سینماسینما، مترجم: فریبا جمور؛
در تاریخ نزدیک به یک قرن جوایز اسکار، ۸۶ بازیگر موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شدهاند. در طول این سالها، بسیاری از بازیگران برای به تصویر کشیدن شخصیتهای واقعی جایزه اسکار دریافت کردهاند. در حالی که تعدادی از این جوایز به نقشآفرینی در فیلمهای زندگینامهای تعلق گرفته است، تنها سه بازیگر در تاریخ اسکار توانستهاند جایزه بهترین بازیگر مرد را برای به تصویر کشیدن پادشاهانی که در قرون مختلف حکومت کردهاند، به دست آورند.
چارلز لاتن در سال ۱۹۳۳ برای به تصویر کشیدن هنری هشتم
بازیگر بریتانیایی، چارلز لاتن، پادشاه معروف دودمان تودور، هنری هشتم، را در درام بریتانیایی «زندگی خصوصی هنری هشتم» محصول سال ۱۹۳۳ به تصویر کشید. این فیلم به کارگردانی الکساندر کوردا، دوران سلطنت هنری هشتم و روابط او با شش همسرش را به نمایش میگذارد. لاتن در این فیلم در کنار همسرش، السا لنچستر، که نقش همسر چهارم هنری، آن کلِوِس، را بازی میکرد، به ایفای نقش پرداخت. این فیلم، سلطنت هنری بهعنوان پادشاه و جستجوی او برای آرامش در روابط عاشقانه با زنان را به تصویر میکشد؛ لاتن پادشاه را بهعنوان فردی مغرور، حریص، قدرتطلب و با اشتهایی سیریناپذیر به نمایش گذاشت.
چارلز لاتن برای بازی در نقش هنری هشتم بسیار تحسین شد و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. این جایزه اولین جایزه اسکار بود که یک فیلم بریتانیایی موفق به دریافت آن شد.
یول برینر در سال ۱۹۵۶ برای بازی در نقش شاه مونکوت
یول برینر حرفه بازیگری خود را روی صحنه آغاز کرد و سپس در سال ۱۹۵۱ نقش شاه مونکوت را در موزیکال «پادشاه و من» اثر راجرز و همرستاین ایفا کرد. این موزیکال که از خاطرات آنا لئونونز الهام گرفته شده است، دوران سلطنت شاه مونکوت (که از سال ۱۸۵۱ تا ۱۸۶۸ بر سیام، تایلند کنونی، حکومت میکرد) را به تصویر میکشد. داستان موزیکال درباره تجربیات آنا لئونونز بهعنوان معلم فرزندان شاه است که به او در مدرنسازی پادشاهیاش کمک میکند. پادشاه و من با استقبال فراوانی روبهرو شد و پنج جایزه تونی از جمله بهترین موزیکال و بهترین بازیگر مرد برای برینر را به دست آورد.
یک اقتباس سینمایی از این موزیکال در سال ۱۹۵۶ منتشر شد که یول برینر نقش شاه مونکوت را دوباره ایفا کرد. این فیلم نیز مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و نه نامزدی اسکار دریافت کرد و پنج جایزه اسکار برد. این فیلم بعدها بهعنوان یکی از بهترین اقتباسهای موزیکال به فیلم شناخته شد. برینر بهخاطر بازی خود در این فیلم مورد تحسین فراوان قرار گرفت و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد، که او را به اولین بازیگر از نسل آسیایی تبدیل کرد که این جایزه را دریافت کرد.
کالین فرث در سال ۲۰۱۰ برای ایفای نقش جورج ششم
به عنوان یکی از بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۰، کالین فرث در درام تاریخی «سخنرانی پادشاه» نقش پادشاه جورج ششم انگلستان را بازی کرد. این فیلم به کارگردانی تام هوپر در انگلستان قرن بیستم روایت میشود، زمانی که جورج، بهعنوان پرنس آلبرت، از لکنت زبان رنج میبرد و در سخنرانیهای عمومی مشکل داشت. برای درمان لکنت زبان خود، او از گفتار درمانگر، لایونل لوگ، کمک میگرفت که آغاز دوستی بلندمدت میان این دو مرد بود. فیلم مشکلات آلبرت در بهدست آوردن کنترل بر روی گفتارش و آمادگی برای ورود به نقش پادشاه جورج ششم انگلستان را به تصویر میکشد.
فیلم «سخنرانی پادشاه» پس از انتشار با تحسینهای زیادی مواجه شد و از نحوه نمایش انگلستان قرن بیستم و دوستی میان پادشاه جورج ششم و لایونل لوگ تمجید شد. این فیلم در سال ۲۰۱۱، ۱۲ نامزدی اسکار دریافت کرد و در چهار بخش برنده شد، از جمله بهترین فیلم؛ و از آن زمان به عنوان یکی از بهترین فیلمهای تام هوپر شناخته میشود.
بازی کالین فرث در نقش پادشاه جورج ششم یکی از بهترین نقشآفرینیهای حرفهای او به شمار میرفت و به او اولین جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را اهدا کرد. در سخنرانی پذیرش خود، فرث این جایزه را “بزرگترین افتخار” دوران حرفهایاش توصیف کرد. از سال ۲۰۱۱ به بعد، اگرچه بازیگران زیادی جوایز متعددی برای به تصویر کشیدن شخصیتهای واقعی دریافت کردهاند، اما هیچ بازیگر دیگری در اسکار برای نقشآفرینی در نقش پادشاهان مشهور برنده نشده است.
منبع: نوشته ایدنه گالاگر/ اسکرین رانت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ تنها سه بازیگر برای ایفای نقش ملکهها برنده اسکار شدند
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- فیلم کوتاه «برادر» واجد شرایط اسکار شد
- توسط آکادمی اسکار ۲۰۲۴؛ جایزه فلوشیپ طلایی برای زنان به دو سینماگر ایرانی اهدا میشود
- چین از رقابت اسکار ۲۰۲۵ خارج شد
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت