ژان میشل فرودون سردبیر سابق مجله معتبر «کایه دو سینما» نظر خود را درباره سینمای ایران، نگاه جشنواره کن به فیلمهای ایرانی و بهترین فیلم ایرانی که دیده است بیان کرد.ژان میشل فرودون منتقد فرانسوی و سردبیر سابق مجله «کایه دو سینما» که در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافته است، درباره جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: «جشنواره جهانی فیلم فجر به تمام استانداردهای یک جشنواره بینالمللی دست پیدا کرده است و خوشحالم که در این دوره از جشنواره حضور دارم و میتوانم دوستان ایرانی خود را ببینم اما تنها چیزی که خیلی من را در این جشنواره متاسف کرد این است که بین جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر فاصله زمانی وجود دارد و این دو جشنواره در کنار هم برگزار نمی شود.»
جای فیلم های ایرانی خالی است
او با اشاره به تعداد کم فیلم های ایرانی، گفت: «در واقع من به ایران آمدهام که فیلمهای ایرانی را ببینم زیرا فیلمهای خارجی را که میشود در جشنواره های مختلفی که در سراسر دنیا برگزار می شود، دید. فکر میکنم بخش ملی جشنواره فیلم فجر از اهمیت بسیاری برخوردار است و بسیاری از مهمانان آمدهاند که آثار سینمای ایران را هم ببینند.»
«خانه سیاه است» بهترین فیلمی است که دیدهام
این منتقد سینما در پاسخ به این پرسش که بسیاری در ایران معتقدند جشنواره کن آثاری را از ایران انتخاب می کند که نگاه تلخی نسبت به شرایط این کشور داشته باشد نظر شما چیست؟ توضیح داد: «من چنین نظری را قبول نمی کنم و چنین نگاهی را در جشنواره فیلم کن نمی بینم. این جشنواره فیلم هایی را که از هرجهت خوب باشد انتخاب می کند و چنین نگاهی را نسبت به انتخاب آثار سینمایی ایران ندارد و هیچ تفاوتی نسبت به سینمای ایران و دیگر کشورها برایش وجود ندارد.»
او در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: «بهترین فیلمی که تا امروز از سینمای ایران دیدهام، «خانه سیاه است» به کارگردانی فروغ فرخزاد بوده است.»
میشل فرودون در پایان گفت: «ایران طی ۲۰ سال گذشته بهترین فیلمسازان را به جهان معرفی کرده است که از آن جمله میتوان به عباس کیارستمی اشاره کرد اما با تمام این شرایط امیدوارم سینمای ایران بتواند آثار متفاوت و در استایل های جدید بسازد و از تولید فیلمهای نزدیک به آثار تلویزیونی دوری کند.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آلن دلون؛ نور سیاه درخشان
- از موج نوی سینمای فرانسه تا عباس کیارستمی/ دربارهی ژان میشل فرودون، نویسنده و منتقد پرکار فرانسوی
- کامران شیردل: پازولینی چشم من را به دنیا باز کرد
- ژان میشل فرودون، منتقد سینمایی فرانسوی: «آتابای» گواهى بر آزادی درونى فیلمساز است
- هفته فیلم فرانسه در موزه هنرهای معاصر با حضور سردبیر سابق کایه دو سینما
- واکنش دو منتقد سرشناس به فیلمی درباره کیارستمی
- نظر منتقدان سینمایی برجسته جهان درباره عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





