سینماسینما، مترجم: امیر سلیمانی؛
شان پن در جشنواره فیلم مراکش، جایی که برای تجلیل از کارنامه حرفهایاش حضور داشت، آکادمی اسکار را به خاطر «محدود کردن بیانهای فرهنگی مختلف» به شدت مورد انتقاد قرار داد و حمایت خود را از فیلم علی عباسی به نام «کارآموز» که به دونالد ترامپ میپردازد، اعلام کرد.
او در یک کنفرانس خبری، در حالی که سیگار میکشید، گفت: «آکادمی اسکار بزدلی عجیب و بینظیری از خودش نشان داده است؛ نهتنها در تعامل با دنیای بزرگتر هنر و بیان، بلکه حتی در محدود کردن تخیل و تنوع فرهنگی در سینما.»
او ادامه داد که مراسمهایی مثل اسکار بیشتر «برنامههای تلویزیونی» هستند و نباید آنها را معیار واقعی شایستگی هنری دانست.
شان پن با اشاره به فیلمهایی که نظر او را جلب کردهاند، افزود: «خیلی به جوایز اسکار اهمیت نمیدهم، مگر وقتی که فیلمهایی مثل «پروژه فلوریدا»، «من هنوز اینجا هستم» یا مثلاً «امیلیا پرز» مطرح شوند.»
او همچنین به فیلم «کارآموز» علی عباسی اشاره کرد و گفت: «وقتی فیلمی مثل این از فیلترها عبور میکند، باید تقدیر شود. عجیب است که حتی این صنعت که خودش را مهد خلاقیت میداند، از یک فیلم عالی این اندازه میترسد. گویی اینها هم به اندازه یک نماینده بیاهمیت جمهوریخواه دچار ترس شدهاند.»
شان پن که بهتازگی فیلم تاریخی «پنجم سپتامبر» را تهیه کرده، از کارگردان این اثر، تیم فلباوم، تمجید کرد و گفت: «فلباوم کار بینظیری انجام داده. دیدگاهش چیزی بود که من تا حالا ندیده بودم. این فیلم با شعارهایی که همیشه در فیلمها میبینیم، فرق داشت. شعار مورد علاقه من همین است: «کمتر خراب کن.»»
شان پن در مراسم اهدای جایزه که توسط والریا گولینو، بازیگر ایتالیایی و دوست نزدیک او، برگزار شد، جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد. در این مراسم، او بار دیگر درباره آزادی بیان و نقش آن در هنر صحبت کرد و گفت: «همهجا از تنوع صحبت میکنند، اما تنوع رفتاری یا زبانی و دیدگاه کمتر مورد توجه قرار میگیرد. من از همه میخواهم به اندازه دلشان تنوع را بپذیرند و داستانهای خاص خودشان را تعریف کنند.»
این صحبتها توجه بسیاری را به خود جلب کرده، چرا که شان پن یکی از چهرههای سرشناس حاضر در جشنواره فیلم مراکش است؛ جایی که گفتوگوهای متعددی با فیلمسازان برجستهای مثل تیم برتون، جاستین کورزل، دیوید کراننبرگ و آوا دوورنی برگزار شده است.
این جشنواره با حضور هیئتی به ریاست لوکا گوادانینو و اعضای شناختهشدهای مثل علی عباسی، اندرو گارفیلد و دیگران، همچنان به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی منطقه شناخته میشود.
منبع: Variety
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





