درام جنایی بلغاری با عنوان «درسهای بلاگا» به عنوان بهترین فیلم، برنده گوی بلورین جشنواره فیلم کارلوویواری ۲۰۲۳ شد.
به گزارش سینماسینما، «درسهای بلاگا» ساخته استفان کوماندارف شب پیش در پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم کارلوویواری جایزه گوی بلورین و ۲۵ هزار دلار را به خود اختصاص داد و به یک هفته بزرگداشت فیلمهای هنری و آثار جسورانه جهانی پایان داد.
کوماندارف که فیلمش را ادای احترامی به نسل والدینش خوانده، که بسیاری از آنها در راه گذار سخت به سرمایهداری قربانی شدند، گوی بلورین خود را از دست رابین رایت بازیگر و رییس جشنواره یری بارتوسکا دریافت کرد.
جایزه ویژه هیات داوران بخش رقابتی شامل جایزه ۱۵ هزار دلاری به «تورهای خالی» داستان عاشقانه آلمانی-ایرانی به کارگردانی بهروز کرمیزاده تعلق گرفت.
تقدیر ویژه هیات داوران به فیلمی رسید که توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرد؛ «رقصیدن در لبه آتشفشان» به کارگردانی سیریل آریس، مستندی آلمانی-لبنانی درباره انفجار ویرانگر بندر بیروت و علل آن که ریشه در فساد دارد.
جایزه بهترین کارگردانی به بابک جلالی کارگردان و نویسنده ایرانی-بریتانیایی تعلق گرفت. فیلم سیاه و سفید وی با عنوان «فریمونت» محصولی از آمریکا که با همکاری کارولینا کاوالی نوشته شده داستان جستجوی یک پناهنده افغانی برای یک خواب شبانه را تصویر میکند. در این فیلم آنیتا ولیزاده پناهجوی افغان، اولین بار جلوی دوربین رفته است.
جایزه برترین بازیگر زن به الی اسکورچوا برای بازی در «درسهای بلاگا» رسید و هربرت نوردرام برای بازی استثنایی خود در «هیپنوتیزم» فیلمی از سوئد-نروژ و فرانسه جایزه بهترین بازیگر مرد را گرفت.
«هیپنوتیزم» به کارگردانی ارنست دی گیر همچنین برنده لیبل سینماهای اروپا به عنوان بهترین فیلم اروپایی جشنواره شد.
تماشاگران «لبه تیغ» داستانی از دوئل فرانسوی را به عنوان بهترین فیلم انتخاب کردند و هیات داوران بخش پروکسیما به «تولد»، یک درام کرهای ساخته یو جی یونگ، رأی دادند. جایزه ویژه هیأت داوران پروکسیما به «گوراس» اثر ساوراو رای از هند و نپال که داستانی درباره یک دختر و سگ دارجیلینگ وی است اهدا شد. در این بخش از «گرمای بی رحمانه» از جمهوری چک و اسلواکی به کارگردانی آلبرت هوسپودرسکی تقدیر ویژه به عمل آمد.
جایزه بزرگ هیات داوران جهان نیز به «درسهای بلاگا» رسید و تقدیر ویژه این بخش از «شهروند سنت» محصول گرجستان، فرانسه، بلغارستان به کارگردانی تینتین کجریشویلی به عمل آمد.
برنده جایزه فیپرشی هم «هیپنوتیزم» ساخته ارنست دی گیر شد و جایزه فیپرشی بخش پروکسیما به «ایماگو» رسید.
امسال بیش از ۱۰ هزار بازدیدکننده؛ تقریباً برابر با سال گذشته- به سینماهای کارلووی واری – رفتند تا به تماشای ۱۸۵ فیلم با ۳۶ نمایش جهانی در ۴۴۵ نمایش بنشینند.
بازار فیلم جشنواره نیز ۲۷ پروژه سینمایی را در ۳ برنامه به ۹۴۲ متخصص سینما از جمله خریداران، توزیع کنندگان و برنامه نویسان جشنواره ارایه کرد.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تازهها از جشنواره ونیز ۲۰۲۵/ پروژههای دو سینماگر ایرانی پذیرفته شد
- تازهترینها از جشنواره اروپایی/ فیلم سهیل بیرقی به بخش مسابقه کارلووی واری راه یافت
- معرفی برگزیدگان جشنواره کارلووی واری/ یک مستند برنده گوی بلورین شد
- جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۴ با تجلیل از ویگو مورتنسن آغاز به کار کرد
- با حضور استیون سودربرگ؛ ویگو مورتنسن و ۲ بازیگر دیگر در کارلووی واری ۲۰۲۴ تجلیل میشوند
- استقبال فرانسویها از «فرمونت»/ فیلم بابک جلالی در رده نهم جدول فروش قرار گرفت
- سینماسینما/ گفتوگو با بابک جلالی به مناسبت اکران فیلم «فرمونت» در فرانسه/ آدمهای حاشیه جامعه برایم جالب هستند
- افتتاح کارلووی واری با تقدیر از راسل کرو
- فیلم افتتاحیه جشنواره کارلووی واری معرفی شد
- چند فیلم جمع و جور/ نگاهی به «باید بیایی و آن را ببینی»، «اتاقی از آن خودم»، «بترکون» و «کلام» در جشنواره کارلووی واری
- مدیر جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ، جایزه جشنواره کارلووی واری را گرفت
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- تجلیل از ایتن هاوک و یان اسویراک در شب پایانی کارلووی واری
- برنامه نمایش فیلمهای ایرانی در «کارلووی واری» اعلام شد
- «قصیده گاو سفید» و «جاده خاکی» در جشنواره کارلووی واری چک
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





