سینماسینما، مترجم: فریبا جمور؛
در تاریخ نزدیک به یک قرن جوایز اسکار، ۸۶ بازیگر موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شدهاند. در طول این سالها، بسیاری از بازیگران برای به تصویر کشیدن شخصیتهای واقعی جایزه اسکار دریافت کردهاند. در حالی که تعدادی از این جوایز به نقشآفرینی در فیلمهای زندگینامهای تعلق گرفته است، تنها سه بازیگر در تاریخ اسکار توانستهاند جایزه بهترین بازیگر مرد را برای به تصویر کشیدن پادشاهانی که در قرون مختلف حکومت کردهاند، به دست آورند.
چارلز لاتن در سال ۱۹۳۳ برای به تصویر کشیدن هنری هشتم
بازیگر بریتانیایی، چارلز لاتن، پادشاه معروف دودمان تودور، هنری هشتم، را در درام بریتانیایی «زندگی خصوصی هنری هشتم» محصول سال ۱۹۳۳ به تصویر کشید. این فیلم به کارگردانی الکساندر کوردا، دوران سلطنت هنری هشتم و روابط او با شش همسرش را به نمایش میگذارد. لاتن در این فیلم در کنار همسرش، السا لنچستر، که نقش همسر چهارم هنری، آن کلِوِس، را بازی میکرد، به ایفای نقش پرداخت. این فیلم، سلطنت هنری بهعنوان پادشاه و جستجوی او برای آرامش در روابط عاشقانه با زنان را به تصویر میکشد؛ لاتن پادشاه را بهعنوان فردی مغرور، حریص، قدرتطلب و با اشتهایی سیریناپذیر به نمایش گذاشت.
چارلز لاتن برای بازی در نقش هنری هشتم بسیار تحسین شد و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد. این جایزه اولین جایزه اسکار بود که یک فیلم بریتانیایی موفق به دریافت آن شد.
یول برینر در سال ۱۹۵۶ برای بازی در نقش شاه مونکوت
یول برینر حرفه بازیگری خود را روی صحنه آغاز کرد و سپس در سال ۱۹۵۱ نقش شاه مونکوت را در موزیکال «پادشاه و من» اثر راجرز و همرستاین ایفا کرد. این موزیکال که از خاطرات آنا لئونونز الهام گرفته شده است، دوران سلطنت شاه مونکوت (که از سال ۱۸۵۱ تا ۱۸۶۸ بر سیام، تایلند کنونی، حکومت میکرد) را به تصویر میکشد. داستان موزیکال درباره تجربیات آنا لئونونز بهعنوان معلم فرزندان شاه است که به او در مدرنسازی پادشاهیاش کمک میکند. پادشاه و من با استقبال فراوانی روبهرو شد و پنج جایزه تونی از جمله بهترین موزیکال و بهترین بازیگر مرد برای برینر را به دست آورد.
یک اقتباس سینمایی از این موزیکال در سال ۱۹۵۶ منتشر شد که یول برینر نقش شاه مونکوت را دوباره ایفا کرد. این فیلم نیز مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و نه نامزدی اسکار دریافت کرد و پنج جایزه اسکار برد. این فیلم بعدها بهعنوان یکی از بهترین اقتباسهای موزیکال به فیلم شناخته شد. برینر بهخاطر بازی خود در این فیلم مورد تحسین فراوان قرار گرفت و جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را از آن خود کرد، که او را به اولین بازیگر از نسل آسیایی تبدیل کرد که این جایزه را دریافت کرد.
کالین فرث در سال ۲۰۱۰ برای ایفای نقش جورج ششم
به عنوان یکی از بهترین فیلمهای سال ۲۰۱۰، کالین فرث در درام تاریخی «سخنرانی پادشاه» نقش پادشاه جورج ششم انگلستان را بازی کرد. این فیلم به کارگردانی تام هوپر در انگلستان قرن بیستم روایت میشود، زمانی که جورج، بهعنوان پرنس آلبرت، از لکنت زبان رنج میبرد و در سخنرانیهای عمومی مشکل داشت. برای درمان لکنت زبان خود، او از گفتار درمانگر، لایونل لوگ، کمک میگرفت که آغاز دوستی بلندمدت میان این دو مرد بود. فیلم مشکلات آلبرت در بهدست آوردن کنترل بر روی گفتارش و آمادگی برای ورود به نقش پادشاه جورج ششم انگلستان را به تصویر میکشد.
فیلم «سخنرانی پادشاه» پس از انتشار با تحسینهای زیادی مواجه شد و از نحوه نمایش انگلستان قرن بیستم و دوستی میان پادشاه جورج ششم و لایونل لوگ تمجید شد. این فیلم در سال ۲۰۱۱، ۱۲ نامزدی اسکار دریافت کرد و در چهار بخش برنده شد، از جمله بهترین فیلم؛ و از آن زمان به عنوان یکی از بهترین فیلمهای تام هوپر شناخته میشود.
بازی کالین فرث در نقش پادشاه جورج ششم یکی از بهترین نقشآفرینیهای حرفهای او به شمار میرفت و به او اولین جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را اهدا کرد. در سخنرانی پذیرش خود، فرث این جایزه را “بزرگترین افتخار” دوران حرفهایاش توصیف کرد. از سال ۲۰۱۱ به بعد، اگرچه بازیگران زیادی جوایز متعددی برای به تصویر کشیدن شخصیتهای واقعی دریافت کردهاند، اما هیچ بازیگر دیگری در اسکار برای نقشآفرینی در نقش پادشاهان مشهور برنده نشده است.
منبع: نوشته ایدنه گالاگر/ اسکرین رانت
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- اظهار نظر تند جیمز کامرون؛ فیلمهای نتفلیکس نباید به جوایز اسکار راه یابند
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- موفقیت «یک تصادف ساده» در گیشه سینماهای فرانسه و آمریکا
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





