یک وسترن مدرن با عنوان «جانوران» که در گیشههای اسپانیا و فرانسه هم موفق ظاهر شده بود ۹ جایزه از جوایز گویا ۲۰۲۳ را از آن خود کرد.
به گزارش سینماسینما، فیلم «جانوران» ساخته رودریگو سوروگوین کارگردان ۴۱ ساله اسپانیایی جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از سیو هفتمین دوره جوایز گویا دریافت کرد. این فیلم در گیشه سینماهای کشورش و فرانسه هم موفقیتهای بزرگی به دست آورده و محبوب مردم هم بوده است.
با این حال مراسم اهدای جوایز گویا همزمان با انتشار خبر درگذشت کارلوس سائورا یکی از بزرگان سینمای اسپانیا برگزار شد که امسال چهره افتخاری گویا بود و طبعاً از روحیه شادی مراسم کاست.
اولالیا رامون بازیگر و همسر کارلوس سائورا فقید یادداشتی را که این کارگردان چند روز پیش از مرگش نوشته بود در مراسم خواند: خوشحال میشوم اگر الهام بخش کارگردانهای امروزی باشم. خودم را در بیکران کهکشان میبینم و همیشه گفتهام تخیل سریعتر از سرعت نور حرکت میکند.
در یک رویداد نادر یک بازیگر خارجی؛ دنیس منوشه فرانسوی که بازیگر «حرامزادههای بیآبرو» تارانتینو هم بود، جایزه بهترین بازیگر مرد را برای «جانوران» برد. وی برای نقشآفرینی فوقالعادهاش در نقش یک مهاجر فرانسوی در گالیسیای امروزی که توسط مردم محلی با استهزا روبه رو میشود اما از عقبنشینی خودداری میکند، این جایزه را دریافت کرد.
جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل برای لوییس زاهار، جایزه بهترین فیلمبرداری، تدوین، صدا و موسیقی اوریجینال از دیگر جوایز فیلم «جانوران» بود.
فیلم موفق دیگر جوایز دیشب «زندان ۷۷» بود که موفق شد شماری از جوایز تکنیکی چون طراحی تولید، طراحی لباس و کارگردانی هنری را از آن خود کند.
ژولیت بینوش جایزه بینالمللی گویا را از دست ایزابل کوشت گرفت و در سخنانش درباره فلسفه بازیگریاش پس از ۴۰ سال گفت بازیگر بودن کافی نیست باید شادی و امید را منتقل کرد.
«لالایی» آلودا رودنیز د آزوآ که درامی درباره فرزندآوری است جایزه بهترین فیلم بلند اول و بهترین بازیگر زن برای لایا کاستا و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای سوزی سانچز را از آن خود کرد.
جایزه فیلمنامه اقتباسی هم به ایسا کامپو برای «یک سال، یک شب» رسید.
ایوان میمامبرس تهیه کننده دو جایزه نادر را با هم برد و هم برنده جایزه انیمیشن بلند برای «جنگهای تکشاخ» آلبرتو واسکوئس و هم برنده «حلقه» پابلو پولدری در بخش بهترین انیمیشن کوتاه شد.
جایزه بهترین فیلم ایبرو-آمریکایی به «آرژانتین ۱۹۸۵» ساخته سانتیاگو میتره از آرژانتین رسید و «بدترین آدم دنیا» ساخته یوآخیم تریه از نروژ هم بهترین فیلم اروپایی شناخته شد.
فیلمهای اسپانیایی در سال ۲۰۲۲ سهم ۲۲ درصدی از سینماهای کشورشان را داشتند که به لطف مجموعهای از فیلمهای خوب، سومین نتیجه قابل توجه در دهه اخیر بوده است. کمک به این امر را دولت پدرو سانچز که از علاقهمندان سینماست و در مراسم هم حضور داشت، از وظایف خود دانسته است و صندوق حمایت از سینمای دولتی با افزایش ۵۳ درصدی با رقم ۱۱۴ میلیون دلار در این مسیر تلاش میکند.
منبع: مهر به نقل از ورایتی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- آغاز رقابت برای دریافت نخل طلا/ جشنواره کن با سخنرانی آتشین دنیرو و آغازی تارانتینویی شروع شد
- جوایز گویا اهدا شد؛ اسکار سینمای اسپانیا به ۲ فیلم رسید
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- مریل استریپ نخل طلای افتخاری کن را از ژولیت بینوش گرفت
- کنارهگیری آگنیشکا هالند؛ ژولیت بینوش ریاست آکادمی فیلم اروپا را بر عهده میگیرد
- معرفی برندگان جوایز گویا/ «جامعه برف» بهترین فیلم شد
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- آثار کیارستمی و کارلوس سائورا در برزیل نمایش داده میشود
- فوت فیلمساز اسپانیایی منتقد فرانکو/ کارلوس سائورا درگذشت
- زمانهی قحطی فیلم خوب/ به جای بهترینها، بدترین فیلمهای ۲۰۲۲
- معرفی برگزیدگان جوایز لومیر/ «شب دوازدهم» بهترین فیلم شد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





