. بهویژه در بخش «پانوراما»، فیلمهایی چون «هزار و یک قاب» ساخته مهرنوش آلیا، کارگردان ایرانی-آمریکایی، جایگاه ویژهای خواهند داشت. این فیلم داستان گروهی از هنرمندان غیرحرفهای را روایت میکند که برای ایفای نقش «شهرزاد» به استودیویی دعوت میشوند و در این مسیر با بحرانهای انسانی و هنری روبهرو میشوند.
برلیناله ۲۰۲۵ بهعنوان یکی از معتبرترین جشنوارههای سینمایی جهان، نه تنها به نمایش فیلمهای برجسته و مهم بینالمللی میپردازد، بلکه با انتخاب آثار مستقل و اجتماعی، همچنان بر فضای تغییر و تحول در سینما تأکید دارد. جشنواره امسال، با تمرکز بر روی موضوعات انسانی و اجتماعی، بستری مناسب برای سینماگران از سراسر جهان فراهم کرده است تا صدای خود را در برابر مسائل پیچیده جهانی بیان کنند. این
رویداد سینمایی، هرچند نمایندگان محدود از سینمای ایران دارد، اما همچنان به عنوان فرصتی برای مطرح شدن و به نمایش گذاشتن پتانسیلهای سینمایی ایران در عرصه جهانی شناخته میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ترکیب داوران جشنواره برلین تکمیل شد
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- تاریخ برگزاری رویداد عمومی جشنواره فیلم برلین مشخص شد
- فیلمهایی که تنور جشواره برلین را داغ کردند
- عباس امینی در گفت و گو با سینماسینما/ آرزو دارم در ایران فیلم بسازم
- همه برندگان خرس طلا از گذشته تا امروز/ از فرهادی و پناهی تا برگمان و لومت
- از فیلم جدید رابرت پاتینسن تا یک درام پاراگوئهای و «سال سیاه ۴۷»/ در دومین روز جشنواره فیلم برلین چه گذشت؟
- «هجوم» شنبه در جشنواره برلین روی پرده میرود / نمایش «به وقت شام» در بازار فیلم
- حضور یک ایرانی در جمع داوران فیپرشی جشنواره برلین
- آغاز رقابت برای دریافت خرس طلایی / برلین ۲۰۱۸ با یک فیلم انیمیشن آغاز میشود
- در کنار حضور در بخش «نسل» / رقابت درساژ در بخش بهترین فیلم اول برلین
- پس از اعلام رسمی سایت برلین/ پوستر بین المللی «دِرِساژ» رونمایی شد
- یک فیلم ایرانی دیگر هم راهی برلین شد
پربازدیدترین ها
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- سریال «صد سال تنهایی»؛ شاهکار مارکز به اثری خیرهکننده در تلویزیون تبدیل شده است
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- تهمینه میلانی داور جشنواره فیلم هند شد
- آیین گشایش چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- نخستین شب چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان
- با انتشار نامهای سرگشاده؛ نرگس آبیار از شورای پروانه نمایش استعفا داد
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- آیین پایانی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد