یک وسترن مدرن با عنوان «جانوران» که در گیشههای اسپانیا و فرانسه هم موفق ظاهر شده بود ۹ جایزه از جوایز گویا ۲۰۲۳ را از آن خود کرد.
به گزارش سینماسینما، فیلم «جانوران» ساخته رودریگو سوروگوین کارگردان ۴۱ ساله اسپانیایی جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از سیو هفتمین دوره جوایز گویا دریافت کرد. این فیلم در گیشه سینماهای کشورش و فرانسه هم موفقیتهای بزرگی به دست آورده و محبوب مردم هم بوده است.
با این حال مراسم اهدای جوایز گویا همزمان با انتشار خبر درگذشت کارلوس سائورا یکی از بزرگان سینمای اسپانیا برگزار شد که امسال چهره افتخاری گویا بود و طبعاً از روحیه شادی مراسم کاست.
اولالیا رامون بازیگر و همسر کارلوس سائورا فقید یادداشتی را که این کارگردان چند روز پیش از مرگش نوشته بود در مراسم خواند: خوشحال میشوم اگر الهام بخش کارگردانهای امروزی باشم. خودم را در بیکران کهکشان میبینم و همیشه گفتهام تخیل سریعتر از سرعت نور حرکت میکند.
در یک رویداد نادر یک بازیگر خارجی؛ دنیس منوشه فرانسوی که بازیگر «حرامزادههای بیآبرو» تارانتینو هم بود، جایزه بهترین بازیگر مرد را برای «جانوران» برد. وی برای نقشآفرینی فوقالعادهاش در نقش یک مهاجر فرانسوی در گالیسیای امروزی که توسط مردم محلی با استهزا روبه رو میشود اما از عقبنشینی خودداری میکند، این جایزه را دریافت کرد.
جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل برای لوییس زاهار، جایزه بهترین فیلمبرداری، تدوین، صدا و موسیقی اوریجینال از دیگر جوایز فیلم «جانوران» بود.
فیلم موفق دیگر جوایز دیشب «زندان ۷۷» بود که موفق شد شماری از جوایز تکنیکی چون طراحی تولید، طراحی لباس و کارگردانی هنری را از آن خود کند.
ژولیت بینوش جایزه بینالمللی گویا را از دست ایزابل کوشت گرفت و در سخنانش درباره فلسفه بازیگریاش پس از ۴۰ سال گفت بازیگر بودن کافی نیست باید شادی و امید را منتقل کرد.
«لالایی» آلودا رودنیز د آزوآ که درامی درباره فرزندآوری است جایزه بهترین فیلم بلند اول و بهترین بازیگر زن برای لایا کاستا و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای سوزی سانچز را از آن خود کرد.
جایزه فیلمنامه اقتباسی هم به ایسا کامپو برای «یک سال، یک شب» رسید.
ایوان میمامبرس تهیه کننده دو جایزه نادر را با هم برد و هم برنده جایزه انیمیشن بلند برای «جنگهای تکشاخ» آلبرتو واسکوئس و هم برنده «حلقه» پابلو پولدری در بخش بهترین انیمیشن کوتاه شد.
جایزه بهترین فیلم ایبرو-آمریکایی به «آرژانتین ۱۹۸۵» ساخته سانتیاگو میتره از آرژانتین رسید و «بدترین آدم دنیا» ساخته یوآخیم تریه از نروژ هم بهترین فیلم اروپایی شناخته شد.
فیلمهای اسپانیایی در سال ۲۰۲۲ سهم ۲۲ درصدی از سینماهای کشورشان را داشتند که به لطف مجموعهای از فیلمهای خوب، سومین نتیجه قابل توجه در دهه اخیر بوده است. کمک به این امر را دولت پدرو سانچز که از علاقهمندان سینماست و در مراسم هم حضور داشت، از وظایف خود دانسته است و صندوق حمایت از سینمای دولتی با افزایش ۵۳ درصدی با رقم ۱۱۴ میلیون دلار در این مسیر تلاش میکند.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- آغاز رقابت برای دریافت نخل طلا/ جشنواره کن با سخنرانی آتشین دنیرو و آغازی تارانتینویی شروع شد
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- معرفی برندگان جوایز گویا/ «جامعه برف» بهترین فیلم شد
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
- فوت فیلمساز اسپانیایی منتقد فرانکو/ کارلوس سائورا درگذشت
- زمانهی قحطی فیلم خوب/ به جای بهترینها، بدترین فیلمهای ۲۰۲۲
- معرفی برگزیدگان جوایز لومیر/ «شب دوازدهم» بهترین فیلم شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





