ژان میشل فرودون سردبیر سابق مجله معتبر «کایه دو سینما» نظر خود را درباره سینمای ایران، نگاه جشنواره کن به فیلمهای ایرانی و بهترین فیلم ایرانی که دیده است بیان کرد.ژان میشل فرودون منتقد فرانسوی و سردبیر سابق مجله «کایه دو سینما» که در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافته است، درباره جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: «جشنواره جهانی فیلم فجر به تمام استانداردهای یک جشنواره بینالمللی دست پیدا کرده است و خوشحالم که در این دوره از جشنواره حضور دارم و میتوانم دوستان ایرانی خود را ببینم اما تنها چیزی که خیلی من را در این جشنواره متاسف کرد این است که بین جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر فاصله زمانی وجود دارد و این دو جشنواره در کنار هم برگزار نمی شود.»
جای فیلم های ایرانی خالی است
او با اشاره به تعداد کم فیلم های ایرانی، گفت: «در واقع من به ایران آمدهام که فیلمهای ایرانی را ببینم زیرا فیلمهای خارجی را که میشود در جشنواره های مختلفی که در سراسر دنیا برگزار می شود، دید. فکر میکنم بخش ملی جشنواره فیلم فجر از اهمیت بسیاری برخوردار است و بسیاری از مهمانان آمدهاند که آثار سینمای ایران را هم ببینند.»
«خانه سیاه است» بهترین فیلمی است که دیدهام
این منتقد سینما در پاسخ به این پرسش که بسیاری در ایران معتقدند جشنواره کن آثاری را از ایران انتخاب می کند که نگاه تلخی نسبت به شرایط این کشور داشته باشد نظر شما چیست؟ توضیح داد: «من چنین نظری را قبول نمی کنم و چنین نگاهی را در جشنواره فیلم کن نمی بینم. این جشنواره فیلم هایی را که از هرجهت خوب باشد انتخاب می کند و چنین نگاهی را نسبت به انتخاب آثار سینمایی ایران ندارد و هیچ تفاوتی نسبت به سینمای ایران و دیگر کشورها برایش وجود ندارد.»
او در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: «بهترین فیلمی که تا امروز از سینمای ایران دیدهام، «خانه سیاه است» به کارگردانی فروغ فرخزاد بوده است.»
میشل فرودون در پایان گفت: «ایران طی ۲۰ سال گذشته بهترین فیلمسازان را به جهان معرفی کرده است که از آن جمله میتوان به عباس کیارستمی اشاره کرد اما با تمام این شرایط امیدوارم سینمای ایران بتواند آثار متفاوت و در استایل های جدید بسازد و از تولید فیلمهای نزدیک به آثار تلویزیونی دوری کند.»
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آلن دلون؛ نور سیاه درخشان
- از موج نوی سینمای فرانسه تا عباس کیارستمی/ دربارهی ژان میشل فرودون، نویسنده و منتقد پرکار فرانسوی
- کامران شیردل: پازولینی چشم من را به دنیا باز کرد
- ژان میشل فرودون، منتقد سینمایی فرانسوی: «آتابای» گواهى بر آزادی درونى فیلمساز است
- هفته فیلم فرانسه در موزه هنرهای معاصر با حضور سردبیر سابق کایه دو سینما
- واکنش دو منتقد سرشناس به فیلمی درباره کیارستمی
- نظر منتقدان سینمایی برجسته جهان درباره عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





