سینمای ایتالیا به عنوان پرافتخارترین کشور در عرصه اسکار بینالمللی، فیلم برگزیده خود برای رقابت اسکار ۲۰۲۵ را معرفی کرد.
به گزارش سینماسینما، فیلم حماسی «ورمیلیو» ساخته مائورا دلپرو که اخیراً برنده شیر نقرهای جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره فیلم ونیز شده است، به عنوان نامزد ایتالیا برای شاخه بهترین فیلم بخش فیلم بلند بینالمللی اسکار ۲۰۲۵ انتخاب شده است.
داستان این درام در پایان جنگ جهانی دوم در یک دهکده آلپ اتفاق میافتد، جایی که ورود یک سرباز باعث بروز مشکل میان سه خواهر میشود. این فیلم نخستین نمایش خود را در آمریکای شمالی پس از ونیز در بخش نمایشهای ویژه در جشنواره تورنتو داشت.
«ورمیلیو» دومین فیلم ساخته دلپرو پس از فیلم «مادرانه» است، فیلمی که داستان آن در پناهگاهی آرژانتینی برای مادران نوجوان که توسط راهبهها اداره میشود میگذرد. «ورمیلیو» به عنوان نماینده ایتالیا در رقابت اسکار توسط کمیتهای از کارشناسان به نام انجمن فیلم سینمایی ایتالیا انتخاب شد که در بیانیه ای فیلم را به دلیل توانایی آن در روایت گذشته روستایی ایتالیا، مورد تمجید قرار دارند.
کمیته اسکار سینمای ایتالیا در نهایت و در حالی فیلم «ورمیلیو» را به عنوان انتخاب رسمی خود معرفی کرد که پیشتر فیلم«پارتنوپ» ساخته پائولو سورنتینو، کارگردان شناختهشده و برنده اسکار ایتالیایی به عنوان پیشتاز برای نمایندگی سینمای ایتالیا شناخته میشد.
همچنین سینمای آرژانتین فیلم «کشتن جوکی» اثر لوئیس اورتگا را که در جشنواره ونیز رونمایی شد را به عنوان نماینده رسمی خود برگزید و سینمای برزیل هم فیلم «من هنوز اینجا هستم» ساخته والتر سالس را به عنوان فیلم اسکاری خود انتخاب کرد.
سینمای ایتالیا با کسب ۱۴ جایزه شامل ۳ جایزه افتخاری بین سالهای ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۵ و ۱۱ جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان (فیلم بینالمللی)، پرافتخارترین کشور در این عرصه است و آخرین بار در سال ۲۰۱۴ با فیلم «زیبایی بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» موفق به کسب این جایزه شد و پیش از آن نیز «واکسی» ساخته «ویتوریو دسیکا»(۱۹۴۷)؛ «دزد دوچرخه» از «ویتوریو دسیکا» (۱۹۵۰ )؛ «دیوارهای مالاپاگا» ساخته «رنه کلمنت» (۱۹۵۱)؛ «استرادا» ساخته «فدریکو فلینی»(۱۹۵۷)؛ «شبهای کابیریبا» ساخته «فدریکو فلینی»(۱۹۵۸)؛ «هشتونیم» به کارگردانی «فدریکو فلینی» (۱۹۶۴)؛ «دیروز، امروز، فردا» به کارگردانی «ویتوریو دسیکا» (۱۹۶۵)؛ «بازپرسی درباره یک شهروند دور از سوظن» به کارگردانی «الیو پتری» (۱۹۷۱)؛ «باغ خانواده فینتسی کونتینی» ساخته «ویتوریو دسیکا»(۱۹۷۲)؛ «آمارکورد» از «فدریکو فلینی» (۱۹۷۵)؛ «سینما پارادیزو» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره»(۱۹۹۰)؛ «مدیترانه» از «گابریل سالواتوره» (۱۹۹۲)؛ «زندگی زیباست» به کارگردانی «روبرتو بنینی» (۱۹۹۹) این جایزه را برای ایتالیاییها به ارمغان آورده بودند.
پیش از این کمیته اسکار کشورهایی چون فرانسه، کانادا، شیلی، کاستاریکا، مراکش، پاناما، پرو، اروگوئه، کامبوج، ژاپن، قرقیزستان، آلمان، ترکیه، عراق، فلسطین، کره جنوبی، تایوان، ارمنستان، اتریش، بلغارستان، کرواسی، چک، استونی، مجارستان، ایرلند، لتونی، لیتوانی، رومانی، اوکراین، ایسلند، کنیا، فنلاند، هند، آرژانتین و مکزیک نیز فیلم منتخب خود را به آکادمی اسکار اعلام کردهاند.
سینمای ایران نیز فیلم «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجهپاشا را به عنوان نماینده خود در اسکار پیش رو شناخته است.
آخرین مهلت ارسال آثار برای رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار بینالمللی ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ آبان) است. فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بین المللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام می شوند.
سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر به نمایندگی از سینمای انگلیس توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی را کسب کند.
نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





